Kirkestyre i folkevogn.
Ny kirkelov: Status Quo.
Svenn Martinsen
I et presse-oppslag om den
nye kirkeloven h¿sten 1994 sa ekspedisjonssjef Ole Herman Fisknes at "han
er skuffet over at de kirkelige reaksjonene i sŒ stor grad har dreid seg om
krav om mer ressurser. Fisknes beklaget ogsŒ ved samme anledning "at
debatten ikke har kommet lenger enn det sedvanlige jammeret om penger."(VL
15.10.94)
Den 21.mars vedtok Stortinget
den nye Lov om Den norske kirke.
Vi skal ikke ta oss tid til en teknisk gjennomgŒelse av
loven, eller vurdere alle sider med den. Her fŒr vi heller vise til selve
lovteksten, eller til Kirkens Arbeidsgiverorganisasjons(KA) Kursdokumentasjon
om nye kirkelover.
Vi konsentrerer oss om de
overordnede problemstillinger som dette "siste skritt for
reformarbeidet"(Fisknes) aktualiserer for Den norske kirke som
bekjennelseskirke. Underveis kommer vi likevel innom noen av paragrafene i den
nye lov.
Statskirken bestŒr
"SŒ er intet egentlig
forandret. Den positivistiske og castbergske kirkerett har overlevd."
For det f¿rste kan man jo i det hele undres pŒ hvorfor det
kirkelige etablissementet ikke heller "jamrer" over Œ v¾re den
statskirken som ny kirkelov fremdeles forutsetter vi skal ha. Forsvarsl¿se barn
i mors liv blir stadig drept i medhold av den statlige fosterdrapslov pŒ vŒre
sykehus, og statsmakten legger forholdene til rette for samlivsordninger som
intet har med Guds forordninger om vigsel og ekteskap mellom mann og kvinne Œ
gj¿re. Vi mŒ derfor si oss relativt enige, i beklagelsen av at perspektivet
overveiende har v¾rt et "sedvanlig jammer om penger."
Det er dessuten et faktum at
det er Kongen i StatsrŒd(Regjeringen)/det folkevalgte Stortinget/Departementet
som fremdeles styrer kirken. I den grad de kirkelige organer har fŒtt noe Œ si,
har det skjedd pŒ delegasjon!
I tillegg har den offentlige
forvaltning i de senere Œr gjennomgŒtt en ikke uvesentlig oppmykning, der
uttrykk som "deregulering" og "mŒlstyring" har kommet pŒ
dagsordenen.
PŒ et tillitsmannskurs om
kirkeloven i PF 1994 nevnte ekspedisjonssjef Fisknes da ogsŒ bl.a. disse
verdier som knyttet til reformer i det offentlige generelt og kirken spesielt.
Men mener kirke og stat det
samme?
Fisknes understreket pŒ sin side at den statlige og kirkelige
reformvilje var sammenfallende.
Men dette mŒ vel v¾re en h¿yst
relativ observasjon.
Klare ideologiske mŒl.
"SŒ blir kirken pŒny
samfunnsst¿tte, denne gang for den moderne, sosialdemokratiske stat."
For vŒr moderne stat styrer Den norske kirke etter helt klare
ideologiske mŒl.
Dette kan godt illustreres ved tidligere kirkestatsrŒd
Gudmund Hernes' ord ved utnevnelsen av Rosemarie K¿hn til Hamar bispestol:
"Det var Kongen som f¿rte an-det var kirken som fulgte etter." Klar
er ogsŒ Hernes' programtale i Markus kirke januar 1995: "Den norske
kirke-en kirke for folket."(KoK 1/95)
Men allerede pŒ PFs
Generalforsamling i Oslo 1992, gav statsrŒden umisforstŒelige signaler om den
¿verste politiske ledelses syn pŒ kirken, og da s¾rlig prestenes funksjon i
vŒrt samfunn.
Vi ble da presentert for bildet av prestene som en slags
verdikadre rundt om. Samtidig h¿rte vi ministeren tale om kirkens rolle for
langb¿lgene i folkets liv.
Ingen ansvarlige kirkelige ledere tok til orde mot dette.
Selv om vi mŒ regne med at disse megetsigende uttalelser og dokument til en
viss grad var avhengige av den forrige statsrŒd, har vi senere ikke sett kursen
endret. Tvert om er det all grunn til Œ regne med at vi her har Œ gj¿re med
krystallklare uttrykk for en politisk kurs som ligger fast.
Men hva slags prester og hva
slags kirke blir det av Hernes' verdikadre og langb¿lger?
Statens forutsetning for Œ
"deregulere", gi kirken reformer, er at den kan styres mot bestemte
ideologiske mŒl, som at prestens og kirkens oppgave blir noe av en
omsorgstjeneste for vŒrt folk, hvor det handler om Œ stŒ for visse felles,
almenne, og ikke minst politisk aksepterte verdier som alle kan stŒ sammen om.
