Demonteringen av den kristne kultur akselererer
(Fra Mot MŒlet)
"Den kristne substans i det norske samfunn siver ut somsand i et timeglass'
Alv J. Magnus, leder av UiO Norge
Nedbygging av den kristne identitet i Norge foregŒr nŒ fraflere hold og pŒ flere fronter
samtidig. Det kan virke som det pŒgŒr i den rene dugnadsŒndder teologiske snekkere med
stor iver uoppfordret trŒr til for Œ fŒ god fart pŒ rivningsarbeidet.
At Det norske hus har v¾rt et ordnet, fritt og trygt samfunner ingen selvf¿lge; Det ligger
ikke i nordmenns gener; Vi kjenner den samme dragning tildet onde som alle andre tobente; Det er
f¿rst og fremst Guds Ord vi har Œ takke; For Bibelen har v¾rtgrunnmuren under Det norske hus; Den har gitt
retning og innhold til mŒten nordmenn har tenkt om liv og evighet;Den har formet samvittigheten gjennom
Œ definere forskjell pŒ rett og galt; Bibelen formet vŒr grunnlovi 1814 som den gjorde Amerikas konstitusjon
i 1776.
Hvorfor? Fordi dav¾rende generasjoner ansŒ Bibelens tankersom det ypperste uttrykk for sannhet, skj¿nnhet
og visdom; At de fikk forme tankegangen og derigjennomatferden for folket i stort, skyldtes at det
var mange nok som var overbevist nok om at dette var etumistelig gode; Kirken, skolen og hjemmene
samvirket til Œ bevare og f¿re videre den kristne identitet tilstadig nye generasjoner.
Selvsagt er dette en forenklet fremstilling; Selvsagt har denneidentitet hele tiden v¾rt motarbeidet; Selvsagt
er det ogsŒ andre utenfor den kristne kirke som har gittverdifulle bidrag;
Men det stŒr fast: Det norske hus har v¾rt et trygt og godthus Œ bo i, takket v¾re at det var tuftet
pŒ den kristne tanke; Fattigdom, spedbarnsd¿delighet oganalfabetisme florerer i de samfunn der evangeliet
ikke har nŒdd inn og fŒtt slŒ rot; Et blikk pŒ FNs liste overmedlemslandenes statistikk pŒ disse omrŒder, vil
fortelle oss at der Bibelen fikk prege samfunnet, der finsfrihet og velstand;
Men den kristne substans i det norske samfunn siver ut somsand i et timeglass; Forslag og fremst¿t for
Œ fjerne det genuint kristne innslaget i vŒr kulturelle identitethar i senere Œr kommet i rask rekkef¿lge; De
f¿lger interessant nok en oppskrift Alice Bailey gir i sinbok ÇThe PlanÈ fra 1950; Alice Bailey som er en
guruskikkelse i det ny-religi¿se str¿mdrag sier selv at hunskrev boka n¾rmest som diktat etter instruksjon av
en tibetansk Œnd hun hadde overgitt seg til; FormŒlet medanvisningene i boka er Œ Çbefri menneskene fra
kristendommens restriksjonerÈ;
Hun sier rett ut at den viktigste mŒlgruppen Œ konsentrereseg om er barna; Glem voksne; De vil i
mindre grad la seg pŒvirke, mener hun, mens hver ny generasjonbarn kan f¿res lenger og lenger bort fra
en kristen tankegang; Som f¿rste punkt mŒ en derfor gj¿realt for Œ fjerne Gud fra skolen; Det som ikke sies,
er ikke viktig; Fjern forestillingen om en personlig Gud somhar vilje og evne til Œ frelse; Da vil de ikke sp¿rre
etter ham;
Bryt ned det bibelske familiem¿nster og l¿sriv seksuellutfoldelse fra ekteskapets rammer. Siden sex er menneskets h¿yeste nytelse,hevder hun, mŒ alle former tillates, ogsŒ sex med samme kj¿nn og sex med
dyr; Ingen skal beh¿ve Œ b¾re konsekvenser av sine valg,derfor mŒ abort legaliseres; Programerkl¾ringen
hennes inneholder flere punkter, men er avhengig av toinstitusjoners medvirkning for Œ fŒ gjennomslag;
media og kirken.
NŒr en har iakttatt hva som har skjedd i Norge de siste 30Œr kan det virke som om noen har nilest Alice
Bailey; Eller de har latt seg influere av den samme type Œndsmakthun var pŒvirket av; Den st¿rste tragedien
er Œ se hvordan kirkelige talsmenn ikke bare gir mange avdisse utspillene sin st¿tte, men til og med stiller
opp med egne initiativ for Œ demontere det kristne rammeverki vŒr kultur, godt st¿ttet av en del av den
kristne dagspresse som beredvillig stiller sine spalter mtilrŒdighet; Den mangel pŒ overbevisning de mŒ ha
om at det kristne budskap er det beste vi kan gi et folk, erforstemmende; De har forspist seg pŒ tidens
falske toleransemeny og tror i sin naivitet at de gj¿r samfunneten tjeneste ved Œ fjerne det vern som
ligger i en kristen formŒlsparagraf; En paragraf mer innsiktsfullepersoner f¿r dem har kjempet gjennom;
Et overveldende flertall av norske foreldre vil at barna skalfŒ en kristen "oppseding"; l et hellig hus, foran
Gud, prest og forsamling, sier 84% av alle foreldre i dettelandet et lydelig ja til at barna skal fŒ en
oppfostring i den kristne tro; Finnes det noen sterkere ogklarere gallup? Ved Œ forsvare at grunnskolen i
Norge skal hjelpe dem med dette, tar man alle disse foreldrepŒ alvor;
Lover og formŒlsparagrafer er viktigere enn mange er klarover; De sier noe om hva som er avgj¿rende viktig
og hvilken verdiformidling som skal ha forrang; De stŒr dersom garanti for at det er legitimt Œ formidle kristen
kunnskap til kommende generasjoner; NŒr mennesker frafremmede kulturer med andre religi¿se forestillinger
flykter fra sine samfunn og s¿ker seg til vŒrt land fordi deliker godene av vŒr sivilisasjon, hvorfor skal vi da gi avkall pŒ det som harfrembragt disse goder? Hvorfor skal kirkens talsmenn foreslŒ Œ fjerne det somhar v¾rt
til velsignelse og beskyttelse for Norge? Har de da ikkeforstŒtt at det raser en kamp om det norske folks
sjel og skjebne? Det spilles Œndelig sjakk om vŒrt folks fremtid;Med innf¿ring av abortlov, partnerskapslov
og nŒ sist KRLfaget. mistet vi hest, l¿per og tŒrn; Om denutvetydige kristne formŒlsparagraf i grunnskolen
ogsŒ faller, mister vi dronningen og er snart stilt sjakk matt;
Et samfunn i raskt forfall trenger ikke n¾rsynte kirkeligeakademikere som trakter etter verdens
anerkjennelse for sin liberalitet; Tvert om, de gj¿r kommendegenerasjoner en bj¿rnetjeneste; Dagens Norge trenger samfunnsbyggere som tenkerkristent og ikke blyges for det.
tekst: Alv J.Magnus