Prost NjŒl Klevberg:
Kallet til lydighet og
etterf¿lgelse i dagens kirkevirkelighet.
Teser til Foredrag pŒ FBBs
Kirkedager i Ryenberget kirke 24.10. 1998
1. Den nŒv¾rende situasjon
Hva er situasjonen for det
folket vi er satt til Œ tjene?
1.1 Det norske folk lever
materialistisk- og sosialt sett pŒ verdenstoppen, med et levedyktig demokrati,
en folkelig rettferdighetssyns, og med en mediakultur som for det meste er
styrt av markedskrefter hvor verdikonservatismen har fŒtt en stadig svakere
posisjon. Sekulariseringen som har tatt mer og mer overhŒnd, har v¾rt sterkt
pŒvirket av en sosialdemokratisk ideologi som har lagt f¿ringer for kirke- og
verdisyn i vŒr land med livssynsn¿ytralitet som ideal, og som i sin lovgivning
har stŒtt for en praktisk materialisme med utslag som liberal abortlovgivning
og en pragmatisk holdning til ekteskap og samlivsformer.
Hva sŒ med den kirkelige
situasjon i vŒrt folk?
1.2 Den norske kirke er inne i
en omstillingsprosess, organisatorisk, kirkerettslig og teologisk hvor den fremtrer
mer og mer som en pluralistisk st¿rrelse, med stor evne til Œ tilpasse seg det
sekulariserte samfunns ¿nskemeny, og mindre evne til Œ fremstŒ som det Guds
folk som er kalt til Œ etterf¿lge sin Herre og Mester.
Nykonservatismen.
1.3 Det er verdt Œ merke seg
at kretser i det teologiske milj¿ nydefinere hva som er konservativ teologi ved
at Skriften viker plassen for en mer tilpasningsdyktig
"konservatisme" hvor heller ikke den kirkelige tradisjon fŒr
avgj¿rende vekt. Dette forplumrer bekjennelsesbevegelsenes teologiske
anliggender, og truer med Œ marginalisere den ytterligere.
Bekjennelsesbevegelsen(e) i
kirken.
1.4 Bekjennelsesbevegelsen i
vŒrt land har vist tendens til Œ bli splittet i flere leirer som vektlegger
forskjellige sider i synet pŒ kirken. En mer h¿ykirkelig fraksjon vil styrke
det episkopale element i vŒr kirke og trekkes mot den anglo-katholske kike. En
lavkirkelig fl¿y er Œpen for evangelikal spiritualitet med
kongregasjonalistiske trekk i kirketenkningen. Videre en retning som vektlegger
betydningen av de lutherske bekjennelsesskrifter og noen steder med vilje til
brudd med vrangl¾rende kirkeledere.
FBB er det forum som har alle
disse syn representert blant medlemmene.
2. Kallet til etterf¿lgelse
Kallet.
2.1. Med utgangspunkt i Jesus
kallelsesord til disiplene, har kirken i sin trosl¾re reflektert over
etterf¿lgelsen som motiv. Denne teologi har fŒtt uttrykk dels som den kristnes
vandring pŒ frelsesveien mot det evige mŒl (pilegrimsmotivet), dels som en evne
til gradvis Œ tilegne seg Mesterens vesen, eller Œ etterligne ham i et
handlingsm¿nster (imitatiofromheten), og dels ved Œ se etterf¿lgelsen som en
realisering av dŒpen i det daglige kristenliv (konformitas)
Samfunnet
2.2 Av de mange metaforer som
er brukt om Guds folk, Kirken, er Kristi kropp den som ved siden av
Vintre-bildet knytter sterkest an til dŒpen som livsprogram, da dŒpen er
innlemmelse i en organisme som har et mangfold av lemmer i livsutfoldelse i Žn
kropp som blir ern¾rt, pleid og brukt av kroppens "ego" i ut¿velse av
hans Messias-embeter i verden.
<
Messias-kroppen i verden
2.3 I Israel var det tre
salvede embeter, profeten, presten, og kongen. Messias var salvet til Œ b¾re
alle disse tre embeter, profeten = l¾reren, presten = offertjenesten, og kongen
= tjeneren. I Kristi Kirke pŒ jord, skal alle disse sider ved Kristi oppdrag
utfolde seg i sin alminnelige form. At det skje, er en forutsetning for at den
katolske kirke er tilstede.
Kroppens hode.
