Av Peter Halldorf
Til norsk ved Forstander Helge Unneland, PE
faste er en menneskelig
n¿dvendighet. I den kristne
historien, som i den j¿diske – har fasten alltid hatt en naturlig plass. Som
fri, og dermed ansvarlig for sitt liv, velger hvert menneske hva det vil si ja
til og nei til. VŒre valg former oss. Vi stŒr i vŒr fulle rett til Œ sl¿se bort
vŒrt liv. Vi har ogsŒ muligheten til Œ bevare vŒr verdighet. Vi kan hengi oss
til det som deformerer vŒrt ansikt. Vi kan ogsŒ overlate oss til det som
foredler vŒr sjel.
Den kristne tradisjonen Œ
faste hviler pŒ innsikten om menneskets svimlende kapasitet. Vi har evnen til
det mest forferdelige. Vi b¾rer ogsŒ pŒ fr¿et til det guddommelige. Hva det
blir til med vŒre liv stŒr ikke i forhold
til vŒr evne til Œ l¿fte oss selv etter hŒret, men til hvilke
krefter/makter vi allierer oss med. NŒden er den st¿rste kristne tanken. Livet
er fra begynnelsen gratis. Frelsen er en ufjortjent gave. Men nŒr Gud Œpner sin
hŒnd og rekker oss sine gaver – velger vi hvordan vi forvalter dem.
Det er her fasten kommer
inn i bildet. faste er Œ ta seg selv pŒ alvor. Det er Œ tenke stort om livet
og forvalte gaven Œ v¾re menneske.
Den gledefulle faste
Er det sŒ undelig at mange
ser fram til fasten med stor glede? Det henger sammen med det fasten gj¿r med
oss. Oppakkningen blir lettere, mŒlet klarere og lengten inderligere. Fasten er
en Œndelig reise der mŒlet er pŒsken, i overf¿rt mening et liv gjennomlyst av
Kristi oppstandelse.
Og likevel n¿ler vi. Hvem
vil ikke delta i gleden, festen, triumfen? Men kampen? Fasten? Vi vegrer oss i
det lengste for Œ pŒ alvor ta tak i vŒre liv, bryte opp destruktive livsm¿nster
og gj¿re opp med vŒr synd. Det butter imot. Vi innser nok at at noe trengs Œ
gj¿res, med vi utsetter det til engang i framtiden.
Fasten utgj¿r en del av
det Bibelen kaller Óden gode stridÓ (2.Tim.4,7) eller arbeidet pŒ vŒr frelse
(Fil.2,12). Det er den n¿dvendige kamp. Uten denne klarer ikke mennesket Œ
bevare troen i denne verden og modne til Œ bli hva mennesket er: et bilde av
sin skaper.
Tynningen
Av de bilder som kan
belyse hva fasten inneb¾rer - er tynningen et av de tydeligste. Hver hageeier
vet at det vanskelige med tynning er at den gjelder de gode vekstene. Det er
ikke ugress det er snakk om nŒr vi skal tynne., men planter som vi faktisk vil
ha i vŒr hage. Her gjelder det altsŒ ikke Œ v¾re sentimental, ellers vil vi mot
slutten av sommeren stŒ der med en jungel av vekster som frenetisk kjemper med
hverandre om lys, vann og plass.
tynne er Œ akseptere
begrensingens prinsipp. Det er n¿dvendig Œ tilpasse mengden av vekster til den
plassen vi har til disposisjon,- ellers kommer innh¿stningsresultatet til Œ bli
smŒtt og ynkelig. Det stykke jordsmonn som er vŒrt liv – kan ikke romme
et ubegrenset antall planter. Vi kan ikke v¾re alt, rekke alt, omgŒs med alle
og stelle med alt det vi har interesse og som vi skulle ¿nske vi kunne stelle
med. tynne ut i stablene av uleste b¿ker, i listen over ¿nskede reisemŒl
– eller faktisk blant alle de mange bekjentskaper som kaller pŒ tid og
oppmerksomhet – ikke i forakt for det sosiale livet men for Œ kunne
fordype virkelig vennskap – alt dette h¿rer til fastens omrŒde!
NŒr Jesus sier Óbare ett
er n¿dvendigÓ (Luk.10,42) – sŒ utfordrer han mangfoldigheten i vŒre liv
og kaller oss Œ s¿ke det salige enfoldet.
ÓNŒr dere fasterÉ.Ó Med de
ordene innleder Jesus sin veiledning om fasten i Bergprekenen (Matt.6,16-18).
Dermed plaserer han fasten midt i det kristne livet. Fasten er alltid
frivillig, ikke en plikt eller et krav, men den er samtidig n¿dvendig. faste
er like naturlig som Œ be og Œ gi. Det er et sp¿rsmŒl om nŒr
– ikke om.
