Kirkestyre i folkevogn.

Ny kirkelov: Status Quo.

Svenn Martinsen

 

I et presse-oppslag om den nye kirkeloven h¿sten 1994 sa ekspedisjonssjef Ole Herman Fisknes at "han er skuffet over at de kirkelige reaksjonene i sŒ stor grad har dreid seg om krav om mer ressurser. Fisknes beklaget ogsŒ ved samme anledning "at debatten ikke har kommet lenger enn det sedvanlige jammeret om penger."(VL 15.10.94)

 

Den 21.mars vedtok Stortinget den nye Lov om Den norske kirke.

 

 Vi skal ikke ta oss tid til en teknisk gjennomgŒelse av loven, eller vurdere alle sider med den. Her fŒr vi heller vise til selve lovteksten, eller til Kirkens Arbeidsgiverorganisasjons(KA) Kursdokumentasjon om nye kirkelover.

 

Vi konsentrerer oss om de overordnede problemstillinger som dette "siste skritt for reformarbeidet"(Fisknes) aktualiserer for Den norske kirke som bekjennelseskirke. Underveis kommer vi likevel innom noen av paragrafene i den nye lov.

 

Statskirken bestŒr

 

"SŒ er intet egentlig forandret. Den positivistiske og castbergske kirkerett har overlevd."

 

 For det f¿rste kan man jo i det hele undres pŒ hvorfor det kirkelige etablissementet ikke heller "jamrer" over Œ v¾re den statskirken som ny kirkelov fremdeles forutsetter vi skal ha. Forsvarsl¿se barn i mors liv blir stadig drept i medhold av den statlige fosterdrapslov pŒ vŒre sykehus, og statsmakten legger forholdene til rette for samlivsordninger som intet har med Guds forordninger om vigsel og ekteskap mellom mann og kvinne Œ gj¿re. Vi mŒ derfor si oss relativt enige, i beklagelsen av at perspektivet overveiende har v¾rt et "sedvanlig jammer om penger."

 

Det er dessuten et faktum at det er Kongen i StatsrŒd(Regjeringen)/det folkevalgte Stortinget/Departementet som fremdeles styrer kirken. I den grad de kirkelige organer har fŒtt noe Œ si, har det skjedd pŒ delegasjon!

 

I tillegg har den offentlige forvaltning i de senere Œr gjennomgŒtt en ikke uvesentlig oppmykning, der uttrykk som "deregulering" og "mŒlstyring" har kommet pŒ dagsordenen.

 

PŒ et tillitsmannskurs om kirkeloven i PF 1994 nevnte ekspedisjonssjef Fisknes da ogsŒ bl.a. disse verdier som knyttet til reformer i det offentlige generelt og kirken spesielt.

 

Men mener kirke og stat det samme?

 

 Fisknes understreket pŒ sin side at den statlige og kirkelige reformvilje var sammenfallende.

 

Men dette mŒ vel v¾re en h¿yst relativ observasjon.

 

Klare ideologiske mŒl.

 

"SŒ blir kirken pŒny samfunnsst¿tte, denne gang for den moderne, sosialdemokratiske stat."

 

 For vŒr moderne stat styrer Den norske kirke etter helt klare ideologiske mŒl.

 

 Dette kan godt illustreres ved tidligere kirkestatsrŒd Gudmund Hernes' ord ved utnevnelsen av Rosemarie K¿hn til Hamar bispestol: "Det var Kongen som f¿rte an-det var kirken som fulgte etter." Klar er ogsŒ Hernes' programtale i Markus kirke januar 1995: "Den norske kirke-en kirke for folket."(KoK 1/95)

 

Men allerede pŒ PFs Generalforsamling i Oslo 1992, gav statsrŒden umisforstŒelige signaler om den ¿verste politiske ledelses syn pŒ kirken, og da s¾rlig prestenes funksjon i vŒrt samfunn.

 

 Vi ble da presentert for bildet av prestene som en slags verdikadre rundt om. Samtidig h¿rte vi ministeren tale om kirkens rolle for langb¿lgene i folkets liv.

 

 Ingen ansvarlige kirkelige ledere tok til orde mot dette. Selv om vi mŒ regne med at disse megetsigende uttalelser og dokument til en viss grad var avhengige av den forrige statsrŒd, har vi senere ikke sett kursen endret. Tvert om er det all grunn til Œ regne med at vi her har Œ gj¿re med krystallklare uttrykk for en politisk kurs som ligger fast.

 

Men hva slags prester og hva slags kirke blir det av Hernes' verdikadre og langb¿lger?

 

Statens forutsetning for Œ "deregulere", gi kirken reformer, er at den kan styres mot bestemte ideologiske mŒl, som at prestens og kirkens oppgave blir noe av en omsorgstjeneste for vŒrt folk, hvor det handler om Œ stŒ for visse felles, almenne, og ikke minst politisk aksepterte verdier som alle kan stŒ sammen om. Her blir det lite av en forkynnelse med kall til omvendelse, og lite av sakramenter mottatt i tro.

