SamrŒd pŒ Kirkens Grunn i Borg

v/ veileder Tom H¾ngsle

Kj¾re br¿dre og s¿stre i Kristus

Jeg vil ¿nske dere godt nytt Œr med en hilsen fra Hebr 13,8: "Jesus Kristus er i gŒr og i dag den samme, ja til evig tid!"

Hold fast pŒ det, selv om det er mye i den kirkelige situasjon som motsier det. Den massive glidningen i synspunkter og holdninger forkynner en Kristus som stadig forandrer seg. Oppfatninger som for kort tid siden ble tatt for gitt, marginaliseres, mens tidligere mindretallsposisjoner opph¿yes til Œ v¾re de mest prisverdige standpunkter. Skanse etter skanse oppgis i stadig mer desperate fors-k pŒ Œ tekkes opinionen og media. Flere av dem som kjemper for det som inntil nylig var kirkens syn, henges ut til spott og spe - enkelte stevnes til og med for L¾renemnda.

Professor ved Misjonsh¿gskolen i Stavanger Ola Tj¿rhom skriver interessant om dette i Œrets f¿rste nummer av Luthersk Kirketidende. Han nevner flere utviklingstrekk som har bidratt til dette, blant annet det han kaller reduksjonisme eller minimalise: ensidig konsentrasjon om et smalt definert trossentrum. For egen regning vil jeg da straks f¿ye til at det er nettopp slik den lutherske artikkel om rettferdiggj¿relse av tro brukes i dag. BŒde pŒ liberalt og pietistisk hold brukes denne artikkel til Œ bagatellisere konsekvensene av Œ leve i strid med Skriftens bud.

Misjonsh¿gskoleprofessor Tj¿rhom fremholder "Den store kirkelige tradisjon" som motvekt mot dette. Han skriver:

"I vŒre fors¿k pŒ Œ finne en annen vei for kirken ved inngangen til et nytt Œrtusen enn en utvikling som truer med Œ snu det kirkelige trosvitnesbyrd fullstendig pŒ hodet, b¿r vi etter mitt syn rette blikket mot det man innen visse retninger i amerikansk teologi betegner som ÒDen store kirkelige tradisjonÓ - et fenomen som for sŒ vidt ogsŒ kan omtales som Òklassisk kristendomÓ. Her dreier det seg ikke bare om et kritisk korrektiv, men om et fors¿k pŒ Œ gjenvinne og mobilisere den kirkelige trosoverlevering i hele dens bredde og rikdom."

SŒ beskriver Tj¿rhom ulike sider av "Den store kirkelige tradisjon": forankring i Skriften, de oldkirkelige ¿kumeniske symboler, kirkens samlede overlevering i all dens bredde og rikdom, sakramental og kirkelig forankring, nei til vrangl¾ren, kirkens sendelse og misjon. (I SKG Borgs program i Œret som gikk og denne vŒren vil en ikke lete forgjeves etter noen av disse emner). Ola Tj¿rhom avslutter sin artikkel slik:

         "Mye tyder pŒ at en samling om "Den store tradisjonenÓ - pŒ tvers av kirkelige, konfesjonelle og organisasjonsmessige grenser - framstŒr som det eneste realistiske korrektiv i forhold til den Òliberal-pietistiskeÓ koalisjonen og de krefter som truer kirkens identitet pŒ en enda mer direkte mŒte. Det er derfor mitt hŒp at ingen un¿dvendige hindringer blir lagt i veien for det som muligens kan betegnes som en Òevangelisk-katolskÓ allianse. Her mŒ de som h¿rer sammen fŒ finne sammen, i tjenesten for Gud og kirken. Og de som lar falske stengsler fŒ blokkere denne veien, pŒtar seg et stor ansvar."

Tj¿rhom skriver ikke pŒ vegne av SKG og nevner heller ikke vŒr organisasjon. Men sŒ vidt jeg vet finnes det ingen andre organisasjoner i vŒrt land som har den motvekt Tj¿rhom nevner, som sitt bevisste og uttalte anliggende. Det styrker iallfall meg i troen pŒ at selv om SKG ikke er noen stor organisasjon, sŒ har vi en visjon som virkelig mŒ holdes fram i dag. Holder ikke vi fanen oppe, hvor skal de da s¿ke seg som vil gi sitt besyv med i den motvekt Tj¿rhom taler for?

Jeg vil ogsŒ legge inn over dere at det koster noe Œ holde fanen h¿yt, ogsŒ ¿konomisk. Kunne du tenke deg Œ st¿tte SKG med en fast givertjeneste? Klipp av og send inn slippen nederst pŒ dette arket. Du bestemmer selv hvor ofte og mye du vil gi.

SŒ vil jeg ¿nske dere hjertelig velkommen til arrangementene denne vŒren. Det hadde v¾rt hyggelig Œ se hver enkelt av dere! Jeg vil ogsŒ fors¿ke Œ ringe dere og slŒ av en prat.

Sandefjord, 20. Januar 2000 Deres i Kristus

Tom H¾ngsle

(sign.)