Versjon Dato:25.06.12
ALLEHELGENSDAG 2005: FORSLAG OM ALTERNATIVT SELJE BISPED¯MME
Innledning
I mindretallsuttalelsen i ÓTunsbergsakenÓ,
L¾renemnda-2000, sier professor Ola Tj¿rhom, med tilslutning av Biskop Odd Bondevik
bl.a.:
1) Det er
intet grunnlag for Œ rette en l¾remessig forankret anklage mot prost Asle Dingstads teologiske argumentasjon. Hans syn pŒ homofili
og homofilt
samliv kan tvert imot sies
Œ v¾re i overensstemmelse med Skriften og det apostoliske
vitnesbyrd sŒvel som med kirkens tradisjonelle praksis pŒ dette feltetÉ
---
3) NŒr det
forutsettes at prost Dingstads
argumentasjon overfor Tunsberg biskop lar seg begrunne
i hans forpliktelse
pŒ Guds ord,
blir det en sentral utfordring for vŒr kirke Œ finne
fram til ordninger som muliggj¿r
full deltakelse for Dingstad
(og hans meningsfeller) i det kirkelige liv. Dette vil bla. si at det
snarest mulig b¿r vurderes Œ etablere et alternativt biskoppelig tilsyn for disse gruppene - i pŒvente av
en grunnleggende teologisk avklaring og mer
varige l¿sninger.
---
Ola Tj¿rhom
É
Jeg slutter meg til konklusjoneneÉi Ola Tj¿rhoms uttalelse. I hovedsak deler jeg hans argumentasjon for disse konklusjonene.
Odd BondevikÉ[1]
ÒDet er intet grunnlag for Œ rette en l¾remessig forankret anklage
mot prost Asle Dingstads teologiske argumentasjon. Ò(Mindretallet, LN-2000)
Prost Asle Dingstad, nŒ prest i Den Nordisk-Katolske kirke, sammen med
avd¿de sokneprest til Johannes og St.Jakob, Bergen, lic.theol. Stein Eirik
Foss. Ukjent fotograf.
Bakgrunn
Den norske kirke var i sin tid et resultat av misjon utenfra. Som
katolsk kirke bar den i seg den kirkelige tradisjonen fra apostlene og den
udelte kirke.
S¾rlig i St. Olavstradisjonen fra 1030 fikk det norske folk et sterkt
kall til kristen tro og liv, konsentrert i sp¿rsmŒl som front mot hedenskapet
og for et lovverk som gjenspeiler kristen etikk. Men ogsŒ om omvendelse til
Kristus, kristen dŒp, og evig liv. Uttrykk for at dette sto i en sann kirkelig
ramme var fokuseringen pŒ bispeembetets betydning.
Den lutherske reformasjonen 500 Œr senere brakte med seg n¿dvendig
kirkelig fornyelse, men hadde en stor politisk pris: Danskekongen fikk makten i
landet og kirken og la dermed grunnen for dagens stats-og folkekirkesystem.
I den lutherske tradisjonen har kirke og embete ofte v¾rt sett pŒ som
ordningssp¿rsmŒl. Men klassisk lutherdom mŒ holde fram at Luther har et dypere
anliggende i Forklaringen til 3.Trosartikkel. NŒr han der sier at det er Ói denne kirkeÓ vi tilgis vŒre synder,
menes en kirke som b¾rer den apostoliske og almenkirkelige
tradisjon i seg med ytre kjennetegn . Det samme kirkebildet finnes i Augustana
7.
Statskirken er i 2012 avviklet. NŒr det i 1992 het hos kirkeministeren:
ÓDet var kongen som f¿rte an, kirken fulgte etter,Ó skj¿nner vi at et helt
annet kirkebilde kom til uttrykk i kirkeledelsen den gang.
Den nye situasjonen kan gi muligheter. Men er det mulig Œ bevare Den
norske kirke som b¾rer av den klassisk kirkelige tradisjonen? Jeg viser til prof.dr.theol. Bernt T.Oftestads
bok: ÓDen norske statsreligionenÓ(1998) som er en god analyse av ÓStatens
Religionsvesen.Ó
Er det i den nye situasjonen mulig at det blir utnevnt biskoper som
kjenner noen forpliktelse til Œ stŒ pŒ Kirkens klassiske syn i dagens etiske
konfliktsp¿rsmŒl?
Den ÓŒpne kirkeÓ som mange moderne ideologer i kirken har ¿nsket blir
lett en kirke i ruiner.
Guds Folks tr¿st
Jeg kan ikke la v¾re Œ tro at Herren fremdeles har makt til i Œ virke i
ruinene, Jes.49,13-16, Nehemja 2[2] .Jeg viser ogsŒ
til Makkabeerb¿kene i Apokryfene der man til slutt inntok templet igjen[3]. Som et under
var det nok olje.(Joh.10,22 flg.) Alt er mulig for Underets Gud.
Ved Œ studere kirkens erfaringer under siste krig, er jeg ogsŒ generelt
blitt mer og mer bevisst den betydning ordlyden i bekjennelsen ÓKirkens
GrunnÓ(1942) har for oss i dag[4].
Tre ting er nŒ n¿dvendig:
Gode hyrder
Det ser ut som Den norske kirke pŒ nŒ pŒ flere
mŒter er i full oppl¿sning[5], og at
det er "lommer", en ÓrestÓ av ensomme troende som sitter rundt i
landet og er uten rette hyrder[6]. Men det
er en god hyrdes oppgave Œ "v¾re hos flokken" pŒ vandringen hjem til
Himmelen. Guds flokk mŒ vernes fra farer. (Sal.23, Luk.10,25-37, Joh.10,1-16)
Mange gode prester har da ogsŒ blitt hos flokkene sine. Det er liten tvil om at
mange troende ogsŒ vil ha vanskelig for Œ forlate den sammenheng de stŒr i. Det
er ogsŒ et poeng i Jes.62,10-12 at hyrden gŒr
bak flokken for Œ sikre at alle blir reddet.
