B¿nne-og
Arbeidsfellesskapet
Kirkelig
Fornyelse
KONSTITUSJON
OG ERKL®RING OM KIRKELIG FORNYELSE
ERKL®RING OM KIRKELIG
FORNYELSE
av 9. januar 1998, 8.
januar 1999, 7. januar 2000,
Kirkelig
Fornyelse er et b¿nne-og arbeidsfellesskap som pŒ grunnlag av sin basis vil
arbeide for Kirkelig Fornyelse. Vi tror vi mŒ besinne oss pŒ f¿lgende punkter
for at en slik fornyelse kan finne sted.[1]
1. Kirken
Vi tror pŒ Kirken som et
Guds folk pŒ vei mot fullendelsen, en levende organisme med historisk
kontinuitet og universell rekkevidde, med sentrum i forsamlingen om Ordet og
sakramentene. Gjennom fylden av nŒdegaver og tjenester opprettholder Den
Hellige nd Kirken som Jesu Kristi legeme og fremmer hennes enhet og
vekst. Vi tror at Jesu Kristi Kirke
har levd og virket helt fra apostlenes dager, og at hun stadig er sannhetens
st¿tte og grunnvoll, i det hun bringer nŒdemidlene ut til folkeslagene.
Vi forplikter oss til Œ
fremme den rette bruk av Kirkens hellige nŒdemidler, og Œ arbeide for Œ fornye
bevisstheten om at Kirken mŒ v¾re Žn, hellig, katolsk og apostolisk.
2. Kirkens enhet
Vi tror at nŒr Kristus ber om at de kristne skal v¾re
ett, sŒ vil han at Kirken skal stŒ frem i en synlig enhet, med n tro, n dŒp og ett
nattverdbord forvaltet av ett apostolisk embete.
Herren kalte den hellige
apostel Peter den klippe hvorpŒ han ville bygge sin kirke. Det er sŒledes mot Guds vilje og til
anst¿t for verden at de kristne fremstŒr synlig splittet. Vi vil arbeide for Kirkens synlige
gjenforening.
3. Kirkens frihet fra
verdslig makt
Vi tror at Kirken ut fra
sin egenart mŒ v¾re ubundet av statsmakt, alle verdslige makthavere og
politiske partier. Hun mŒ fritt kunne organisere seg, fastsette sin egen
kirkerett, d¿mme i egne saker, motta gaver, forvalte sin eiendom, selv utvelge
og tilsette sine embetsb¾rere og andre tjenestefolk, formulere sin tro, holde gudstjeneste,
forkynne sitt budskap, drive diakoni, undervise og misjonere. Vi bekjenner at vi hos oss har latt
statsmakten styre kirken, ogsŒ nŒr statsmakten har fattet beslutninger som
bryter med Guds Œpenbarte sannhet og dermed ogsŒ med Hans vilje som er Kirkens
rette Herre. Vi vil kjempe for
Kirkens frihet fra verdslig makt.
4. Embetet
Vi tror at det hellige
embete er innstiftet av Gud i Kristus og er en n¿dvendig, frelsesformidlende
tjeneste med Guds ord og sakramentene under ut¿velse av binde- og l¿semakten. Til
dette embete innvies menn ved b¿nn og hŒndspŒleggelse av biskoper i apostolisk
suksesjon. Ut fra embetets
kristologiske og pneumatologiske opprinnelse er det en og samme tjeneste til Kirkens
oppbyggelse, men helt fra kirkens f¿rste tid fremstŒr dette ene embete som
tredelt med biskoper, prester og diakoner.
Vi bekjenner at denne
hellige ordning pŒ flere mŒter har v¾rt ringeaktet i vŒr tradisjon.
Vi vil arbeide for at det
tredelte embete skal fŒ sin rettmessige plass i vŒr kirke.
5. Diakonatet[2]
Vi tror at Kristus kaller
alle sine disipler til tjeneste i hans etterf¿lgelse. Han har l¾rt oss om storheten ved Œ v¾re
alles tjener, og om vŒr skyldighet til Œ sette livet til for br¿drene.
Diakonien har alltid for ¿ye at mennesket b¾rer Guds bilde og at Kristus har
gitt sitt liv for Œ nyskape mennesket i Guds bilde. Diakon er tjeneste av, for og til
Kirken. Kirken mŒ i sitt diakonale
arbeid legge vekt pŒ Œ bringe Kristus ut til de svakeste, de fremmede, de som
ikke er i stand til Œ komme til kirke, for at alle samstemt kan prise Gud. Helt fra Kirkens f¿rste tid er kvinner
og menn vigslet til livslang tjeneste som diakonisser og diakoner.
