Hellig, Katolsk og Apostolisk
Opprinnelig en serie pŒ tre artikler.
Av Bernt T. Oftestad
1. Kirken er hellig
Kirken er hellig, katolsk og apostolisk. Deter en del av vŒr tro, slik vi finner den uttrykt i "Den
nikenske trosbekjennelse" fra denf¿rste kirketid. bekjenne det for Gud og all verden er naturlig
og n¿dvendig for den kristne. Og vi avleggerdenne bekjennelse med frimodighet og med glede.
Men ikke bare det. Bekjennelsen er ogsŒ etprogram for vŒre liv, ikke fordi vi skal produsere
kirkens egenskaper. Det kirken er, det er denav Guds nŒde. Men fordi en hellig, katolsk og
apostolisk kirke er avgj¿rende for vŒrttrosliv og vŒr vekst som kristne. NŒr kirken trues pŒ disse
punkter, ser vi snart hvor galt det kan gŒ,for det kristne fellesskap og for den enkelte.
Kirken er hellig, den er utskilt fra verden,utvalgt av Gud som et hellig folk. Hvor ofte innleder
ikke apostlen Paulus sine brev med:"Til de hellige.." Og det brevene gjerne handler om, er
hvordan de kristne i Roma, i Korint og andresteder skal makte kristenlivet i en omverden full av
synd, d¿d, frafall, rŒttenskap og oppr¿r motGud. Guds folk skal v¾re et hellig folk, innviet til
Gud ved dŒpen og troen, salvet av nden tilnytt liv i Kristus for Faderens Œsyn, pŒ grunn av
Kristi forsoning og forent med ham i troen.Nettopp derfor er Guds folk et annerledes folk, et folk
i kamp med synden, verden og Satans makt.Mange har opplevd dette som et uoppnŒelig ideal og
et utgangspunkt for utilb¿rlig press. Allkritikk av kristelige milj¿er i litteratur, film osv. har ikke
v¾rt uvederheftig.
Luther gir oss en tommelfingerregel nŒr detgjelder synden. For det f¿rste synder de fleste
mennesker ved Œ sette sin lit til pengene ogtil de materielle goder. De har sitt liv og sin framtid av
sitt gods og ikke av Gud. Men mammonstrellerier uforenlig med et hellig liv. Og pengekj¾rhet er
en snikende synd, farlig for oss alle, rikesom fattige. Hvem innr¿mmer at de kjemper med
gjerrighetens synd? Hvor ofte blir slik syndbekjent i skriftemŒlet? VŒre penger og vŒrt gods
tilh¿rer Herren, og Herren har bruk for det.Mange unge er pŒ dette punkt mer hellige enn de
eldre.
Den andre synden som Luther peker pŒ, erlysten til makt, ¾re og prestisje. Verdens ¾re er s¾rlig
fristende. At verdslige mennesker tenker pŒdenne mŒten, er naturlig. Men denne synden er ogsŒ
sterkt merkbar blant troende. De som lettkan bli fristet, er dyktige og flinke mennesker innen
kirken, de som har lederoppgaver eller somgjerne vil ha det. Noen s¿ker egen ¾re og fŒr det i
rikelig monn, andre fŒr det ikke og blir forurettetog mismodig av den grunn. De f¿ler at de ikke
har noen verdi. Begge deler er synd. NŒr detvrimler av karrierister, strebere og folk som slŒr
kappen etter vinden, blant Guds folk, dastŒr det dŒrlig til med helligheten. S¾rlig ille blir det nŒr
lederskapet ligger under for denne synd.Mammonstrelleri og ¾resyke er psykostrukturelle
synder. De uttrykker m¿nstere som vel kanslŒ ut i konkrete fall, men som fremfor alt kan forme et
helt liv, et helt milj¿. Hvorfor blir detslik? OgsŒ her gjelder det at synd avler synd. Urett avler
urett. NŒr mennesker aldri fŒr nok hverkenav penger eller prestisje, skyldes det ofte at de f¿ler at
de aldri fikk noe, eller fikk altfor lite.Kristelige milj¿er og kristne hjem som mangler omsorg og
raushet, som ikke gir, men bare krever, sŒvel ut fra stramme reglementer som urealistiske
"gudsrike"-krav, avler i nestegenerasjon mennesker med "underskudd". De blir umettelige pŒ
denne verdens surrogater. Og slikesurrogater kan man s¿ke og finne bŒde utenfor og innenfor
kirkens murer.
