SamrŒd
pŒ Kirkens Grunn i Borg
v/ veileder Tom H¾ngsle
Kj¾re
br¿dre og s¿stre i Kristus
Jeg
vil ¿nske dere godt nytt Œr med en hilsen fra Hebr 13,8: "Jesus Kristus
er i gŒr og i dag den samme, ja til evig tid!"
Hold
fast pŒ det, selv om det er mye i den kirkelige situasjon som motsier det. Den
massive glidningen i synspunkter og holdninger forkynner en Kristus som
stadig forandrer seg. Oppfatninger som for kort tid siden ble tatt for gitt,
marginaliseres, mens tidligere mindretallsposisjoner opph¿yes til Œ v¾re de
mest prisverdige standpunkter. Skanse etter skanse oppgis i stadig mer
desperate fors-k pŒ Œ tekkes opinionen og media. Flere av dem som kjemper for
det som inntil nylig var kirkens syn, henges ut til spott og spe - enkelte
stevnes til og med for L¾renemnda.
Professor
ved Misjonsh¿gskolen i Stavanger Ola Tj¿rhom skriver interessant om dette i
Œrets f¿rste nummer av Luthersk Kirketidende. Han nevner flere utviklingstrekk
som har bidratt til dette, blant annet det han kaller reduksjonisme eller
minimalise: ensidig konsentrasjon om et smalt definert trossentrum. For egen
regning vil jeg da straks f¿ye til at det er nettopp slik den lutherske
artikkel om rettferdiggj¿relse av tro brukes i dag. BŒde pŒ liberalt og
pietistisk hold brukes denne artikkel til Œ bagatellisere konsekvensene av Œ
leve i strid med Skriftens bud.
Misjonsh¿gskoleprofessor
Tj¿rhom fremholder "Den store kirkelige tradisjon" som motvekt
mot dette. Han skriver:
"I
vŒre fors¿k pŒ Œ finne en annen vei for kirken ved inngangen til et nytt
Œrtusen enn en utvikling som truer med Œ snu det kirkelige trosvitnesbyrd
fullstendig pŒ hodet, b¿r vi etter mitt syn rette blikket mot det man innen
visse retninger i amerikansk teologi betegner som ÒDen store kirkelige
tradisjonÓ - et fenomen som for sŒ vidt ogsŒ kan omtales som Òklassisk
kristendomÓ. Her dreier det seg ikke bare om et kritisk korrektiv, men om et
fors¿k pŒ Œ gjenvinne og mobilisere den kirkelige trosoverlevering i hele dens
bredde og rikdom."
SŒ
beskriver Tj¿rhom ulike sider av "Den store kirkelige tradisjon":
forankring i Skriften, de oldkirkelige ¿kumeniske symboler, kirkens samlede
overlevering i all dens bredde og rikdom, sakramental og kirkelig forankring,
nei til vrangl¾ren, kirkens sendelse og misjon. (I SKG Borgs program i Œret som
gikk og denne vŒren vil en ikke lete forgjeves etter noen av disse emner). Ola
Tj¿rhom avslutter sin artikkel slik:
"Mye
tyder pŒ at en samling om "Den store tradisjonenÓ - pŒ tvers av kirkelige,
konfesjonelle og organisasjonsmessige grenser - framstŒr som det eneste
realistiske korrektiv i forhold til den Òliberal-pietistiskeÓ koalisjonen og de
krefter som truer kirkens identitet pŒ en enda mer direkte mŒte. Det er derfor
mitt hŒp at ingen un¿dvendige hindringer blir lagt i veien for det som muligens
kan betegnes som en Òevangelisk-katolskÓ allianse. Her mŒ de som h¿rer sammen
fŒ finne sammen, i tjenesten for Gud og kirken. Og de som lar falske stengsler
fŒ blokkere denne veien, pŒtar seg et stor ansvar."
Tj¿rhom
skriver ikke pŒ vegne av SKG og nevner heller ikke vŒr organisasjon. Men sŒ
vidt jeg vet finnes det ingen andre organisasjoner i vŒrt land som har den
motvekt Tj¿rhom nevner, som sitt bevisste og uttalte anliggende. Det styrker
iallfall meg i troen pŒ at selv om SKG ikke er noen stor organisasjon, sŒ har
vi en visjon som virkelig mŒ holdes fram i dag. Holder ikke vi fanen oppe, hvor
skal de da s¿ke seg som vil gi sitt besyv med i den motvekt Tj¿rhom taler for?
Jeg
vil ogsŒ legge inn over dere at det koster noe Œ holde fanen h¿yt, ogsŒ
¿konomisk. Kunne du tenke deg Œ st¿tte SKG med en fast givertjeneste? Klipp av
og send inn slippen nederst pŒ dette arket. Du bestemmer selv hvor ofte og mye
du vil gi.
SŒ
vil jeg ¿nske dere hjertelig velkommen til arrangementene denne vŒren. Det
hadde v¾rt hyggelig Œ se hver enkelt av dere! Jeg vil ogsŒ fors¿ke Œ ringe dere
og slŒ av en prat.
Sandefjord,
20. Januar 2000 Deres i Kristus
Tom
H¾ngsle
(sign.)