Kirkeligfellesskap – med hvem – om hva?
VŒr kirke[2] er i krise.Noen vil kanskje si at dette utelukkende er en teologisk krise
PŒ veien videre erdet uunngŒelig Œ komme utenom konfrontasjonen med situasjonen. Og det eruunngŒelig Œ komme utenom et oppbrudd fra de dype spor som norsk kirkeliv og kristenlivhar gŒtt i gjennom lang tid. Jeg skrev i en artikkel i kirkebladet L¾re ogliv etter siste l¾renemndf¿lgende: ÓDen videre debatten mŒ for alt i verden ikke f¿res inn i gamlekirkepolitiske spor der kirkelige organer, organisasjoner oginteressefellesskap innen Dnk i kjent stil posisjonerer seg etter alleforutsigbarhetens spilleregler. Dette er i sŒ fall den st¿rste hindring for atkirkekampen skal lykkes!Ó
Vi mŒ opp avsporene, om ikke sporene skal bli vŒr bane og styre oss. Fortsetter vi i degamle sporene kan nok organisasjonene ennŒ en tid makte internt Œ demme opp forskadevirkningene av den kirkelige situasjonen. Men det representerer ingen l¿sning
Temaet som er gitt meg er Kirkelig fellesskap – med hvem– om hva? Men bak dettepraktisk-teologiske sp¿rsmŒlet om hvem og hva
Jeg vil nŒinnledningsvis fŒ definere kirkelig fellesskap
Som en heltgrunnleggende forutsetning for hvordan vi tenker om kirkelig fellesskap, mŒ vita innover oss dette at kirkelig fellesskap er en obligatio
Jesus sa: ÓDetteer mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere
Enhver som studererDet nye testamente sitt vitnesbyrd om denne saken vil fort finne det sammem¿nsteret, den samme forpliktelsen, de sterke bŒnd som knytter fellesskapet avd¿pte sammen til ett legeme, og gjennom eukaristien synliggj¿r og manifestererKirkens koinonia, kirkens fellesskap, den kirkelige kommunion.
Dette koinonia,denne delaktigheten i Kirkens fellesskap, denne kommunion, bygger ikke pŒfrivillighet, uavhengighet eller vennskap, men pŒ en sakramentalt forpliktendeenhet og en felles bekjennelse til Kristus som Herre og den tro som er overgitttil de hellige.[8] Utenfordenne enhet finnes det ikke kirkelig fellesskap, men det kan nok finneskristelighet og kristelig virksomhet, men ikke kirkelig fellesskap, kommunion.
Fra en side settskulle dette v¾re tilstrekkelig for Œ svare pŒ vŒrt tema Kirkelig fellesskap– med hvem – om hva?med Œ si; bibelen, apostlene og deres etterf¿lgere gir oss ikke noe valg– vi er forpliktet pŒ fellesskapet med alle de d¿pte, og til Œ m¿te framved Kirkens gudstjenester og dele den samme eukaristi. Vi er kalt til Œ delekommunion med hverandre. Det er kirkens orden, og den apostoliske ordre tiloss. Ja, det er Jesu bud!
NŒr det kirkelige fellesskapet er en forpliktelse, en skyldighet, en obligatio
Og for Œ svare pŒdet vil jeg begynne med Œ si noe om hva det ikke
Debatter omkringkirkeordning og veivalg har ofte vist seg som en evig runddans, fordi vitviholder pŒ en teologisom i grunnen er vel sŒ mye et forsvar for en sosiologi
A. Kirkensfellesskap er ikke grunnlagt pŒ gode prester. NŒr gode prester blir brukt sombegrunnelse for Œ holde fast pŒ et menighetsliv og pŒ et kirkelig fellesskaplokalt, da blir de gode prestene misbrukt. For Kirkens Herre har ikke grunnlagtkirken pŒ kvaliteten av presteskapet, men pŒ det store depositum
Jeg vil heller v¾remed pŒ Œ si at fellesskapet er grunnlagt pŒ gode biskoper. For biskopensoppgave er Œ s¿rge for kirkens enhet og at alle prestene, enten de er godeeller mindre gode, forvalter Guds ord og sakramentene i samsvar med Kirkenstro, bekjennelse, overlevering og orden. I samsvar med det som Kirkens Herrehar betrodd Kirken.
