KYRKJA
INFORMERER
Øygarden prestegjeld
Oppdatert 20.september 2012
Bilete:
Ikon av Jesus som ”Eg ER Den Gode Hyrdingen”,
2.Mos.3/Joh.10.
Men vår Gud og frelsar lét sin godleik og kjærleik til
alle menneske verta openberra. Og han frelste[1]
oss, ikkje fordi vi hadde gjort rettferdige gjerningar, men fordi han er miskunnsam.
Han frelste oss ved det badet som atterføder og fornyar ved Den Heilage
Ande, som han i rikt mål har rent ut
over oss ved Jesus Kristus, vår frelsar. Så skulle vi
ved hans nåde stå rettferdige for Gud og verta arvingar til det evige livet, som er vår von. Dette er eit truverdig ord…(Apostelen Paulus brev til Titus, 3,4-8a)
Kjære foreldre!
Guds signing over
det nyfødde barnet og heimen!
Vi sender varme gratulasjonar på vegner av Øygardskyrkjelydane.
Ein
smertefull augneblink er over. Men de kjenner nok óg på glede og ansvar. Og snart melder gjerne tanken om dåp[2] seg.
Når du ber barnet
til de kristne dåpen, vert det Guds barn. Det får eit
nytt liv óg vert kristna. I dåpen handlar
Gud, og gjev oss ein ny fødsel. Barnet sjølv skjønar ikkje
mykje av det. Men det skjøna
heller ikkje mykje av kva
som hende då det vart født som menneske. Men fødselen var like verkeleg for det. Likeeins er
dåpens sakrament eit under vi ikkje
kan skjøna. Men Gud gjev oss her det nye livet!
(Joh.3,5)
Føresetnaden for dåp er at foreldra er samde i at barnet skal døypast
med den kristne dåpen og vil ta på seg ansvaret med å gje
barnet ei kristen oppseding óg opplæring saman med gode fadrar.
Som ei lita
praktisk hjelp vil vi difor i det følgjande
gje ein del informasjon i
samband med dåp i Øygarden Prestegjeld.
Jesus Kristus vil at alle
menneske skal verta hans læresveinar.
I misjonspåbodet (Matteus ev. 28,18-20) høyrer vi at
dette skjer ved dåpen i namnet åt Faderen, Sonen óg Heilaganden, og ved kristen
opplæring. Slik kan den som er døypt, verta verande hjå Kristus.
Kyrkjelydane i Øygarden vil gjerne vera med på å
oppfylle Jesu ordre. Vi ønskjer dykk velkomne med på
laget!
Med venleg
helsing
Svenn Martinsen
sokneprest
For at
dåpen skal skje mest mogleg i samsvar med Guds Ord,
har vi difor laga ei side kor vi ber dykk ta til
førebuinga til dåp:
http://www.stellamaris.no/kvds.htm
Dette dokumentet
kan óg lastast ned:
http://www.stellamaris.no/kvds.doc
Dåpen høyrer saman
med:
Kjære
foreldre!
Foreldre
vel for barnet sitt, og kan ikkje la vera å gjere det. Difor er det viktig å vite kva ein
vel, og bli klar over kvifor ein
gjer det. Å få ansvar for born
utfordrar óg til å oppdage
og tenkje gjennom eiga tru og tvil, livssyn og
livsførsel. Så er barnedåp eit godt høve til å tenkje igjennom kva det vil seie
at eg sjølv er døypt. Lat ikkje den sjansen gå
forbi!
Vi vonar de er viljuge til å leggje tilhøva til rette slik at barnet kan veksa opp óg modnast
i den kristne tru. Det gjeld då ikkje berre å bera barnet til dåpen,
men óg seinare å la Gud få
stelle med det kvar dag.
Heime
må barnet få høyre Evangeliet om Jesus Kristus i form av enkle kristne
barnebøker, salmar og songar
og få lære bordbøn og aftanbøn.
I kyrkjelyden må barnet få ta del i dåps-og konfirmasjonsopplæringa,
høyre om Jesus på søndagsskule, kristent barne-og
ungdomsarbeid og gudstenester.
Viktig
er óg at de ber for barnet, og kan hjelpa det til å finna plassen sin ved nattverdbordet.
Prestegjeldet sin vedtekne dåpsopplæringsplan
i sin heilskap finn de her .