2.4 At Kristus sitter ved
Faderens h¿yre hŒnd i enhet med sin kirke i himmel og pŒ jord betyr for det
f¿rste at vi har en prest som med sitt fullkomne offer er tilstede for Faderens
syn, og som har medynk med sin jordiske menighet (Hb 4,14-16) og derfor gŒr i
forb¿nn for den hos Faderen (Hb 7,25). For det andre betyr det at han som sin
menighets Herre regjerer over sin kirke pŒ jord (Kol 2,19) og har Den Hellige
nd som Talsmannen som skal bli i hans kirke for all tid, og der l¾re alt og
minne dem om Herrens ord (Joh 14,15 + 26)
3. Menigheten i
etterf¿lgelse
En bedr¿velig kjensgjerning
3.1 Ved at prestene i Den
norske kirke har sikret seg egne kj¿reregler i forhold til kvinneprestene, har
presteskapet fŒtt en s¾rbehandling som er uforenlig med bibelsk forstŒelse av
pastortjenesten (skjebnefellesskap hyrde/hjord), noe som har medf¿rt at de
"gammeltroende" har mŒttet finne seg i en ordning som rangerer
lekfolks forpliktelse pŒ Guds ord lavere enn de geistliges, med de ¿deleggende
f¿lger dette har fŒtt for en konservativ menighetsdannelse.
Forbindelsen hode/kropp
3.2 Den hellige tjeneste med
ord og sakrament er en livsforbindelse mellom "hode" (Kristus) og
"kropp" (kirken) og er av Herren selv innstiftet og overdratt med
fullmakt og forpliktelse til apostlene, som igjen s¿rget for at tjenesten ble
fortsatt ved misjonssentra (bispeseter) og i lokalmenigheter, slik det mange
steder har fortsatt til denne dag. I denne tjeneste blir embetsb¾rerne kalt til
Œ etterf¿lge apostlene i l¾re og liv. Hvor nŒdemidlene forvaltes i sin fylde,
og lov og evangelium forkynnes med klarhet, kalles menighetene til
etterf¿lgelse i lydighet.
4. Hva er lydighet?
Fastholde sannheten.
4.1 Lydighet betyr Œ holde
fast pŒ sannheten slik den er Œpenbart i Skriften, slik den er fastholdt
Kirkens bekjennelse og slik den bevitnes av fedrene. I dette ligger det ogsŒ en
forpliktelse til Œ bringe evangeliet til andre i vitnesbyrdets- , i
forkynnelsens- eller i undervisningens form.
Profeten - Trofast i
gudstjenesten
4.2 Lydighet betyr Œ s¿ke inn
til den troende menighet for der Œ overgi seg til Guds nŒde (syndsbekjennelse,
Hb 4,16), for der Œ la seg befeste i troen (trosbekjennelse, Hb 10,23) og for
der Œ hengi seg i menighetens lovsangsoffer (evkaristi, Hb 13,15) for derved Œ
gŒ den innviede vei gjennom Kristi kropp til Faderen. (Hb 10,20)
Presten -Tjeneste for
nesten
4.3 Lydighet betyr Œ bekjenne
Kristus som Herre og hode, sŒ hans vilje ikke bare blir den lov som tvinger til
korset, men ogsŒ slik at korset tvinger oss til Œ virkeliggj¿re hans vilje i
menighet, hjem og samfunn i kj¾rlighet mot nesten.(Joh 3,16; 4,10-11)
Kongen - Forsakelse og tro
4.4 Lydighet betyr i sin sum Œ
avvise djevelens domene nŒr Ordet forkynnes, nŒr troen anfektes, og nŒr kirken
skal ¿ve sin gjerning i verden Matt 4,1-11), og Œ si et troens ja til Œ vise
Kristi sinnelag, han som var lydig til korset (Fil 2,8), noe som i sin ytterste
konsekvens betyr martyriet.
5. Kallet nŒ
5.1 For
bekjennelsesbevegelsen(e) mŒ den teologiske arena v¾re den viktigste i dagens
situasjon, og da ikke f¿rst og fremst som leverand¿r av kritiske merknader til
det som skapes og tenkes i de teologiske verksteder i vŒr kirke, selv om dette
er viktig. Langt viktigere er det Œ v¾re med Œ sette den teologisk agenda i
tiden som kommer, noe som krever offervilje, ¿konomi og kreativitet
5.2 I stor omsorg for Den
norske kirke og dens menigheter, b¿r vi s¿ke etter l¿sninger som bŒde
tydeliggj¿r, samler, og virkeliggj¿r det den bekjennende kirke ¿nsker Œ stŒ
for, og det pŒhviler oss et s¾rlig ansvar Œ s¿ke samfunn med
bekjennelsesbevegelsene i den nordiske kirkefamilie.
Som et avgj¿rende skritt b¿r
det arbeides for Œ fŒ et ordnet tilsyn av en biskop som kan samle og kalle til
etterf¿lgelse i menigheter som ¿nske Œ v¾re Sannheten tro i kj¾rlighet (Ef
4,15).
5.3 De forskjellige fraksjoner
i kirkens bekjennelsesbevegelse(r) b¿r ta tid til en "indre
¿kumenisk" samtale, og om mulig fŒ ryddet vekk uenighet sŒ en kan stŒ
sammen i en og samme nd (Ef 4,3). Og om det ikke lykkes Œ komme frem til
enighet i alle ting, b¿r en i fortsettelsen ha et felles forum til samtale og
b¿nn og felles tiltak.
Prost NjŒl Klevberg,
Holt prestegŒrd,
4900 Tvedestrand