L¾renemnd til besv¾r
Som
kjent la Den norske kirkes l¾renemnd fram sin uttalelse om et viktig felt i
kristen etikk den 20.januar[1].
Ikke
bare er L¾renemnda delt pŒ midten i saken, men for f¿rste gang er det nŒ et
flertall i bispekollegiet som aksepterer homofilt seksuelt samliv.
De
to syn kan dessverre ikke forenes. Jeg mener det er prisverdig at bispem¿tets
mindretall har holdt flagget oppe nŒr det gjelder bibelforstŒelsen. Men pussig
nok slŒr en samlet L¾renemnd fast at uenighet i synet pŒ dette sp¿rsmŒl ikke
n¿dvendigvis skjuler eller forvrenger kjernen i evangeliet.
Det
er selvsagt viktig Œ vise den dypeste respekt og kristen omsorg der valg er
tatt som en selv ikke kan stŒ inne for. Gud ÒÉ vil at alle mennesker skal
bli frelst og l¾re sannheten Œ kjenne.Ó(1.Tim.2,4)
Men jeg vil i denne sammenheng understreke:
L¾renemnduttalelsen er
dessverre klart kirkesplittende innad i Dnk, og vil
nok ogsŒ f¿re til store ¿kumeniske forviklinger. De fleste ser nok at det er et
tidssp¿rsmŒl f¿r staten har utnevnt tilhengere av det nye synet ogsŒ pŒ
mindretallsbiskopenes poster. Og disse blir svar skyldig nŒr det gjelder hvem
som skal bli deres etterf¿lgere.
Den Óto synsÓ-kirken som
det nŒ fra visse hold tydelig legges opp til vil f¿re til mye sorg pŒ begge
sider i striden. Det er en bedre strategi at begge parter fŒr gŒ hver til sitt
uten at en kunstig enhetstekning binder opp samvittighetene. Det vil bli
smertefullt, men ogsŒ v¾re en skv¾r mŒte Œ gj¿re det pŒ. Skjer ikke dette vil
kirken smuldre ytterligere opp, og bli uinteressant bŒde for bekjennende
kristne og for folk flest.
SŒ forskjellig
skriftforstŒelse som vi ser i denne saken mŒ f¿re til to kirker. Skal vi v¾re
kristne mŒ vi ha en sann kirke Œ Ólene oss til.Ó
Jeg ser derfor for meg en
opprettelse av et alternativt kirkelig rom, et nytt landsdekkende bisped¿mme
for oss som vil holde pŒ klassisk kristen tro og etikk. Her vil jeg vise til
mindretalls-uttalelsen i forrige runde i denne saken- L¾renemnda 2000- som
nettopp pŒ kirkerettslig vis tar til orde for dette, se
http://www.stellamaris.no/tbsaken.htm[2]
Om
en holder sammen den s¾ruttalelsen med de f¿lgende formuleringene fra en samlet
L¾renemnd 2006 i siste avsnitt i Kap.4: Oppsummering, kan fortsettelsen faktisk
tross alt bli konstruktiv:
ÒDen uenighet om skriftforstŒelse og skriftbruk som...kommer til uttrykk,
skal ikke bagatelliseres. Den beh¿ver ikke n¿dvendigvis Œ f¿re til
kirkesplittelse i den betydning at en ikke lenger kan ha
gudstjenestefellesskap. PŒ den annen side kan en ikke utelukke at det kan komme
til Œ skje.Ó