Versjon Dato:25.06.12                   

                                                                                                           

 

ALLEHELGENSDAG 2005: FORSLAG OM ALTERNATIVT SELJE BISPED¯MME

Innledning

 

I mindretallsuttalelsen i ÓTunsbergsakenÓ, L¾renemnda-2000, sier professor Ola Tj¿rhom, med tilslutning av Biskop Odd Bondevik bl.a.:

 

1) Det er intet grunnlag for Œ rette en l¾remessig forankret anklage mot prost Asle Dingstads teologiske argumentasjon. Hans syn homofili og homofilt samliv kan tvert imot sies Œ v¾re i overensstemmelse med Skriften og det apostoliske vitnesbyrd sŒvel som med kirkens tradisjonelle praksis dette feltetÉ

---

3) NŒr det forutsettes at prost Dingstads argumentasjon overfor Tunsberg biskop lar seg begrunne i hans forpliktelse Guds ord, blir det en sentral utfordring for vŒr kirke Œ finne fram til ordninger som muliggj¿r full deltakelse for Dingstad (og hans meningsfeller) i det kirkelige liv. Dette vil bla. si at det snarest mulig b¿r vurderes Œ etablere et alternativt biskoppelig tilsyn for disse gruppene - i pŒvente av en grunnleggende teologisk avklaring og mer varige l¿sninger.

---

Ola Tj¿rhom

É

Jeg slutter meg til konklusjoneneÉi Ola Tj¿rhoms uttalelse. I hovedsak deler jeg hans argumentasjon for disse konklusjonene.

 

Odd BondevikÉ[1]

 

 

 

 

ÒDet er intet grunnlag for Œ rette en l¾remessig forankret anklage mot prost Asle Dingstads teologiske argumentasjon. Ò(Mindretallet, LN-2000)

 

Prost Asle Dingstad, nŒ prest i Den Nordisk-Katolske kirke, sammen med avd¿de sokneprest til Johannes og St.Jakob, Bergen, lic.theol. Stein Eirik Foss. Ukjent fotograf.

 

Bakgrunn

 

Den norske kirke var i sin tid et resultat av misjon utenfra. Som katolsk kirke bar den i seg den kirkelige tradisjonen fra apostlene og den udelte kirke.

 

S¾rlig i St. Olavstradisjonen fra 1030 fikk det norske folk et sterkt kall til kristen tro og liv, konsentrert i sp¿rsmŒl som front mot hedenskapet og for et lovverk som gjenspeiler kristen etikk. Men ogsŒ om omvendelse til Kristus, kristen dŒp, og evig liv. Uttrykk for at dette sto i en sann kirkelig ramme var fokuseringen pŒ bispeembetets betydning.

 

Den lutherske reformasjonen 500 Œr senere brakte med seg n¿dvendig kirkelig fornyelse, men hadde en stor politisk pris: Danskekongen fikk makten i landet og kirken og la dermed grunnen for dagens stats-og folkekirkesystem.

 

I den lutherske tradisjonen har kirke og embete ofte v¾rt sett pŒ som ordningssp¿rsmŒl. Men klassisk lutherdom mŒ holde fram at Luther har et dypere anliggende i Forklaringen til 3.Trosartikkel. NŒr han der sier at det er Ói denne kirkeÓ vi tilgis vŒre synder, menes en kirke som b¾rer den apostoliske og almenkirkelige tradisjon i seg med ytre kjennetegn . Det samme kirkebildet finnes i Augustana 7.

 

Statskirken er i 2012 avviklet. NŒr det i 1992 het hos kirkeministeren: ÓDet var kongen som f¿rte an, kirken fulgte etter,Ó skj¿nner vi at et helt annet kirkebilde kom til uttrykk i kirkeledelsen den gang.

 

Den nye situasjonen kan gi muligheter. Men er det mulig Œ bevare Den norske kirke som b¾rer av den klassisk kirkelige tradisjonen? Jeg viser til prof.dr.theol. Bernt T.Oftestads bok: ÓDen norske statsreligionenÓ(1998) som er en god analyse av ÓStatens Religionsvesen.Ó

 

Er det i den nye situasjonen mulig at det blir utnevnt biskoper som kjenner noen forpliktelse til Œ stŒ pŒ Kirkens klassiske syn i dagens etiske konfliktsp¿rsmŒl?

 

Den ÓŒpne kirkeÓ som mange moderne ideologer i kirken har ¿nsket blir lett en kirke i ruiner.

 

Guds Folks tr¿st

 

Jeg kan ikke la v¾re Œ tro at Herren fremdeles har makt til i Œ virke i ruinene, Jes.49,13-16, Nehemja 2[2] .Jeg viser ogsŒ til Makkabeerb¿kene i Apokryfene der man til slutt inntok templet igjen[3]. Som et under var det nok olje.(Joh.10,22 flg.) Alt er mulig for Underets Gud.

 

Ved Œ studere kirkens erfaringer under siste krig, er jeg ogsŒ generelt blitt mer og mer bevisst den betydning ordlyden i bekjennelsen ÓKirkens GrunnÓ(1942) har for oss i dag[4].

 

Tre ting er nŒ n¿dvendig:

 

Gode hyrder

 

Det ser ut som Den norske kirke pŒ nŒ pŒ flere mŒter er i full oppl¿sning[5], og at det er "lommer", en ÓrestÓ av ensomme troende som sitter rundt i landet og er uten rette hyrder[6]. Men det er en god hyrdes oppgave Œ "v¾re hos flokken" pŒ vandringen hjem til Himmelen. Guds flokk mŒ vernes fra farer. (Sal.23, Luk.10,25-37, Joh.10,1-16) Mange gode prester har da ogsŒ blitt hos flokkene sine. Det er liten tvil om at mange troende ogsŒ vil ha vanskelig for Œ forlate den sammenheng de stŒr i. Det er ogsŒ et poeng i Jes.62,10-12 at hyrden gŒr bak flokken for Œ sikre at alle blir reddet.