Prestegjeldet sitt dåpsopplæringsprogram i kortform finn de her .
Sjå her om dåpsklubben Tripp-Trapp og
anna dåpsmateriell.
Ta
kontakt
Ønskjer du/de
dåp i ei av kyrkjelydane i Øygarden, er de velkomne
til å ta kontakt med Soknepresten i Øygarden som har kontor i 2.etasje i Rong
Senter på Rong vis á vis Eurospar.
Telefon 56 38 22
40
Faks 56 38 22 41
Epost kontor@kyrkja.net
Ønskje om
dåp vert meldt helst 4 veker før dåp.
Opplysningar
Ved innmeldinga
ber vi om at de gjev melding om:
De kan og fylle ut
det førebels dåpsinnmeldingskjemaet som de kan få på
kontoret, eller lasta ned her
.
Dersom de ikkje budde i Øygarden då barnet vart fødd, ber vi dykk
skaffa fødselsattest for barnet. Dersom de ønskjer at
barnet skal døypast utanfor
Øygarden, ber vi dykk likevel ta kontakt for dåpssamtale.
Vi bur
ikkje i Øygarden?
De som ikke bur i
Øygarden, men likevel ønskjer å døypa
barnet i ei av kyrkjene i vårt prestegjeld, bør gje melding av dåp til presten der de bur. Prestekontoret
der vil etter innmeldinga sørgje for å senda naudsynlege papir til oss.
Dette bør gjerast minst 4 veker før dåpen. Sjå
for å finna adresse óg telefonnummer
til kyrkjelydar og prestegjeld i Den norske kyrkja.
Øygardskyrkjene har i hovudsak gudstenester
2 gonger kvar i månaden. Til vanleg
gjev vi tilbod om dåp på dei
av desse gudstenestene som
er Familiegudstenester/Familiemesser, i høgtidene
helst på 2.dagane.
---
---
Presten vil gjerne
ha dåpssamtale med begge foreldra(når begge har foreldreansvaret) på førehand.
Dette kan skje i heimen eller på prestekontoret på Rong, helst i tida
1200-1500. Mange arbeidsgjevarar ser positivt på å gje fri frå arbeidet i dei 60-90 minutt de er i samtale med presten. Avtale om
dåpssamtale og dåpsdag vert gjort med kyrkjekontoret
samstundes som de melder dykk til dåp:
Det er fint om de
kan få nokon til å sjå til barnet medan
de er i samtale med presten, slik at de kan få ro under samtalen.
Dåpssamtalen ser
vi på som særs viktig. Det er fint å møtast for å verta betre kjende, men først og framst samtalar vi om dåpen sitt innhald og oppfølgjing. Denne oppfølgjinga forutset samarbeid mellom heim og kyrkjelyd.
Nokre tema
vi tek opp i dåpssamtalen[3]:
Innskriving av
data óg fadrar skjer etter
samtalen. Fadrane er velkomne til å vera med på ein del av
dåpssamtalen.
Det må ikkje råde tvil om at Guds gode vilje er at samlivet mellom
mann og kvinne bare har sin plass innanfor ekteskapet
si forpliktande ramme.
Når foreldra ikkje er gifte vil presten i dåpssamtalen gjerne danne seg eit inntrykk av korleis dei to ser på framtida, for å kunne gje
dei eit best mogleg råd for vegen vidare.
Ikkje alle
bør gifta seg, men om dei to det gjeld er glade i, og
trygge på kvarandre, kan det vera
godt å få tatt ei avgjersle.
Sjølvsagt kan dei kjenna på at å arrangera
bryllup er ei stor økonomisk utteljing. Det finst likevel kreative løysingar
som kan få den store dagen mykje nærare.
Her kan vi gje råd om de ønskjer.
Vi ønskjer ei ordning ved døypefonten
som kan hindra misforståingar om kyrkja
sitt klassiske syn på ekteskap og samliv. Dersom det er ønskje
om at ein av foreldra skal bera
det fram til dåpen og svara på dåpsspørsmålet, må det vere
gjort avtale om foreldreansvar med det offentlege.
Ta kontakt med oss
dersom de har noko å spørja
om!