Selve grunnsynden som programmerer sŒ velfor mammonstrelleri som for ¾resyke, er den
manglede tillit til Gud, manglende tillittil hans omsorg og ledelse, manglende tillit til hans
kj¾rlighet og nŒde. NŒr det svikter pŒ dettepunkt, som er selve troens grunnpunkt, settes det en
sperre for helliggj¿relsen. Mennesket blirda langt mer opptatt av Œ sikre sin egen trygghet og
framtid, ja, sitt eget liv, i stedet for Œgi seg Gud i vold og i Kristi fotefar tjene medmennesket.
Hvordan kan Guds folket fullbyrde sinhellighet, vokse i hellighet? For det f¿rste mŒ synden og
sviket erkjennes. Evangeliet skal ikkekastes for hundene. Dets salve skal ikke sm¿res over synd
som ikke erkjennes. I SKG-liturgien lyderdet f¿r nattverdgangen: "Herre jeg er ikke verdig til at
du gŒr inn under mitt tak, men si du bare etord sŒ blir min sjel helbredet." De som tror de er
friske, trenger ikke Œ komme til legen.Nattverden er for de som vil bli helbredet. Synd og svik
skal b¾res fram for Gud i skriftemŒlet, derdet avl¿sende og helbredende ord lyder fra prestens
munn. For at vi skal komme til denne tro,heter det i Confessio Augustana art. V, er det innsatt et
hellig embete. Og en av embetets viktigsteoppgaver er Œ bruke "n¿klene".
Men fremfor alt er det i messen hellighetenkan bli gitt oss. Kristi sonende offer pŒ Golgata for
vŒre synder blir vŒrt, slik at vi, skjult iKristus, kan tre fram for Faderens trone, som frigjorte og
forl¿ste ved det legeme han henga og detblod han ut¿ste.
Messen har hele nŒdens fylde. Fra den utgŒrden forl¿sende kraft til nytt liv. NŒr vi deltar i
messens felleskap og fŒr del i hans legemeog blod, blir vi forent med Kristus og hans offer til
Faderen, da blir messen ogsŒ en fremb¾ringav vŒre liv som et offer for Faderen. "Herre, meg
selv jeg deg bringer", synger vi. Ogunder nattverden bringer vi oss selv, ett med Kristi offer inn
for Faderen, slik at vi kan motta det somskjer i vŒre liv, fra Faderens hŒnd. Den som blir sendt ut
i verden etter at messen er til ende, vitnerom at livet - dets pr¿velser og sorger, gleder og
velsignelser - mottas av Faderens hŒnd tilvŒr helliggj¿relse.
2. Jeg tror pŒ en katolsk kirke
Ordet katolsk har ikke hatt noen god klang inorske ¿rer. I trosbekjennelsene er det derfor oversatt
med allmenn og alminnelig. Vi tror pŒ enallmenn eller alminnelig kirke. Men en slik oversettelse
f¿rer lett til misforstŒelser. At kirken erallmenn, betyr for mange at den skal romme alle - uansett
tro, l¾re og liv. tro pŒ en allmenn kirke blirfor eks. Œ tro pŒ Den norske kirke som folkekirke,
dvs. en kirke uten terskler og uten vegger,der alle har rett til Œ bli betjent med religi¿se
velferdsgoder pŒ klientens egne premisser.Det er denne ukristelige forstŒelse av folkekirken som
kommer til uttrykk i den nye kirkeloven somble vedtatt av Stortinget i fjor.