Denne praksisen hadde sin
bakgrunn i det j¿diske milj¿et som den f¿rste kristne kirken vokste fram av.
J¿dene fastet regelmessig pŒ mandager og torsdager. Jesu skarpe kritikk mot den
j¿diske fasten gjaldt mŒten det ble fastet pŒ – som gjorde at
tyngepunktet ble forskj¿vet. Fra Œ ha hatt sin plass i det personlige rommet
der Ómenneskene ikke ser at du fasterÓ (Matt.6,18) – hadde den flyttet ut
pŒ gatehj¿rnene der man fors¿kte Œ dra til seg blikket mot sine Œndelige
¿velser. Selv om man kan ha felles tider for faste – h¿rer den likevel
alltid til det skjulte livet.
NŒr nden leder oss
Jesus selv fulgte de
j¿diske fastereglene, men fastet ogsŒ ved andre anlledninger, fremfor alt nŒr
nden ledet ham til det. ÓJesus ble sŒ av nden f¿rt ut i ¿demarken for Œ
fristes av djevelenÓ – better Matteusevangeliet (4,1) Her hadde fasten
funksjon av forberedelse innfor oppdraget som ventet.
Under de felles fastetidene
st¿tter vi hverandre pŒ den Œndelige fordypningens og kampens vei. Men vi h¿rer
ogsŒ om en faste som vi ledes til av Den hellige nd. Det kan handle om Œ s¿ke
klarhet og Œndelig kraft som fasten er en vei til - i viktige veivalg eller
beslutninger, i kriser eller konflikter. Innfor en usedvanlig besv¾rlig
demonisk aktivitet sier Jesus: ÓDette slag kan bare drives ut ved b¿nn og
fasteÓ (Mark. 9,29)
NŒr er det rett Œ
faste? Iblant kan det v¾re klokt Œ
sammen med en erfaren sjeles¿rger Œ lytte til ndens r¿st: hva er en rett
avveid mŒl/mengde for mitt liv – slik som det ser ut i mitt liv akkurat
nŒ? Hvilken ÓmedisinÓ er den rette?
Den klassiske
veiledningstradisjonen er n¿ye med Œ framholde at frihet mŒ rŒde pŒ fastens
omrŒde. ÓHvor Herrens nd er, der er frihetÓ (2.Kor.3,17). Pauli ord gjelder
alt i det kristne livet, ogsŒ fasten. Det inneb¾rer at om noen velger Œ avstŒ
fra noe , mŒ han samtidig kunne kjempe for andres rett til det han selv velger
bort. OmrŒdet for vŒr faste, liksom mengden av faste – kan variere fra
tid til tid og fra person til person- Her trengs visdom, varsomhet og
veiledning fra Den Hellige nd.
Iblant kan vi kjenne en
sterk indre trang til Œ faste -
uten noen tilsynelatende ytre anledning. nden som utforsker Guds og menneskers
tanker tar oss i sin tjeneste, og f¿rst seinere forstŒr vi hvorfor vi skulle
faste akkurat da.
Men ofte kan hjertets lengsel v¾re grunn nok. NŒr hungeren etter Gud blir sterk – lar vi med gledede naturlige behov hvile – for med st¿rre iver Œ kunne s¿ke den uforgjengelige f¿den.
Fastetiden og kirkeŒret
Alt pŒ 300-tallet tok den
spesielle perioden i Œret form – som vi i dag kaller fastetiden og som i
vŒrt kirkeŒr innledes med askeonsdagen – seks uker f¿r pŒske. Muslimenes
ramadan har sitt opphav i denne fasten, som hadde en selvsagt plass for de
kristne da islam oppsto pŒ
600-tallet.
Forbildet for fastetiden
er Jesu f¿rti dager lange kamp i ¿demarken, men ogsŒ Israelfolkets
f¿rtiŒrige vandring gjennom
¿demarken. Grunnen til at den innledes en onsdag er at s¿ndagene er unntatt
faste. De er alltid ÓoppstandelsesdagerÓ. For at seks uker skal gŒ opp i f¿rti
dager - trengs derfor fire dager Œ legges til. Askeonsdagen har fŒtt sitt
navn etter den praksis som forekom
alt i det Gamle Testamentets tid
nŒr folket fastet og kledde seg Ói sekk og askeÓ. Asken er et bilde pŒ
boten, et synlig tegn pŒ hjertets ydmykhet hos den som har nŒdd innsikt om at
ens ÓrettferdighetÓ bare er som aske innfor Gud. Asken vitner om Ósyndes l¿nn:
d¿d og forgjengelighet. Under fastetiden bekjenner vi vŒr delaktighet i verdens
ondskap og omvender oss til den Gud som alene kan gi liv der alt hŒp er ute.
