Prof. dr. theol. OlaTj¿rhom:

Bispeembetet i ¿kumeniskperspektiv - En utfordring for den norske kirke?

 

La meg innledningsvis fŒ si atjeg setter stor pris pŒ invitasjonen til Œ delta pŒ denne konferansen. Detberor prim¾rt pŒ at konferansens tema er uhyre viktig – og da ikke barefor embetsteologiske "fantaster". Sp¿rsmŒlet om bispeembetetaktualiserer nemlig behovet for et tjenlig Œndelig lederskap i kirken. Og detber¿rer kirkens liv pŒ det mest direkte. For uten et slikt lederskap framstŒrGudsfolket som "forkomne og hjelpel¿se, som sauer uten hyrde" (Mt. 9,36). Men med et fungerende lederskap vil vi – i kraft av Guds l¿fter– v¾re b¾rere av et enormt potensiale. Jeg vil dessuten fŒ legge til atdet gleder meg at bekjennelsesbevegelsen – her representert ved FBB– beskjeftiger seg med ¿kumeniske problemstillinger.

 

Dagens tema er altsŒ utvilsomtviktig – bŒde prinsipielt og praktisk sett. Men tilgangen til dennetematikken har blitt noksŒ komplisert i vŒr norske luthersk-folkekirkeligekontekst. Det har flere Œrsaker:

 

 1) Den postreformatoriske utvikling oppviser Œpenbare"huller" her – mht. ekklesiologien generelt og embetsteologienspesielt.

 

 2) I l¿pet av de siste tiŒrene har det funnet sted en slags"teknokratisering" av ledelsesidealene i vŒr kirke – jfr. detsŒkalte "kontorsjef-syndromet".

 

 3) Homofili-debatten har f¿rt til en – i og for seglett forstŒelig – usikkerhet om vŒre biskoper virkelig vil kunne spilleen positiv rolle i dagens kirkesituasjon.

 

Dette tilsier atfornyelsesimpulsene pŒ dette feltet prim¾rt mŒ komme utenfra – her vilden navlebeskuende n¾rsynthet og selvtilstrekkelighet som vi er sŒ rikeligutstyrt med i Den norske kirke v¾re et klart blindspor. Etter mitt syn finnesdet knapt noe omrŒde hvor behovet for ¿kumeniske impulser er sŒ stort sominnenfor embetsteologien. Jeg vil i det f¿lgende peke pŒ noen slike impulser.Og jeg vil fors¿ke Œ vise hvordan den ¿kumeniske samtale om bispeembetet kanfungere som et kritisk korrektiv til den rŒdende holdning til det biskoppeligetilsynsembete innenfor vŒr kirke. Men la meg aller f¿rst antyde hovedtrekkene iet prinsipielt syn pŒ bispeembetets plass og rolle i kirken.

 

 

 

I. Bispeembetets plass ogrolle i kirken.

 

Jeg vil her ta utgangspunkt ianekdoten om biskopen som skulle holde en foredragsrekke for sitt presteskap. Idet f¿rste foredraget hevdet han at treenighetsl¾ren var en hellenistiskoppfinnelse; i det neste var hovedpoenget at Jesus slett ikke ville v¾re Gudss¿nn – det var noe kirken hadde dyttet pŒ ham; i det tredje bidraget insistertebiskopen pŒ at det ikke er mulig Œ tale om en forpliktende kristen livsstil– ettersom vi rettferdiggj¿res av tro. Men – i det fjerdeforedraget handlet det om bispeembetet og den apostoliske suksesjon. Og dissefaktorene insisterte biskopen pŒ at man mŒtte fastholde – for "utendette rakner det hele". Moralen i denne anekdoten burde vel v¾re noksŒinnlysende: Det biskoppelige tilsynsembete i og for seg kan ikke betraktes somen garanti for noe som helst. Det mŒ derfor aldri l¿srives fra kirkens bekjennelseog l¾re. I denne sammenheng vil en insistering pŒ form uten Œ ta hensyn til deinnholdsmessige sider kunne bli direkte motproduktiv.