Av og til fŒr jegh¿re det; du trenger vel ikke bry deg om hva biskopen stŒr for. Du er jo en godprest som kan ha frimodighet pŒ bibelens grunn! Men da er mitt svar tilbake. Ja,det kan du kanskje ha rett i nŒr det gjelder frimodighet, men vi bygger ikkekirke pŒ min frimodighet pŒ bibelens grunn. Hva betyr det om jeg er en godprest pŒ bibelens grunn, hvis ikke det jeg forkynner og l¾rer og praktiserer somprest har st¿tte av kirken, men blir mitt private vitnesbyrd? Hva nŒr kirkenselv, med biskopen i spissen vender oss ryggen?
Hva nŒrkonfirmantene mine sp¿r om hva som er rett og sant i sp¿rsmŒlet om kvinneligeprester, sex f¿r ekteskapet, homofilt samliv, fortapelsen etc.? Hva nŒr jeg somprest i Dnk skal veilede i sjelesorg, eller rettlede menighetsrŒdet og stillekriterier for liv og l¾re blant kirkens frivillige medarbeidere som har enforkynnende oppgave i kirken etc. Da er det kirkerettslig og teologiskn¿dvendig for meg som prest Œ hente st¿tte for mitt syn, ikke bare i Skriften,men i det kirkelige fellesskapet og i en kirkelig orden. Jeg mŒ
SŒ for Œ konkluderedette punktet; Kirkens fellesskap er ikke grunnlagt pŒ gode prester, men pŒ etfungerende apostolisk tilsyn.
B. Kirkensfellesskap er ikke grunnlagt pŒ det alminnelige prested¿mme som demokratisk styringsorganfor kirkens ordo,
I stedet finner vihelt klart en hierarkisk struktur for kirkens orden i Det nye testamente.Kristus er hodet, [11] grunnlagtpŒ de tolv,[12] pŒapostlene og profetgrunnvollen.
C. Kirkensfellesskap er heller ikke grunnlagt pŒ karismatisk lederskap, kongemakt elleren sosiologisk forankret enhetskultur, slik enhetsbŒndet de facto
For kirkenstverrstruktur, organisasjonene har det v¾rt karismatisk lederskap
De sŒkalte Óh¿vdingene,Ódet karismatiske lederskapet, skapte i sin tid en enhetskultur som har v¾rt etenhetsbŒnd i organisasjonene. De klarte Œ forplikte pŒ et sterkt bibelsyn somskapte en sosiologisk bibeltroskapsidentitet. Det var denne identiteten omkringbibelen som Guds ord som har bŒret fellesskapet, og som har skapt denkirkeforstŒelsen som nesten utelukkende gŒr ut pŒ at kirken er der hvor noensamles om Guds ord i troskap mot dette ordet.
For Œ oppsummeredette punktet; Kirkens enhet i Norge, i Dnk og kirkens organisasjoner, harrealiter v¾rt og er ensosiologisk enhet, og i mindre grad en teologisk enhet, og knapt nok enekklesiologisk enhet.
D. Kirken erheller ikke grunnlagt pŒ en funksjon der evangeliet forkynnes og sakramentene forvaltes,
Augustana artikkelVII er en utfordring for oss i kirketenkningen. Her er vi pŒ reformatorisk markpŒ selve slagmarken. Hvordan Augustana VII skal forsŒes er Žn ting, og samtidigdette med hva som h¿rer med kirkes esse og bene esse.
Et funksjonalistiskembetssyn og en kongregasjonalistiskkirkeforstŒelse finner ikkenoe direkte st¿tte i CA VII, og blir derfor et misbruk av denne artikkelen nŒrden trekkes i den retningen, slik det ofte gj¿res.