Fastetiden i kirkens Œr er
samtidig et bilde pŒ de vilkŒr som gjelder alt menneskelig liv: ingenting kan vinnes uten
forberedelse og kamp. NŒden er gratis men det fr¿ som Gud lar gro i vŒre liv
– trenger beskyttelse og omsorg for Œ modnes. Likegyldighet og hovmod
kveler den frukt som er i emning.
I kirkeŒrets vandring i
Kristi etterf¿lgelse finnes en veksling mellom smerte og glede, mellom kamp og
triumf. Det speiler livets realisme. Man trenger ikke Œ gi uttrykk for alt som
den kristne troen rommer – samtidig. Alt har sin tid: Uten renselse ingen
opplysning. Uten tŒrer ingen lovsang. Uten faste – ingen fest.
Her er et av ÓpoengeneÓ
– bŒde for menigheter og enkeltkristne i det Œ f¿lge kirkeŒrets rytme:
det gir meg en konkret st¿tte i det Œ fordype meg i de ulike sider ved det
kristne livet under forskjellige perioder. Predikantene fŒr hjelp til Œ komme
opp av sine hjulspor og tvinges til Œ trenge inn i andre bibeltekster enn sine
favorittord. Den enkelte kristne fŒr meditere over og utfordres av hele
rikdommen i Guds plan for verden og mennesket. Under fastetiden st¿tter vi
hverandre pŒ mŒteholdets vei, vi skjerper blikket og fŒr verkt¿y til Œ arbeide
med bŒde kropp og sjel. Fastetiden kaller meg til Œ med st¿rre intensitet Œ ta
opp arbeidet i den delen av Gud vingŒrd som er mitt liv.
dra en grense for sitt
liv
Faste h¿rer sammen med et
annet sentralt begrep i den tidlige kristne veiledningstradisjonen –
nemlig askese. Ordet kommer fra gresk, den tidlige kirkens sprŒk – og
betyr Ó¿velseÓ. Mens askese i vŒrt sprŒk har fŒtt en litt negativ klang og det
ofte forbindes med kroppsforakt – ble ordet opprinnelig anvendt i helt
profane sammenhenger- for eksempel
innen idrett eller i det milit¾re livet.. Ordets betydning er rett og
slett trening. Gjennom Œ bruke dette ordet i den Œndelige veiledningen viser
¿rkenfedrene pŒ 300-tallet at virkelig fremskritt forutsetter ¿velse. Det
gjelder alt i livet – ikke minst kj¾rligheten! – og burde v¾re helt
opplagt. Uten askese er det ikke mulig Œ vokse i kj¾rlighet, det som er mŒlet
for alt menneskelig liv.
Askese er i denne
sammenhengen et godt ord fordi det gj¿r klart at all ¿velse inneb¾rer at man
drar en grense for sitt liv. Og det er i forholdet til det gode livet vi
trenger Œ dra grenser. NŒr vi taler om faste eller askese handler det altsŒ
ikke om Œ si nei til det som en kristen oppfatter som ÓsyndÓ All faste tar sitt
utgangspunkt i kroppens og sinnets behov. Slikt som er gitt av Gud i skapelsen
– som beriker livet og ikke skal skyldbelegges: s¿vn, mat, kl¾r,
seksualitet, relasjoner, syn, h¿rsel, tale og mye annet Men om de naturlige
behovene blir feilinnrettet eller konkurrerer med vŒre dypere Œndelige behov,
motvirker de sin hensikt til Œ bidra til et godt og rikt liv. Derfor begynner
all faste med at vi ser over vŒre liv og vŒr mŒte Œ leve pŒ. Vi stiller
sp¿rsmŒl til oss selv: hva er det i mitt liv som risikerer Œ fŒ for stor plass?
Som lett drar i vei med meg i en retning jeg egentlig ikke ¿nsker? Hva er det
som trenger Œ d¿ en smule for at jeg skal kunne leve mer helhjertet? De svar
jeg kommer fram til hjelper meg til Œ velge de omrŒder der jeg trenger Œ faste,
det vil si dra en grense for mitt liv.
En lett faste
ÓJeg velger heller en lett
faste som varer lenge, enn en som er hard og anstrengende fra starten av
– og som raskt tar sluttÓ, sier en av ¿rkenfedrene.
De erfarne vet hva de
taler om. Vet at den vanligste grunnen til at mange av oss nybegynnere mislykkes
med vŒre Œndelige ¿velser – er at vi legger listen for h¿yt. Vi vil jo sŒ
mye. Vi lengter sŒ intenst. Vi blir utfordret og inspirert av en predikant
eller et skrift ved fastens begynnelse og tenker: ÓNŒ skal det endelig bli noe
av!Ó SŒ forstrekker vi oss og blir sittende tilbake med dŒrlig samvittighet.
Den Œndelige erfaringen er n¿ye med Œ betone mŒteholdet, ikke minst nŒr det
gjelder fasten og advarer mot de altfor ambisi¿se prosjektene. Bak disse lurer
hovmodet og de blir oftest kortvarige.
