Evangelisk-katolsk
kirke
Av
Svenn Martinsen og Otto Odland
Som
Veileder og formann i RegionalrŒdet SKG Vest vil vi gjerne kommentere de siste
ukers debatt i Dagen. Det gjelder sp¿rsmŒlet om bruken av begrepene evangelisk
og katolsk, intervjuet med SKGs formann, og Dagens leder om messeofferet.
SKG
er evangelisk
Det
er rett og sant at SKG vil v¾re evangelisk. Vi har brukt benevnelsen
evangelisk-katolsk om vŒr kristendomsforstŒelse, men dette var ikke noe vi fant
pŒ i m¿tet med vŒre gammelkatolske amerikanske venner. Evangelisk-katolsk er en
benevnelse mange i alle Œr har brukt om den evangelisk-lutherske
kirketradisjonen som gŒr tilbake til reformatorene, og som i Skandinavia har
hatt eksponenter som Bo Giertz, Bertil GŠrtner, Bjarne Skard og Leiv Aalen. Luther
selv var ikke tilhenger av at noe kirkesamfunn skulle kalles med hans navn.
Videre besinnet reformasjonen seg helt tydelig pŒ den Œndelige sammenhengen med
oldkirken. Se for eksempel Augustana, art. I. Derfor er de tre oldkirkelige
bekjennelser, Apostolicum, Nicaenum og Athanasianum ogsŒ den lutherske kirkes
bekjennelsesskrifter. Reformasjonen, som vil si at oldkirkens kirkem¿ter i
prinsippet ikke er ufeilbarlige, bekjenner seg likevel til den tro om Kristus
og Den hellige Treenighet som kirkem¿tene b¾rer frem. De gav nemlig uttrykk for
den alminnelige kristne tro, og den stod ikke til debatt. Ordet alminnelig er
den norske oversettelsen av katolsk. Derfor sier benevnelsen katolsk noe om Œ
bekjenne seg til den felles kristne tro, at man er kirke og ikke sekt.
Bekjennelse
til den felles kristne tro
Den
lutherske reformasjon burde kalles den evangeliske reformasjon. Den handlet om
Œ reformere den katolske middelalderkirken. Den tok et oppgj¿r med misbruk som
var kommet til i Kirken og som reformatorene ikke kunne se var i
overensstemmelse med Skriften slik Kirken bekjente den i sine bekjennelser. Den
var en re-formasjon, tilbake til den felles(katolske) kristne tro. Det handlet
f¿rst og sist om at evangeliet mŒtte komme klart til uttrykk, og at ingen ting
derfor mŒtte erstatte den rettferdighet som vi har i troen pŒ Kristus.
Den
evangeliske reformasjon ville altsŒ i ordets egentlige mening v¾re katolsk. Slik vitner ogsŒ vŒr
lutherske bekjennelse Augustana, artikkel 21. Dette er maktpŒliggende for SKG Œ
f¿re videre, og den beste betegnelsen vi finner pŒ det er Œ si
evangelisk-katolsk, slik erkelutheraneren Leiv Aalen sa, nŒ forlengst avd¿d
professor ved Menighetsfakultetet, og som er l¾refar for mange av oss. OgsŒ den
ber¿mte biskop Bo Giertz, som flere ganger var taler pŒ h¿stm¿tene i Bergens
Indremisjon talte om det evangelisk-katolske i sin ber¿mte bok ÓKristi KyrkaÓ.
Skriften
Her
er vi kommet til noen teser som Dagen l¿fter frem pŒ bakgrunn av intervjuet med
vŒr venn og formann Ottar S. Myrseth onsdag 14.juni med overskrift: ÓDette er
saken.Ó Myrseth har her en spenstig spissformulering om at ÓSkriften aleneÓ er
Œ kaste Skriften til hundene. Anliggendet er selvsagt Œ ivareta det som stŒr i
2.Pet 1 om at en ikke skal tyde noe profetord i Skriften pŒ egen hŒnd. NŒr vi taler om Skrift
og bekjennelse, eller endatil Skrift og tradisjon, sŒ betyr det at vi leser
Skriften sammen med de troende som har lest den f¿r oss, og da sier vi ogsŒ ja
til den tradisjon som lar seg pr¿ve pŒ Skriften.
Tradisjonen
I
nevnte intervju stŒr det at SKG sidestiller Bibelen og den kirkelige
tradisjon. Dette er ikke rett oppfattet av avisen. Det mŒ pŒpekes at
Myrseth i intervjuet sier at hvis Kirken og Skriften ikke taler samstemt,
mŒ vi bruke Skriften mot kirken. Det er dette for eksempel SKGs Veiledere gj¿r
i sine siste uttalelser mot Den norske kirke og L¾renemnda.