 

I m¿te med slike holdningersom den nettopp omtalte biskop representerer, kan det v¾re sv¾rt fristende Œ"droppe" bispeembetet og kun fokusere pŒ "den rene l¾re".Men dette er en temmelig lettvint l¿sning. For i virkelighetens verden er l¾rensjelden "ren". Denne i og for seg livsviktige faktoren vil derforheller ikke kunne garantere noe – like lite som en formal insistering pŒbispeembetet. Det er dessuten sider ved kirkens liv og apostolisitet somvanskelig lar seg ivareta ved hjelp av et abstrakt l¾rebegrep, men som langt pŒvei synes Œ forutsette et biskoppelig tilsynsembete. Jeg tenker her spesielt pŒoverleveringen av det apostoliske evangelium som er konstitutivt for kirken tilenhver tid og pŒ ethvert sted; pŒ vernet om den n¿dvendige enhet og detlegitime mangfold i kirkens liv; og pŒ ledelsen av Gudsfolkets sendelse ogmisjon i verden.

 

Vi blir dermed sittende igjenmed f¿lgende dilemma: Pdes. vil et bispeembete uten en klar l¾reforankring ogl¾reforpliktelse v¾re motproduktivt. For man kan selvsagt ikke ha et spesieltansvar for Œ overlevere det apostoliske Kristus-vitnesbyrd hvis man ikke harnoe forhold til dette vitnesbyrdet. Pdas. synes et dynamisk l¾revern i allefall et stykke pŒ vei Œ forutsette en fungerende biskoppelig tilsynstjeneste– bla. fordi kirkens apostolisitet ikke lar seg betrakte som et"d¿dt depositum", men er en levende st¿rrelse. Dette tilsier atkirkens bekjennelse og l¾re mŒ fremholdes som prim¾r – uten atbispeembetet fortrenges ! Poenget her er at ingen av disse st¿rrelsene blirisolert fra hverandre, men at det Œpnes opp for en dialektikk ellervekselvirkning som vil v¾re avgj¿rende nŒr det gjelder Œ ivareta og verne omkirkens apostolisitet.

 

Jeg vil fors¿ke Œ utdype dettesynspunktet i det f¿lgende. Det mŒ imidlertid allerede her pŒpekes at det jegnŒ har fors¿kt Œ si inneb¾rer at bispeembetet ikke b¿r betraktes som teologisksett strikt n¿dvendige i kirkens liv – pŒ linje med ord og sakrament,samt det embete som har et s¾rlig ansvar for Œ forvalte dissekirkekonstituerende faktorene til Gudsfolkets beste. Samtidig lar denbiskoppelige tjeneste seg heller ikke nedskrive til noe som er valgfritt– eller "ad libitum". For her dreier det seg om en instans somer tjenlig i kirkens liv – under forutsetning av at den ivaretar defunksjoner den er tiltenkt.

 

I kj¿lvannet av dette vil jegfŒ pŒpeke at Augustanas art. VII med dens fokusering pŒ ord og sakrament ikkelar seg lese som et slags "forbud" mot andre faktorer som har vist atde vil kunne fungere positivt i kirkens liv. Poenget med CA VII er Œ fastslŒhva som er konstituerende for kirken, men ikke Œ utelukke andre "nyttige"elementer. Dette betyr bla. at den stadige sjongleringen med begrep som"esse", "bene esse" og "plene esse" har begrensetrelevans. Det avgj¿rende i denne sammenheng er en Œpenhet for alt som ertjenlig i kirkens liv. Ingen kirke har rŒd til Œ avskj¾re seg fra slikefaktorer – eller til Œ frasi seg noen av de gaver Gud skjenker ossgjennom nden.

 

II. Bispeembetet i¿kumenisk perspektiv – noen teser.

 

Jeg vil her fors¿ke Œpresentere enkelte ansatser fra den mellomkirkelige samtale om bispeembetet– ansatser som etter mitt syn vil kunne fungere som positive impulser tilvŒrt hjemlige arbeid med denne tematikken. De pŒf¿lgende teser vil ikke blibelagt med referanser, men baserer seg pŒ relevante ¿kumeniske tekster, samt pŒsynspunkter fra andre kirkelige tradisjoner.

1.   Gudsfolket lar seg i utgangspunktet ikke betrakte som en"demokratisk" st¿rrelse med "flat" profil, men framstŒretter sitt vesen som et strukturert folk – et folk sominkluderer hyrder og ledere. I denne forbindelse spiller episkopŽ- eller tilsyns-funksjonen– en funksjon som er ivaretatt i de fleste kirker – en spesieltviktig rolle. Og i dagens situasjon gŒr utviklingen klart i retning av at dennetilsynsfunksjonen blir ut¿vd personalt – dvs. av spesielt utvalgte oginnsatte personer.