I hver menighet b¿r det
v¾re minst Žn vigslet diakon eller diakonisse som gj¿r tjeneste og inspirerer
de enkelte kristne i ansvaret for tross¿sken og medmennesker. Vi forplikter oss
til Œ arbeide for at Kirken framstŒr som et diakonalt fellesskap i Kristus.
6.
De troendes prested¿mme
Vi tror at alle ved dŒpen
og troen tilh¿rer Kirken som et hellig folk, en utvalgt ¾tt, et kongelig
presteskap. De troende skal
fremb¾re sine legemer som et levende, hellig, Gud velbehagelig offer. De skal leve i Kirkens fellesskap og som
kristne i kall og stand. Vi
bekjenner at vi hos oss ikke har skjelnet klart mellom ordinertes og ikke
ordinertes ulike oppgaver, og at en individualistisk tradisjon har fortrengt
erkjennelsen av Kirken som ett legeme i Kristus. Vi vil fremme visjonen av Kirken som et
fellesskap av nŒdegaver hvor embetsb¾rere og lekfolk sammen er kalt til liv og
tjeneste.
7. Gudstjenesten
Vi tror at alle kristne som
d¿pte og troende er kalt til et liv i gudstjeneste. Sentrum for dette gudstjenesteliv er
h¿ymessen, som i sin fullstendige form tar sikte pŒ Œ samle alle d¿pte og
troende pŒ ethvert sted pŒ Herrens dag.
Vi bekjenner at vi hos oss har manglet syn for messens grunnleggende
betydning for menigheten. Slik har
vi fratatt oss selv Œndelige gaver.
Vi forplikter oss til Œ arbeide for liturgisk fornyelse slik at fylden
av Guds gaver jevnlig kommer menighetene til del og menigheten oppbygges som
Œndelig tempel.
8. Skriften
Vi tror at Den hellige
Skrift, som omfatter det gamle og det nye testamente, er inspirert av Den
Hellige nd. OgsŒ apokryfene skal
leses, som deuterokanoniske b¿ker. Det nye testamente er nedskrevet og
avgrenset pŒ grunnlag av Kirkens apostoliske forkynnelse. Derfor er Kirken og Skriften slik bundet
til hverandre at Kirken aldri kan forkynne i strid med Skriften. Skriftens rette budskap kommer frem nŒr
den leses i lys av Kirkens apostoliske bekjennelse. Vi forplikter oss til stadig Œ s¿ke
dypere inn i de hellige skrifter, slik at Guds ord i sin fylde fŒr v¾re norm
for l¾re, liv og tilbedelse.
9. B¿nnen
Vi tror at alle kristne er
kalt til et liv i b¿nn. De troende
har i dŒpen fŒtt barnekŒrets Œnd og rett til Œ tre fram for Faderens
trone. Kristen b¿nn er etter sitt
vesen trinitarisk, rettet til Faderen ved S¿nnen i Den Hellige nd. BŒde nŒr vi ber i l¿nnkammeret og nŒr vi
ber i menighetens fellesskap har vi samfunn med Guds menighet i himmelen og pŒ
jorden. B¿nnelivet har sitt sentrum
i menighetens gudstjenestelige fellesskap, og har sin rytme bestemt av dagens
og kirkeŒrets tider. Vi bekjenner
at undervisningen om b¿nnen hos oss har v¾rt mangelfull. Dette har bidratt til at b¿nnelivet er
blitt utarmet. Vi vil bidra til at
messen og tideb¿nnene fŒr en sentral plass i de troendes b¿nneliv.
10. DŒpen[3]
Vi tror at dŒpen gjenf¿der
til nytt liv i Kristus ved at Den Hellige nd ved ordet og vannet gj¿r den
d¿pte delaktig i Kristi d¿d og oppstandelse, og innlemmer ham i den
nattverdfeirende menighet. DŒpen
forplikter den d¿pte til Œ b¾re omvendelsens rette frukter og leve i tjeneste
for Gud. Vi bekjenner at dŒpens
betydning og forpliktelse ikke har v¾rt forkynt klart nok for de d¿pte,
foreldre og faddere.