I
SKG har vi tenkt om tradisjonen slik vi gj¿r det nŒr vi taler om ÒBibel og
bekjennelseÓ. Det gj¿r ogsŒ Troserkl¾ringen i den nye nordisk katolske kirken.
Den hellige Skrift er selvsagt den norm som her nevnes f¿rst. DerpŒ f¿lger
ÓKirkens hellige overleveringÓ; som f¿rst er forstŒtt som de tre oldkirkelige
symboler. Dernest kommer den gamle kirkes konsiler og kirkefedrene i ¯st og
Vest. Man mŒ forstŒ disse to normer om lag som de faste veimerker som fedrene
pŒ norsk jord har satt ned, og som vi gjerne legger kurs etter i dag, som for
eksempel ÓKirkens GrunnÓ fra 1942.
Messen og de syv sakramenter er ogsŒ nevnt som normer. Vi kommer tilbake
til disse to nedenunder. Det gjelder ogsŒ forholdet til den polsk-nasjonale
katolske kirkepraksis og bispeembetets plass i kirken.
Dette
betyr da ikke at bekjennelse og tradisjon skal settes ved siden av Skriften som
selvstendig norm for kristen tro og liv, men det betyr at vi er oss bevisst den
forutsetning vi m¿ter Skriften med. Den lutherske bekjennelse for sin
del knytter oss bŒde til den felles kristne tro fra oldkirken og til den
evangeliske reformasjon.
Bekjennelse
og tradisjon blir da vŒr veiledning i Œ lese Skriften, og de gir til kjenne for
enhver hvordan kirken forstŒr Skriften.
Hvor
galt det kan gŒ om en har et annet grunnlag sŒ vi i 1993 ved utnevnelsen av
Rosemarie K¿hn, da den dav¾rende kirkeminister lot fastslŒ: "Det var
Kongen som f¿rte an – det var kirken som fulgte etter." Med samme
Œpenhjertighet kunne statsrŒden konstatere at kirken hadde f¿yet seg i
teologien og endret sin l¾re ved lydig Œ f¿lge de politiske anvisningene:
ÒKirken bygger pŒ det syn at hver generasjon kan vinne ny innsikt om trossp¿rsmŒlÓ.
Kirkens l¾regrunnlag kan derfor ikke bindes til den kirkelige overlevering gitt
i Skrift og bekjennelse: ÒVŒr lutherske kirkeÓ, konkluderte statsrŒd Hernes,
Òbygger... pŒ et viktig premiss... at troen ikke er lagt en gang for alle, men
at det ligger i menneskets lodd Œ vinne ny innsikt om tro og etikkÓ.
En
n¾rmere tilknytning til den gammelkatolske kirke, inneb¾rer et fortsatt ja til
den oldkirkelige og reformatoriske arv. De som ¿nsker Œ gŒ over til den nye
kirken tar med seg Ódet besteÓ i den lutherske arv, og dette betyr rett og
slett lutherdommen uten statskirke, folkekirke, liberal teologi osv. Det finnes
intet krav om at den lutherske arv skal fornektes; alt i den som svarer til den
almenkirkelige tro kan videref¿res. Og lutherdommen er almenkirkelig!
Vi
viser ogsŒ til den gammelkatolske erkl¾ring fra Utrecht 1889, som er en del av
den nye kirkens basis. Denne erkl¾ring bekjenner seg til den felles kristne
tro, art 1. Derfor tar den avstand fra dogmet om biskopen av Roms(pavens)
ufeilbarlighet og det universelle episkopat, art 2. Videre tar den avstand fra
l¾ren om Marias ubesmittede unnfangelse, art 3, og videre fra flere navngitte
encyklikaer fra Rom, i den grad de ikke samstemmer med den udelte kirke, art 4, Det samme gjelder
vedtakene i Tridentinerkonsilet, motreformasjonens bekjennelser, art 5.
Nattverden
I
Utrechterkl¾ringen 6 kommer det noen ord om nattverden som kalles den
hellige eukaristi.(Ordet er ikke spesielt romersk-katolsk. Det betyr
ÒtakksigelseÓ, og henspiller pŒ den takksigelsesb¿nnen som Jesus ber ved
nattverdinnstiftelsen, Luk.22,17 par.; 1. Kor.11,24)
I
denne sammenheng skal vi kommentere Dagens leder fredag den 16.juni. Lederen
sier at Den nordisk katolske kirke, (som er utgŒtt fra SKG og gjerne ville
kalle seg evangelisk-katolsk), l¾rer om offeret(at det) ikke er en
gjentagelse av eller fornyelse av Kristi offer, men en ÓgjenfremstillingÓ av
det.
Derfor l¾rer denne kirke messeoffer, i f¿lge lederen.
Dette
mener vi ikke stemmer.
Det
stemmer for det f¿rste ikke med SKGs ordning for ÓDen Hellige MesseÓ av 1999.