 

2.  Som apostolisitetstegn fŒrbispeembetet et s¾rlig ansvar for Œ uttrykke, videref¿re og verne om kontinuitetenmed det apostoliske Kristus-vitnesbyrd, samt de korresponderendeapostoliske ordninger som er avgj¿rende for kirken til enhver tid og pŒ ethvertsted. Dette inneb¾rer at biskopen skal ivareta den historiske kontinuitet ikirkens liv. Og denne kontinuiteten lar seg ikke avfeie som et uttrykk for tomnostalgi. Den gŒr faktisk pŒ vŒr forankring i det som er kirkens grunnvoll. Somen f¿lge av dette b¿r bispeembetet framstŒ som et korrektiv overfor denhistoriel¿shet som preger store deler av protestantismen – jfr. kardinalNewmans nedslŒende, men ofte sakssvarende antydning om at "to become aProtestant is to lose sense of history".

 

3.  I kj¿lvannet av dette vil en kortbemerkning om den apostoliske suksesjon v¾re n¿dvendig. Fra en sidesett mŒ vi unngŒ at "signum" og "res" – tegnet ogselve saken – blandes sammen her. Det avgj¿rende er kirkens levendekontinuitet med dens apostoliske grunnlag – ikke de forskjelligesymbolene pŒ denne kontinuiteten. Samtidig finnes det ingen kirke som har rŒdtil Œ frasi seg et eneste potensielt tilknytningspunkt til vŒrt apostoliskefundament. Det er innenfor disse rammene tanken om en apostolisk suksesjonrelatert til bispeembetet b¿r vurderes.

 

4.   En av biskopens mest sentrale oppgaver er Œ fungere som et enhetsbŒndikirkens liv – dvs. som en instans som representerer den universelle kirkei lokalkirken og den lokale kirke innenfor "Una Sancta". Tradisjonelthar bispeembetet ivaretatt denne funksjonen – s¾rlig i en tid medbegrensede kommunikasjonsmuligheter. Menneskelig talt ville kirken neppe haoverlevd som universell st¿rrelse i l¿pet av de f¿rste Œrhundrer uten biskopersom kom sammen pŒ konsiler for Œ verne om kirkens l¾re. Samtidig inkludererbiskopens funksjon som enhetsbŒnd ogsŒ et ansvar for det legitime mangfold ikirkens liv. Her vil en uniformistisk enhetsforstŒelse komme s¿rgelig til kort.

 

5.   I forlengelsen av dette mŒ det sies noe om den biskoppeligekollegialiteten. Enhetsaspektet forutsetter nemlig at biskopene ikke bare fungerer somenkeltindivider innenfor rammen av en slags"stiftskongregasjonalisme", men at de framstŒr som kollegium. Detteinneb¾rer bla. at vŒr kirkes Bispem¿te ogsŒ vil kunne tillegges en vissprinsipiell betydning – i alle fall dersom man medgir at biskopene har etspesielt enhetsansvar.

 

6.   Bispeembetets enhetsfunksjon forutsetter selvsagt ogsŒ atbiskopene har en spesiell rolle nŒr det gjelder den kirkelige autoritet i vid forstand.Den biskoppelige autoritet mŒ i utgangspunktet betraktes som avledet –dvs. av Skrift og bekjennelse. Samtidig ligger det i selve episkopŽ-begrepet atbiskopen f¿rer tilsyn i kirken og dermed innehar en spesiell autoritet. Ogdenne autoriteten skal ut¿ves med hensyn til den bekjennelsesmessige helhet,samt pŒ vegne av fellesskapet.

 

7.  I forhold til prestene framstŒrbiskopen prim¾rt som "pastor pastorum". Denne oppgaven har iutgangspunktet sjele-s¿rgerisk karakter. Men den innbefatter absolutt ogsŒl¾revernet og det som gŒr pŒ Œ sikre en forsvarlig pastoral livsf¿rsel. Jfr.her det Œpenbare behov for en opprustning av pastoraletikken.