Etter at den romerske statsmakt gjordekristendommen til statsreligion, og folkekirken for alvor sŒ
dagens lys, har knapt noen kirke unngŒttvanskene med Œ bevare kirkens integritet og identitet mot
oppl¿sning i det allment folkelige. If¿lgede oldkirkelige bekjennelser er en del av kirkens identitet
det Œ v¾re katolsk. Kirkens katolisitet ertruet sŒ vel fra sekularisert statsmakt som innehar
kirkestyret, som fra et folk som er oppdratti det liberale demokratiets beslutningsformer og vil at
kirken skal f¿lge samme metode, slik atflertallets tro og moral ogsŒ blir kirkens.
Katolsk betyr opprinnelig det som utgj¿r ethele. Av det f¿lger oversettelsen: det allmenne og det
universale. F¿rst hos kirkefaderen Ireneus,som levde i det 2. Œrhundre, senere i de kirkelige
bekjennelser ble katolsk anf¿rt som et avkirkens kjennetegn. I Skriften finner vi ikke uttrykket,
men nŒr oldkirken tar det i bruk, er det fordiselve saken finnes i Skriftens l¾re om kirken.
Kirken er katolsk fordi dens misjon ikke harnoen grenser, hverken i tiden eller i rommet. Denne
ytre katolisitet finner vi tydelig uttrykt iSkriften. Allerede i den gamle pakt var det l¿fter om dette.
Alle hedningefolk skulle i de siste tiders¿ke opp til Jerusalem. (Es. 2,2f.) I og med Kristi
frelsesverk, hans utsendelse av apostlene ogndens utgytelse over det nye paktsfolk, kirken, er
de gamle l¿fter brakt til oppfyllelse.Kristus er kommet for Œ frelse alle folk, han er sendt til alle
folk. (Joh.3,16; 12,46f.; Rom 8,19-23;Fil.2,9f.) Kristus forutsa i sine lignelser at frelsen skulle
gis til alle. (Matt.13, 31ff. 38; 24,14;26,13) Men fremfor alt er det misjonsbefalingen og
pinsedagens under, da alle folk h¿rerevangeliet pŒ sine tungemŒl, som viser at kirken er og skal
v¾re katolsk. Som vi kan se av Det nyeTestamente, foregŒr det en frelseshistorisk vekst fram mot
katolisiteten. I begynnelsen begrenser Jesussin gjerning til Israels folk (Matt.15,24ff.). Men etter
hvert sprenges det gamle paktsfolketsgrenser, ogsŒ fordi de fleste av j¿dene avviser evangeliet.
Peter og Paulus bringer det glade budskap uttil hedningene, til alle folkeslag og til jordens ender,
slik vi kan lese om det i Apostelgjerningeneog i brevene. Ved misjonen folder kirken seg ut som
universal. Misjonsoppdraget er enforpliktelse pŒ kirkens katolisitet.
Men nettopp katolisiteten viser at misjon og¿kumenikk henger sammen. Over alt i verden hvor
kirken gjennom misjonen har slŒtt rot medsitt evangelium, slik at mennesker d¿pes og kan samles
til b¿nn og messe, der er den katolskekirke. Der er kirken i hele sin fylde, med alle sine
frelsesgaver, med adgang til Faderen gjennomS¿nnen pŒ grunn av hans soningsverk og med
ndens utrustende og fornyende kraft gjennomOrd, sakrament og menighetens fellesskap.
Kirken kan tre fram pŒ sŒ mange mŒter utover verden, i pakt med nasjonal og lokal kontekst,
sosialt og kulturelt milj¿, men den er isitt liv over alt den samme. PŒ den mŒten er den katolsk,
dvs. ens og universal pŒ samme tid. Men omvi tror det, og kan i noen grad se det, sŒ er det
likevel mye som hindrer at denne verdensvidekirke kan v¾re allmenn og n - i tro, dŒp,
bekjennelse og ordning. Kirkens splittelseer vŒr n¿d og vŒr anfektelse. Dermed er vi ved
sp¿rsmŒlet om den indre katolisitet.