Hemmeligheten med all
faste ligger i det som kommer igjen
og blir en vane i mitt liv. Et lite mŒl, er da uendelig mye er virksomt
enn storslŒtt innsats som blir en engangshendelse. Som en annen av ¿rkenfedrene
uttrykker det: ÓAlt som gŒr til overdrivelse kommer fra demonene.Ó.
Hvordan begynner man
Begrepet faste kan
tillempes pŒ ulike omrŒder, selv om vi med ÓfasteÓ vanligvis mener –
under en kortere eller lengre periode avstŒ fra mat, noe som kan praktiseres
helt eller delvis. Den som faster helt b¿r ikke begynne med flere dager.
Kanskje ikke engang med en hel dags faste. Begynn med Œ avstŒ fra ett mŒltid.
NŒr man i den unge kirken
gjorde onsdag og fredag til fastedager innebar det at fasten pŒ disse dagene
ble innledet pŒ morgenen og varte til kl.15 eller 17 pŒ ettermiddagen. En
begrenset faste inneb¾rer at man skj¾rer ned pŒ visse ting. Vanlig blant mange
kristne er at under fastetiden
avstŒr man fra kj¿tt. Ved bare Œ spise vegetarisk mat under fastetiden vender
man tilbake til verdens ÓparadisiskeÓ tilstand, f¿r syndefallet. SŒ enkle ting
som Œ avstŒ fra pŒlegget pŒ br¿det, desserten til middagen, kaffen etter
middagen eller chipsen foran TV-n – kan v¾re andre mŒter Œ ¿ve seg i
tilbakeholdenhet i fastetiden.
Forakt ikke den lille,
mŒlbestemte gjennomf¿rte forandringen! Slik pŒminner du din sjel om og venner
din kropp til Óat mennesket lever ikke bare av br¿d, men av hvert ord som
kommer fra Guds munn.Ó (Matt.4,4.)
En lengre faste
Den som har ¿vet seg pŒ
fastens vei og dermed har l¾rt Œ kjenne kroppens reaksjoner – kan med
tiden pr¿ve Œ faste i flere dager. Det kan da v¾re klokt Œ trappe ned inntaket
av f¿de noen dager f¿r en innleder selve fasten. PŒ den mŒten mildnes en del av
de ubehag som ellers er vanlige under fastens f¿rste dager, sŒ som hodeverk og slapphet
– noe som er en f¿lge av at kroppen under en faste gjennomgŒr en
ÓrenselsesprosessÓ nŒr den t¿mmes for slaggprodukter. Etter omtrent to-tre
dager inntrer som oftest et velbefinnende. Man kjenner seg lettere i tanken og
fŒr en st¿rre konsentrasjon. NŒ h¿ster man frukten av sin faste. I kombinasjon
med et mer intensivt b¿nneliv og fordypet lesning av Bibelen og annen Œndelig
litteratur – bidrar fasten til at det indre mennesket Óutvider segÓ. Gud
blir st¿rre, og en god ÓlikegyldighetÓ innfinner seg i forholdet til mye av det
som tilh¿rer den forgjengelige verden.
Om man velger en lengre
fasteperiode er det viktig at man er ved god helse, bŒde fysisk og mentalt. Den
som bruker medisiner b¿r rŒdf¿re seg med sin lege f¿r en begynner en
fasteperiode.
¯rets og ¿yets faste
En god venn fortalte
hvordan ham pŒ fastens f¿rste dag – askeonsdagen, koblet fra TVÕn og
plasserte den i garderobeskapet. En annen sa: ÓI fastetiden rasjonerer jeg
avislesningen til to dager i ukenÓ.
I den unge kirken la man
vekt pŒ Óbukens og tungens fasteÓ – to omrŒder der det alltid finnes
anledning til Œ v¾re tilbakeholdende. FrŒtseriet nevnes f¿rst blant d¿dssyndene
– og tungen beskrives i Bibelen som Ófull av d¿delig giftÓ. Jak.3,8.
I vŒr tid er ¿yets og
¿rets faste minst like aktuelle. Mediebruset som forgifter vŒre hjerner,
flimmeret av bilder som fyller sinnet med biter – er kanskje en like stor
Œrsak til det fenomenet som kalles ÓutbrenthetÓ – som lange arbeidsdager.
Larmen er en av de st¿rste
truslene mot det Œndelige livet. Det slŒr ut den b¿lgelengden der vi kjenner
igjen den indre r¿sten.. Larmen ber¿ver oss den stillheten som er n¿dvendig for
Œ kunne oppfatte Ós¿lvtonenÓ i Jesu r¿st. Kanskje er det ingen tilfeldighet at
Bibelens siste bok, den som tar sikte pŒ de siste tider – gang pŒ gang
gjentar: ÓDen som har ¿rer – h¿r hva nden sier til menighetene!Ó p.2,7)
proppe ¿rene fulle av (u)lyd er en sikker mŒte Œ bli Œndelig tungh¿rt pŒ.
