Skriftsyn: Fra Leiv Aalen: Ikke tradisjonalisme eller biblisisme, men bibel og bekjennelse[1].

I. Grunnleggende forutsetning og avgrensning.

1) Den grunnleggende forutsetning for et teologisk begrunnet bibelsyn ligger i kristentroens grunnaksiom hvoretter Gud, himmelens og jordens skaper, i Jesus Kristus pŒ endegyldig mŒte har talt og handlet til forl¿sning for en fallen menneskeslekt og at det som dermed er skjedd, er autentisk bevitnet i det apostoliske Kristusvitnesbyrd og formidles til personlig forl¿sning gjennom kirkens forkynnelse.

2) PŒ det dermed gitte almenkristne grunnlag vil argumentasjonen eller begrunnelsen for et bestemt bibelsyn arte seg vidt forskjellig alt etter den n¾rmere forstŒelse av gudsŒpenbaringen i Kristus, og de vesentlige forskjeller kan da innenfor vesterlandsk I¾retradisjon sies Œ svare til de tre teologiske grunntyper: den katolske, den nyprotestantiske og den evangeliske.

3) NŒr det gjelder den historiske formidling av det apostoliske budskap, regner nevnte typer foruten med den nytestamentlige kanon som grunnleggende dokumentasjon av budskapet, forberedt gjen­nom den profetiske forkynnelse i GT, ogsŒ med en kirkelig overlevering av samme budskap, men de atskiller seg igjen i forstŒelsen av begge deler og dermed ogsŒ av forholdet mellom de to st¿rrelser.

II. Teologiske grunntyper i bibelsynet.

4) Katolsk og nyprotestantisk syn har det vesentlige til felles at de oppfatter det bibelske Kristus-vitnesbyrd bare som grunnleggende og integrerende ledd i en fortl¿pende tradisjon som i kraft av sin Œpenbaringsrelasjon hviler i seg selv og dermed tjener til Œ relativere den bibelske kanons autoritet, og de atskiller seg innbyrdes vesentlig ved at tradisjonen i det ene tiljelle skal tolkes og forvaltes av et ufeilbart I¾reembete mens den i det annet tilfelle tenkes formet ut fra en almenmenneskelig utviklingspotens som tjener til a relativisere Kristus-Œpenbaringen.

5) Evangelisk syn atskiller seg fra katolsk og nyprotestantisk derved at det med reformasjonen fastholder den bibelske kanon som ubetinget kritisk norm for den kirkelige tradisjon (sola scriptura) samtidig som en trinitarisk formet bekjennelse til forl¿sningen i Kristus og rettferdiggj¿relsen av tro (sola gratia, sola fide) uttrykker forbindelsen mellom bibelsk kanon og kirkelig forkynnelse.

6) Innenfor evangelisk syn atskiller luthersk og reformert seg i en forskjellig oppfatning av lov og evangelium og dermed ogsŒ av forholdet mellom GT og NT, og dertil kommer sŒ en ulik forstŒelse av troens forhold til bibel og tradisjon idet forholdet for den ene part vesentlig er formidlet gjennom kirkens forkynnelse og prim¾rt ytrer seg i personlig tilslutning til kirkens trosbekjennelse, mens det for den annen part vesentlig formidles gjennom et indre Œndsvitnesbyrd som stŒr i en mer umiddelbar relasjon til bibelordet og prim¾rt ytrer seg i et bestemt livsm¿nster.

III. Evangelisk-luthersk bibelsyn.

7) Evangelisk-luthersk bibelsyn utmerker seg ved at det autentiske Kristus-vitnesbyrd i den bibelske kanon gjelder som ubetinget norm for kirkens forkynnelse (norma normans) samtidig som det kirkelige dogme med de engang trufne l¾reavgj¿relser i de oldkirkelige symboler og de lutherske bekjennelsesskrifter i kraft av sin bibelske begrunnelse gjelder som avledet norm (norma normata).

8) Bibelens l¾reautoritet beror her prim¾rt ikke pŒ dens inspirasjon, men derimot pŒ at den inneholder det profetiske og apostoliske Kristus-vitnesbyrd som av Kristus selv er autorisert som autentisk som beretning om og tolkning av det Guds ord som er skjedd og talt i og ved ham, og til det normative b¾rer da foruten den teologiske tolkning av skapelse og forl¿sning fremfor alt Kristi innstiftelse av nŒdemidlene.

9) Det bibelske Kristus-vitnesbyrd omfatter bŒde i sin forberedende, profetiske form (GT) og i sin endelige, apostoliske form (NT) en mangfoldig overlevering om en frelseshistorie som kulminerer i Kristi d¿d og oppstandelse, og kirkens forkynnelse beror da pŒ det samlede bibelske vitnesbyrd silk det sammenfattes i den apo­stoliske Kristus-bekjennelse som igjen har fŒtt sin eksplikasjon i kirkens bekjennelse.

Ekstra:

Reformasjonens formalprinsipp:

Det evangeliske skriftprinsipp: Skriften alene(Sola Scriptura)

Material-eller realprinsippet: Evangeliet slik som det har fŒtt sitt uttrykk i l¾ren om rettferdiggj¿relsen av tro alene(Sola Fide) for Kristi skyld.(Solus Christus)

S¾rlig om Kirkens kjennetegn etter evangelisk-luthersk oppfatning:

Augustana VII Evangeliets rette forkynnelse og rett bruk av Sakramentene=Etter Kristi innstiftelse

Apologien VII og VIII Om Kirken.

M.Luther: Om konsilene og kirken: Kirkens 7 Kjennetegn, http://www.stellamaris.no/7kjt.htm

 

 

 

 



[1] Ord og Sakrament, Universitetsforlaget, Oslo 1966, s.113 flg.