Det stemmer for det andre ikke med l¾ren til preses i SKGs Veilederkollegium,
Asle Dingstad, som i FBB-sammenheng holdt et glimrende foredrag for 4 Œr siden
med titelen: ÓNattverden-offer eller gave.Ó
Den
vedvarende ihukommelsen
Troserkl¾ringen,
som SKG har ratifisert, sier: Vi tror at vi mottar vŒr frelser Jesu
Kristi legeme og blod under br¿det og vinens skikkelse. Nattverdfeiringen
i kirken er hverken en kontinuerlig gjentagelse eller en fornyelse av det
soningsoffer som Kristus Žn gang for alle gjorde pŒ korset, men den
eukaristiske feiringens offerkarakter bestŒr i den vedvarende ihukommelsen
av det (offer som ble gitt Žn gang for alle). Videre at nattverdhandlingen gj¿r
det ene offer som skildres i Hebr 9, 11-12 og 24 virkelig n¾rv¾rende. Slik kan
vi ogsŒ si at handlingen har en offerkarakter i det vi bekjenner oss til det
ene offer pŒ Golgata som vŒr frelse, men det er fremdeles ikke en
gjenfremstilling. En ihukommelse er det derimot, og det er Jesu egne
ord!(Luk.22,19 par.)
Den
vedvarende ihukommelse handler da om Œ gj¿re som Jesus sier: sŒ ofte dere
eter og drikker dette, sŒ gj¿r det til min ihukommelse. Vi tror altsŒ ikke det
er rett Œ forstŒ den vedvarende ihukommelsen som en ÓgjenfremstillingÓ av Kristi offer. Og vi
tenker det ikke selv.
Men
vi har Œ gj¿re med et offermŒltid (et uttrykk om nattverden som er
velkjent blant bibeltro lutherske teologer, bl.a. hos vŒr egen professor Sverre
Aalen: Nattverden som offermŒltid i NT, 1964/1973) hvor vi som er troende
mottar vŒr Herre Jesu Kristi legeme og blod og har fellesskap med hverandre. (1
Kor 10,17)
VŒr
nattverdfeiring skal n¿ye knyttes til det ene offer som skildres i Hebr 9, og
vi vil gjerne se vŒr nattverdfeiring i sammenheng med Hebr 7, 24-25. NŒr Jesus
gir oss sitt hellige legeme og sitt dyre blod i nattverden, sŒ er han samtidig
og virkelig hos Faderen i sitt evige prested¿mme sŒ han fullt og helt kan
frelse dem som kommer til Gud ved ham. Men det inneb¾rer heller ikke noen
ÓgjenfremstillingÓ av Golgataofferet. Under SKGs forhandlinger med PNCC i
Lancaster, NY ble ogsŒ uttrykket messen som eukaristisk offer n¿ye dr¿ftet for Œ
unngŒ den romersk-katolske (tridentinske) forstŒelse av messeofferet som et
gjentatt, ublodig offer pŒ alteret. PNCCs Prime Bishop John Swantek utla da
begrepet offer nettopp i lys av ihukommelses(gr.anamnesis)-begrepet.
Hvem kan
egentlig beskrive hva som skjer i m¿tet mellom Herren og oss-i
nattverden?
Her stŒr tiden
stille! Det er et mysterium! For oss er det blitt utrolig dyrebart det som stŒr
i Hebr.7,25: "...fordi han alltid lever og gŒr i forb¿nn for dem."
"Jeg HAR en broder ved Guds side, som vet om MIN SAK og ber for
meg!"(L.Sandell)
Det mŒ jo v¾re
slik-enkelt og greit nŒr vi skal ta Skriften bokstavelig-
at nŒr presten
l¿fter opp br¿det og vinen og leser innstiftelsesordene over dem/nŒr vi mottar
de innviede elementene-da er frukten av forsoningen nettopp DER!
Derfor kneler vi
ved innstiftelsesordene / for de innviede elementene. Dette gj¿r vi med sterk
tilskyndelse fra Martin Luther. Tidlig i 1520-Œrene og i 1544 taler han tydelig
om dette. Han sier blant annet at den som nŒ vet hvordan det har seg med
Herrens virkelige n¾rv¾r i br¿det og vinen, han unnlater ikke Œ synde om han
ikke hilser sakramentet.
Teologihistorien
omkring den romerske messeofferl¾ren er ellers
interessant nok.
Men det er vel ingen av oss som har studert teologen Gabriel
Biel
noe s¾rlig, og som f¿ler at hans eller andre romerske teologers l¾re pŒ dette
punkt er noe vi ¿nsker Œ adoptere.
Det
er Skriftens fylde vi gjerne ville l¿fte frem! Og vi vil gjerne selv pr¿ves pŒ
Skriften.