Faste er ogsŒ Œ
bevisstgj¿re og kanskje begrense -
bruken av radio, TV, data, reklame, video, aviser. Vise tilbakeholdenhet
i vŒr omgang med alle disse Óuunnv¾rligeÓ tingene. Ikke av forakt for
menneskene, men av respekt. Faste pŒ disse omrŒdene hjelper oss til st¿rre
n¾rv¾r innfor oss selv og hverandre: Œ h¿re oss selv tenke, Œ se den som tiltaler
oss.
Et av Skriftens viktigste
Œndelige rŒd er ordene i Davidssalmen (46,11): ÓStans og innse at jeg er GudÓ.
(ÓV¾r stille og kjenn at jeg er GudÓ.) Under alle former for faste b¿r vi
fors¿ke Œ omgi oss med st¿rre stillhet enn vanlig. Tausheten er talens faste.
En ny klarhet stiger fram i det som sies nŒr en begrenser talen. ¯rene renses
og vi begynner Œ h¿re hva som sies i det som uttalesÉ.
Behov eller begj¾r
Fasten er en vei til
st¿rre selvinnsikt. NŒr jeg gj¿r et fors¿k pŒ Œ avstŒ fra noe – l¾rer jeg
meg hva det er som har et hardere eller lettere grep om mitt liv. Noe kan vi
avstŒ fra uten problem – annet har vi vansker med Œ klare oss uten. SŒ
vel gode som dŒrlige sider av livet – grunnlegges gjennom vaner. Om jeg
venner meg til alltid Œ smŒspise mellom mŒltidene eller sl¿vkikke pŒ TV –
blir det med tiden noe jeg fŒr vansker med Œ klare meg uten. Behovet er blitt
et begj¾r. PŒ samme mŒte fungerer gode ÓavhengigheterÓ eller vaner. Den som
regelmessig mosjonerer eller mediterer utvikler en positiv avhengighet av det som bygger
opp.
Den kristne undervisningen
gj¿r en viktig distinksjon mellom behov og begj¾r: behovet er noe godt, det er
en del av meg som jeg ikke trenger Œ fornekte eller fortrenge. Men et behov som
blir feilrettet eller fŒr en feilaktig proporsjon i mitt liv – blir til
et begj¾r. Kroppens og sinnets behov behersker meg istedenfor Œ berike mitt
liv.
Et missbruk eller
overdrevent bruk av faste og askese har av og til ledet til en forakt for
kroppen og alle dens behov. Men de veltrente asketene i den kristne tradisjonen
kan ikke uten videre avfeies som kroppsfiendtlige. Ofte har de h¿rt til dem som
tar kroppen pŒ st¿rste alvor. De sammenlikner kroppen med en Œker som Gud har
skjenket oss, der vi kan arbeide og bli rike. Men denne Œker kan ogsŒ legges
brakk, bli ubrukbar og overgrodd av ugress – uten mulighet til noen
innh¿stning. Den som ikke har l¾rt seg med ndens hjelp Œ beherske kroppens og
sinnets behov, liknes i Bibelen med et menneske som styres av Óbegj¾ret i vŒr
syndige naturÓ (Gal.5,16)
Fasten som frihetsvei
Vi kan altsŒ se hvordan
friheten i vŒre liv er forbundet med fasten. Bare det man klarer Œ avstŒ fra er
man fri i forhold til. Regelmessig
faste blir derfor en mŒte Œ vinne en st¿rre grad av frihet. Gjennom Œ avstŒ selv fra slikt som vi har rett til
– unngŒr vi Œ bli avhengige av de i og for seg gode behovene.
Behov som vi aldri sier
nei til – blir med tiden ÓlasterÓ. De tynger oss ned, gj¿r sjelen doven
og sl¿v og ber¿ver oss vŒr indre frihet. I klassisk veiledning taler man om de
ÓŒtte lasteneÓ som motsvares av de ÓŒtte dydeneÓ. Lastene og dydene
representerer omrŒder i vŒre liv som rommer sŒ vel en tendens til
selviskhet - som et potensial til
guddomlighet. Det er denne tendens til selviskhet som i Pauli undervisning benevnes
som Ókj¿detÓ /vŒr syndige natur – og som har sitt motstykke i Óden gode
viljenÓ i vŒrt hjerte. ÓFor vŒr onde natur stŒr med sitt begj¾r nden imot, og
nden stŒr imot vŒr onde natur. De to ligger i strid, slik at dere ikke er i
stand til Œ gj¿re det dere vilÓ (Gal.5,17).
