DPSSAMTALEN ER KOMMET FOR BLI

Av Helge Aarflot, RIP

(L¾re og Liv 1/81)

Lett revidert ved SvennMartinsen, i takknemlighet

 

DŒpssamtalen er kommet for Œ bli. Selv om ikke allemenigheter har kunnet gjennomf¿re den som obligatorisk, ser det ut til at de flesteprester og prestekontorer praktiserer samtaler med foreldre og evt. faddere f¿rdŒpen finner sted. Jeg har hatt anledning til Œ f¿re slike samtaler en Œrrekke,og deler hermed ut noen erfaringer til kolleger og interesserte lekfolk:

 

DŒpssamtalen begynner i f¿rste linje.

 

Her er det f¿rste kontakt-punkt. Derfor er det viktig Œsamarbeide med den som i praksis har f¿rstekontakten. Det gjelder Œ snakke segsammen til en felles dŒpsteologi og en felles forstŒelse av den situasjonkirken er i, slik at de som henvender seg m¿ter en ensartet holdning. Her mŒ viregne med at presten kjenner pŒ en st¿rre n¿d enn andre tilsatte. Til Œ begynnemed st¿ter man pŒ visse Òinnf¿ringsproblemerÓ: "Samtale med prest, sierDe, er det noe nytt det, da?" Til det kan man svare: "Det har ikkev¾rt praktisert pŒ noen hundre Œr hos oss. Men i kristningstiden ble detpraktisert, for da skulle fadderne kunne trosbekjennelsen, Fader vŒr og AveMaria".

 

Samtalen avtales av presten direkte med foreldrene.

 

Det er lurt her Œ bruke et skikkelig arkivsystem.Dataprogrammene Microsoft Word og Excel har fine plattformer som kan brukes.Ikke minst gjelder dette i flerprestmenigheter. Dermed har man ogsŒ hjelp tiloppf¿lgingsarbeidet siden, innbydelser til Unge Hjem, kurs, bes¿k el.l. Utentvil er hjemmet til dŒpsforeldrene det beste sted for samtalen. Men man b¿ralltid gi foreldrene anledning til Œ velge selv. Vi foreslŒr da et paralternativer og fŒr dermed en viss styring dersom avstandene er store. NŒr detgjelder tiden, er det viktig Œ tenke igjennom sp¿rsmŒlet: NŒr passer det bestfor meg i min tjeneste? —og sŒ foreslŒ et par alternativer ut fra dettefor foreldrene. Dermed fŒr de f¿lelsen av Œ kunne velge, samtidig som prestenhar styring med sin tid. Som regel er det lettere for folk Œ finne tid enn forpresten dersom uken er travel.

 

Hvordan struktureres selve samtalen?

 

Mange lurer pŒ hva de skal snakke med presten om og hvordanen slik samtale skal arte seg eller forl¿pe. Det er viktig—og avlastendefor presten —Œ ha litt struktur pŒ samtalen, bŒde for at det hele ikkeskal flyte ut og for at det ikke skal gŒ for lang tid. Det finnes mangeforskjellige innfallsvinkler og det er viktig at man ikke i samtalen bliraltfor "skjematisk". Det f¿lgende er imidlertid en "metode forgjennomf¿ring av dŒpssamtale" som jeg har hatt sv¾rt positive erfaringermed: Samtalen lar jeg forl¿pe pŒ en sŒ ikke-dirigerende mŒte som mulig, ihovedsakelig tre faser:

 

1. fase: pningsfasen.

 

Vi snakker om daglige ting. Presten er foreldresentrert isamtalen og s¿ker Œ fŒ en god menneskelig kontakt. Man forholder seg varmt,n¾rt og sjeles¿rgerisk i relasjonen. Presten mŒ utvikle en f¿lsomhet overforandre mennesker slik at han med sikkerhet kan si at foreldrene etterhvertkjenner seg trygge i situasjonen og selv aktivt bidrar til Œ skape en tryggatmosf¾re. Vi gŒr ikke videre f¿r vi er sikre pŒ at denne trygghet foreligger.Men da gŒr vi over til

 

2. fase: Vi snakker sammen om hva vi skal snakke sammenom!