11. Konfirmasjonen
Vi tror at konfirmasjonen
er en bekreftelse av dŒpen og en formidling av Den hellige nds gaver ved b¿nn,
hŒndspŒleggelse og salving. Konfirmasjonen
forrettes av biskop eller prest pŒ biskopens fullmakt. Vi bekjenner at vŒr kirke har t¿mt
konfirmasjonen for mye av dette innholdet. Vi vil arbeide for at
konfirmasjonens rette ordning og betydning blir tatt pŒ alvor i kirkens
forkynnelse og praksis. Vi vil tilrettelegge de kateketiske utfordringer som er
knyttet til konfirmasjonen i vŒr tid.
12. SkriftemŒlet
Vi tror at skriftemŒlet er
en ordning som Herren har innstiftet for syndsbekjennelse
og -forlatelse under ut¿velse av embedets binde- og l¿semakt. Vi bekjenner at vi i vŒr kirke har
ringeaktet og fors¿mt denne gave, slik at den nesten ikke er i bruk. Vi forplikter oss til Œ arbeide for at
skriftemŒlet, bŒde det alminnelige og det private, fŒr sin rettmessige plass i kirkens
forkynnelse og i den troendes liv.
13. Nattverden
Vi tror at Herren i den
hellige nattverd gj¿r Golgataofferet effektivt n¾rv¾rende og sŒledes gj¿r de
nattverdfeirende delaktige i sitt legeme og blod. Som eskatologisk festmŒltid
h¿rer nattverden med i gudsfolkets feiring av Herrens dag.
Vi bekjenner at nattverden
i vŒr kirke ikke alltid har v¾rt forvaltet pŒ forsvarlig vis ved at:
á
personer
som ikke er rette embetsb¾rere er blitt satt til Œ skulle forvalte nattverden.
á
man
i mange menigheter har satt seg ut over Herrens innstiftelse ved Œ erstatte
vinens og br¿dets element med noe annet;
á
nattverden
undertiden forvaltes skj¿desl¿st;
á
menigheten
ofte ikke fŒr del i nattverdens sakrament ved ukens hovedgudstjeneste;
á
nattverden
fŒr for liten plass i forkynnelsen;
Vi forplikter oss til Œ
arbeide med nattverdens teologi og fremme sakramentets rette forvaltning og
bruk.
14. Sykesalvingen
Vi tror at det er Herrens
vilje at Kirken skal be for og salve de syke, slik apostlene gjorde og St.
Jakob foreskriver. Sykesalvingen meddeles ved alvorlig sykdom eller
alderdomssvekkelse til styrke og legedom for kropp og sjel. Vi bekjenner at man hos oss i stor grad
har latt v¾re Œ utf¿re denne foreskrevne, hellige handling, og sŒledes
ringeaktet Herrens ord og gave.
Vi vil arbeide for at
sykesalvingen skal fŒ sin rettmessige plass i menighetenes liv.
15. Ekteskapet
Vi tror at ekteskapet
mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud ved skapelsen. Det er et mysterium
som peker ut over det rent menneskelige; det er et bilde pŒ kj¾rligheten mellom
den himmelske brudgom, Kristus, og hans utkŒrede brud, Kirken. Som et hellig
mysterium og som et legemlig tegn pŒ Œndelige realiteter har ekteskapet
sakramental karakter. Ekteskapet er livslangt og mŒ ikke krenkes eller brytes. Vi bekjenner at vi pŒ mange mŒter har
ringeaktet denne Guds hellige ordning.
Vi forplikter oss etter Skriftens ord til Œ holde ekteskapet hellig, i
liv og l¾re, i kirkelige, offentlige og private sammenhenger. Vi vil gi
veiledning slik at ekteskap kan inngŒs og leves etter Guds skaperordning i
Kirkens sakramentale fellesskap.
16. S¿libatet[4]
Vi tror at Gud kaller noen
mennesker til Œ leve i den ugifte stand for himmelrikets skyld, og at dette er
en nŒdegave. Den hellige apostel Paulus l¾rer at den ugifte stand er den beste
(1 Kor 7). Gjennom kirkens historie har mange kvinner og menn som har valgt Œ
leve i s¿libat, enten alene eller i fellesskap med andre, bŒret rike frukter i
Herrens vingŒrd. Vi bekjenner at vi
i vŒr tradisjon har neglisjert verdien av s¿libatet. Vi vil arbeide for at s¿libatet skal fŒ
sin rettmessige plass i kirkens forkynnelse og liv.