Et menneske kan aldri bli
mer enn et menneske, men det kan bli mer menneske. Det vil si mer
menneskelig i motsetning til
umenneskelig. De Œndelige ¿velsene har til hensikt Œ temme det selviske genet
som vi er b¾rere av – slik at vi kan leve i kj¾rligheten, til Gud, vŒr
neste – ja til alt det skapte. Gjennom Œ la vŒr Œnd lede oss (gal.5,16)
er vi ikke lenger utlevert til kroppens og sjelens lidelser, slik at disse kan
gj¿re hva de vil med oss. Og hvilke er ndens fruker: kj¾rlighet, glede, fred,
overb¾renhet, vennlighet, godhet, trofasthet, tŒlsomhet og selvbeherskelse.
Gal.5,22-23.
Fastens fristelser
ÓJasŒ, du fasterÓ
Hvor lett er det ikke Œ
miste alt. Hvor vanskelig det er at ingen ser. Ingen utenom Gud.
NŒr Jesus gir oss sin fasteguide
framholder han med skarphet – at fasten h¿rer til vŒrt ÓhemmeligeÓ
liv. Som advarende eksempler
stiller han fram dem som gj¿r fasten til Œndelig oppvisning – Óde har alt
fŒtt sin l¿nnÓ. – og gir rŒd om hvordan en b¿r leve under sin fastetid:
Óslik at menneskene ikke ser at du fasterÓ. (Matt.6,18)
Fristelsen Œ gj¿re
inntrykk f¿lger all Œndelighet som en skygge. Det kan ligge snubblende n¾r at
fasten blir et redskap for Œ styrke sin egen selvf¿lelse, troen pŒ at man
ligger et par hakk foran de andre i omgivelsene. Det finnes ingen mer effektivt
mŒte Œ ¿delegge sine Œndelige erfaringer enn Œ utbasunere dem for omgivelsene.
i det vide og brede, eller i
subtile antydninger, tale om sine Œndelige ¿velser – er dessuten en
sikker mŒte Œ fŒ omgivelsene til Œ kjenne seg Œndelig undelegne. Som
predikanten og forfatteren Emil Gustafson pleide Œ uttrykke det: Ó Den som har
mye Œ si om seg selv, har ennŒ
aldri sett GudÓ. Marias eksempel er tidl¿st: Óhun Ógjemte og grunnet pŒÓ
sitt gudsm¿te i hjertet (Luk.2,19). Det viste seg pŒ helt andre mŒter enn at
hun pratet om det.
ÓGŒ inn i ditt rom og lukk
din d¿rÓ (matt.6,6) sier Jesus, nŒr han taler om vŒrt liv med Gud. L¿nnkammeret
er bildet for de plasser og erfaringer i vŒre liv som andre ikke har innsyn i,
det vi til n¿d betror vŒr sjeles¿rger.
Hvert menneske trenger et
slikt ÓkammerÓ. En plass som vi stenger d¿ren til for omgivelsene. Dit h¿rer
fasten.
Fasten og nŒden
Tett inntil fristelsen Œ
imponere med sin faste ligger en annen fallgrop. F¿lelsen av Œ v¾re en ÓbedreÓ
kristen kommer smygende. Og det trenger ikke handle om Œ imponere andre, -
opplevelsen av Œ ha vunnet Guds velbehag gjennom fasteanstrengelser –
tr¿ster oss. Men det er en tr¿st som bedrar. I det ¿yeblikket har fasten blitt
et mŒl i seg selv, en fortjeneste innfor Gud.
En broder i ¿rkenen som
sammenlignet sine Œndelige ¿velser med Antonius – utbryter frustrert: Jeg
faster mer enn du, og likevel fortsetter alle Œ komme til deg!Ó Og Antonius
svarte stille: ÓDet er fordi jeg elskerGud mer enn du.Ó.
Til grunn for all faste i
det kristne livet – mŒ innsikten om at alt er nŒde – ligge. Ingen
blir helligere av Œ faste. Helligheten i vŒre liv er Guds verk, ikke frukten av
vŒre Œndelige anstrengelser. Men hvorfor trenger jeg da Œ faste i det hele
tatt?
En disippel spurte sin
Œndelige far: ÓHva er best: faste eller den indre ŒrvŒkenhet?Ó Han fikk svaret:
ÓMennesket er et tre. Den indre ŒrvŒkenheten er frukten. Fasten er l¿vverket.Ó
Fasten er altsŒ et av de
redskap vi bruker for Œ beskytte den frukt som er i emning, lydh¿rhetens og
Kristuslikhetens frukter. Det er nden som fŒr disse til Œ vokse i vŒre liv.
VŒrt ansvar er Œ beskj¾re alle ÓutskuddÓ som hindrer frukter i Œ modnes og
Kristi bilde i Œ tre fram.
Fastens l¿nn
En rett faste, skjult for
omverdenens blikk, skal bli rikt l¿nnet, lover Jesus (Matt.6,18)
Hva er fastens l¿nn?