 

 SŒ blir kirken pŒny samfunnsst¿tte, denne gang for den moderne, sosialdemokratiske stat.

 

 Den nye kirkeloven blir et rammeverk for dette. Ta for deg lovteksten og se alle ganger det stŒr: "Kongen fastsetter...", "Departementet kan...", o.l.

 

Her skal vi bare vise til paragrafene om prestetjenesten, ¤¤31-34. Det er Kongen/Departementet som fremdeles har bukten og begge ender fra ordinasjon til tap av presterettigheter!

 

SŒ er intet egentlig forandret. Den positivistiske og castbergske kirkerett har overlevd.

 

 Mot dette: Se f.eks.Kirkens Grunn, art. II: Om kirken og ordinasjonen.

 

 Hva med reformbevegelsen?

 

For det andre vil det pŒ denne bakgrunn forbause oss meget om den kirkelige reformbevegelsen bŒde vil se ny kirkelov som "siste skritt", og om ikke det i de kretser nŒ mŒ v¾re en hel del "jammer" over tingenes tilstand i kirken.

 

For leser man reformbevegelsens historie, springer en sv¾r kontrast mellom visjon og virkelighet i ¿ynene.

 

Visjonen: Kirken er Jesu Kristi Kirke, en bekjennelseskirke og et trossamfunn.

 

Hele veien fra 1850-Œrene kan en dirrende problematikk spores: kirken mŒ fŒ sin egen rett!

 

I 1941 kom Berggravs klassiske foredrag: "NŒr kusken er gal," og i 1954 hans vektige "Contra Castberg." Hele kirkekampen vitner ogsŒ om at kirken er noe for seg selv.

 

Senere har en annen Oslo-bisp (A. Aarflot)talt om bŒde et "kirkestyre i karjol"(1973) og sagt "La kirken v¾re kirke."(1988)

 

PŒ PFs tillitsmannskurs i Troms¿ 1994 uttrykte Biskop Georg Hille bŒde resignasjon og skuffelse over det som da var utkastet til kirkelov.

 

Forsto vi ham rett, kritiserte han f.eks. bŒde vektleggingen pŒ et "voldsomt" fellesrŒd pŒ lokalmenighetens bekostning, og at den lokale kirke fremdeles blir "totalt kastet tilbake pŒ" kommunal velvilje pŒ det ¿konomiske omrŒde.

 

Aller mest syntes det som det br¿t pŒ dypt vann for den pensjonerte Hamar-bispen da han mŒlte den Œndelige temperaturen i kirken: "Folk er sŒ kristne, liksom...bredden, varmen og hyggen er blitt budskapet kirken har...det er nok at alt er n¾rt og varmt uansett teksten," sa han, og karakteriserte kirken for tiden som b¾rer av en termoteologi og formidler av termoforkynnelse.

 

SŒ har mange av reformbevegelsens idealer blitt borte, ja, man har egentlig lidt tilbakeslag, fordi kirken er blitt utydelig. Og det slŒr ut pŒ statens reformvilje! Stat og kirke skulle v¾re to likeverdige parter. Folkekirken og bekjennelseskirken skulle h¿re sammen. Og kirkeordning og rett Œndelig temperatur h¿rer ogsŒ sammen, sa biskopen.

 

Vi kan ikke annet enn Œ ha sympati for Hilles ord. Men blant kirkelige premissleverand¿rer synes han Œ stŒ temmelig alene for tiden.

 

En kirke med engasjement og fornyelse?

 

For det tredje: Hvor har det kirkelige lederskap v¾rt nŒr man har sluppet gjennom den pinlige ¤1 ("faneparagrafen") i kirkeloven? ("FormŒlet med loven er Œ legge forholdene til rette for et aktivt engasjement og en stadig fornyelse i den evangelisk-lutherske folkekirke i Norge.")

 

En slik paragraf har vi ikke hatt f¿r i vŒre kirkelover.

 

 Fra Žn side sett er det jo bra at man vil markere at det finnes et formŒl for det omrŒde som omfattes av loven. Men skal vi ta pŒ alvor hva ordet "kirke" egentlig betyr, mŒtte dette formŒl kunne uttrykkes meget sterkere enn med ordene "engasjement" og "fornyelse." NŒr det stŒr slik, skal vi ikke undres over at "folkekirken" nŒ vel for f¿rste gang danner et rettslig grunnlag for Den norske kirke. Men det hadde vel v¾rt enkelt Œ hente inn de gode formŒlsformuleringene fra ogsŒ den nye lovs ¤¤9 og 23!(Om menighetsrŒd og bisped¿mmerŒd)

 

Sokn og/eller menighet?