Samtidig som den kristne kirken vedbegynnelsen av vŒr tidsregning vant fram i den hedenske
verden, ble den rammet av indrel¾restridigheter - f¿rst og fremst om Treenigheten og om Kristi
person. Men om det kom avvikere som dro bŒdetil h¿gre og venstre, sŒ ble den rette apostoliske
l¾re gitt i Skriften bevart og utviklet. Desom forble tro mot Jesus og apostlene, var den katolske
kirken. Fornektere av Kristi sanne guddomeller hans sanne menneskelighet mŒtte skille lag med
kirken. Ved konsil etter konsil tok kirkensbiskoper stilling til stridssp¿rsmŒlene og utmeislet den
rette katolske l¾re, slik vi fremfor altkjenner den i Den nikenske trosbekjennelse
(gudstjenestebekjennelsen i SKG), og br¿tdet Œndelige fellesskap med vrangl¾rerne. Hva er rett
katolsk l¾re? Har den noen kjennetegn? Atden mŒ v¾re forankret i apostlenes ord, forstŒr vi.
Apostolatet er grunnvollen som mŒ b¾rehuset. Men det finnes ogsŒ et annet kriterium, det vi kan
kalle det katolske. I oldkirken ble detteindre kjennetegn uttrykt med denne formelen: Det som er
blitt trodd over alt, alltid og av alle, erkatolsk.
Ut fra denne formelen blir det for detf¿rste umulig Œ innf¿re nye ting i kirken, ny l¾re, ny
ordning, ny moral, nyheter av denne typeoppl¿ser katolisiteten. For det annet vil kirker,
menigheter eller biskoper som turer fram iegenmektighet med sine nye ting, komme til Œ bryte
med katolisiteten. NŒr det norske bispekollegiumhar introdusert kristelig aksept av homofili, sŒ
bryter de bŒde med Skriften og stiller segutenfor den katolske kirken. Bak tanken om en indre
katolisitet ligger tilliten til Jesu Kristil¿fte om at kirken aldri har gŒtt eller vil komme til Œ gŒ til
grunne, og at den i sine lokale og nasjonaleuttrykk, er og b¿r v¾re den samme, noe vi som
kristne if¿lge apostelens ord skal leggevinn pŒ. (Matt. 16,15-18; Ef.4,4ff.)
Vi som tilh¿rer Den norske kirke, og som derhar fors¿kt Œ Œ v¾re tro mot overlevert apostolisk
l¾re og ordning, vi vet litt om hva det vilsi Œ falle i hendene pŒ dem som forakter kirkens
katolisitet. Uten Œ ta hensyn tilskrifttradisjon og kirkelig fellesskap er ny l¾re og ny ordning blitt
innf¿rt hos oss. Folk som har satt seg i mot,er blitt sett pŒ og blitt behandlet som en pariakaste.
Og man har begrunnet det hele med"Skriften". Ut fra "Skriften" er man kommet til nye
erkjennelser i troen, som ikvinneprestsp¿rsmŒlet og i homofilisp¿rsmŒlet. Med Skriften i hŒnd
kan man bryte ned kirkens tradisjon og lahensynet til fellesskapet i menighetene vike. Dermed er
"Skriften alene" blitt et slagordfor skiftstridig ideologi som bryter opp enheten og fellesskapet.
Men det er nettopp Skriften som formaner osstil enhet og helhet, samhold og fellesskap i Œnden
og kj¾rligheten, som formaner oss tilkatolisitet.
Dette er en ny form for kristendom som erkommet med rasjonalisme og liberalisme. Den l¿ser
opp og river ned, og dens frukt blir frafall.De fleste har glemt at Confessio Augustana, den
lutherske hovedbekjennelsen, tok sikte pŒ Œv¾re en katolsk bekjennelse, avlagt innen rammen av
den vestlige kristenhet. Man tok ikke siktepŒ Œ bringe noe nytt inn i kirken. Hensynet til det
alminnelige kirkelige fellesskap lŒ deevangeliske sterkt pŒ hjertet i 1530.
NŒr vi som tilh¿rer SKG, i dag m¿termotstand, sŒ skal vi med frimodighet vise til vŒr tro. Vi tror
med den nikenske trosbekjennelse pŒ enkatolsk kirke. Det betyr at vi s¿ker helhet og fellesskap,
ikke med kirke- og l¾reoppl¿sere, og ikkegjennom smarte kirkepolitiske allianser, men med dem
som i likhet med oss vil ha sin Œndeligeforankring i Skriften og den gamle kirkes felles tro, i
Skrift og bekjennelse. Ordet katolsk harderfor for alle sanne kristne en god og dyp klang.