 

Denne fasen er viktig. Den gir en viss oversikt over hvasamtalen skal inneholde. Foreldrene fŒr selv anledning til Œ foreslŒ emner somopptar dem. Det skapes en f¿lelse av ikke Œ "fŒ tredd ned over ¿rene"et samtaleprogram som de ikke kan akseptere. Det blir en jevnbyrdighet iforholdet mellom prest og foreldre som er god. Presten kan da pŒ sin side fŒnevnt hva det er han synes er viktig Œ snakke om. Det skapes en aksept pŒ deinnholdsmomenter som samtalen skal dreie seg om. Foreldrene har dermed fŒtt eteieforhold til emnene. De er ikke lenger bare prestens, men ogsŒ deres.Forenklet kan man si at det dreier seg om f¿lgende emner: Bakgrunnen fordŒpssamtalen, samtale om sp¿rsmŒlet ved d¿pefonten, praktiske sp¿rsmŒl vedr.selve dŒpshandlingen og praktiske sp¿rsmŒl vedr. oppf¿lgingen. Det erimidlertid ikke noen grenser (ut over tiden) for hvilke emner som kan tenkes Œkomme opp. Presten "sorterer" emne og ber foreldrene om a bestemmehvilken rekkef¿lge de skal tas i. NŒr det er gjort, f¿lger

 

3. fase: Selve samtalen.

 

Uansett emnerekkef¿lgen, b¿r hovedvekten her legges pŒsamtalen om meningen i tilsp¿rselen ved d¿pefonten: "Vil dere at dettebarn skal d¿pes til Faderens og S¿nnens og Den Hellige nds navn og oppdras iden kristne forsakelse og tro". Tolkningen av dette sp¿rsmŒlet er prestenembetsmessig forpliktet til Œ gi ut fra Bibel og bekjennelse og ikke ut fra"folkemeningen". Det er lett Œ gi foreldrene assosiasjoner medmisjonsbefalingen (Mt. 28, 18-20). Det er en fare for Œ betone andre ledd(oppdra dem i den kristne forsakelse og tro) pŒ en lovisk mŒte. Vi fastholdermeningen i mandatet: l¾re barna Œ holde det Jesus har sagt, tro det og holdedet for sant og f¿lge det i livet. Men vi minner om at det f¿rst og fremst erevangeliet de skal holde fast ved, men selvsagt ogsŒ Guds bud og vilje.

 

Imidlertid er det min erfaring at det er vel sŒviktig—ja, aller viktigst—Œ snakke med foreldrene om f¿rste ledd:"Vil dere at dette barn skal d¿pes til Faderens og S¿nnens og Den Helligends navn?". For dette er ord som uten forklaring og samtale er aldelesuforstŒelige. Vi legger da vekten pŒ at det dreier seg om et semittiskuttrykksett som betyr: Med henblikk pŒ den Gud, Fader S¿nn og HelligŒnd, som viforteller om i trosbekjennelsen.

 

Det er altsŒ et sp¿rsmŒl om foreldrenes forhold til denneGud og troen pŒ ham. Dermed avskalles de som bare vil ha dŒp med henblikk pŒrent menneskelige skikker og sosiale konvensjoner, for de vil ikke ha dŒp tilFaderens og S¿nnens og Den Hellige nds navn. Det samme gjelder ogsŒ ateisterog agnostikere, humanetikere og humanister som bare kjenner "filosofenesGud" men ikke "Abrahams, Isaks og Jakobs Gud" som i Kristus erŒpenbart som den tre-ene. Her blir det en virkelig Œndelig samtale medanledning til veiledning og evt. ogsa n¾rstrid eller krise, som vi ikke erredde for.

 

MŒlsettingen med denne fasen er imidlertid Œ fŒ etabert enslags "kontrakt" med foreldrene (Som selvsagt er av rentsamvittighetsmessig art.). Den gŒr ut pŒ at de nŒ med frimodighet lar dŒpenskje pŒ evangeliets premisser (dŒpen til Gud Faders S¿nns og HelligŒnds navn!)og at de vet hva det betyr for den kristne oppdragelse i hjem og kirke: Atbarna skal fŒ l¾re Œ tro Guds ord og I¿fte, og leve i samsvar med det somkristne i menighetens forsamling.