 

For det fjerde: "Soknet er den grunnleggende enhet i Den norske kirke og kan ikke l¿ses fra denne."(¤2)

 

I den nŒ utgŒende Lov om Den norske kirkes ordning(1953/1984) er soknet det samme som menigheten. (Nynorsk-og bokmŒlstekst)

 

I den nye lov brukes betegnelsene om hverandre, noe som f¿rer til uklarhet idet soknet nŒ ogsŒ er blitt den "grunnleggende enhet i Den norske kirke."(¤2)

 

Allerede i den gamle lov kunne menighetsbegrepet bli byrŒkratisert, f.eks. der hvor man har flere kirker i et sokn.

 

Tenker vi menigheten som den som s¿ker og sokner til kirken, er dette ikke ideelt. Men menigheten som bibelsk og evangelisk st¿rrelse kan vel i en normalsituasjon tross alt overleve under slike forhold. Men hva i det ¿yeblikk man er In Statu Confessionis?

 

Da gŒr det altsŒ ikke an i menighetsm¿te(¤¤ 10-11) Œ tenke seg en friere tilknytning til kirkeordningen, og slett ikke noen "statsfri sone." (Valgmenighetstanken ble da ogsŒ forkastet allerede i forbindelse med lovens forarbeider.)

 

 Kun etter s¿knad gjennom menighetsrŒd til biskopen kan "flyktninger" fŒ stemmerett i andre sokn enn der man er bosatt. Og da bare for et begrenset tidsrom!(¤4)

 

Mot dette mŒ vi anf¿re menighetens/menighetenes rett til Œ stŒ pŒ egne ben, og si med Confessio Augustana: "Ecclesiae magno consensu..."(VŒre menigheter l¾rer samstemmig...", CA I)

 

Er sŒ ikke ogsŒ vi In Statu Confessionis?

 

"NŒr det tek fyr,...dŒ!"

 

"Bj¿rgvin-biskopen Per Juvkam, som representerer noe av det edlere stoffet i Reformbevegelsen, sa en gang: "NŒr det tek fyr i soknerŒda, - dŒ...!"

 

Vi har akkurat unnagjort en alvorlig "visitasrunde" fra Herren selv, enten vi nŒ har v¾rt predikanter eller tilh¿rere i forbindelse med de sju sendebrev i penbaringen. Sist h¿rte vi at man i Laodikea var "lunken, ikke kald, og ikke varm." (p.3,16a)

 

Ved disse pinsetider lever ellers Esek.37,1-14 i vŒre sinn. Og pŒ kne for Herren ber vi nettopp om at menigheten mŒ v¾re Menighet, at kirken mŒ v¾re Kirke, at prestene mŒ v¾re rette hyrder, og at Herren mŒ v¾re ogsŒ Den norske kirkes Herre.

 

 I stedet for karjolen har vi fŒtt folkevognen. Vi skal ikke harselere over denne trofaste arbeidshest pŒ veien. Kunne dette bety at prester, leke kirkelige ansatte, menighetsrŒd, enkeltkristne er folkelige, og nŒr ut til folket med det gamle evangelium om den Jesus som lever i dag, er det bra.

 

 Men kirken kj¿rer dessverre i folkets vogn. For det er feil hŒnd pŒ rattet! Den styrende tankegang er som dette fam¿se sitat av statsrŒd Hernes gjenspeiler: "VŒr lutherske kirke bygger dessuten pŒ en viktig premiss...at troen ikke er lagt en gang for alle, men at det ligger i menneskets lodd Œ vinne ny innsikt om tro og etikk."(VL 05.02.93)

 

 Bj¿rgvin-biskopen Per Juvkam, som representerer noe av det edlere stoffet i Reformbevegelsen, sa en gang: "NŒr det tek fyr i soknerŒda, - dŒ...!"

 

Et fint og fromt ¿nske som vi gjerne kan tilslutte oss.

 

I en slik sammenheng passer det ogsŒ godt Œ sitere Ekspedisjonssjef Fisknes: "Viktig melding til alle landets prester: NŒ kan dere legge byrŒkratiske og administrative gj¿remŒl til side. Heretter skal dere fŒ tid til Œ v¾re en Ordets tjener-pŒ heltid...Vi har sett oss lei pŒ at presten forsvinner inn i kirkelig byrŒkrati...Jobber du i kirken mŒ du ha forstŒelse for at det geistlige embedet stŒr i en helt spesiell sammenheng, bŒde kirkehistorisk og teologisk. Prestetjenesten er det prim¾re vernet for at vi har en bekjennelseskirke. Denne oppgaven kan verken legges til andre kirkelige yrkesgrupper eller menigheten. Den tilh¿rer presten."(VL 15.10.94)

 

Vi "jamrer" sŒvisst ikke over et slikt utsagn fra departementet i forbindelse med den nye lov.

 

NŒr det tek fyr,...dŒ!

 

Svenn Martinsen.