17. Menneskeverdet
Vi tror at Gud har skapt
mennesket i sitt bilde til Œ forvalte jorden, ham til ¾re og medmenneskene til
gavn. Han har skapt oss til Œ leve i samfunn med seg, i dette liv og i
evigheten. Ethvert menneske har i kraft av sin gudbilledlighet
en uendelig verdi helt fra unnfangelsen av, uavhengig av livssituasjon, helse,
alder, kj¿nn og rase.
Kirken er kalt til Œ
forkynne Guds hellige lov og evangelium i alle menneskelige forhold og avsl¿re
styresmakter som ikke verner om menneskeliv og menneskeverd. Som Kristi legeme
mŒ Kirken vise omsorg for de svake og de som lider urett.
Vi bekjenner at vi aktivt
og passivt har syndet mot menneskeverdet, bŒde som enkeltmennesker, kirke og
nasjon. Is¾r er den nŒv¾rende abortlov
og abortpraksis en himmelropende synd.
Vi vil:
á
bruke
Kirkens rett og plikt til Œ forkynne Guds ord og bud uavhengig av styresmakter,
folkeoponion og media;
á
fremheve
den bibelske l¾re om skapelsen, menneskeverdet og menneskelivets ukrenkelighet;
sammen med alle mennesker
av god vilje kjempe for at alt menneskeliv skal fŒ full rettsbeskyttelse fra
unnfangelse til naturlig d¿d, og for at all manipulering med menneskelivet
stanses.
18. Velsignelser
Vi tror at alle ting
helliges ved Guds ord og b¿nn. Mennesker, handlinger, tider, steder, bygninger,
gjenstander, ja, alle ting kan helliges ved b¿nn og velsignelser. I s¾rdeleshet
er det aktuelt Œ vigsle alle ting som skal brukes i gudstjenesten, men ogsŒ det
som h¿rer hverdagslivet til kan velsignes. Tradisjonelt benyttes innviet salve
eller vann ved en del velsignelseshandlinger. Disse utf¿res av
embetsb¾rere. Vi bekjenner at vi
hos oss i stadig st¿rre grad har glemt betydningen av velsignelseshandlinger. Vi vil arbeide for at slike velsignelser
fŒr sin rette plass i menighetene.
19. Englene
Vi tror at de gode englene
stŒr for Guds ansikt, lovpriser Ham og gŒr i forb¿nn for menneskene. NŒr den
jordiske Kirke ber og lovpriser Gud blandes hennes r¿ster med englenes. De
bringer ogsŒ budskap fra Gud til menneskene, og kommer oss til hjelp pŒ ulike
mŒter. Vi tror at hvert menneske har en engel som alltid stŒr for Faderens
trone.
De falne engler er
ondskapens Œndeh¾r i himmelrommet, anf¿rt av Satan, Guds motstander. De stŒr
Guds vilje imot. Vi bekjenner at
englene i stor grad er fortrengt ut av vŒr bevissthet og vŒr kirkes forkynnelse
og fromhetsliv. Vi vil la
englene fŒ sin rettmessige plass i vŒr liturgi og vŒrt fromhetsliv.
20. Helgnene[5]
Vi tror at de som er d¿de i
Kristus, lever for Guds trone i himmelen.
Der lovpriser de Gud, og
ber for den stridende kirke
pŒ jorden, slik vi ˜g kommer de d¿de i hu.
Vi bekjenner at vi har hatt manglende syn for dette store fellesskap i
Kristus. Vi forplikter oss til Œ
fremme bevisstheten om at kirken i himmelen og pŒ jorden er n
kirke. Vi vil arbeide for at denne erkjennelse blir en integrert del av vŒrt
liturgiske og daglige Œndelige liv.
KF-traktater fra tidlig
1980-tall
Utkast til FrŒsegn om Det Heilage Ekteskapet(1997)
Utkast til
tilleggserkl¾ring om Kirkelig Fornyelse(1989)
KONSTITUSJON
FOR
B¯NNE- OG ARBEIDSFELLESSKAPET
KIRKELIG
FORNYELSE
vedtatt
av Œrsm¿tene 1998, 1999, 2000,
¤ 1. ORGANISASJON
B¿nne- og arbeidsfellesskapet Kirkelig Fornyelse er en
sammenslutning av prester og lekfolk som har et felles kirkelig teologisk
grunnsyn og et felles mŒl.