Ved dåpen skal det
vera minst 2 fadrar til stades som vitne utanom foreldra[4], ikke meir enn 5 for kvart barn. Fadrane(”gudforeldre”,
”gudmor”, ”gudfar”) får oppdraget sitt av kyrkja, og
må veljast med omtanke. Presten avgjer
kven som kan godkjennast som fadder, og må sjå til at
fadrane er døypte med
kristen dåp, er kyrkjeleg konfirmerte, minst 15 år,
og ta fadderoppdraget alvorleg:
vera vitne
om at barnet er døypt med den kristne dåpen,
be for barnet,
lære
det å be sjølv, óg
hjelpa
det til å bruka Guds Ord óg nattverden, slik at
det
kan bli hos Kristus når det veks opp.
Fadrane bør vere medlem av Den norske kyrkja,
eller andre kyrkjer vi har økumeniske avtalar med, og/eller som har tilsvarande
barnedåpspraksis.
Dette forutset fadrar som i liv og lære
ønskjer å vere lojale mot
den kristne tru og moral. Som menneske kan me alle
koma til å gjera feile val. Her tenkjer
me ikkje på skilnader i
politiske standpunkt eller spørsmål Guds Ord seier det kan vere
fleire syn på.
Men vi treng alle
stundom å korrigera kursen vår i tilhøve til den gode
autoriteten me finn i Guds Ord. Dette kan sjøvsagt óg koma til å gjelda
presten og dei andre som arbeider i kyrkja. Då er det godt for oss alle å tenkje
på korleis Jesus Kristus møtte menneske, t.d. tollaren Sakkeus,(Luk.19,1-10)
sjå óg Luk.15,1-7; 11-32, og Joh.8,2-11 .
Vi ventar likevel at dei som de ønskjer skal vera fadrar ikkje vitnar
mot den kristne trua ved at dei medvite
og aktivt lærer og lever i strid med Guds Ord og Kyrkja
si vedkjenning. I gamal kyrkjelov
sto det at fadrane skulle vere
”ærlige og uberyktede folk.”(NL 2-5-5) Aktuelle felt
i dag som gjer at nokon ikkje bør veljast til fadder kan
t.d. vera menneskesynet i det heile, når livet byrjar og når det endar, kva
ekteskapet er, økonomisk urett, overgrep og valdsbruk,
og utagerande rusbruk.
På det førebels dåpsinnmeldingskjemaet
ber vi óg om at de skriv det fulle namnet
óg adressa til fadrane, og
tek dette med til samtalen.
Sjå meir om kyrkja
si klassiske fadderordning(Fadderen som dåps-sponsor) her:
http://www.stellamaris.no/spons.jpg
Dåpsbasseng og døypefont i den Romersk-Katolske Guardian
Angel Cathedral,
Las Vegas, Nevada,
USA. Bak ser me óg
prosesjonskrusifiks og dei tre heilage
oljer til bruk ved dåp, konfirmasjon, ordinasjon og sjukesalving[5].
Bilete: Svenn Martinsen,
april 2004.
Dåpsbarnet/borna, foreldra og fadrar kjem inn. Kyrkjelyden
reiser seg, og dåpsfølgjet/a set
seg på dei tilviste plassane.
Dåpen kjem rett etter Gloria(Lovsongen). Det
vert vist til den Vesle Bibelen, Joh.3,16.
To bibeltekster vert lesne, frå EVANGELIET ETTER
MATTEUS KAPITTEL 28 VERSA 18-20: “Eg har fått all
makt i himmelen og på jorda ...” og frå EVANGELIET ETTER MARKUS KAPITTEL 10 VERSA 13-16: Forteljinga om Jesus og barna. Det vert vist til Tit.3,4-7.
Presten held ei kort preike om dåpen si gåve og forplikting.
Presten ber foreldre og fadrar om å reise seg.
Medan dei står, minner presten dei
om det ansvaret dei tek på seg for barnet saman med kyrkjelyden: “De som
i dag ber dette barnet til Kristus, skal vere vitne
om at det er døypt til namnet
åt Faderen og Sonen og Den Heilage Ande. Saman med
denne kyrkjelyden og heile vår kyrkje
får de del i eit heilagt
ansvar: å be for barnet, lære det sjølv å be, og
hjelpe det til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at det kan verte verande hjå Kristus når det
veks opp, likesom det ved dåpen vert sameint med han.”