3. "Jeg tror pŒ en apostoliskKirke"
Kirken er apostolisk
Mange f¿ler seg hjeml¿se i Den norske kirke.Kirken i dag er slett ikke hva den var i gŒr. For
noen er kirken blitt revet vekk under benapŒ dem. Andre lider under oppl¿sningen i
lokalmenigheten og merker at kj¾rlighetenblir kald blant de fleste. Situasjonen er den samme i
mange kirkesamfunn. Vi stŒr tydeligvisoverfor en ¿kumenisk krise. Men s¾rlig hardt rammet er
kirkene i den vestlige verden.
Kirkens grunnlag forvitrer. Det er kjernen idenne krisen. For kirken har et grunnlag, den har et
fundament. Og vi bekjenner oss til det, nŒrvi sier vi tror pŒ en apostolisk kirke. For kirken er
bygget pŒ apostlenes grunnvoll med JesusKristus som hj¿rnestenen (Ef.2,20 og p. 21,14). I
krisetider er det viktig Œ v¾re seg bevissthvilket grunnlag kirken har. Herren etterlot seg ikke bare
et budskap, prekener med moralsk visdomeller l¿srevne "Jesus-ord", som de f¿rste kristne sŒ
skal ha samlet sammen i evangelieskrifter.Herren Jesus stiftet en kirke, som ved pinsedagen ble et
redskap for Guds frelsesgjerning i verden.Med sitt valg av 12 apostler la han grunnlaget for et
nytt gudsfolk, et nytt Israel, i kontinuitetmed det gamle paktsfolk. De 12 apostler vitner om de 12
stammer, men samtidig er de fundamentet foren helt ny bygning. S¿nnens inkarnasjon i Jesus fra
Nasaret er et faktum som ikke bare oppfyllerden gamle pakts l¿fter, men sprenger dem og utvider
dem. Han valgte sine apostler, bekreftetvalget etter sin oppstandelse og ga dem et oppdrag, en
sendelse: GŒ ut i all verden og forkynnevangeliet for alle folkeslag, og d¿p dem i Faderens,
S¿nnens og Den hellige nds navn og l¾r demŒ holde det jeg har befalt dere (Mt.28,16-20).
v¾re apostel betyr Œ ha et oppdrag, Œ v¾resendt, dvs. Œ opptre pŒ vegne av en annen. Man stŒr
altsŒ ikke fram etter egetforgodtbefinnende, men kommer og handler pŒ vegne av en annen, i dette
tilfelle pŒ vegne av Gud i Kristus som hargitt oppdraget og overdratt myndigheten. Apostlene var
Guds tjenere, tjenere for en ny pakt.(2.Kor.3,6 og 6,4). De var sendebud i Kristi sted, slik at de
som h¿rte dem, h¿rte Kristus selv, de somtok i mot dem, tok i mot ham, og de som forkastet
dem, forkastet ham (Mt.10,40; Luk.10,16).Kirken er etter sitt vesen altsŒ ingen
livssynsorganisasjon eller etpropaganda-apparat, men levende liv, konkrete mennesker med
gudgitt oppdrag. Oppdrag, oppdragsgiver ogden som utf¿rer oppdraget, er knyttet pŒ det
n¾rmeste sammen.
De som pŒ denne mŒten opptrer pŒ Kristivegne, er satt inn i den store frelseshistoriske sendelse
eller misjon, som har sin grunn i Faderensvilje, han som har sendt S¿nnen til verden for Œ
fullbyrde frelsen. Det er denne frelsendesendelse som nden fortsetter i kirken, og som apostlene
er satt inn i, idet de sendes av Kristus,slik Faderen har sendt ham. Og av Kristus utrustes de med
Den hellige nd, slik at de pŒ Kristi vegnekan l¿se den troende fra synd og binde den vantro
(Joh.20, 21-23).
