DEN
DYPE SAMMENHENG.
DŒpssamtalen som inngang til det evige livs drama.
Sokneprest Em.Svenn Martinsen[1].
Dette blir et
personlig preget bidrag. Det er ogsŒ mitt ¿nske Œ sette endel tanker i sving,
slik at leserne hver pŒ sin post kan fŒ vyer for denne
sŒ viktige institusjon i kirken.
Ordene fra
overskriften er naturligvis Grundtvigs. De er hentet fra
den kjente pasjonssalmen ÒHill deg Frelser og forsoner.Ó
ÒDu som har deg selv meg
givet,
la i deg meg elske livet,
sŒ for deg kun hjertet banker,
sŒ kun du i mine tanker
er den dype sammenheng.Ó(NoS 161, v.7)[2]
I
Jeg gŒr ikke for store
dŒpsforeldresamlinger i kirken i dŒpsforberedelsen.
Jeg mener at selv om
det ikke kan utelukkes at presten kan fŒ til en god form for en slik samling, blir
det umulig Œ fŒ til den n¾rhet som er n¿dvendig. fŒ barn er en sŒ
skjellsettende begivenhet for en ung familie, ikke minst for moren, at vi trenger Œ vise familien og henne en helt annen
oppmerksomhet i situasjonen enn det som lett kan bli et t¿rt foredrag, mens hun
sitter pŒ en hard kirkebenk.
Det er dessuten ikke lett
Œ fŒ folk i tale i dag. Skulle vi ikke vite fra vŒre
egne liv at tilv¾relsen av og til kan bli ganske uoversiktlig og kaotisk?
Derfor er det viktig Œ m¿te dŒpsforeldrene i
dŒpssamtaler enkeltvis. Aller helst i deres hjem.
II
Det Œ fŒ barn er en overmŒte sterk
opplevelse. Det er selvsagt mor, hun som f¿der, som
opplever det sterkest. BŒde smerten. Men ogsŒ gleden.
Men ogsŒ en far kan
oppleve en f¿dsel sterkt. Fremdeles sitter vŒre barns ankomst og spebarnstid i kroppen. BŒde den
utrolige gleden. Men ogsŒ den vonde angsten. Jeg glemmer det aldri.
Det er godt om
presten da i dŒpssamtalen kan v¾re lyttende ogsŒ overfor andre menneskers glede
og angst. Samtidig for deres stolthet og glede over
den lille.
Slik er det ogsŒ for stores¿sken som fŒr
lillebror eller lilles¿ster, og besteforeldre, onkler,
tanter, og faddere.
Vi er ved den dype sammenheng...
III
Gud er vŒr himmelske Far. VŒr skaper,
oppholder; frelser og forl¿ser.
Akkurat som foreldrene kan
stŒ engstelige, men stolte ved barnesengen, vil jeg nŒ male bildet av Herren
ved den samme sengen. Han som tenkte pŒ oss helt fra begynnelsen.(Sal.139,13-17)
MŒ barnet fŒ leve! MŒ det fŒ vokse opp! Slik
sier vi om vŒre barn. Og kjenner det
dirrer i hver trevl av oss.
I dŒpens bad frelser Gud
oss sier Paulus til Titus i kap.
3,4-7. Fordi Gud er god, fordi Han er glad i oss, fordi Han viser oss miskunn.
Og der gir Han oss et nytt liv. Det
evige liv. Ved HelligŒnden. For at vi skal bli
arvinger til, for at vi skal vinne det evige liv!
SŒ dreier det seg om
det evige livet ved dŒpen. Det evige livet i himmelen!
MŒ barnet fŒ leve! MŒ det ha liv i meg! MŒ det fŒ vokse opp! MŒ det fŒ vokse opp sammen med meg! Slik tror jeg Herren sier om
de barn som Han lar f¿des pŒ nytt ved vann og nd.
IV
Etter at f¿dselsmeldingen kom til
prestekontoret, har vi sendt ut dŒpsinformasjon og
innskrivningsskjema.
Skjemaene kommer tilbake. SŒ er det prestens oppgave Œ ta kontakt med hjemmet, slik at
dŒpen kan forberedes.