¤ 2. BASIS[6]
Basis for fellesskapet er Kirkens bekjennelse til Den
treenige Gud, slik den er overlevert i de oldkirkelige
bekjennelser i lydighet mot det apostoliske og profetiske vitnesbyrd i Den
hellige skrift, utdypet i de syv f¿rste ekumeniske
konsilers dogmatiske vedtak, Luthers lille katekisme, Den augsburgske
bekjennelse og dokumentet ÇKirkens GrunnÈ. Om Kirken vil forbli Žn, hellig,
katolsk og apostolisk som l¾rende og lovprisende kirke, kan hun ikke forkynne
annet enn det som er klart i samsvar med Den hellige skrift, tolket innenfor
rammen av denne basis. Hun forstŒr de hellige og apostoliske skrifter som
forpliktende og aktuelle ord i dag og for all fremtid i sp¿rsmŒl som angŒr
Kirkens tro, l¾re, ordninger og det kristne liv og menneskesyn.
¤ 3. FORML
Fellesskapet har til formŒl Œ arbeide for kirkelig fornyelse
i Den norske Kirke i overensstemmelse med sin basis, og i samarbeid med
offisielle og frivillige kirkelige organer i henhold til denne basis. En s¿ker
Œ holde kontakt med s¿sterorganisasjoner i andre land. Fellesskapets formŒl er
utdypet i dokumentet ÇErkl¾ring om Kirkelig FornyelseÈ av ....
¤ 4. MEDLEMSKAP
Medlem kan enhver v¾re som:
á tilh¿rer
Den norske Kirke,
á deler
fellesskapets grunnsyn slik det er uttrykt i fellesskapets basis og formŒl,
á betaler
den til enhver tid fastsatte Œrskontingent.
Kollegiet kan dispensere fra kravet om medlemskap i Den
norske Kirke.
¤ 5. RSM¯TE
rsm¿tet arrangeres normalt ved det Œrlige konvent, og
ellers etter vedtak i Kollegiet, eller ekstraordin¾rt nŒr minst 1/3 av
medlemmene forlanger det.
Innkalling til ordin¾rt Œrsm¿te skjer minst fire uker i
forveien.
Eventuelle saker til Œrsm¿tet mŒ v¾re Kollegiet i hende
senest Œtte uker f¿r Œrsm¿tet. rsm¿tet velger Kollegium samt eventuelt andre
tillitsvalgte. rsm¿tet velger dessuten desisjonsutvalg. rsm¿tet fastsetter kontingenten.
Nominasjonsliste utsendes sammen med innkallingen. De
medlemmene som ikke kan delta pŒ Œrsm¿tet, kan ved personvalg avgi skriftlig
forhŒndsstemme i dobbel konvolutt. ForhŒndsstemmene Œpnes av Œrsm¿tets
tellekorps under opptellingen.
¤ 6. KOLLEGIUM
Fellesskapet ledes av et Kollegium som bestŒr av seks
medlemmer. Kollegiet skal vise omsorg for de enkelte medlemmer og grupper innen
fellesskapet, gi hjelp og rettledning og om n¿dvendig vise til rette nŒr det
gjelder forholdet til fellesskapets basis og formŒl.
Kollegiemedlemmene velges av Œrsm¿tet med funksjonstid tre
Œr. Lekfolk og prester velger sammen et lekt kollegiemedlem og en prest hvert
Œr. Kollegiet velger selv innbyrdes en formann som er prest.
Kollegiet nominerer, etter forslag fra medlemmene, nytt
kollegium samt eventuelt andre tillitsvalgte. Benkeforslag kan fremsettes av
minst tre medlemmer, og kandidatene mŒ ha erkl¾rt seg villige.
Kollegiet oppnevner et arbeidsutvalg (AU). AU-medlemmer som
ikke sitter i Kollegiet har likevel m¿terett, men ikke stemmerett.
Kollegiet oppnevner utvalg til utredning og vurdering av
aktuelle saker.
Kollegiet er ansvarlig for f¿lgende protokoller:
á rsm¿teprotokoll,
hvori alle vedtak pŒ Œrsm¿tene skal f¿res.
á Kollegieprotokoll,
hvori alle vedtak pŒ kollegiem¿tene skal f¿res.
á Lovprotokoll,
hvori kun fellesskapets tidligere lover (Regula,
tidligere konstitusjoner og erkl¾ringer), denne konstitusjon og endringer med
opplysninger om tidspunkt og stemmetall ved vedtak i kollegium og pŒ Œrsm¿te
skal innf¿res.
á Medlemsprotokoll,
omfattende tidligere og nŒv¾rende medlemmer.
Kollegiet tar seg av fellesskapets ¿konomi innenfor de
rammer Œrsm¿tet mŒtte fastsette.
