Mer om
Minneord og Minnestund ved gravferd i kirken
Minneordene skal ha karakter av omtale
av avd¿de pŒ en omsorgsfull og verdig
mŒte. Etter at presten har avsluttet
minneordene ved lesepulten, bringer han
den siste hilsen og takk fra
familien, og lyser Herrens Fred over avd¿des minne.
Dersom det ikke skal f¿lge
flere innslag, kan presten
kunngj¿re f.eks. offer/kollektformŒl(se under om pengeinnsamling i kirken), om
det skal v¾re offentlig minnesamv¾r etter gravferden, og om det tilbys
transport til og fra kirkegŒden.
Stillhet i takk og ¾refrykt pŒ ca. 1 min. kan f¿lge.
Om bruk av kranser
Dersom det skal f¿lge
flere innslag, skal presten utarbeide
en liste over alle innslag som settes
opp i nedadstigende
rekkef¿lge. Alle innslag skal godkjennes av de n¾rmeste pŒr¿rende.
Alle medvirkende skal bestrebe seg pŒ
Œ tale i korthet. Tidsfaktoren mŒ tas hensyn til. B¿nn,
skriftlesning og
preken har f¿rsteprioritet.
KransepŒlegging(i dag i hovedsak opplesning av sl¿yfe/r pŒ
kransen, eller kort) b¿r i
st¿rst mulig grad unngŒs. Bare i fŒ tilfeller vil
skikken i sin nŒv¾rende form f¿ye seg inn i den Œnd
og tone som
preger gravferdsgudstjenesten.
NŒr det ikke er kransepŒlegging,
er det vanlig,
men ikke n¿dvendig, at en familiekrans eller bŒredekorasjon plasseres pŒ kistelokket. Vi vil ellers anbefale
at kranser, dekorasjoner og buketter
aldri festes pŒ eller legges
pŒ kisten.
NŒr det ikke er kransepŒlegging
pŒ vegne av den n¾rmeste familien b¿r dette
heller ikke foretas pŒ vegne
av andre.
Forat eventuell kransepŒlegging kan
skje pŒ en verdig mŒte, b¿r
det v¾re en til stede som
kan holde eller rekke kransen
til den som skal legge den pŒ/lese fra sl¿yfen/e
eller kort.
Det er vanlig Œ legge den ved kistens langsider
og ikke
oppŒ den.
S¾rlig b¿r en ta hensyn til om det allerede
er plassert en krans eller dekorasjon
der. Det samme er tilfelle nŒr
kisten er dekket av flagg
eller klede.
Om bruk av lys
Levende lys
har sin berettigelse under gravferden, men en behersket bruk gir en verdigere
virkning enn store mengder. Kirkens egne lysestaker.
lysglobe, og dŒpslysestake prioriteres.
Om plassering av kisten
Kisten plasseres i midten, ¿verst
i kirkeskipet/nederst i kord¿ren
ettersom forholdene er pŒ stedet.
Under ingen omstendighet
fŒr man dekke for alteret. Kirken har
eget bŒreteppe i fiolett farge.
De tradisjonelle liturgiske
fargene er fiolett og
svart.
Om plassering av blomster og dekorasjoner ved gravferd
Med kisten i sentrum b¿r
blomster plasseres slik at det dannes
en vakker og
verdig ramme omkring denne. Kranser plasseres best pŒ kransestativer mot kirkerommets bakvegg eller i kirkens
kord¿r. Blomster/kranser skal
ikke plasseres oppŒ alterringen. Under ingen omstendighet fŒr man dekke for alteret.
Som regel er st¿rre dekorasjoner egnet for plassering pŒ golvet eller
pŒ lave sokler.
Buketter b¿r stilles sammen i et par st¿rre
samlinger i stativ av passe
h¿yde, bak, eller pŒ hver
side av kisten.
Dekorasjoner og
buketter kan ogsŒ legges i
midtgangen nŒr forholdene krever dette.
Blomster som ligger igjen i kirken etter gravferden, tar
kirkens folk seg av og legger disse ut pŒ graven.
Om plassering av flagg,
faner og bannere
Flagg, faner og bannere
plasseres i kirkerommet etter anvisning fra forrettende
prest f¿r gravferden begynner. Under ingen omstendighet
fŒr man dekke for alteret.
B¾rere av samme kan
stŒ ved flagget/fanen, under gravferdsgudstjenesten.
NŒr utgangsprosesjonen
setter seg i bevegelse gŒr b¾rer/e
etter kisten og stiller seg
i ytterkant av gravf¿lget ved
graven.
I de tilfeller
der kisten dekkes med det norske flagget,
kan en if¿lge
flaggreglene ikke samtidig legge noe annet, slik
som blomster pŒ kisten. Flagget
skal tas
av f¿r jordpŒkastelse
og senkning. Samme praksis gjelder nŒr klede unntagelsesvis
brukes.
Om bruk av symboler i
kirken
Tradisjonelle kristne symboler godtas. Men bruk av logoer fra n¾ringslivet, politiske symbol. og
symbol som brukes i lukkede foreninger
eller andre religioner godtas ikke. Oversikt
over noen kristne symboler finnes her:
http://www.stellamaris/symb.htm
Pengeinnsamling ved gravferden
Tidligere var det skikk at slik
pengeinnsamling hadde form som takkoffer/kollekt
og som
vanlig ved slike anledninger opptalt og registrert
i kirkens sakristi.
Etter hvert har av flere
grunner en ny
praksis utviklet seg. Det er
anledning til Œ samle inn penger ved utgangsprosesjonen til et kristelig
eller almennyttig formŒl som sto
avd¿de n¾rt. Likevel b¿r en ta betraktning
at folk i dag i stor grad bruker elektroniske penger. Presten kan
ta pŒ seg Œ opplyse om formŒlet
ved kunngj¿ringene f¿r den 1.salmen, og at bidrag til dette
ogsŒ kan innbetales via bank.
PŒr¿rende mŒ selv stŒ for innsamlingen,
stŒ som ansvarlig,
sikre det som kommer inn, og se til
at det kommer angjeldende formŒl i hende.
Sokneprest Svenn
Martinsen.