 

8.   Som et korrektiv overfor en oppfatning av biskopen som enkirkelig "regiondirekt¿r", vil en liturgisk synliggj¿ring av denbiskoppelige tjeneste v¾re uhyre viktig. Her er biskopens ansvar for ŒforestŒ ordinasjoner det prim¾re – en oppgave kun bispeembetet kanivareta pŒ vegne av hele kirken. Men det Œ feire nattverd sammen med sittpresteskap i Gudsfolkets midte er ogsŒ en av de klassiske biskoppeligefunksjoner. Og det er beklagelig at dette skjer sŒ sjelden i vŒr kirke. Forslik vil biskopen kunne bidra til Œ visualisere kirken som sakramentaltfellesskap.

 

9.   Det st¿rste problem i den ¿kumeniske samtale om bispeembetethar v¾rt forstŒelsen av forholdet mellom dette embetet og de kirkeligestrukturer. Jeg kan ikke her gŒ inn pŒ denne omfattende problematikken i detalj.Men jeg vil likevel fŒ antyde at f¿lgende avveiing er viktig pŒ dette omrŒdet:Pdes. vil en synlig enhet i den biskoppelige tjeneste utgj¿re et viktig aspektinnenfor rammen av et kirkelig fellesskap. Og dette mŒ fŒ strukturelle nedslag.Pdas. mŒ vi ogsŒ i denne forbindelse ta avstand fra en integrasjonstenkning meduniformistiske trekk. For kirkelig enhet utelukker ikke et struktureltmangfold.

 

10.     Generelt settplasserer de ¿kumeniske dialoger bispeembetet bŒde midt i og overfor Guds folk.En slik plassering synes langt pŒ vei Œ korrespondere med grunnstrukturen ibispevalget og bispeordinasjonen slik den fant sted i oldkirken. Her synesf¿lgende momenter Œ ha v¾rt s¾rlig viktige:

 

 a) Biskopen velges av det troende folk,med medvirkning av nabobiskopene. Dette valget forstŒs pneumatologisk –det skjer under ndens ledelse.

 

 b) Det stadfestes at biskopen forfekterden rette l¾re.

 

 c) Den nyvalgte biskop opptas ibispekollegiet – som et uttrykk for den kirkelige enhet. <

 

d)Biskopen mottar i tilknytning til menighetens epikleseb¿nn HelligŒndens gave– dvs. en spesiell embets- eller ledelses-charisme.

 

 e) Ordinasjonen foretas pŒ en s¿ndag oginnenfor rammen av menighetens eucharistifeiring hvor den nyvalgte biskopforretter.

 

 Disse faktorene vil ogsŒ v¾re relevante i tilknytning tilvŒre bispevalg og bispeinnsettelser.

 

III. Utfordringer for Dennorske kirke.

 

Hvilke konsekvenser burde sŒde momentene jeg nŒ har trukket fram fra den ¿kumeniske samtale fŒ for vŒrkirkes tenkning og praksis nŒr det gjelder bispeembetet ? Her er det sv¾rt myesom kunne nevnes. Men jeg vil konsentrere meg om fem hovedanliggender:

1.   Den mellomkirkelige dialog vil kunne hjelpe oss til Œgjenoppdage og vedkjenne oss vŒr karakter som en "episkopal" kirke. Detteforutsetter imidlertid at en rekke forestillinger blir justert. Vi mŒ for detf¿rste innse at tanken om det ene "ministerium verbi" gŒr pŒ embetetsgrunnleggende teologiske enhet – i den forstand at hele det kirkeligeembete mŒ forankres i tjenesten med ord og sakrament. Men dette prinsippetutelukker ikke en embetsmessig differensiering – f.eks. i form av dettredelte embete. Dernest mŒ vi fastholde at CA XXVIII slett ikke sikter pŒ Œfjerne bispeembetet. Poenget her kan tvert imot sies Œ v¾re Œ styrke detteembetet ved Œ rense det for politisk og kirkelig misbruk. Og for det tredje mŒvi minne hverandre om at vi fortsatt opererer med en innsettelse av vŒrebiskoper som gŒr utover presteordinasjonen – selv om vi ikke eksplisittgj¿r bruk av ordinasjonsbegrepet i denne sammenheng. Generelt sett b¿r vi heravstŒ fra Œ kanonisere tiltak som reformatorene kun betraktet som kontekstueltbestemte n¿dl¿sninger. Bare slik vil vi kunne korrigere de postreformatoriskefeilutviklinger pŒ dette feltet.