-Presten sitter overfor dŒpsforeldrene. Jeg
sitter der som prest ikke og taler ned til dem. Ikke skal jeg holde noen
monolog, noe
foredrag eller tale.
Jeg sitter der midt i den dype sammenheng som
jeg ogsŒ sterkt har opplevd i mitt eget liv. Med alle de sterke inntrykkene fra da vŒre barn skulle komme.
Gjennom alt dette har jeg
fŒtt se at det holder, det Jesus gjorde.
ÒHan som har seg selv meg givet.Ó
Det er om Œ gj¿re Œ
fŒ de som s¿ker dŒp for barnet med i det dramaet som Han har regissert. For Œ fŒ mennesker inn i sitt rike, for Œ skjenke dem livet.
De er allerede i livets drama. I ekteskap, ved svangerskap, f¿dsel, i livets
angst og fryd, i n¿d og lyst.
SŒ er da dŒpen og
det kristne livet som dŒpen setter oss inn i ogsŒ i h¿y grad et drama. Guds drama.
V
Derfor har vi vŒre
dŒpssamtaler, og f¿r det gj¿r vi vŒre avtaler, som n¾re og varme medmennesker.
Vi gir tilb¿rlig tid til Œ snakke om bakgrunn bŒde for
foreldre og familie. For den nyankomne ogsŒ. Hvordan gikk f¿dselen? Sover dere om
natten? Presten kan ellers ikke vente at alle skal
v¾re like Œpne om de f¿lelser og opplevelser som er tilstede eller har gŒtt
foran.
Men han kan
fortelle. Om hvordan det var Œ bli far. Ikke sjelden
kommer tŒrene bŒde pŒ den ene og den andre siden av
bordet. Temaet er sterkt. Man kjenner seg igjen.
Slik Œpner vi for
ogsŒ Œ tale sammen om det evige livet som dŒpen gir.
Skapende akkomodasjon kalles dette(Biskop Bo Giertz). Domprost HŒkon Fred.Breen og
Kyrkoherde Christian Braw(Sverige) er eksponenter for
det samme.(Se litteraturlisten) Dette er kommunikasjon som nŒr inn!
DŒpen gir oss Œ forstŒ livet og d¿den. D¿den og livet gir oss Œ
forstŒ dŒpen! Det n¾rv¾rende ¿yeblikkets sakrament!
BŒde foreldrene og
Gud setter barn til verden. BŒde foreldrene og Gud vil at barna skal fŒ mat.Slik er det lett for foreldrene Œ gripe hva det handler
om.
SŒ blir matstasjonene pŒ
himmelveien viktige. Jeg pleier Œ knytte dem
til et autovern, med jevnlige pŒler og en
sammenhengende skinne langs veikanten pŒ en smal, svingete vestlandsvei. Jesus
er Veien! De som tror pŒ Ham h¿rer til Veien! Og himmelveien er den smale Vei.
PŒlene er veimerkene. Skinnen vil jeg komme
tilbake til.
VI
Noen veimerker er daglige. Det er bordb¿nn,
aftenb¿nn, og samtalen med barnet om Jesus. Noen er
Œrlige. Det er dŒpsdagen, jul, pŒske og pinse. Ett
veimerke er ukentlig. S¿ndagen i Herrens hus.
Gudstjenesten og s¿ndagsskolen.
Ved disse veimerkene
styrker Herren oss pŒ Veien. Det viser seg gjerne at aftenb¿nnen stŒr sv¾rt sterkt i de fleste
hjem. Bordb¿nnen kjenner ogsŒ mange. SŒ dr¿fter
vi hvordan disse kan fungere i dŒpsbarnets hjem.
Samtalen med barnet om Jesus er knyttet til
Guds Ord, men da de enkleste utgaver, som ÒBibelen FortellerÓ-serien.(Verbum; Kan brukes allerede fra 1-Œrsalder). ÒLundes
BibelserieÓ, ÒBibelens B¿ker for barnÓ,(Lunde) og
ÒBarnas billedserieÓ Filadelfiaforlaget. En typisk Barnebibel
mŒ ogsŒ fram. Kanskje gŒr det an Œ sette av 5 minutter til lesning fra denne hver dag?
Ikke sjelden foregŒr det
ellers amming i l¿pet av samtalen.