Det vi akkurat
konstaterte: at livet igjen fŒr sin opprinnelige renhet og enkelhet slik at
mennesket kan skue Gud – ÓSalige er de rene av hjertet, de skal se GudÓ
(Matt.5,8) – og dermed se pŒ vŒr neste og oss selv i kj¾rlighetens lys.
Mennesket er en visuell
skapning. Kj¾rligheten er blikk, Œ se den andre og la seg bli sett. I et
dypsindig ord i Bergprekenen lar Jesus oss ane at ¿yet er det viktigste hos
menneskene: ÓDet er ¿yet som gir legemet lys. Er ditt ¿ye friskt, blir hele
ditt legemet lyst.Ó (Matt.6,22) Troen sitter ikke i tanken, den sitter i ¿yet!
Gjennom Œ se Gud, begynner mennesket Œ likne Gud (1.Joh.3,2)
Ettersom gudsbildet er frelsens store mŒl, skulle man kunne
si at uten faste – askese- er det ikke mulig Œ bli frelst. Hvert menneske
er Guds avbilde. Gudsbildet er det
ikke mulig Œ utslette, men det kan skjules av denne verdens avleiringer.
Likevel finnes det der - hele tiden.
Gudsbildet i mennesket utgj¿r et potensial. Det vitner om vŒr store
mulighet. Vi er potensielle ÓguderÓ! Den som har som sin innerste identitet er
Guds avbilde – har i i selve sitt vesen en mulighet Œ likne Gud. Denne forvandlig er mŒlet for den Œndelige
reisen. Og vi trenger ikke Œ bli noe annet enn det vi er – vi er allerede
mer enn det vi er blitt! – vi trenger bare Œ renses – slik at det
begynner Œ vise hvem vi er. Fasten er en renselsestid. Vi trer inn i Guds
verksted der bildet pŒ nytt begynner Œ framtre. Avgj¿rende for denne forvandlig
er ¿yet, ettersom det er selve synet av Gud – ikke fasten i seg selv
– som renser. Johannes skriver: ÓMine kj¾re, nŒ er vi Guds barn, og det
er ennŒ ikke blitt Œpenbaret hva vi skal bli. Vi vet at nŒr han Œpenbarer seg,
skal vi bli ham lik, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette hŒp
til ham, renser seg, likesom Kristus er ren.Ó (1.Joh.2, 2-3). Til samme tema
skriver Paulus: ÓOg alle ser vi med utildekket ansikt Herrens herlighet som i
et speil og blir forvandlet til det samme bilde.Ó (2.Kor.3,18)
Derfor fŒr vi rŒdet av de
erfarne: gi deg selv hele dager og korte stunder da du lar ¿yet hvile fra
bilder, inntrykk og sensasjoner. NŒr ¿yets flimrende bevegelser stilner blir
hjertet som klar og ren vin. Da er frelsen n¾r.
B¿nnen under fasten
La oss gjenta det vi
tidligere har sagt: nŒr vi velger bort noe – er det ikke i forakt for
kroppens og sinnets behov.. I fastetiden avstŒr vi fra noe godt – for et
st¿rre gode. Vi kan v¾re tilbakeholdende nŒr det gjelder s¿vn, prat og mat for
Œ kunne rette st¿rre oppmerksomhet mot det som skaper lengsel etter Gud og hans
gaver.
Derfor inneb¾rer
fastetiden ikke bare at vi skj¾rer ned pŒ visse ting, men enda mer at vi med
st¿rre iver tar i bruk de hjelpemiddel som skjenker skj¿nnhet til sjelen. Til
disse Óverkt¿yÓ – h¿rer fremfor alt b¿nnen. Fastetiden oppfordrer oss til Œ opplive
de b¿nner som har sovnet hen i vŒre liv. se over vŒr daglige b¿nnerytme,
utvide stundene med stillhet og med litt st¿rre grad av regelmessighet delta i
menighetens b¿nner og gudstjenester.
Selv her gjelder likevel Œ
unngŒ de altfor store ambisjonene. Vi l¾rer oss Œ be – og mŒ v¾re
tilfreds med Œ ÓgŒ i skoleÓ. Til ¿velsen h¿rer ikke minst det Œ bli n¾rv¾rende.
Dette er b¿nnens store hemmelighet. Vi trenger aldri Œ rope til oss Gud –
eller bevege ham med vŒre b¿nner. Den Usynlige er alltid n¾rv¾rende. Det er vi
som har problemer med n¾rv¾r. Tankene vil ikke riktig komme til ro pŒ sine
vandringer. Fasteperiodene kaller oss til Œ opps¿ke den uforstyrrede plassen
der vi l¾rer oss innholdet i ordene : Bare Gud og jeg finnes i verdenÓ. Bare
Gud er den absolutt tvingende n¿dvendigheten i vŒre liv, sier Simone Weil. Bare
i ham finner vŒr sjel sin ro, ja sin dypeste bekreftelse – l¾rer Salmenes
Bok oss. VŒr faste er en helt konkret mŒte Œ bekrefte denne innsikten. Den er
en av de opptrŒkkede stier som hjelper oss Œ finne veien til b¿nnens hemmelige
m¿teplasser med Gud.