Kollegiet er beslutningsdyktig nŒr minst fire medlemmer er
til stede. Ved stemmelikhet har formannen dobbeltstemme.
¤ 7. DESISJONSUTVALG
Desisjonsutvalget bestŒr av tre personer, hvorav to prester,
med personlige varamenn. Funksjonstiden er tre Œr, slik at et nytt medlem med
varamann velges hvert Œr. Utvalget skal v¾re appellinstans i tvistesp¿rsmŒl som
vedr¿rer forstŒelsen og praktiseringen av konstitusjonen. Utvalget trer i
funksjon nŒr minst fem medlemmer forlanger det. Utvalget velger selv sin
formann.
¤ 8. UNDERGRUPPER
Medlemmer av fellesskapet kan danne undergrupper. Dette mŒ
godkjennes av Kollegiet. Disse gruppene har ikke anledning til Œ uttale seg pŒ
fellesskapets vegne.
¤ 9. ENDRING AV KONSTITUSJONEN
Endring av denne konstitusjonen kan skje ved likelydende
vedtak
á i
Kollegiet med 2/3 flertall, og
á pŒ
Œrsm¿tet med 2/3 flertall.
Kunngj¿ring om at det vil bli reist konstitusjonsforslag pŒ
Œrsm¿tet og om intensjonene i forslaget skal v¾re offentliggjort for medlemmene
minst to mŒneder i forveien. Dersom 1/5 av medlemmene ¿nsker det, skal
Œrsm¿teavstemningen i stedet skje ved uravstemning blant alle medlemmene.
¤ 10. OPPL¯SNING
Eventuell oppl¿sning av KF skjer etter den samme prosedyre
og de samme regler som fastsatt i ¤ 9 ÇEndring av konstitusjonenÈ.
¤ 11. S®RSKILTE BESTEMMELSER
Denne konstitusjonen trer i kraft fra .... og erstatter
tidligere regula og konstitusjoner.
KF-brosjyre fra
1980-tallet. Illustrasjonen er ÓNattverdenÓ av Jon Skeie, ca
1978.
KFs ndelig Leveregel for
lekfolk, fra sent 1980-tall
To b¿nnekort med
opprinnelse i Kirkelig Fornyelse fra 1980-og 90-tallet
Oremus/Kirkelig Fornyelse: B¿nn
for kristen enhet
[1]
StŒr i utgaven av 8.januar 1999.
[2]
Punktene 1-5 ble vedtatt pŒ Œrsm¿tet i 1999. Sak 7/99.
[3]
Punktene 6-10 ble vedtatt pŒ Œrsm¿tet i 2000. Sak 8/00.
[4]
Punktene 15((I noen dokumenter feilaktig nummerert som 14) og 16 ble vedtatt
pŒ Œrsm¿tet i 1998. Sak 8/98.
[5]
NŒr det gjelder punktene 11-14, og 17-20 var ogsŒ disse paragrafene med i
konstitusjonskomiteens forslag som lagt fram pŒ Œrsm¿tet i 1998. Dette Œrsm¿tet vedtok at de skulle sendes
ut pŒ h¿ring. Paragrafene 1-20
(unntatt 15 og 16 om ekteskap om s¿libat som allerede var vedtatt pŒ Œrsm¿tet i
1998) ble sendt ut med meldingsbladet februar 1998. H¿ringsfrist ble satt til 01.08.98. Det ble arrangert et diskusjonsm¿te om
erkl¾ringsforslaget i Oslo 31.10.98.
¤¤1-5 ble behandlet og vedtatt pŒ Œrsm¿tet 1999 og ¤¤ 6-10 i 2000. Sistnevnte Œrsm¿te debatterte ogsŒ ¤11
Konfirmasjonen, men vedtok Œ utsette endelig formulering. rsm¿tet i januar 2001 behandlet ikke
erkl¾ringen. Paragrafene 12,13,14,17,18,19,20 har
aldri v¾rt diskutert pŒ noe Œrsm¿te.(sekr. TH, til rsm¿tet 2002)
[6]
¤2 Basis ble vedtatt pŒ Œrsm¿tet i 1999.
Sak 7/99. Konstitusjonskomiteen har ogsŒ
utarbeidet forslag til resten av konstitusjonen, men det ¿vrige har ikke v¾rt
diskutert pŒ Œrsm¿tet. SŒ vidt jeg
kan se adskiller dette forslag seg ubetydelig fra gjeldende konstitusjon. (sekr.TH til rsm¿tet, 2002)