Ottar S.Myrseth
sokneprest i Spjelkavik
Til LutherskKirketidende,
GAME OVER
Dei siste vekenehar eg i mitt heimearkiv hatt ei mappe med pŒskrifta 'Game Over'. Data-spel-brukarar vil gjenkjenneterminologien og vite at nŒr denne meldinga blinkar pŒ skjermen, har ein gjerneto alternativ: Anten 'New Game'eller 'Exit'. I mappa mi har landadiverse innlegg frŒ offentleg ordskifte. Her er vitnemŒl frŒ prestar som har resignert (bŒde i betydninga 'giopp' og 'seie opp'). Her ervitnemŒl som dokumenterer at l¾renemnd-medlemar handlar motsett av det deimeiner.
I den kampen somhar foregŒtt over lengre tid om Den norske kyrkja, er vi komne til eitvendepunkt. Biskop Per L¿nning harbrukt biletet 'avsporing'. Uroa somhar prega det kyrkjelege livet siste tiŒra av 1900-talet, har handla om kyrkjasi sjel. Eine strids-saka etterden andre har vore drivne fram av sp¿rsmŒlet: "Kva er sant?" Kva er sant i sp¿rsmŒlet om fosteret er eit menneske? Er det sant at Gud er Far? Er det sant at Gud ikkje stiller kravtil den som kjem til Herrens bord? Er det sant at kj¾rleiken vert verna av partnarskapslova?
Slike sp¿rsmŒletter sanninga er djupast sett sp¿rsmŒl om lydnad mot evangeliet. Den som talar usant om Gud, mennesket,frelsa, kyrkja eller livet, sviktar evangeliet.
Med det nyeŒrhundret kom ogsŒ L¾renemnda sin konklusjon. Denne er tydeleg: Homofilisp¿rsmŒlet h¿yrer med til dei menneskelege overleveringar ikyrkja og vedgŒr ikkje evangelie-sanningane. I kyrkja treng ein vere samd om forkynninga av evangeliet,men ikkje om dei menneskelege overleveringane. Difor er usemja om homoseksuell praksis til Œ leve med. Alt gŒr. Dei som har eit plaga samvit pŒ grunn av dette, kan fŒ hjelpmed det. Dei som vil leve i partnarskap,kan fŒ lov til det.
Dette inneber atdet mŒ krevast fleksibilitet av presteskapet sŒ vi kan ta imot alle. Det mŒ kunne tenkjast at eg ein fredagettermiddag h¿yrer skriftemŒl frŒ ein homofil og at kollegaen min i same kyrkjalaurdag ettermiddag tek imot eit homofilt par til forb¿n og evt.velsigning. Denne kyrkja tek mŒlav seg til bŒde Œ velsigne og Œ ta imot syndsvedkjenning for akkurat samelivet.
Det trengs ikkjestor teologisk innsikt til Œ avsl¿re at det ikkje er iver for eit eintydigevangelium som er drivkrafta bak slike kompromiss. L¾renemnda seier beint fram at ho ikkje kan fylgje AsleDingstad i at "det er et vilkŒr for at kirken kan v¾re apostolisk atden taler helt samstemmig og klart om at homofilt samliv er synd, og at det mŒavsluttes og gj¿res bot for." AltsŒ mŒ ei visssj¿lmotseiing og uklar forkynning tolast.
Det ser ut til atL¾renemnda vil tillate slike intellektuelle og teologiske krumspring for Œsleppe Œ mŒtte innr¿me at Den norske kyrkja er splitta. Det mest alvorlege L¾renemnda gjer forŒ unngŒ Œ innr¿me splittinga, er nŒr dei frikoplar Guds bod og skaparvilje frŒevangeliet: "Uenigheten omhomofilt samliv trenger ikke forhindre den tilstrekkelige enighet om det som ersentrum i den kristne gudstro: Rettferdiggj¿relsen av syndere i Kristus." Det motsette, altsŒ Œ kreve at homoseksuell praksis vert vedkjent ogtilgitt som synd, vert kalla "en lovisk forstŒelse av grunnlaget forkirkens enhet". Ein truande som les slike tekstar fŒrproblem. Her er liten samstemmingmed apostelorda om at kyrkja er utvald til Œ vere "heilag oglytelaus" (t.d. Ef5,27 og 1. Pet 2,9) og med CA VI om at trua "lyt gjera gode gjerningarsom er pŒlagde av Gud, av di Gud vil det". Evangelie-sanningane er gitt oss for Œ ¿ve oss i lydnad ikkje iforhandlings-evne.