 

2.   Et tjenlig syn pŒ bispeembetet forutsetter imidlertid ogsŒ ennoenlunde ryddig embetsteologi. I denne forbindelse vil bla. en sakssvarendegrenseoppgang mellom det "allmenne" eller "alle d¿pte ogtroendes prested¿mme" og det kirkelige embete v¾re av stor betydning. Herdreier det seg nemlig om instanser som begge er avgj¿rende i kirkens liv, mensom ikke mŒ rotes sammen. For mens de troendes prested¿mme handler om vŒr frieadgang til Gud i Kristus – noe som inneb¾rer at vi ikke lenger har behovfor formidlingsinstanser ˆ la det GT-lige yppersteprestembete, gŒr detordinerte embete pŒ nŒdemiddel-forvaltningen – eller pŒ Œ forvaltenŒdemidlene til alles beste (jfr. CA V og "rite vocatus"-prinsippet iCA XIV). De troendes prested¿mme er dessuten Œ forstŒ som en kollektivst¿rrelse som bla. er knyttet til fremb¾ringen av vŒrt lovprisningsoffer forGud: Vi har et "allment prested¿mme", men vi har ikke "allmenneprester". Alt i alt har Den norske kirke lenge v¾rt engasjert i en i ogfor seg legitim oppbygging av en synodal lekstruktur. Men nŒ er tidendefinitivt inne til Œ bruke like mye krefter pŒ en avklaring omkring detkirkelige embete. Og nok en gang vil vi kunne hente viktige impulser fra den¿kumeniske dialog.

 

3.  Hvis bispeembetet skal bli opplevdsom meningsfyllt og tjenlig, mŒ vi fors¿ke Œ bestemme hvilke konkreteoppgaver dette embetet skal ivareta. Innenfor den ¿kumeniske dialog har detbiskoppelige tilsynsembete s¾rlig blitt knyttet til f¿lgende viktigefunksjoner: Biskopen skal uttrykke og verne om kirkens apostoliske forankringgenerelt og dens historiske kontinuitet spesielt. Biskopen innehar videre ens¾rlig kirkelig autoritet. Og bispeembetet tilegges et avgj¿rende ansvar somenhetsbŒnd. Ingen av disse oppgavene faller inn under biskopen i eksklusiveller isolert forstand – her dreier det seg om funksjoner som skalivaretas sammen med hele Guds folk. Men det forholder seg likevel slik atbiskopen har et spesielt ansvar pŒ disse feltene, noe som bla. skyldes at detre nevnte oppgavene ikke lar seg l¿se fullt ut innenfor den enkelte menighetsrammer, men forutsetter et perspektiv som er lokalt sŒvel som"Ÿbergemeindlich".

 

4.   I vŒr kirkelige kontekst mŒ vi arbeide for en restituering avviktige sider ved vŒrt bispeembete. Jeg tenker da i f¿rste rekke pŒ en restitueringav bispeembetet som uttrykk for Œndelig lederskap i kirken. Her mŒ vi bla.fors¿ke Œ motsŒ tilb¿yeligheten til Œ ukritisk adoptere sekul¾reledelses-idealer og –modeller, samtidig som vi mŒ bidra til en liturgisksynliggj¿ring av den biskoppelige tjeneste. Men vi mŒ ogsŒ ta sikte pŒ en gjenreisningav bispeembetet som sentralt l¾reembete i kirken – dvs. som eninstans som aktivt vokter kirkens l¾re og ikke n¿yer seg med Œ administrere enslags l¾remessig minste fellesmultiplum. Generelt er det vanskelig Œ tenke segat kirkens apostolisitet lar seg ivareta utelukkende innenfor rammen av etsynodalt-demokratisk system. Her synes et personlig l¾reansvar –og dermedogsŒ et personlig l¾reembete – Œ v¾re n¿dvendig.