Et nytt kirkelig rom
Jeg vil gj¿re meg til talsmann for mange kolleger og lekfolk. Jeg ¿nsker
ikke Œ gj¿re det vanskelig for de som har et annet syn enn meg, men ber om et
kirkelig rom hvor vi som er gammeltroende kan fŒ leve ut vŒr tro.
Saken har ogsŒ med arbeidsrett Œ gj¿re. Jeg regner med at vi lever i et
demokrati, og at det ikke pŒ noen plan i kirken finnes noe yrkesforbud, eller
noen stillinger vi fra vŒr leir ikke kan fŒ. GjenstŒende gammeltroende prester,
kirkelige ansatte og lekfolk i Dnk, ¿nsker at sp¿rsmŒl rundt kommunion, embete
og kirkerett mŒ fŒ sin l¿sning.
Alternativ biskop
Jeg tror da at det er ett sp¿rsmŒl som kan holde
oppe de gammeltroende som formelt har medlemskap i, og holder gudstjeneste i
statskirken, men ogsŒ i god forstand ÓfolkekirkenÓ, alle NikodemusÕer(Joh.3) og
SakkeusÕer(Luk.19) som finnes rundt i bygd og by.
Det er at det utnevnes en Alternativ Biskop
i trŒd med Tj¿rhoms og BondeJegks
mindretallsuttalelse i LN-2000 av 14.mars 2000. Med dagens positivistiske
kirkerett i tankene er det ogsŒ vŒr forstŒelse at dette forslag pŒ linje med
annet nytt i kirken ogsŒ er gjeldende norsk kirkerett, og at det derfor mŒ
settes ut i livet.
Jeg tror ogsŒ det er bibelsk basis for dette, jfr.
utvelgelsen av Óden 13.apostelÓ Mattias, Apg.1,20 flg. Her blir apostel og biskop sett pŒ som
to sider av samme sak. Og nŒr Kirkens embete skal gis et navn i Augustana 28,
er navnet faktisk biskop! Slik vil ogsŒ n¿dvendig, og ny (egentlig
restaurert) kirkerett kunne komme pŒ plass. Stikkord:
Ò legge bŒten til ved en annen kai.Ó
Vi trenger et alternativt bisped¿mme som et redskap
til kommunions-og relasjonsbygging innad i Dnk-med blikk ogsŒ for troende i
samme situasjon i andre kirkesamfunn, med et gammeltroende ¿kumene, et nytt
ÓFaith and OrderÓ som mŒl, ledet av gammeltroende biskoper, gjerne pŒ
anglo-nordisk-baltisk grunn, med vennlige forbindelser til Rom.
Dette bisped¿mmet foreslŒr jeg blir kalt Selje, og
viser til den kirkelige tradisjonen som er knyttet til kirkene og klosteret pŒ
Selja i Ytre Nordfjord[7].
Selje Bisped¿mme-Et enkelt forslag
1.I trŒd med mindretallsuttalelsen i
L¾renemnda-2000 oppretter Den norske
kirke et nytt,
landsdekkende 13. Bisped¿mme
med navn Selje, og med egen
biskop.
2.Selje Bisped¿mme skal hjelpe prester
og kirkelige
ansatte, lekfolk, kirkelige enheter, kristne organisasjoner, og trosfellesskap til Œ leve og
tjene i Den hellige, almenne og apostoliske kirke som Kristus
innstiftet, Skriften vitner om og
vi bekjenner oss til i trosbekjennelsen.
Disse kan,
pŒ sine respektive plan, etter eget valg,
og ved konkret
henvendelse bli opptatt i bisped¿mmet.
3.Bispesetet kan
plasseres ved et eksisterende sokneprestembete/
stilling. Utenom biskopen kan det v¾re n¿dvendig med en sekret¾r og en stiftskapellan.
4.Biskopen fŒr rett til Œ bruke
landets kirker i forstŒelse med regionale og
lokale kirkelige myndigheter.
5.Bisped¿mmet belaster ikke det offentlige
med sin ¿konomi, men organiseres
som en stiftelse og finansieres
ved gaver.
ÒGj¿r vel imot Sion i din nŒde, bygg opp Jerusalems murer!Ó Sal 51, 20
Kyrie eleison. Luk.18.
Svenn Martinsen/s/
Sokneprest i ¯ygarden
[1] Tunsbergsaken: uttalelse fra L¾renemda 14. mars 2000, S¾ruttalelse fra Ola Tj¿rhom, X. 2 (utg. ved KirkerŒdet,
s.83.)
[2] Se Biskop Bo
GiertzÕordinasjonstale over Neh.2,17-18: Kom, la oss bygge opp igjen: Http://www.stellamaris.no/komlaoss.htm
[5] Se ytterligere
argumentasjon i ÓDen store lovsongenÓ, http://www.stellamaris.no/eukp.htm
[6] Dette var en av
de sentrale tanker i prof.dr. theol. Leiv Aalens(Systematisk teologi, MF)
kirketenkning. Les ogsŒ Jes. 7 der Jesaja formaner kong Akab til omvendelse.
Her har profetens s¿nn navnet ÓSjear-JasjubÓ, ÓDet er en rest som omvender
seg.Ó