Apostlene er vitner. OgsŒ mange andre varvitner til det Jesus sa og gjorde. Men bare en liten
gruppe mennesker ble valgt ut som"autoriserte" vitner (Apg.1,8; 1.Kor.9,1; 15,7-8; Gal,1,1).
Det er dette som skiller apostlene fra andrei samtiden som ogsŒ sŒ og h¿rte Jesus, og ogsŒ det
som skiller dem fra alle andre som senere ikirkens historie forkynner Ordet og gj¿r tjeneste i
kirken. Apostlene ble utvalgt direkte avGud, ikke ved et hovmodig indre kall, men ved et ytre kall
som Jesus selv ga dem. Det de skulle vitneom, var hva Jesus hadde sagt og gjort, og overlevere
det videre, men fremfor alt skulle de v¾resannhetsvitner om hans oppstandelse (Apg.1,21).
v¾re et slikt oppstandelsesvitne er denfundamentale oppgave for en apostel. Derfor kunne ogsŒ
Paulus bli kalt til denne tjeneste, selv omhan ikke hadde opplevd Jesus under hans liv f¿r d¿den
og oppstandelsen. Den oppstandene viste segfor ham, da han ble kalt.
Apostlene er kirkens grunnvoll, for de erinnsatt Gud til Œ vitne om Jesu Kristi oppstandelse fra de
d¿de. Er ikke Kristus oppstanden, sŒ er vŒrtro intet (1. Kor.15,16-19). Hadde ikke apostlene
vitnet om den tomme grav og sett hamlevende, hadde vi ikke hatt noen tro, ingen kirke og ingen
frelse.
Men apostlene hadde ogsŒ et annet oppdrag.De skulle formidle videre Jesu ord, utlegge det og
l¾re det med den myndighet som bare Jesukall og ndens bistand kunne gi (Apg.2,42; 2. Tim.
1,13f.). Apostlene er kirkens f¿rste oggrunnleggende l¾rere bŒde fordi Jesus satte dem til det, og
fordi nden pŒ en s¾rlig mŒte ga demveiledning og inspirasjon til denne gjerning (Joh.14,26;
15,26f., 16,13). Kirken holder trolig fastved apostlenes l¾re om den i det hele tatt vil v¾re en
Jesus Kristi kirke. I dagens norske kirkehar de styrende myndigheter bŒde i l¾re, ordning og
Œndelig veiledning forlatt apostlenes l¾reog foraktet deres autoritet, f¿lgelig opptrer de heller ikke
pŒ vegne av Jesu Kristi kirke, men somrepresentanter for det statlige religionsvesen.
At kirken er apostolisk, betyr ikke bare atOrdet er i funksjon. Som vi ser ut fra Skriften, har
kirken ogsŒ en gudgitt"organisasjon", den apostoliske "organisasjon", som Kristusselv fastsatte
da han utvalgte sine apostler. Kirken harf¿rt videre sin apostoliske ordning ved vigselen til de
apostoliske embeter: biskop, prest ogdiakon. Den b¾rer sitt apostoliske grunnlag videre i
historien ved Œ videref¿re og overleveredisse embeter og den l¾re apostlenes etterlot, gitt i Den
hellige skrift. For det apostoliske omfatteralle tre embeter. Ledelse og styre av hele kirken slik at
den forblir tro mot sitt grunnlag og bevarersin enhet, forvaltning av nŒdens midler i den lokale
menighet gjennom preken, veiledning ogsakramentalt liv og dessuten hjelp og omsorg for alle
som trenger Kristi hŒnd og hjertelag for Œkunne leve som troende i verden.
NŒr vi i dag f¿ler at kirkens grunnlagsvikter, er det ikke bare fordi man har sviktet den
apostoliske tradisjonen, slik at selvapostlenes klare formaning blir omtolket og tildekket. Men
man har ogsŒ mistet de tre apostoliskedimensjoner ved kirkens liv: tilsyn og ledelse i enhetens
tjeneste, forvaltning av Ord og sakramenterslik at mennesker kan leve i troen og kj¾rligheten,
omsorgstjeneste overfor de som trenger det.
(Synodebladet, mai, august og oktober 1997)