Bruk av r¿kelse i messerog tideb¿nner
-uttrykker b¿nn, offer og ¾rb¿dighet for mennesker oghellige gjenstander
Forel¿pig utgave, 5.1.1999, revidert mai 1999.
Hovedsakelig hentet fra: Elliott, Peter J., Ceremonies ofthe Modern Roman Rite. The Eucharist and the Liturgy of the Hours. A Manual forClergy and All Involved in Liturgical Ministries, Ignatius Press, San Francisco, 1995
GENERELT
-tenn opp kulletca.15 min. f¿r gudstjenesten begynner. Bruk lighter, og hold kullbiten med entang til det er skikkelig fyr. Sving gjerne kullbiten med tangen eller ir¿kelseskaret for Œ fŒ fart pŒ gl¿rne.
-under prosesjonsvinges r¿kelseskaret med full lengde pŒ lenkene med h¿yre hŒnd. Venstre hŒndhviler flatt mot brystet, eller b¾rer r¿kelsesbŒten mot brystet dersom det ikkeer noen egen bŒtb¾rer. R¿kelseskaret b¾res vanligvis ikke ut i prosesjon.
-nŒr en person eller gjenstand skal ber¿kes, bukker
-celebranten velsignerr¿kelsen i stillhet med et lite korstegn etter Œ ha lagt r¿kelse i karet. Dennevelsignelsen innleder bruken av r¿kelse i inngangsprosesjonen, vedevangelieprosesjonen og under offertoriet. Dersom det er behov for mer r¿kelseunder en av disse prosesjonene, legger r¿kelsesb¾rer eller diakon i mer selv.
-under ber¿kingen av en person eller gjenstand holdes
-frittstŒende alterber¿kes ved gjentatte enkeltsving mens celebrant og eventuelle assistenter gŒromkring det. Man begynner pŒ midten bak og gŒr mot h¿yre rundt alteret. Kors pŒalter, eller prosesjonskors dersom det fungerer som alterkors, ber¿kes med tredobbeltsving. Dersom man ¿nsker det, kan gjerne alteret "rammes inn"ved at man svinger r¿kelseskaret i full lengde langs alterets kortsider.
-veggfast alterber¿kes ved f¿rst Œ ber¿ke alterkrusifikset med tre dobbeltsving. Celebrantenbukker f¿r og etter denne ber¿kingen, ber¿ker sŒ alteret med enkeltsving f¿rsttil h¿yre og tilbake til sentrum, bukker og ber¿ker med enkeltsving til venstreog tilbake til sentrum, gir r¿kelseskaret til diakon eller r¿kelsesb¾rer,bukker og gŒr fra alteret til stolen.
-for Œ unngŒ for mye r¿kelse i kirkerommet
-r¿kelseb¾rer mŒ ofte ha hentet r¿kelseskaret i forkant
-dersom ingen diakon medvirker i messen
-sang og musikk b¿r "dekke" bruken av r¿kelse.Offertoriesalmen b¿r derfor f.eks. deles i to, der siste del synges underber¿kingen.
MESSE
-i inngangsprosesjonen:
R¿kelsesb¾rer gŒr til celebrant og Œpner r¿kelseskaret,hvorpŒ celebranten legger r¿kelse i, og i stillhet velsigner karet med korsetstegn. Diakonen kan assistere med bŒten. R¿kelseskaret lukkes (dersom det er godnok "fyr"). R¿kelseb¾reren leder prosesjonen. De som ikke b¾rer noe,bukker for alteret. R¿kelsesb¾reren stiller seg ved alteret pŒkredensbordsiden, og kan om n¿dvendig legge mer r¿kelse i karet. Diakonenmottar karet og gir det til celebranten. Celebranten ber¿ker alteret sombeskrevet ovenfor. Diakonen kan f¿lge ved celebrantens h¿yre side.
-i evangelieprosesjonen:
Celebranten blir sittende nŒr hallelujaverset begynner.R¿kelseb¾rer gŒr til celebrant med r¿kelseskaret, bukker enkelt og Œpner karet.Celebranten legger r¿kelse pŒ og velsigner karet i stillhet med korsets tegn.Diakonen kan assistere med bŒten. R¿keslesb¾reren bukker enkelt for celebrantenog gŒr til et sted foran alteret der lysb¾rerne alt venter. Mensr¿kelsesb¾reren gŒr dit velsignes diakonen av celebranten. R¿kelseb¾reren ledersŒ evangelieprosesjonen etter at diakonen har hentet evangelieboken pŒ alteret.
