Etter Kirkem¿tet
2007
Den norske kirkes ¿verste
organ, Kirkem¿tet, vedtok den 16. november at det er mulig Œ anerkjenne homofil
samliv i partnerskap og samtidig v¾re tro mot Kirkens bekjennelse. Vedtaket ble
fattet med 50 mot 34 stemmer.
Vedtaket inneb¾rer at
det nŒ er et flertall for Œ gi rom for to syn i homofilisaka. Selv om
kirkem¿tet ikke har truffet et l¾revedtak om homofilt samlevende i partnerskap
i vigslet tjeneste, har det like fullt skjedd en tydelig forandring innen Den
norske kirke i og med dette vedtaket. Vi har i lengre tid visst at det er ulike
syn pŒ enkj¿nnet samliv innen kirken, men tidligere ble det krevd at man skulle
v¾re lojal mot ett syn. Det er derfor et langt skritt, fra en situasjon der
begge syn i sp¿rsmŒlet om vigsling av homofilt samlevende prester har v¾rt
representert i kirkens rekker, og til at begge syn har fŒtt kirkelig
begrunnelse.
Bj¿rgvin
biskop forklarte sitt resonnement i L¾renemnda slik: ÓDet er helt klart at
de aktuelle bibeltekstene, slik de stŒr, konsekvent sier
nei til homofilt samliv. Akkurat det er det ingen som er uenig
i. I Jesu samtid var man kjent med ulike former for homofilt samliv. Alt tyder
pŒ at Paulus var kjent med variasjonen og utbredelsen
av homofili og bifili i antikken. NŒr han ikke
differensierer mellom ulike former for seksualitet, mŒ det forstŒs
som en grunnleggende avvisning
av samkj¿nnet samliv.
For
Jesus er ekteskapet den eneste gudvillete
rammen for seksuelt samliv. Han griper tilbake til
den f¿rste skapelsen og henviser
til forskjelligheten mellom mann og kvinne som begrunnelse for det livslange monogame ekteskapet. Gud har sammenf¿yd mann og kvinne i ekteskapet, og det er innenfor denne rammen det
seksuelle samlivet h¿rer hjemme.Ó
Men etter en samlet forstŒelse av de bibelske tekstene kom likevel
halvparten av L¾renemnda til at det ikke er noe i
Bibelen som hindrer homofile i Œ virkeliggj¿re
sin seksualitet pŒ linje med heterofile. Den andre halvparten av L¾renmenda
hevder derimot, etter n¿ye gjennomtenkning og med tungtveiende argumenter ut fra
Skrift og bekjennelse at det eneste
holdbare standpunkt i denne saken, er det synet den
kristne kirke alltid har hatt. De to syn det her dreier seg om, anses som uforenlige av dem som som holder
fast ved det tradisjonelle synet. ÓFlertallets
syn er en umulig vei. Det som vedtas kan synes lite, men det har store
konsekvenserÓ, sa biskop Ernst Baasland under
behandlingen av saken pŒ Œrets kirkem¿te. Han grunnga dette med at det lŒ ulike
og uforenlige skriftsyn til grunn for de to syn, ved at man har ulike
holdninger til den bokstavelige mening i bibeltekstene. En luthersk kirke kunne
ikke v¾re bekjent av et slik vedtak, mente han.
I juni i Œr skrev jeg sammen med 350 prester brev
til KirkerŒdet hvor vi hevdet at L¾renemnda ikke hadde gitt nye og gode teologiske
argumenter for Œ anerkjenne homofilt samliv. Brevet var en henstilling
om ikke Œ sidestille de to synene pŒ vigsling av
homofilt samlevende prester. Videre
uttalte vi at arbeidssituasjonen
i Den norske kirke vil bli sv¾rt vanskelig i menighetene dersom kirkens ¿verste
organ vil vedta at det i vŒr kirke er to likeverdige syn pŒ homofilt samliv.
Situasjonen i Oslo bisped¿mme har vist oss dilemmaet for en kirke som lever med
to syn i denne sak, der biskop Kvarme sier nei til samlevende homofile mens
flertallet i bisped¿mmerŒdet gŒr mot sin biskop.
Jeg har forstŒelse for den
frustrasjon som en del mennesker f¿ler og at noen vil vurdere Œ forlate kirken.
Kirkem¿tet har med dette vedtaket lagt opp til st¿rre lokale og regionale
forskjeller i vŒr kirke ved at begge syn skal kunne forvaltes. Jeg hŒper at vi
her hos oss fortsatt kan fŒ prester og l¾rere som holder fast ved det
tradisjonelle bibelske synet i l¾re og liv.
Jeg deler det teologiske
synspunktet som vŒr egen biskop, Ole D. Hages¾ther, begrunner sitt standpunkt
med: ÓEn kan trekke ulike slutninger av at nemnda er delt akkurat pŒ midten.
Noen vil si at nŒr vi har to syn i kirken, mŒ vi ogsŒ Œpne for ulik
praksis. Jeg er uenig i det. Det er
n¿dvendig Œ skille mellom teologisk arbeid og det som faktisk skal gjelde som
norm i kirken. Jeg kan ikke se hvordan to uforenlige syn kan v¾re
retningsgivende for l¾re, ordninger og liturgi. En l¾renemnd som er delt
n¿yaktig pŒ midten, gir ikke grunnlag for Œ endre en inntil nŒ sammenhengende kirkelig
praksis. ¯kumeniske hensyn taler for det samme: BŒde innenlands og utenlands
avviser langt de fleste kirkesamfunn homofilt samliv.Ó Dette synet vil jeg fortsatt legge til
grunn for min tjeneste i Den norske kirke.
Erling Kopperud