Den Œndelige lesningen
Gjennom den Œndelige
lesningen fŒr vi under fasten del i livets br¿d. Det er en lesning der vi
lytter, fremfor alt til Bibelens ord. Hva har Gud Œ si meg? Den Œndelig lesningens hensikt handler
ikke om Œ for¿ke kunnskapen – men om Œ forvandle hjertet. Denne lesemŒten
er b¿nnens slektning og gŒr ofte over i b¿nn – ubemerket. ¿ve seg Œ be
med Skriftens ord er en av de sikreste mŒter Œ bli venn med Bibelen. Vi leser
da ikke for Œ finne et argument for troen, men for hva lesningen gj¿r med oss.
foreslŒ Œ lese gjennom
en hel bok i Bibelen , langsomt og i sammenheng – kan v¾re et passende
mŒl for fastetiden. Et annet forslag kan v¾re Œ f¿lge en bibelleseplan. Det
hjelper meg pŒ en meningsfull mŒte Œ vende mitt ¿re mot Gud under fasten.
Kompleter gjerne med en (det holder med en!) annen Œndelig bok som du lenge har
tenkt du skulle lese, men som du ikke har fŒtt tid til. Les langsomt, korte
stykker om gangen slik at ordene kan synke ned i hjertet.
TŒrer og solidaritet
Under fasten smaker vi
smerten og sorgen over det forrederi vi alle har del i. Innsikten om vŒr
ufullkommenhet, vŒr delaktighet i det vi svik som forvandlet jorden fra et
paradis til en d¿dens dal – fŒr fram tŒrene i vŒre ¿yne.
Fasten er tŒrenes tid. NŒr
vi pŒ alvor ser vŒr egen halvhet og lunkenhet, at begj¾ret er langt sterkere
enn kj¾rligheten i vŒre liv – hvordan kan vi annet enn grŒte?
Men det er ikke en grŒt
som leder til dysterhet og bedr¿velse. Hjertets ydmykhet og anger er en Guds
gave. Sorgen er uadskillelig forbundet med hŒpet og den tr¿st det gir. NŒr de
som faster grŒter over seg selv er det ikke en opptatthet av de enkelte synder
– det er en sorg over det faktum at vi er syndere. Verden har tapt
sin opprinnelige tilstand av renhet.
I fasten fŒr denne sorg
konkrete uttrykk. Vi avstŒr fra noe /litt – i innsikt om hvor ofte
begj¾ret har kvalt /overskygget den gode frukten i vŒre liv, for Œ gjenvinne
det som er gŒtt tapt. Men vi avstŒr
ogsŒ i solidaritet med vŒre br¿dre og s¿stre over hele jorden som daglig ser
paradisets stengte porter speile seg i tomme matskŒler og stum lidelse.
Fasten – som en
solidaritetshandling med dem som lider mangel - trenger Œ fŒ praktiske konsekvenser.
Et slikt uttrykk kan v¾re Œ daglig legge til side noe til menighetens misjon
eller til andre organisasjoner som gj¿r en innsats for mennesker i n¿d.
Hver aktiv ÓfastehandlingÓ
som Ól¿slater dem som med urett er lenket, sprenger bŒndene i Œket og setter de
undertrykte fri, ja, bryter hvert Œk i stykkerÓ er et sant uttrykk for hva
profeten Jesaia kaller Óden faste Gud vil haÓ. (Jes.58,6).
Visjonen av paradiset
Den store fasten i kirkens
Œr, de f¿rti dagene som gŒr forut pŒsken – er en pilegrimsferd, en reise
i frelseshistorien – fra treet i hagen i Eden og det tapte paradis
– til korsets hugne trestamme og oppstandelsens lys.
ÓSalige er de som s¿rger,
de skal bli tr¿stetÓ. (Matt.5,4) Vi skimter nŒ mŒlet i det fjerne. PŒskens
glede, det nye livet, ja den dag da d¿den ikke skal finnes mer. Visjonen av det
gjenopprettede paradiset – forvandler fasten til en Ólys sorgÓ. TŒrene
blir takknemmelighetens tŒrer. Fastens anstrengelser blir en ÓŒndelig vŒrÓ.
Natten kan v¾re m¿rk og lang, men ved horisonten gryr en ny dag.
Den st¿rste av alle
tragedier skal forvandles til en seier til slutt. Derfor holder vi ut ennŒ en
tid i vŒr kamp, i den faste som aldri er forgjeves.