For Œ verekonsekvent tek L¾renemnda fatt i skriftemŒlspraksisen. Dei innr¿mer at deira fors¿k pŒ Œ femnebegge syn pŒ homofili, skaffar dei ei utfordring her. Dei skriv at "L¾renemnda samlet finner detimidlertid problematisk Œ stille de krav om enhetlig skriftemŒlspraksis somDingstad har gjort." Nettopp. NŒr homoseksuelle handlingar bŒde er synd og ikkje er synd,kan kyrkja heller ikkje vere i samsvar med seg sj¿l i skriftemŒlet. Luther plasserte skriftemŒlet i sivesle katekisme mellom dŒpen og nattverden, som om det skulle vere eitsakrament. No seier l¾renemnda atdet ikkje er n¿dvendig Œ vere enig om forvaltninga av dette sakramentet. Eintvilar som sp¿r denne kyrkja, vil fŒ to svar. Men det er vel l¿gnaren som talar med to tunger?
For Œ rŒde bot pŒdilemmaet, gŒr L¾renemnda til ei devaluering av sj¿lve skriftemŒlet. Det stemmer ikkje, skriv dei, "Éat det der foregŒr en domshandling utf¿rt av den som tar imotskriftemŒlet." Her er ikkje mykje att av Jesu ord tilapostlane: "Tilgjev denokon syndene deira, er dei tilgjevne. Held de dei att for nokon, er dei atthaldne." (Joh 20,23).
Luther kallaartikkelen om rettferdiggjering ved tru for 'artikkelen kyrkja stŒr og fellmed'. PŒ dette punktet har no deisvikta kyrkja som skulle verne henne. Til samanlikning vert det som blŒb¾r Œ rekne at biskopar fristiller segfrŒ forplikting pŒ kyrkjem¿te-vedtak. Vegen er i praksis opna heilt fram til atpraktiserande homofile kan bli bŒde prestar og biskopar. NŒr deira vitnemŒl og liv likevel ikkjetrugar korkje kyrkja eller evangeliet, vert det utillateleg diskriminering Œhalde dei borte frŒ tenesta for dette evangeliet pŒ alle plan i dennekyrkja. Det er berre eittidssp¿rsmŒl. L¾renemnda har opnavegen, det er berre Œ gŒ han.
Presten JanBygstad har vist i ein avisartikkel (VL 8. mai) at l¾renemnda sitt votum brytmed alle Nicenum sine kjennemerke for den sanne kyrkja: Krev ein falsk einskap, tilletvanheilagt liv, innf¿rer ukatolske ordningar og sviktar overleveringa frŒapostlane. Rettnok kan det hevdastat l¾renemnda sitt dokument ikkje er imponerande stringent og tydeleg korkje itanke- eller sprŒk-f¿ring. Menl¾renemnda si virkningshistorie, kan vanskeleg bli noko anna enn ei d¿ropningfor teologien som legitimerer homoseksuell praksis. Det spelar liten rolle kva l¿ynde intensjonar dei sokallakonservative biskopar og lekfolk i nemnda hadde. Dei mŒ reknast som tilreknelege i gjernings¿yeblikket. Dermed er dei med eller imot sin viljeblitt garantistar for at denne kyrkja ikkje reknar som synd det Guds ord kallarsynd. Ei slik kyrkje er ikkjesann.
Difor er kampen omdenne kyrkja si sjel over. Det er tid for kvar enkelt Œ berge si eiga sjel. Denkyrkja eg i forrige Œrhundre vart ordinert til presteteneste i, er blitt eianna. I ekte postmoderne Œnd, erbŒde skrifta og tradisjonen sette til side som forpliktande. Mennesket som har ete av kunnskapenstre, har gjort si eiga fornuft til einaste norm. Sp¿rsmŒlet blir til sjuande og sist om det er n¿dvendig Œtru pŒ Gud? Er han berre eit ordpŒ tre bokstavar g-u-d. Eller erhan Den levande som mitt liv ligg ope for, Herren som bŒde skal d¿me meg og somkan frelse meg?
Tida er ute for Œsetje si lit til at Den norske kyrkja f¿rer oss pŒ Vegen. Det er tid for at kvar enkelt mŒ finneseg vegleiarar. Tida er ute for Œfylle institusjonane. Det er tidfor Œ bygge andre institusjonar. Tida er ute for folkekyrkja. Det er tid for Œ be for folket. For meg som prest er det ikkje lenger tid for Œ representere denne kyrkja. Eg mŒ rekne med Œ tale imot like gjernesom tale med. Eg kan ikkje lengertrygt f¿re folk inn i kyrkja si famn. SŒ lenge eg er prest her, mŒ mi omsorg vere for den einskilde som Gudsender i min veg. Kyrkja som settemeg til presteteneste, har tapt si sjel.
Difor er det 'GameOver' for Den norske kyrkja. Deter opp til kvar einskild av oss om neste tastetrykk skal vere 'Exit' eller 'NewGame'.
Kyrie eleison!
Ottar S. Myrseth