Og barnet pŒ foreldrenes fang er et vakkert bilde pŒ
det det handler om her: ÒOg Han tok dem
inn til seg, la hendene pŒ dem og velsignet dem.Ó(Mark.10,16)
ÒSom spede barnet drikk si mj¿lk.Ó(NoS 567, v.1)
Men sŒ mŒ barna bli hos Jesus! DŒpsdagen mŒ
naturligvis feires, med bl¿tkake, brus og fest, men
ogsŒ med fadderbes¿k, dŒpspresang og tenning av dŒpslyset.
De tre store kristne h¿ytidene mŒ bety
kirkegang, men de mŒ ogsŒ feires hjemme:
I julen benytter vi oss av eksisterende
kristne symbol pŒ juletreet som ÒH¿yt i toppen den blanke stjerneÓ (Jesus,
morgenstjernen, og ÒDenne stjerne lys og mild...er Hans guddoms ord det klareÓ ), lysene pŒ treet (Jesus, verdens lys), kurvene (Guds
kj¾rlighet i Jesus Kristus) osv. Julekrybben er et
fint hjelpemiddel like fra advent av: Josef og Maria kan reise fra stasjon til
stasjon f¿r de forenes med krybben og Jesusbarnet pŒ Julekvelden!
I pŒsken kan vi
bruke pŒskegraven som middel. Steinene henter vi fra
hagen, og soldatene fra lekekassen. PŒ pŒskedag veltes steinen unna, den seirende Kristus pŒ et lite krusifiks settes et
stykke unna, mens soldatene nŒ ligger besvimt utenfor! Diverse kvinner og Peter og Johannes kan stŒ utenfor graven. Inne i graven
ligger Jesu kl¾r som Han gikk rett ut av, og kledet
Han hadde hatt over hodet som faktisk lŒ sammenrullet! (Joh.20,7) De tradisjonelle symbolene, egg
og ÒgŒsungerÓ kan ellers lett settes inn i
Oppstandelsesevangeliets tjeneste.
I pinsen fŒr vi
anbefale duen og ilden som symbol. Og den r¿de fargen.
Formingsoppgaver? Og selvsagt mŒ Bibelboken l¿ftes fram, og
dens ÒsamarbeidspartnereÓ vannet, br¿det og vinen. Barna mŒ fŒ se elementene Òi
aksjonÓ i kirken! Under alle tre h¿ytider mŒ ellers evangeliet leses
hjemme!
Veimerker langs
Himmelveien. De kommer igjen og igjen gjennom livet.
Daglig. rlig.
Men ogsŒ ukentlig. NŒ gjelder det s¿ndagen. Alle dŒpsbarna
pŒ s¿ndagskole!? Hele familiens gudstjeneste!? Her er spennende utfordringer! NŒr jeg holder fram dette,
er det ikke fordi jeg tror at barna kan forstŒ alt de
h¿rer. Er det ikke en fare at vi vil gj¿re alt sŒ
forstŒelig? Vi forstŒr heller ikke alt vi spiser, men
vi forstŒr nŒr det smaker godt!
VII
Og endelig: Skinnen langs
autovernet er et bilde pŒ den stadige og vedholdende b¿nn som foreldre, faddere
og menighet skal gj¿re for dŒpsbarna. men ogsŒ pŒ den
b¿nn de l¾rer selv, hjemme, i barnehage, pŒ skole og i kirke: Ò...Dere skal be for barnet, og l¾re det
selv Œ be...Ó(DŒpsliturgien, pkt.4)
(Vi snakker selvsagt ogsŒ om
hva som skal skje i kirken nŒr det er dŒp. Men det lar
jeg ligge her.)
Den dype sammenheng. Gud gi at vŒre dŒpssamtaler kunne Œpne opp porten fra livet til Livet!
For dem som vil lese mer:
Christian Braw: Det n¾rv¾rende ¿yeblikkets sakrament:
L¾re og Liv 1983, s.43 flg., nr 2.
HŒkon Fred. Breen: DŒpen som hjelp til kristen livstyding. FBB-seminar Oddernes 9.april 1988
HŒkon Fred. Breen: Nytt Liv. Perspektiv ved
d¿pefonten, Lunde 1992
.pdf-versjon: http://www.stellamaris.no/dds.pdf