KIRKE
ELLER KIRKE?
Den norske
kirke var i sin tid et resultat av misjon utenfra. Som
katolsk kirke bar den i seg den kirkelige tradisjonen fra
apostlene og den udelte kirke.
S¾rlig i St.
Olavstradisjonen fra 1030 fikk det norske folk et
sterkt kall til kristen tro og liv, konsentrert i sp¿rsmŒl som front mot
hedenskapet og for et lovverk som gjenspeiler kristen etikk. Men det gjaldt
ogsŒ omvendelse til Kristus, kristen dŒp, og evig liv.
Uttrykk for at dette sto i en sann kirkelig ramme var
fokuseringen pŒ bispeembetets betydning.
Den
lutherske reformasjonen 500 Œr senere brakte med seg n¿dvendig kirkelig
fornyelse, men hadde en politisk pris: Danskekongen fikk makten i landet og kirken og la dermed grunnen for dagens stats-og
folkekirkesystem.
I den
lutherske tradisjonen har kirke og embete ofte v¾rt
sett pŒ som ordningssp¿rsmŒl. Men klassisk lutherdom mŒ holde fram at Luther
har et dypere anliggende i Forklaringen til
3.Trosartikkel. NŒr han der sier at det er Ói denne
kirkeÓ vi tilgis vŒre synder, menes en kirke som b¾rer den apostoliske og
almenkirkelige tradisjon i seg med ytre kjennetegn. Det samme
kirkebildet finnes i Augustana 7. Se ogsŒ Luthers ord om
Kirkens 7 kjennetegn.[1]
NŒr det i
1992 het hos kirkeministeren: ÓDet var kongen som f¿rte an, kirken fulgte
etter,Ó skj¿nner vi at et helt annet kirkebilde kommer
til uttrykk hos kirkeledelsen.
Her
gjelder det store ting. Jeg mener at det menneskelig talt
neppe er mulig Œ bevare Den norske kirke som b¾rer av den klassisk kirkelige
tradisjonen. Jeg viser til prof.dr.theol. Bernt
T.Oftestads bok: ÓDen norske statsreligionenÓ(1998)
som er en god analyse av ÓStatens Religionsvesen.Ó
Det er
heller ikke sannsynlig at det i fremtiden blir utnevnt biskoper som kjenner
noen forpliktelse til Œ stŒ pŒ Kirkens klassiske syn i dagens etiske
konfliktsp¿rsmŒl.
Den ÓŒpne
kirkeÓ som mange moderne ideologer i kirken har ¿nsket blir lett
en kirke i ruiner.
Vi mŒ sette
vŒrt hŒp til Herren, og be Ham om frelse og
forl¿sning. Vi kan ikke la v¾re Œ tro at Han fremdeles har makt til i Œ virke i
ruinene, Jes.49,13-16, Nehemja 2.[2] Jeg viser ogsŒ til
Makkabeerb¿kene i Apokryfene der man til slutt inntok templet igjen.[3] Som et under var det nok
olje.(Joh.10,22 flg.) Alt er mulig for Underets Gud.
NŒr vi skal bygge opp Guds Kirke igjen er det ogsŒ l¾rerikt Œ
studere kirkens erfaringer under siste krig, for ordlyden i bekjennelsen
ÓKirkens GrunnÓ(1942) kan ha stor betydning for oss i dag. [4]
Jeg
kommer tilbake til denne saken.
[2] Se Biskop Bo
GiertzÕordinasjonstale over Neh.2,17-18: Kom, la oss
bygge opp igjen: http://www.stellamaris.no/komlaoss.htm