NŒr r¿kelsesb¾reren stopper, stiller lysb¾rerne seg medansiktet mot hverandre og evangelieboken i midten. Diakonen gir evangeliebokentil bokb¾reren, eller plasserer den pŒ amboen. Bokb¾rer stŒr eller kneler medboken i leseh¿yde for diakonen. Diakonen hilser menigheten, og annonsererlesningen, mens han gj¿r korstegn pŒ begynnelsen av teksten, pŒ pannen, leppeneog brystet. Han mottar r¿kelseskaret fra r¿kelseb¾reren, bukker forevangelieboken, ber¿ker den med tre dobbeltsving, bukker og gir r¿kelseskarettil thurifer, som svinger det moderat i full lengde fra h¿yre hŒnd, mensdiakonen leser evangeliet. R¿kelseskaret b¿r her svinges litt borte fradiakonen for Œ unngŒ for mye r¿kelse pŒ stemmebŒndene.
Etter evangelielesningen og akklamasjonen, l¿fter diakonenden Œpne boken og kysser teksten. Prosesjonen gŒr tilbake, og evangeliebokenlegges pŒ alteret eller kredensbordet. R¿kelseskaret anbringes pŒ dertil egnetsted.
-under offertoriet:
Etter b¿nnen over gavene, presenterer r¿kelsesb¾reren detŒpne r¿kelseskaret for celebranten i passende h¿yde. Diakonen kan assistere medbŒten. Celebranten legger i r¿kelse og velsigner karet i stillhet med korsetstegn. R¿kelsesb¾rer gir karet til diakonen, bukker for celebranten og trekkerseg tilbake. Diakonen gir karet til celebranten. Celebranten ber¿ker gavene medtre doble sving, eller ved den gamle avanserte ber¿kingen av gavene (ikkelenger observert i den romerske rite, men den understreker det h¿ytidelige vedber¿kingen av gavene pŒ en fin mŒte.) Alteret ber¿kes deretter som beskrevetovenfor. Diakonen mottar sŒ r¿kelseskaret fra celebranten, stiller seg vedalterets h¿yre side med ansiktet mot celebranten, begge bukker, og celebrantenber¿kes med tre dobbeltsving. Begge bukker igjen, og diakonen gŒr for Œ ber¿kekoncelebranter med tre dobbeltsving for hele gruppen. Foran i koret bukker hanfor folket (som om ikke f¿r, reiser seg nŒ) og ber¿ker dem med tredobbeltsving, bukker og gŒr tilbake. (Folket bukker f¿r og etter de ber¿kes).Diakonen gir r¿kelseskaret til r¿kelseb¾reren og gŒr tilbake til alteret.
[-under eukaristib¿nnen:
Sentralt plassert, gjerne knelende pŒ alterringen fra etterSanctus , ber¿ker diakon eller thurifer sakramentet med tre dobbeltsving under hverelevasjon.]
VESPER
-under inngangsprosesjonen:
(Ikke romersk praksis, men de har heller ikke hymne her.Ortodokse bruker imidlertid mer r¿kelse enn i det noe spartanske romerskerituale.)
Som i messens prosesjon.
-under Magnificat:
R¿kelseb¾reren gŒr til celebranten, bukker enkelt ogpresenterer det Œpne r¿kelseskaret. Celebranten legger i r¿kelse og velsignersom vanlig. R¿kelseb¾reren bukker og gŒr til alteret ved kredensbordsiden.Celebranten gŒr til alteret og mottar r¿kelseskaret fra r¿kelsesb¾rerendirekte, eller via diakonen. Alteret ber¿kes som beskrevet ovenfor. Etter Œ hagitt r¿kelseskaret fra seg, returnerer celebranten til stolen. Der ber¿kescelebranten mens han stŒr. Assisterende prester og diakoner ber¿kes sŒ, ogderetter folket, pŒ samme mŒte som under messen.