Sakramentene
NŒr det gjelder
sakramentene, sŒ er det klart at med en vanlig luthersk definisjon pŒ hva et
sakrament er, nemlig en befaling fra Jesus selv og et ytre tegn som vann, vin og
br¿d, da ender vi opp med to sakramenter. Men helt konsekvente mot denne
forstŒelse er de lutherske reformatorene ikke nŒr de noen ganger kan kalle
skriftemŒlet et sakrament.
Skal man tale om
syv sakramenter, mŒ man ha en videre definisjon, som handlinger Skriften l¾rer
oss og som forutsetter Den Hellige nds gjerning. Da kan sakramentenes antall
lett bli flere. I ¯stkirkens tradisjon har man oss bekjent sett sakramentet som
et mysterium, som n¾rv¾r av den hellige Gud. Jfr. ogsŒ Paulus l¾re om ekteskapet, Ef.5.22 flg,
s¾rlig 5,32: "Dette er et stort mysterium." Jfr. ogsŒ det
dansk-norske Kirkerituale av 1685 som taler om "den hellige Kirkis hans
(Christi) Bruds Sacramente.Ó
Luther
selv er inne pŒ en videre sakramentdefinisjon nŒr han i 1539 skriver om Kirkens
7 kjennetegn i ÒOm konsilene og kirken.Ó. Han kan ogsŒ omtale ordinasjonen i
sakramentale vendinger. (WA 38.239f, 50.632) Og i 1983 kom den svenske presten Christian Braws glimrende
foredrag: ÓDet n¾rv¾rende ¿yeblikkets sakrament.Ó(Gjengitt i L¾re og Liv)
Poenget
mŒ v¾re at de middel Skriften underviser om, skal v¾re i bruk, og vi finner de
fleste i bruk i vŒr egen kirke og i de fleste kirker.
Vi
mŒ gjerne bruke den lutherske definisjon pŒ sakramentene. De blir uansett den
ÓindreÓ krets. Men uansett navn og definisjon mŒ skriftemŒlet v¾re i bruk i
samsvar med Jesu undervisning, vi skal vie mennesker til det livsvarige
ekteskap mellom kvinne og mann, vi skal salve syke med olje etter Skriftens
undervisning, vi skal nedbe HelligŒnden ved konfirmasjonen og ordinasjonen osv.
Det f¿rste
sp¿rsmŒlet er i all hovedsak et sp¿rsmŒl som den nye kirken selv mŒ ha
styringen med, og svare for. Vi selv er prester i Den norske kirke, og kan
derfor bare ha et ¿kumenisk forhold til den nye kirken.
Biskopen av
Buffalo-Pittsburgh bisped¿mme av PNCC, Taddeus Peplowski sa ved
USA-forhandlingene mellom PNCC og SKG i Lancaster, NY, april 1999 at den nye
kirkedannelsen bare fŒr se pŒ PNCCs konstitusjon som en mal. Bp.Peplowski har
ogsŒ en visjon om et ÒgammeltroendeÓ ¿kumene med en ÒgammeltroendeÓ
bispekonferanse.
NŒr det gjelder
bispeembetet har vi selv i de senere Œr i m¿te med nettopp ÓBibel og
BekjennelseÓ mŒttet tenke nytt om denne saken.
I
Apostelgjerningene kap. 1, ser vi at nŒr Judas Iskariot skal fŒ sin
etterf¿lger i
apostelkollegiet, blir "embedet" kalt bŒde "apostel" og
"tilsynsmann"(biskop)(1,20/1,25).
Og gransker vi Augustana for Œ finne
et navn pŒ det
"embedet" som er omtalt i artikkel 5, er det i artikkel 28
benevnt som biskop.
Det er bare her embedet fŒr et navn, og det er her det begrunnes med Guds Ord.
Vi som skriver
dette vil til slutt si at bŒde pŒ sistnevnte felt og pŒ de vi har v¾rt innom i
disse artiklene, er det mye utfordrende og spennende stoff. Mangt er ogsŒ uklart
og ubearbeidet i disse vanskelige tider. OgsŒ for oss i SKG. SŒ ¾rlige mŒ vi
v¾re. Og om vi skulle ta feil i noe, fŒr vi v¾re sŒ voksne at vi innr¿mmer det.
Vi tror at det
er Skriften som er ufeilbarlig, ikke Kirken eller embedet. Og altsŒ: Slett ikke
vi selv.
Men
SKG-prosjektet er spennende. Vi tror vi er pŒ rett vei. Til veien fremover og
veien tilbake. Til oldkirken. Til apostlene. Og til Herren selv.
Hvilken vei en
enn velger i disse tider:
For Kristi Brud
er det over all mŒte viktig Œ bli bevart hos Jesus nŒ i endetiden. La oss som
vil holde fast pŒ at Bibelen er Guds Ord v¾re rause mot hverandre!