Ved pastor Helge Unneland
Det mest ber¿mte ogkanskje det vakreste og mest uttrykksfulle av alle russiske ikoner,
PŒ det ytre plan skildreshvordan tre engler bes¿ker Abraham i Mamres terebinte-lund og der forutsier atSara i sin alderdom skal f¿de en s¿nn.
Vi vil lese teksten fra1.Mosebok 18,1-8:
ÓSiden viste Herren segfor Abraham i eikelunden i Mamre, en gang han satt i teltŒpningen midt pŒheteste dagen. Da han sŒ opp, fikk han ¿ye pŒ tre menn som sto foran ham. Meddet samme han fikk se dem, sprang han imot dem fra teltŒpningen, b¿yde seg tiljorden og sa: ÓHerre, dersom jeg har funnet nŒde for dine ¿yne, sŒ gŒ ikkeforbi din tjener! La oss fŒ hente litt vann, sŒ dere kan vaske f¿ttene og hviledere her under treet! SŒ vil jeg komme med litt mat, som dere kan styrke deremed, f¿r dere drar videre -–siden dere nŒ har lagt veien om deres tjener.ÓDe svarte: ÓJa,gj¿r som du sier!Ó
Da skyndte Abraham seg inni teltet til Sara og sa: ÓSkynd deg, ta tre mŒl hvetemel; kna det og bakkaker!ÓSelv sprang han bort til buskapen og hentet en fin og god kalv; den gav han tiltjenestegutten, som skyndte seg Œ lage den til. SŒ tok han r¿mme og melk og denkalven som gutten hadde stelt til, og satte det fram for mennene. Og han stodhos dem under treet mens de spiste........
Ikonen viser tre menn-eller er det tre engler. De er tre budb¾rere som sitter rundt et bord. De komfor Œ forkynne. Et utrolig budskap: Sara som var 90 Œr gammel, skulle f¿de ens¿nn som ville bli arving til Abraham, og dermed ogsŒ arving til Guds l¿fter.
PŒ bordet mellom de tre– forventer vi Œ finne kalven som Abrahams tjener hadde slaktet og stelti stand for gjestene. Men i stedet ser vi en kalk. Dette bildet har et skjultbudskap. Allerede fra det fjerde Œrhundre ble fortellingen om Abrahams gjesteri den ¿stlige kirke tolket slik at det egentlig var Den hellige Treenighet selvsom kom pŒ bes¿k. PŒ mange av ¿stkirkens ikoner gjennom
Bildets perspektiv erspesielt. Men huset og treet i bakgrunnen er malt i normalt perspektiv, sŒ erde tre personer rundt bordet fremstilt i det omvendte perspektiv som finnes isŒ mange ikoner. I det omvendte perspektiv gŒr linjene i bildet Óden galeveienÓ. Dette ser vi tydelig ved at de fremre f¿tter er mindre enn de bakerste.De tre personene blir altsŒ st¿rre innover i bildet. Det omvendte perspektiv eret verdiperspektiv som fremhever det som er vesentlig. Det er konstruert slikat linjene l¿per sammen et sted foran bildet,-de m¿tes sŒ og si i betrakterens¿ye. Alt dette har en s¾rlig virkning. Det som er inne i ikonen blir st¿rre enndet som er utenfor. Bildet Œpner seg innover. Betrakteren trekkes inn i ikonensgrensel¿se rom.
PŒ bildet ser vi at ndenpeker mot den ledige siden av bordet som vender mot oss. Dette fremheves pŒ enspesiell mŒte gjennom ndens ekstra lange pekefinger. nden innbyr oss tilgjestebudet i Guds rike, inn i fellesskapet med Den treenige Gud. Ved Œ gj¿reJesu ord og verk n¾rv¾rende og levende for oss i dag, formidler nden Jesu eget n¾rv¾r. Dette talte Jesus om tilsine disipler f¿r sin d¿d: ÓJeg skal ikke la dere bli igjen som foreldrel¿sebarn, jeg kommer til dere..... Talsmannen, Den Hellige nd, som Faderen skalsende i mitt navn, han skal l¾re dere alt og minne dere om alt det jeg har sagtdere.Ó (Joh.14,18+26) nden inviterer til et fellesskap som har sitt sentrum iJesus Kristus.
Midt mellom nden ogFaderen har Rublev malt Kristus. Hans kjortel er jordfarget. Han tilh¿rerjorden. Som Jesus fra Nasaret er han Guds ansikt i verden. Noe annet ansikt harikke Gud vist oss. Barnet i Betlehem og mannen fra Nasaret lot seg se, h¿re ogber¿re: ÓDet som var fra begynnelsen, det vi har h¿rt, det vi har sett med vŒre¿yne, det vi sŒ og vŒre hender tok pŒ, om det b¾rer vi bud, om livets ord.Ó(1.Joh.1,1).
I sentrum for Rublevsbilde stŒr alteret og kalken med Jesu blod. Kalken stŒr tett ved kanten avbordet som vender mot oss. Kristus peker hen mot kalken og dermed pŒ sin d¿d,og ber Faderen om Œ ta imot dette offer for verdens synd. Faderen l¿fter sinh¿yre hŒnd til velsignelse, og viser pŒ den mŒten at S¿nnens gjerning blir tattimot og gjort gjeldende.
I Rublevs ikon b¿yerS¿nnen og nden seg mot Faderen. Faderen er den som i trosbekjennelsens sprŒkf¿der S¿nnen og lar nden gŒ ut. Alt det S¿nnen og nden gj¿r, er derfor medFaderen og til Faderen. Innenfor sirkelens helhet vender de tre seg mothverandre og kommuniserer rundt bordet. Bevegelsen fra Faderen mot S¿nnen, ogfra S¿nnen og nden mot Faderen uttrykker dyp hengivenhet og fortrolighet. Motoss som betrakter bildet utgŒr en invitasjon til Œ innta vŒr plass, og delta isamtalen og fellesskapet mellom de tre.
I bildets bakgrunn ser viet tre. Trolig er det Livets tre fra Paradiset som her er fremstilt. Detbefinner seg i forlengelsen av den m¿rkebrune linjen fra kalken pŒ alteret– gjennom Jesu skikkelse. Denne linjen forkynner at Kristus gjennom sittoffer har Œpnet vei til paradiset, den nyskapte jord. Det Œnder fred fra Rublevs ikon. Atmosf¾ren i bildet erfred. De tre rundt bordet er sammenf¿yd i sirkelen, symbolet pŒ det fullkomnefellesskap, det som er fra evighet og til evighet. Den som tar plass ved dettebordet er omsluttet av en st¿rre virkelighet enn den hans egne ressurserutgj¿r. Derfor er vi samlet her- for Œ sitte med og finne hvile! Og finne vŒrplass!
Til ¾re for Faderen ogS¿nnen og Den Hellige nd som var og er og blir – en sann Gud fra evighettil evighet. Amen.