Her blir det lite av en forkynnelse med kall til omvendelse, og lite av
sakramenter mottatt i tro.
SŒ blir kirken pŒny samfunnsst¿tte, denne gang for den
moderne, sosialdemokratiske stat.
Den nye kirkeloven blir et rammeverk for dette. Ta for deg
lovteksten og se alle ganger det stŒr: "Kongen fastsetter...",
"Departementet kan...", o.l.
Her skal vi bare vise til
paragrafene om prestetjenesten, ¤¤31-34. Det er Kongen/Departementet som
fremdeles har bukten og begge ender fra ordinasjon til tap av
presterettigheter!
SŒ er intet egentlig
forandret. Den positivistiske og castbergske kirkerett har overlevd.
Mot dette: Se f.eks.Kirkens Grunn, art. II: Om kirken og
ordinasjonen.
Hva med reformbevegelsen?
For det andre vil det pŒ denne
bakgrunn forbause oss meget om den kirkelige reformbevegelsen bŒde vil se ny
kirkelov som "siste skritt", og om ikke det i de kretser nŒ mŒ v¾re
en hel del "jammer" over tingenes tilstand i kirken.
For leser man reformbevegelsens
historie, springer en sv¾r kontrast mellom visjon og virkelighet i ¿ynene.
Visjonen: Kirken er Jesu
Kristi Kirke, en bekjennelseskirke og et trossamfunn.
Hele veien fra 1850-Œrene kan
en dirrende problematikk spores: kirken mŒ fŒ sin egen rett!
I 1941 kom Berggravs klassiske
foredrag: "NŒr kusken er gal," og i 1954 hans vektige "Contra
Castberg." Hele kirkekampen vitner ogsŒ om at kirken er noe for seg selv.
Senere har en annen Oslo-bisp
(A. Aarflot)talt om bŒde et "kirkestyre i karjol"(1973) og sagt "La
kirken v¾re kirke."(1988)
PŒ PFs tillitsmannskurs i
Troms¿ 1994 uttrykte Biskop Georg Hille bŒde resignasjon og skuffelse over det
som da var utkastet til kirkelov.
Forsto vi ham rett, kritiserte
han f.eks. bŒde vektleggingen pŒ et "voldsomt" fellesrŒd pŒ
lokalmenighetens bekostning, og at den lokale kirke fremdeles blir "totalt
kastet tilbake pŒ" kommunal velvilje pŒ det ¿konomiske omrŒde.
Aller mest syntes det som det
br¿t pŒ dypt vann for den pensjonerte Hamar-bispen da han mŒlte den Œndelige
temperaturen i kirken: "Folk er sŒ kristne, liksom...bredden, varmen og
hyggen er blitt budskapet kirken har...det er nok at alt er n¾rt og varmt
uansett teksten," sa han, og karakteriserte kirken for tiden som b¾rer av
en termoteologi og formidler av termoforkynnelse.
SŒ har mange av
reformbevegelsens idealer blitt borte, ja, man har egentlig lidt tilbakeslag,
fordi kirken er blitt utydelig. Og det slŒr ut pŒ statens reformvilje! Stat og
kirke skulle v¾re to likeverdige parter. Folkekirken og bekjennelseskirken
skulle h¿re sammen. Og kirkeordning og rett Œndelig temperatur h¿rer ogsŒ
sammen, sa biskopen.
Vi kan ikke annet enn Œ ha
sympati for Hilles ord. Men blant kirkelige premissleverand¿rer synes han Œ stŒ
temmelig alene for tiden.
En kirke med engasjement og
fornyelse?
For det tredje: Hvor har det
kirkelige lederskap v¾rt nŒr man har sluppet gjennom den pinlige ¤1
("faneparagrafen") i kirkeloven? ("FormŒlet med loven er Œ legge
forholdene til rette for et aktivt engasjement og en stadig fornyelse i den evangelisk-lutherske
folkekirke i Norge.")
En slik paragraf har vi ikke
hatt f¿r i vŒre kirkelover.
Fra Žn side sett er det jo bra at man vil markere at det
finnes et formŒl for det omrŒde som omfattes av loven. Men skal vi ta pŒ alvor
hva ordet "kirke" egentlig betyr, mŒtte dette formŒl kunne uttrykkes
meget sterkere enn med ordene "engasjement" og "fornyelse."
NŒr det stŒr slik, skal vi ikke undres over at "folkekirken" nŒ vel
for f¿rste gang danner et rettslig grunnlag for Den norske kirke. Men det hadde
vel v¾rt enkelt Œ hente inn de gode formŒlsformuleringene fra ogsŒ den nye lovs
¤¤9 og 23!(Om menighetsrŒd og bisped¿mmerŒd)
Sokn og/eller menighet?
