ÓDette
er eit stort mysterium...Ó
Eit framlegg pŒ 16.mai
Det mŒ vekkje stor oppsikt nŒr den norske regjeringa ved Barne-og
Likestillingsdepartementet no har lagt fram eit h¿yringsnotat om ny Ókj¿nnsn¿ytralÓ
ekteskapslov. Straks rykte merkeleg nok to nyutnemnde kyrkjelege leiarar ut med st¿tte til framlegget.
Det er tankevekkjande at framlegget kom dagen f¿r Helgetorsdag,
som i Œr fall saman med Grunnlovsdagen.
Som eit apropos lyder ei av tekstane me las i kyrkja denne dagen slik:
ÒDersom
Herren ikkje byggjer huset,
arbeider
bygningsmennene til fŒnyttes.
Dersom
Herren ikkje vaktar byen,
vaker
vaktmannen til fŒnyttesÉÓ(Sal.127,1)
Eit brot med kristen og norsk
tradisjon
Vi ¿nskjer Œ ha forstŒing for andre meiningar
enn vŒre eigne. Men dette er eit fritt land, og vi
har —g rett til Œ ha vŒrt eige syn. FrŒ kyrkja vil vi dŒ seia frŒ om at pŒ grunnleggjande punkt bryt tankegangen i framlegget med
landet vŒrt sin lange kristne tradisjon sidan munkane kom frŒ ¿yane i vest med evangeliet om Jesus Kristus.
Den kristne
misjonen til vŒrt land f¿rte med seg den kristne sed og skikk som har vore akseptert i eit heilt
millennium, langt utanfor kyrkjebenkene.
Men no ser ein ut til Œ vera brydd over dette faktum. Kanskje er det —g verre enn som sŒ: VŒre leiande
politikarar kan sjŒ ut til Œ ha gl¿ymt,
eller veit ikkje kva kristen tru og liv er.
Situasjonen
synest likevel Œ femne om
langt vidare problemstillingar
enn dei vi i kyrkja er opptekne av: Her er mangel pŒ r¿ter og historiel¿yse
pŒ ferde, for den kulturelle og historiske samanhengen
Noreg stŒr i, like frŒ
Kristenretten(ÓDet store sedskiftetÓ) som biskop Grimkjell og Heilag Olav la fram pŒ Mostratinget
i 1024, synest Œ vere pŒ
veg bort.
Ein betre veg
Det fins
framleis mange nordmenn pŒ grasrota som ¿nskjer Œ
basere livet sitt pŒ eit kristent verdigrunnlag.
velja Ón¿ytralitetÓ vert heilt feil i tilh¿ve til desse, men —g overfor andre
livssyn og religionar.
Ein betre
og tryggare veg er den me
har hatt til no: At staten har det fundamentet som synest Œ vera fleirtalet
sitt ¿nskje, og at dei som tenkjer(eller f¿ler) pŒ ein annen
mŒte vert m¿tt med forstŒing, kj¾rleik og varme, og at vi alle fŒr leve fritt
og respektert i vŒrt kj¾re fedreland.
¯nskjer fleirtalet ein annan basis enn den kristne, skal dŽt
respekterast. Men dŒ vert ordninga med statskyrkje utan meining!
Det er
sj¿lvsagt at me pŒ kristen basis m¿ter andre med
kj¾rleik og eit ope sinn. Utan Œ legge bort eller teie om kva vi sj¿lv
meiner er rett. F¿rst nŒr ein veit kor ein sj¿lv stŒr kan ein syne sann toleranse.
Det skal
elles bli interessant Œ sjŒ kor langt Ón¿ytralitetenÓ etterkvart
vil nŒ for oss som vil stŒ pŒ Bibelens og Kyrkja sitt
syn i nemnde sak.
Det
kristne synet pŒ ekteskapet
Etter
kristen forstŒing omfattar ekteskapet to kj¿nn. Det
er bŒde ei skaparordning, og er innsett av Kristus sj¿lv(Matt.19,1 flg.). Nett tilh¿vet mellom mann og kvinne
i ekteskapet er eit bilete
pŒ tilh¿vet mellom Kristus og Kyrkja, slik vi kan
lese det i Efesarbrevet:
ÓÉvi er lemer pŒ hans kropp. Difor skal
mannen forlata far og mor og halda
seg til kona si, og dei to skal vera
eitt. Dette er eit stort
mysterium(latin: sacramentum); eg
tenkjer pŒ Kristus og kyrkja.Ó
(Ef.5,30-32)
Det er
verdt Œ notere seg at dei klŒraste
kyrkjelege uttalene om kva som er kristen etikk no kjem frŒ andre kyrkjer enn henne vi sj¿lv til no har rekna med at vi hadde ein heim i. Men her hjŒ oss har vi ikkje
problem med Œ skrive under pŒ den uttalen vi finn pŒ f¿lgjande
lenke:
http://www.katolsk.no/nyheter/2005/10/10-0001.htm
Situasjonen
vi stŒr overfor viser at vi —g pŒ vŒr kyrkjemark snarast b¿r ta til med
Œ kalle ekteskapet mellom mann og kvinne for sakramentalt.
Dette
er eit stort mysterium!
Eg viser
elles til ei preike frŒ
Hjelme kyrkje hausten 2005:
http://www.stellamaris.no/091005.htm