 

5.  Vi mŒ innenfor Den norske kirkeframfor alt l¾re oss Œ tenke teologisk om bispeembetet. Det pŒstŒs ofteat en sterk bevissthet om dette embetet f¿rer til maktmisbruk. Jeg trorimidlertid at forholdet her ofte vil v¾re det stikk motsatte: Maktmisbruk– og mange av de ¿vrige merkverdigheter som vi er sŒ rikelig forsynt medpŒ dette feltet – oppstŒr snarere nŒr den biskoppelige tjeneste t¿mmesfor teologisk innhold. Det er s¾rlig i en slik situasjon at denne tjenesten vilkunne bli utsatt for personlig maktbegj¾r m.v. I kj¿lvannet av dette vil enteologisk refleksjon omkring bispeembetet ogsŒ kunne medvirke til en korrigeringav den autoritetsangst som synes Œ prege stadig st¿rre deler av vŒrt kirkeliv– en angst som har sin forankring bŒde i folkekirkelige sirkler og i enslags sekularisert utgave av tanken om et "myndig lekfolk". Alt i alter det mye som tyder pŒ at kombinasjonen av lavprofilert folkekirkelighet og enform for "sekul¾r-lavkirkelighet" med fjerne r¿tter ibedehus-tradisjonen i vŒr sammenheng har v¾rt sv¾rt motproduktiv nŒr detgjelder ekklesiologisk refleksjon og kirkelig bevissthet.

 

 

 

***

 

 

 

Jeg har i dette bidraget lagthovedvekten pŒ mer prinsipielle og overgripende synspunkter. Og jeg har ikkegŒtt direkte inn pŒ den debatt som har oppstŒtt etter at tre av vŒr kirkesbiskoper ga uttrykk for avvikende oppfatninger i synet pŒ homofilt samliv,samtidig som enkelte prester har frasagt seg tilsyn fra disse biskopene. La megfŒ si at ogsŒ jeg f¿ler pŒ smerten ved den situasjon som har oppstŒtt –en situasjon som viser at vi ikke b¿r knytte urealistiske forventninger til denbiskoppelige tjeneste. Samtidig vil jeg argumentere for en viss besinnelse her.Vi b¿r nemlig ikke la ¿yeblikkets frustrasjoner f¿re til at vi avviser enordning som helt fra den f¿rste tid har v¾rt til stor gagn for Guds folk og somfortsatt – til tross for visse feilskj¾r – er b¾rer av et betydeligpotensiale i kirkens liv.

 

Vi har selvsagt krav pŒ atbiskopene er mer lydh¿re overfor oss enn populistisk og medialt press –s¾rlig nŒr vi konfronterer dem med kirkens l¾re. Samtidig har vŒre biskoperrett til Œ forvente – ikke bare at vi viser dem en slags¿vrighetsrespekt, men ogsŒ at vi omslutter dem med vŒre b¿nner, vŒr omsorg ogvŒr kj¾rlighet sŒ lenge som overhodet mulig. Her vil forhastet krisemaksimeringv¾re forkastelig. For ansvaret for at bispeembetet skal kunne fungere som etsubstansielt enhetsbŒnd ligger ikke bare pŒ biskopene, men ogsŒ pŒ oss og alletroende.

 

I denne forbindelse finnes detselvsagt en grense. Denne grensen bestŒr til syvende og sist i den sŒkaltePeters-klausulens insistering pŒ at vi "skal lyde Gud mer enn mennesker"(Acta 5, 29). Og nŒr denne grensen overskrides, mŒ det fŒ konkretekonsekvenser. Men da b¿r vi ogsŒ v¾re klar over hva som skjer: bryte medbiskopen og hans tilsyn vil normalt inneb¾re et brudd med den kirkelige enhet.I en slik konfliktsituasjon mŒ vi veie "inntektssidene" opp mot"kostnadssidene". Mitt syn er at et slik brudd kan bli n¿dvendig, menkun i helt akutte situasjoner. For bispeembetets grunnidŽ forutsetter at detaldri mŒ bli slik at vi "skifter" biskop like lett som vi skifterskjorte. Hvis det skulle v¾re tilfelle, er det ogsŒ noe galt med vŒr teologi ogtenkning om bispeembetet. Og da b¿r ogsŒ vi v¾re villige til Œ lytte tilkorrektiver fra den ¿kumeniske dialog.

 

 

 

Ola Tj¿rhom (f. 1953) erprofessor i dogmatikk og ¿kumenisk teologi ved Misjonsh¿gskolen i Stavanger.Han ble dr. theol. ved Universitetet i Oslo (1993) pŒ en avhandling om deninternasjonale katolsk-lutherske dialog. Han har ellers bla. v¾rt direkt¿r iNordiska Ekumeniska Institutet i Uppsala og har deltatt i ¿kumenisk arbeidnasjonalt sŒvel som internasjonalt.