For det fjerde: "Soknet
er den grunnleggende enhet i Den norske kirke og kan ikke l¿ses fra
denne."(¤2)
I den nŒ utgŒende Lov om Den
norske kirkes ordning(1953/1984) er soknet det samme som menigheten.
(Nynorsk-og bokmŒlstekst)
I den nye lov brukes
betegnelsene om hverandre, noe som f¿rer til uklarhet idet soknet nŒ ogsŒ er
blitt den "grunnleggende enhet i Den norske kirke."(¤2)
Allerede i den gamle lov kunne
menighetsbegrepet bli byrŒkratisert, f.eks. der hvor man har flere kirker i et
sokn.
Tenker vi menigheten som den
som s¿ker og sokner til kirken, er dette ikke ideelt. Men menigheten som
bibelsk og evangelisk st¿rrelse kan vel i en normalsituasjon tross alt overleve
under slike forhold. Men hva i det ¿yeblikk man er In Statu Confessionis?
Da gŒr det altsŒ ikke an i
menighetsm¿te(¤¤ 10-11) Œ tenke seg en friere tilknytning til kirkeordningen,
og slett ikke noen "statsfri sone." (Valgmenighetstanken ble da ogsŒ
forkastet allerede i forbindelse med lovens forarbeider.)
Kun etter s¿knad gjennom menighetsrŒd til biskopen kan
"flyktninger" fŒ stemmerett i andre sokn enn der man er bosatt. Og da
bare for et begrenset tidsrom!(¤4)
Mot dette mŒ vi anf¿re
menighetens/menighetenes rett til Œ stŒ pŒ egne ben, og si med Confessio
Augustana: "Ecclesiae magno consensu..."(VŒre menigheter l¾rer
samstemmig...", CA I)
Er sŒ ikke ogsŒ vi In Statu
Confessionis?
"NŒr det tek
fyr,...dŒ!"
"Bj¿rgvin-biskopen Per
Juvkam, som representerer noe av det edlere stoffet i Reformbevegelsen, sa en
gang: "NŒr det tek fyr i soknerŒda, - dŒ...!"
Vi har akkurat unnagjort en
alvorlig "visitasrunde" fra Herren selv, enten vi nŒ har v¾rt
predikanter eller tilh¿rere i forbindelse med de sju sendebrev i penbaringen.
Sist h¿rte vi at man i Laodikea var "lunken, ikke kald, og ikke
varm." (p.3,16a)
Ved disse pinsetider lever
ellers Esek.37,1-14 i vŒre sinn. Og pŒ kne for Herren ber vi nettopp om at
menigheten mŒ v¾re Menighet, at kirken mŒ v¾re Kirke, at prestene mŒ v¾re rette
hyrder, og at Herren mŒ v¾re ogsŒ Den norske kirkes Herre.
I stedet for karjolen har vi fŒtt folkevognen. Vi skal ikke
harselere over denne trofaste arbeidshest pŒ veien. Kunne dette bety at
prester, leke kirkelige ansatte, menighetsrŒd, enkeltkristne er folkelige, og
nŒr ut til folket med det gamle evangelium om den Jesus som lever i dag, er det
bra.
Men kirken kj¿rer dessverre i folkets vogn. For det er feil hŒnd
pŒ rattet! Den styrende tankegang er som dette fam¿se sitat av statsrŒd Hernes
gjenspeiler: "VŒr lutherske kirke bygger dessuten pŒ en viktig
premiss...at troen ikke er lagt en gang for alle, men at det ligger i
menneskets lodd Œ vinne ny innsikt om tro og etikk."(VL 05.02.93)
Bj¿rgvin-biskopen Per Juvkam, som representerer noe av det
edlere stoffet i Reformbevegelsen, sa en gang: "NŒr det tek fyr i
soknerŒda, - dŒ...!"
Et fint og fromt ¿nske som vi
gjerne kan tilslutte oss.
I en slik sammenheng passer
det ogsŒ godt Œ sitere Ekspedisjonssjef Fisknes: "Viktig melding til alle
landets prester: NŒ kan dere legge byrŒkratiske og administrative gj¿remŒl til
side. Heretter skal dere fŒ tid til Œ v¾re en Ordets tjener-pŒ heltid...Vi har
sett oss lei pŒ at presten forsvinner inn i kirkelig byrŒkrati...Jobber du i
kirken mŒ du ha forstŒelse for at det geistlige embedet stŒr i en helt spesiell
sammenheng, bŒde kirkehistorisk og teologisk. Prestetjenesten er det prim¾re
vernet for at vi har en bekjennelseskirke. Denne oppgaven kan verken legges til
andre kirkelige yrkesgrupper eller menigheten. Den tilh¿rer presten."(VL
15.10.94)
Vi "jamrer" sŒvisst
ikke over et slikt utsagn fra departementet i forbindelse med den nye lov.
NŒr det tek fyr,...dŒ!
Svenn Martinsen.