SVENSKA KYRKANS FRIA SYNOD
Roald Flemestad skrev i forrige nummer omvŒre venner i Svenska kyrkans fria Synod, og deres
handlinger i forbindelse med utnevnelsen avden f¿rste sŒkalte kvinnelige biskop i Sverige.
Synodebladet var i Lund samtidig med ChristinaOdenbergs utnevnelse, og fikk oppleve den
debatt som utnevnelsen utl¿ste. Vi skal herfors¿ke Œ gi et bilde for vŒre lesere.
Det overraskende med debatten var denoppmerksomhet som ble rettet mot Synoden som
representant for motstanden mot kvinneprest-ordningeni Sverige. En av synodens dekaner
(tilsvarer vŒre veiledere), Dag Sandahl, varintervjuet i de fleste svenske aviser i forbindelse med
Odenbergs kirkelige utnevnelse. Sandahl saklart ifra at utnevnelsen vil bety at Lund stift
(bisped¿mme) ikke har noen biskop lengre.Dessuten opplyste han at det innenfor Synoden fantes
planer om Œ ordinere en alternativ biskop.Det var s¾rlig dette siste som vekket media, og gav en
bred debatt om hva en slik alternativbispevigsling vil inneb¾re. Debatten ble bl.a. f¿rt i Kyrkans
Tidning hvor avisens leder kritiserteplanene fra Synode-hold. I det samme nummeret viet avisen
ikke mindre enn seks sider pŒ denne saken.Erkebiskop K.G.Hammer sier der at man danner eget
kirkesamfunn om man vier egne biskoper. Inummeret etter har en av de mer progressive
dekanene i Synoden, Niklas Adell, skrevet etsvar til debatten som vel mŒ kunne regnes Œ ha
dekankollegiet bak seg:
Svenska kyrkans fria synods preses, biskopBertil GŠrtner, inbjuder under vŒren alla i Svenska
kyrkan som vil stŒ pŒ den apostoliska tronsgrund til et kyrkligt landsmšte i Linkšping den 8-9
november. Avsikten Šr dŒ att anta ettstatement, en Linkšpingsdeklaration , som formulerar vad
den apostoliska tro Šr som Šr Svenskakyrkans - och som vi nu pŒ ulika sŠtt ser vara hotad. Under
hšsten, fšrmodligen i samband med Linkšpingsmštet,kommer synoden att uppgraderas .
Dekanerna tilldelas ett stšrre ansvar. Allasom vil bevara Svenska kyrkan som en apostolisk kyrka
uppmanas att ansluta sig. Vi tŠnker inteifrŒgasŠtta biskoparnas administrativa ansvar och deras
uppgift att vara stiftschefer. Men detandliga ledarskapet, "episkope-ansvaret", kŠnner vi inte igen
hos Svenska kyrkans nuvarande biskopar. Dethar gŒtt fšrlorat i omgŒngar. Nu konstaterar vi
bortfallet och ser biskop GŠrtner som vŒrbiskop. Han lŒter i praktiken dekanerna ta en del av
ansvaret. Detta hade vi kunnat gšra tidigare-eller senare. Flera har redan markerat. Att vi nu gšr
det i samband med vigningen av den fšrstakvinnliga stiftschefen beror pŒ att biskoparna dŒ gšr
oss biskopslšsa.
Dette er en kraftig uttalelse i svensksammenheng. Adell sier her at man ikke har andre rette
biskoper i Svenska kyrkan enn Bertil GŠrtner(og Bo Giertz). Sett med norske ¿yne er Adells
uttalelse oppmuntrende fordi den erkjennerat SKG og Synoden stŒr i samme situasjon. Men det
ser ikke ut til at Synoden vil vie noen egenbiskop. Man regner GŠrtner som sin biskop og ¿nsker
Œ "uppgradera" dekanernes ansvar.Hva dette siste inneb¾rer sakramentalt fŒr vi vente og se.
Bertil GŠrtner er som kjent biskop emeritus(pensjonert). Likevel er han ogsŒ idag pŒ sett og vis i
tjeneste. Han har f.eks. fullmakt fraSvenska kyrkan til Œ v¾re tilsynsmann for …stanbŠck
kloster. Stiftelsen St.Laurentii i Lund harogsŒ en lignende tilknytning til GŠrtner, om enn mer
uformelt. Studenthjemmet St. Laurentius harca.120 studenter, egen kirke og en forstander
(synodepresten Bo Brander) som feirerukentlig h¿ymesse.
Nettopp pŒ St.Laurentius i Lund bor ogsŒmange av synodens teologistudenter som ikke fŒr bli
viet til prest i Svenska kyrkan pŒ grunn avsitt syn pŒ kvinneprest-ordningen. En av dem, Magnus
Bengtsson, sier at det totalt finnes ca. 35studenter som slik utestenges fra presteembedet i
Sverige. Dette gjelder studenter som erhalvveis i teologistudiet, men ogsŒ flere som er ferdig med
studiet og prakticum. Problemet med Œ bliviet til prest i Svenska kyrkan er at biskopene krever at
man blir ordinert sammen med kvinneligeprester (kandidater eller hjelpeprester under vielsen).
Noen av teologistudentene er villige til Œgodta dette som n¿dl¿sning. Men ingen av disse 35
godtar det andre kravet som finnes i enkeltestift: At man sier ja til i fremtiden Œ dele ut nattverd i
en messe hvor en kvinnelig prest forretter.Dette kravet finnes i VŠxjš og Gšteborg stift, -de
tidligere mest konservative stift i Sverige.
Mens synodebladet var i Lund haddeSt.Laurentius-stiftelsen sŒkalt pontifikalmesse s¿ndagen,
hvor Bertil GŠrtner forrettet. Dette markererat GŠrtner er studenthjemmets tilsynsmann. Flere av
studentene i synodemilj¿et regner i praksisBertil GŠrtner som sin rette biskop. Dette er selvsagt en
holdbar l¿sning, og det mŒ sies atsynodemilj¿et er heldig som har en klok og from biskop som
GŠrtner. Likevel er det rart, sett fra dennorske situasjon, at man ikke sikrer fremtiden allerede nŒ
ved Œ la GŠrtner ordinere en etterf¿lger.Man er ganske riktig redd for at egen bispeordinasjon vil
v¾re en sekterisk handling. Men dersomordinasjonen gj¿res i den sammenheng som
Westminster-samarbeidet vil utgj¿re, er velen slik ordinasjon mer ¿kumenisk og mindre sekterisk
enn selv en vanlig svensk ordinasjon?
red.