Alle i kyrkja reiser seg og seier fram
forsakinga og trua. Forsakinga er vårt nei til djevelen og all ondskap. Truvedkjenninga er vårt ja til Den Tre-Eine Gud, Faderen,
Sonen og Heilaganden, og alt han har gjort for oss.
Alle set seg.
Vatnet vert aust opp i døypefonten. Presten
ber ei bøn for den heilage
handlinga som no skal finne stad.
Det hender at vi kan syngja dåpssalmar på fleire stader i gudstenesta, men vi vil
gjerne óg ha ein eigen
dåpssalme i sjølve dåpsliturgien. Salmen vi nyttar kan variere frå gudsteneste til gudsteneste. Her
kan du sjå eit oversyn over dei
salmane som er mest nytta:
355 Milde Jesus
488
Ingen er så trygg på ferda
612
Kristus kom med vann og blod
614
Å lat din Ande
616 Anden over vatnet
sveiv
617 Her kjem me, Jesus, på ditt ord
620 Vi samles til dåp
661 Jeg er frelst og
dyrekjøpt
22 Farao nådde oss like
ved stranden
93 Det skjer et under
Sangboka/Barnesangboka
Jesus er kongen min
Dåpsfølgjet/a kjem fram til døypefonten(i
alfabetisk rekkefølgje).
1 Namnet på barnet. Presten spør den som ber barnet
etter førenamnet til barnet, og markerer at barnet er
ein sjølvstendig person og eineståande
for Gud. Her er alle barn like verdifulle. Barn med funksjonshemmingar
og andre som treng særkilt omsut har ein sjølvsagt plass i kyrkjelyden.
2 Dåpsspørsmålet. Følgjande spørsmål vert stilt til foreldre og fadrar: “ Vil de at ... skal døypast
til namnet åt Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, og oppsedast i den
kristne forsaking og tru?” Den som ber/følgjer barnet, svarer ja på vegner
av foreldra og fadrane.
Dette er eit innhaldsfylt
JA! som kan samanfattast slik:
-JA TIL Å OVERGJE
DÅPSBARNET TIL JESU NÅDIGE OMSUT OG VERN
-JA TIL AT DÅPSBARNET SKAL BLI JESU LÆRESVEIN HEILE LIVET
-JA TIL Å HJELPE DÅPSBARNET TIL Å LEVA MED I KYRKJELYDEN VÅR OG JESU KYRKJE PÅ
JORDA
-JA TIL OPPGÅVA Å BE FOR BARNET OG TIL Å GJE HJELP TIL Å HØYRA OG LÆRA OG TA IMOT GUDS ORD
3 Krossmerket. Barnet vert signa med krossmerket(+) frå panna til
bringa, og så frå side til side. Dei tre fingrane presten nyttar tyder
Faderen, Sonen og Heilaganden.
4 Dåpshandlinga.
Barnet vert døypt til den Tre-Eine Gud: I Namnet åt Faderen, Sonen og Heilaganden.
Overøysing er den vanlegaste
forma, men det ser ut til å vere aukande
interesse for neddykkingsform. Det innvigde vatnet ”druknar”
det gamle, reinsar og gjev nytt liv. Rom.6, 1.Kor.6,
og Tit.3.
”Dei 4 Evangelistar”.
Markus sitt løvesymbol.
Elles finn me felt
for
Blomvåg Kyrkje 1931
Engelen som symboliserer Matteus
Oksen som symboliserer Lukas
Ørnen som symboliserer Johannes, og
Guds Lam, med krossglorie
og kross.
Døypefont[6] Blomvåg Kyrkje,
1931.
Bilete: Odd Normann Thormodsæther,
2004.
5 Bøn og handspåleggjing. Presten ber for barnet mens han legg
handa på hovudet til den vesle og seier kva for ei gåve dåpen er.
6 Dåpsljos. Dåpshandlinga sluttar
med at foreldra får overrekt eit dåpsljos.
Tanken er at dåpsljoset skal minne om at det døypte barnet tilhøyrer Kristus, ljoset for verda. Dåpsljoset kan
t.d. nyttast på seinare dåpsdagar, fram til konfirmasjonen.
7 Dåpsproklamasjonen. Den som ber barnet kan no løfta det opp. Dåpsfølgjet går tilbake til plassane
sine, etter ønskje om Guds Fred og dåpsdokumentet er
overlevert.
Presten les 1.Pet. 1,3 og ber kollektbøna, før
gudstenesta held fram med 2.del(Guds Ord) og den
1.lesinga.