 

Et nytt kirkelig rom

 

Jeg vil gj¿re meg til talsmann for mange kolleger og lekfolk. Jeg ¿nsker ikke Œ gj¿re det vanskelig for de som har et annet syn enn meg, men ber om et kirkelig rom hvor vi som er gammeltroende kan fŒ leve ut vŒr tro. Saken har ogsŒ med arbeidsrett Œ gj¿re. Jeg regner med at vi lever i et demokrati, og at det ikke pŒ noen plan i kirken finnes noe yrkesforbud, eller noen stillinger vi fra vŒr leir ikke kan fŒ. GjenstŒende gammeltroende prester, kirkelige ansatte og lekfolk i Dnk, ¿nsker at sp¿rsmŒl rundt kommunion, embete og kirkerett mŒ fŒ sin l¿sning.

 

Alternativ biskop

 

Jeg tror da at det er ett sp¿rsmŒl som kan holde oppe de gammeltroende som formelt har medlemskap i, og holder gudstjeneste i statskirken, men ogsŒ i god forstand ÓfolkekirkenÓ, alle NikodemusÕer(Joh.3) og SakkeusÕer(Luk.19) som finnes rundt i bygd og by.

 

Det er at det utnevnes en Alternativ Biskop i trŒd med Tj¿rhoms og BondeJegks mindretallsuttalelse i LN-2000 av 14.mars 2000. Med dagens positivistiske kirkerett i tankene er det ogsŒ vŒr forstŒelse at dette forslag pŒ linje med annet nytt i kirken ogsŒ er gjeldende norsk kirkerett, og at det derfor mŒ settes ut i livet.

 

Jeg tror ogsŒ det er bibelsk basis for dette, jfr. utvelgelsen av Óden 13.apostelÓ Mattias, Apg.1,20 flg. Her blir apostel og biskop sett pŒ som to sider av samme sak. Og nŒr Kirkens embete skal gis et navn i Augustana 28, er navnet faktisk biskop! Slik vil ogsŒ n¿dvendig, og ny (egentlig restaurert) kirkerett kunne komme pŒ plass. Stikkord:

 

Ò legge bŒten til ved en annen kai.Ó

 

Vi trenger et alternativt bisped¿mme som et redskap til kommunions-og relasjonsbygging innad i Dnk-med blikk ogsŒ for troende i samme situasjon i andre kirkesamfunn, med et gammeltroende ¿kumene, et nytt ÓFaith and OrderÓ som mŒl, ledet av gammeltroende biskoper, gjerne pŒ anglo-nordisk-baltisk grunn, med vennlige forbindelser til Rom.

 

Dette bisped¿mmet foreslŒr jeg blir kalt Selje, og viser til den kirkelige tradisjonen som er knyttet til kirkene og klosteret pŒ Selja i Ytre Nordfjord[7].

 

Selje Bisped¿mme-Et enkelt forslag

 

1.I trŒd med mindretallsuttalelsen i L¾renemnda-2000 oppretter Den norske kirke et nytt, landsdekkende 13. Bisped¿mme med navn Selje, og med egen biskop.

2.Selje Bisped¿mme skal hjelpe prester og kirkelige ansatte, lekfolk, kirkelige enheter, kristne organisasjoner, og trosfellesskap til Œ leve og tjene i Den hellige, almenne og apostoliske kirke som Kristus innstiftet, Skriften vitner om og vi bekjenner oss til i trosbekjennelsen. Disse kan, sine respektive plan, etter eget valg, og ved konkret henvendelse bli opptatt i bisped¿mmet.

3.Bispesetet kan plasseres ved et eksisterende sokneprestembete/ stilling. Utenom biskopen kan det v¾re n¿dvendig med en sekret¾r og en stiftskapellan.

4.Biskopen fŒr rett til Œ bruke landets kirker i forstŒelse med regionale og lokale kirkelige myndigheter.

5.Bisped¿mmet belaster ikke det offentlige med sin ¿konomi, men organiseres som en stiftelse og finansieres ved gaver.

 

ÒGj¿r vel imot Sion i din nŒde, bygg opp Jerusalems murer!Ó Sal 51, 20

 

Kyrie eleison. Luk.18.

 

Svenn Martinsen/s/

Sokneprest i ¯ygarden            

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] Tunsbergsaken: uttalelse fra L¾renemda 14. mars 2000, S¾ruttalelse fra Ola Tj¿rhom, X. 2 (utg. ved KirkerŒdet, s.83.)

http://www.stellamaris.no/tbsaken.htm

http://www.stellamaris.no/skno.htm

[2] Se Biskop Bo GiertzÕordinasjonstale over Neh.2,17-18: Kom, la oss bygge opp igjen: Http://www.stellamaris.no/komlaoss.htm

[3] Se http://www.stellamaris.no/makk.htm

[4] http://www.stellamaris.no/kg.htm

[5] Se ytterligere argumentasjon i ÓDen store lovsongenÓ, http://www.stellamaris.no/eukp.htm

[6] Dette var en av de sentrale tanker i prof.dr. theol. Leiv Aalens(Systematisk teologi, MF) kirketenkning. Les ogsŒ Jes. 7 der Jesaja formaner kong Akab til omvendelse. Her har profetens s¿nn navnet ÓSjear-JasjubÓ, ÓDet er en rest som omvender seg.Ó

[7] Se http://www.stellamaris.no/selja1.htm

http://www.stellamaris.no/selja2.htm