 

NŒr presten har fŒtt foreldrenes aksept pŒ dette og kontraktenslik er opprettet, b¿r presten stadfeste og forkynne for foreldrene at dŒpenfinner sted pŒ en rett mŒte slik at de skal ha frimodighet og god samvittighet.Kan presten ikke gj¿re det, b¿r han ikke d¿pe. For meg gŒr"vannskillet" her mellom de som uttalt forkaster evangeliet ogtrosbekjennelsen som premiss for dŒpen og de som gir sin tilslutning til dettepremiss, selvom de personlig kan kjenne seg noksŒ hjelpel¿se i praksis. ÒVi harikke tenkt sŒ mye pŒ akkurat dette pŒ denne mŒten f¿r, prest, men slik som dusier det, slik er det vi gjerne vil det skal v¾re for barnet vŒrt og ossÓ. Deter meget lett a se forskjellen mellom denne enfoldige tro som sterkt ber"Hjelp meg i min vantro" og den avvisende holdning som pukker pŒ dŒppŒ sine egne premisser <Òog det du sier, prest, mŒ jo du si, for du er jobetalt for det, men du skj¿nner, vi er jo igrunnen mer ateister enn vi erkristne. Likevel vil vi ha dŒpÓ. Denne holdning er imidlertid sv¾rt sjelden,selv i de str¿k av landet hvor sekulariseringen er kommet lengst.

 

NŒr det gjelder praktisk oppdragelse i den kristneforsakelse og tro legger vi vekt pŒ to brennpunkter: Det ene er menighetensforsamling med gudstjenesten som samlingspunkt. Det andre er den kristnehusorden i hjemmet med morgenb¿nn og kveldsb¿nn. Alle andre ting i menighet ogsamfunn (skole, s¿ndagsskole, hverdagsgrupper o.l.) er mer eller mindrevellykkede st¿ttetiltak som kan passe for noen, men ikke alltid for alle. Rentbortsett fra at ingen menigheter har et ÒapparatÓ til Œ ta vare pŒ alle ded¿per. Men det er da heller ikke menighetens ansatte medarbeideres ansvar, fordet er jo foreldre og faddere som personlig svarer ÒjaÓ ved d¿pefonten og pŒtarseg ansvaret, ikke prest, kateket og stab! De fleste foreldre forstŒr da utenvidere at det er de som har dette ansvar. ÒNoe annet ville ikke v¾re riktigÓ eren bemerkning som stadig gŒr igjen og som det ikke er vanskelig Œ bekrefte utfra Guds ord om foreldrene, se hustavlen i katekismen!

 

Hvilken betydning har dŒpssamtalen?

 

Enkelte religionssosiologer har talt om at de flestemennesker har fŒtt en egen Òreligi¿s meningsprovinsÓ i det sekul¾re samfunnet.Ettersom dette samfunn er sterkt inndelt i sektorer, blir ogsŒ personligheteninndelt i slike. NŒr presten kommer pŒ bes¿k, m¿tes man i denne meningsprovinsog forstŒr hverandre der. Den er som et eget mottaksrom for presten, et rom medde kristne symbolene og bildene. Men straks presten er gŒtt, gŒr man tilbaketil dagligstuen igjen, og der er det kan hende ikke sŒ mye rom for Gud. Vi skalikke ha en overoptimistisk tro pŒ at en enkelt samtale forandrer pŒ folksatferd, selvom det ogsŒ har skjedd. Likevel er det n¿dvendig og rett Œprioritere denne tjenesten i dŒpsforvaltningen.

 

Veien fremover.

 

Jeg har ogsŒ hatt dŒpssamtaler i gruppe med tre ektepar. Detgav en helt annen dynamikk i samtalen. Foreldrene vŒger muligens Œ ta prestenmer med rundt i de andre "rommene" i "huset" og skjems ikkesŒ mye ved det fordi det er andre der som man kan alliere seg med. BŒde detteog en st¿rre betoning av fasen f¿r dŒpen, med kurs og samtaler i god tid, allerhelst under svangerskapet som en forlengelse av et evt. svangerskapskurs, erveier Œ gŒ for kirken i opprustning av dŒpsforvaltningen i det sekul¾resamfunn.