Kor
skal vi møta
Dåpsbarnet, den
som skal bera, og mor til barnet møter i dåpsssakristiet oftast ca. 15
min. før gudstenesta tek til. Dei andre i dåpsfølgjet kjem óg til kyrkja før gudstenesta tek til,
og set seg på dei benkane lengst framme som er reserverte til dåpsfølgjet/a.
Kor
skal vi sitja
Benkane
lengst framme er reservert til dåpsfølgjet/a.
Kan vi
ta bilete eller lage film?
Slektsrøter er
viktige for oss alle, og det er kjekt å ta vare på minner frå
dåpsdagen. Opptak av bilete,
film eller lyd skal godkjennast av presten. Generelt gjeld at filming kan skje
frå fast, tilvist plass når det
ikkje er til sjenanse. Fotografering
er tillate under inngangsprosesjonen, og
særs godt høve til når
gudstenesta er slutt.
Treng
vi nytta dåpskjole?
Om de ikkje har ein dåpskjole i ein av familiane, kan de spørje oss om råd. Dåpskjolen er til vanleg
kvit-fargen for fest i kyrkja, og den reinleiken
Kristus gjev oss. Den kan og somme tider ha ei stola, eit
band, med dåpsbarnet sitt navn, til påminning om det å følgja etter Kristus,
Matt.11,29. Dåpsdrakten er større enn barnet, ”til å veksa
i”, og symboliserer at den døypte vert ”kledd på” eit nytt liv. Gal.3,26-27.
Når
tek vi av dåpslua?
Om de nyttar dåpslue(”Frelsehjelmen”,
sjå Ef.6,17) til barnet, kan snora vere open når de går fram til døypefonten.
Her
finn de ei grei hugseliste for dåpsdagen i Blomvåg,
og Hjelme kyrkjer.
Det er
høve for store born og vaksne
som trur, ønskjer å høyra til kyrkjelyden,
og ikkje er døypte til å få
del i dåpssakramentet etter dåpsundervisning på førehand. Før dåpen må ein vedkjenna trua på Den
Tre-Eine Gud. Normalt tilrår vi slik dåp rundt påsketider. Vi har på spørsmål
sagt ja til full neddykking ved somme av desse dåpshandlingane. Kyrkja har ikkje nokon vedtatt liturgi ved
slike høve, men vi har nytta den formen de finn her:
http://www.stellamaris.no/vaksdop.htm
Etter idé av orkdalsmenighetene.no ,
Dåpsbrosjyrer Bud
Prestegjeld, 1989,
Og utkast til same
Fjell Prestegjeld, 1991. m.fl.
Dessutan same frå Loddefjord,
Jostedal og Salangen Prestegjeld.
Sjå om Lov om personnamn(2002-06-07 nr 19) på http://www.lovdata.no
Soknepresten i Øygarden
Postboks 144, 5331 Rong
TLF: 56 38 22 44 Mobil: 950 67890
sokneprest@kyrkja.net
[1] ”Frelse” er samansett av ”fri” og ”hals”. Når slavar
vart frigjevne, vart lekkjen
rundt halsen teken bort.
[2] ”Døype”
og ”dyppa” kjem av eit germansk ord som tyder ”senkja ned i vatn.”
[3] Dei som er interesserte
kan lesa soknepresten sin artikkel ”Den dype
sammenheng” (om dåpssamtalen) frå 1993 her:
http://www.stellamaris.no/dds.htm
[4] Foreldra til barnet er
særs viktige formidlarar av kristen oppseding i
heimen, men er ikkje fadrar
i vanleg forstand.
[5] Etter katolsk
ordning er det tre slag oljer;
katekumenolje (nyttast ved dåpen og
presteordinasjon), krisma
("gledens olje" nyttast ved dåpen,
konfirmasjonen og bispeordinasjon), og
til sist; sjukesalvingsoljen (Oleum infirmorum). Alle oljene vert vigsla
på Skjærtorsdag, delt ut til
sokneprestane, og
oppbevart i sakristiet eller eit eige skap
i nærleiken av døypefonten.
[6] ”Font” kjem av latin
”fons”-”kjelde”. Døypefonten med vatn saman med Guds Ord er ei kjelda
med vatn som gjev evig liv. Sal.36,6.