E. Det evangelium
Jeg har nevnt disse fem punktene, som kunne v¾rt flere – (f.eks.det formastelige i Œ kalle Kristi legeme, Kristi Kirke, for et stillas) –for Œ illustrere at vi mŒ rydde opp i en rekke forestillinger f¿r vi kan kommevidere. Dersom vi fortsetter Œ bygge kirke pŒ disse premissene, slik vi faktiskhar gjort og tenkt, da bygger vi, slik jeg ser det, feil. Da er vi selv en delav det ekklesiologiske problemet i vŒr tid. Og vi vil ikke komme til rette medbekjennelsessp¿rsmŒlet, og til rette med sp¿rsmŒlet om kirkelig fellesskap med hvem,
Heresiproblemet er det som reiser sp¿rsmŒlet om kommunion med hvem
Dette kollapset ikirkeretten vis a vis bekjennelsesgrunnlaget er ikke gjenopprettelig med dagenskirkeorden. VŒr kirke har kollapset som Kirke pŒ sitt mest fundamentale, nemligŒ forvalte kirkens overleverte trosskatt. Og grunnen ligger ganske enkelt i detgrunnlag hvor kirken henter sin legitimitet, hos fyrstebiskoper utnevnt avKongen og i det alminnelige prested¿mme, l¿srevet fra forpliktelsen pŒ en allmennkirkeligtradisjon. Kirken er bŒde i topp og bunn, vanstyrt.
Min konklusjon er;jeg har ikke noen tro pŒ DnkÕs framtid som Kirke. Men jeg har tro pŒ at manged¿pte og troende mennesker i Dnk kan berges for Guds rike og f¿res tilbake tilet kirkelig fellesskap pŒ apostolisk grunn, men veien dit kan synes bŒdesosiologisk sett, og mange vil sikkert ogsŒ mene teologisk, sv¾rt lang. Forveien fra frivillige lekmannsorganisasjoner til forpliktende kirkelig kommunionunder et apostolisk legitimt tilsyn, den veien synes for meg som en nestenuoverstigelig barriere. Men samtidig mener jeg ut fra vŒr aktuelle situasjon i Dnkog vŒr ¿kumeniske forpliktelse, slik Kristus selv ber for vŒr enhet, at det erden barrieren vi nŒ er kalt til Œ overvinne.
Praktisk talt stŒr vi overfor to alternativer i vŒr tid. Enten 1) Œs¿ke fellesskap pŒ apostolisk grunn i et st¿rre ¿kumene. Eller 2) Œ tvilholdepŒ retten til Œ etablere kirkefelleskap i celler, frikirker,bekjennelsesgrupper etc. etc. Men det siste kommer i sŒ fall i konflikt medforpliktelsen vi har som kristne til Œ synliggj¿re kirkens fellesskap i enfelles kommunion. Frikirketanken er ikke apostolisk. Partivesen er ubibelsk.
Dersom apostolisitetog katolisitet –slik disse begrepene finnes i vŒr apostoliske og nikenske bekjennelse – ergrunnlag for kirkelig fellesskap, kan vi pŒ dette grunnlag trekke l¾remessigegrenselinjer, samt pŒ bibelens grunn avholde oss fra kommunion med de som il¾re og liv f¿rer mennesker vill. Vi har ingen kirkelig
Hvordan vil jegselv forvalte dette som prest i Dnk? Jo, inntil jeg selv har funnet veien– enten sammen med br¿dre og s¿stere i Dnk over i et st¿rre ¿kumene medgyldig tilsyn for menigheter og prester – sŒ vil jeg forholde meg sv¾rtpragmatisk med tanke pŒ kirkelig fellesskap i Dnk. Jeg s¿ker ikke forpliktelseninnover i Dnk sitt kirkelandskap, men utover mot den Kirken som b¾rer Kirkenskjennetegn.
Samarbeid og praktiskfellesskap er noe annet. NŒr det gjelder samarbeid kan vi f¿le oss ganske frie.Der gjelder formaningen om Œ la alle mennesker merke hvor gode og milde dereer.
Samtidig, fordi jeghar gitt opp troen pŒ en framtid for Dnk som Kirke, sŒ har jeg ogsŒ i en vissforstand lagt ned bekjennelseskampen i denne kirken. Nemlig i den forstand atjeg har tro pŒ at klassisk kristendom igjen skal vinne dominerende rom i kirken.Bekjennelseskampen mŒ v¾re positivt byggende og ikke defensivt tapende. Detbetyr i praksis at jeg kommer til Œ v¾re pragmatisk i min tjeneste som prest idenne kirken. Jeg kommer til Œ selektiv med Œ si i fra om det skjer ting ikirken som ikke burde skjedd, fordi det er ikke annet Œ forvente. Om HelgeHognestad, Siri Sunde eller Tor B. J¿rgensen, eller vi skulle fŒ prester i Dnksom den danske Thorkild Grosb¿ll, la de styre pŒ. Vihar andre ting Œ arbeide for enn Œ renske Dnk for slike. Det har vi likevelingen kirkerettslig mulighet til. Men jeg vil si i fra, og bekjenne i ord oghandling der det er n¿dvendig i forhold til den biskop jeg stŒr under tilsynav, og det som r¿rer ved menighetenes liv i de sokn der jeg er prest. Jeg vilogsŒ heve r¿sten om br¿dre lider urett i Dnk pŒ grunn av sin troskap mot HerrenJesus og den apostoliske tro.
6. Kirkelig fellesskap - med hvem - om hva?
La meg pŒ bakgrunn av det jeg har sagt til nŒ pr¿ve Œ utmynte et kortsvar pŒ det sp¿rsmŒlet som er reist.
Jeg har definertsp¿rsmŒlet etter kirkelig fellesskap med hvem, som etsp¿rsmŒl etter Kirken selv. Og sp¿rsmŒlet etter kirkelig fellesskap om
Personlig har jeg ibrevs form utfordret de fem konservative biskopene i L¾renemnda til Œ vise nyvei, Œndelig lederskap og til ogsŒ Œ gŒ veier som danner et nytt kirkerettsliggrunnlag for bekjennelsestro kristendom i vŒrt folk. Det mŒtte i sŒ fall v¾refor Œ f¿re Dnk inn pŒ sporet igjen av Œ v¾re en apostolisk inntakt Kirke at degjorde noe slikt. Det hadde v¾rt stort om vi kunne fŒtt eie hŒp om noe slikt.Men kan vi hŒpe pŒ det?
Odd Bondevik er densom har gŒtt lengst i Œ ville markere, men da i den mildeste formen, nemlig ŒgŒ av som biskop. Det sa han etter m¿tet her pŒ Fjellhaug for ett Œr siden. Jeghar ikke tro pŒ at mitt vesle initiativ nŒr fram. Og – tilgi meg – jeghar heller ikke tro pŒ at en samlet ÓtrusselÓ fra organisasjonene hartroverdighet nok til Œ nŒ fram i bispekollegiet og pŒ kirkem¿tet.
Derfor kjenner jegat det eneste alternativet vi har, med mindre vi vil rendyrke frikirketanken,det er Œ s¿ke et nytt ¿kumene, og peke pŒ dette ¿kumene som en felles vei forkristenfolket i Norge som b¾rer med seg en evangelisk-luthersk arv, men som vetat Kirken verken er luthersk eller norsk, men at Jesu Kristi kirke i bunnen erapostolisk og katolsk.
Dennordisk-katolske kirke har fors¿kt en slik vei. De har funnet et hjem, et stedfor forpliktende kommunion.
I nyere tid har Messiaskirken(Den lutherske kirke i Norge) samlet seg i et st¿rre luthersk ¿kumene med r¿ttertil USA og Missouri synoden, og funnet forpliktende kommunion.
Valgmenigheter medklassisk tilsyn er l¿sningen som Norges-kirken peker pŒ som en l¿sning for DnkÕsframtid, men uten at kommunionssp¿rsmŒlet har blitt behandlet utf¿rlig der.
Jo, det spriker.Noen gŒr over i Frikirken, noen til DELK, og noen tar steget over til denOrtodokse kirke eller konverterer til Den romersk-katolske kirke. Vi ser at Normisjonsmenigheter (Norkirken, IMI-kirken, Storsalen etc.) selvstediggj¿res og blir merog mer autonome pŒ siden av Dnk. Og Indremisjonsforbundet og Misjonssambandettenker mer og mer langs linjer om forsamlingsbygging. Det er sosiologien somfanger oss.
Min r¿st i dennedebatten er; vi mŒ alle kjenne kallet til Œ bryte opp og s¿ke en kirkelig enhetfor en ny tid, og jeg tror vi mŒ gj¿re det i en eller annen protestantisksamlet dialog med den Kirken som hadde den kirkelige jurisdiksjonen her ilandet fra kristningen til reformasjonen. Ikke mindre enn det. Hvor mange somvil gŒ den veien er for meg uinteressant, sŒ lenge jeg ser det som vŒrt kall.
[19]
[20]
[21]
[22]