Tom H¾ngsle:
"...det var ikke
den enhet Jesus Kristus ba om for sin kirke(Joh.17,21)".
Kirken fra ¿vrighet til
demokratisk statskirke.
Sitatet i overskriften er konklusjonen i professor
dr.theol. Bernt T. Oftestads nye bok "Den norske statsreligionen".
Den anbefales sterkt for alle som er engasjert av Kirkens liv i vŒrt land. NŒr
vi skal vurdere Den norske kirkes liv og historie, er det viktig Œ vite hva
slags kirke vi egentlig snakker om.
Sp¿rsmŒlet for Oftestad i boken er ikke om det er legitimt for
staten Œ fremtre gjennom en kirke, eller for en kirke Œ tre frem gjennom
statlige organer, men Œ beskrive hvordan denne fremtreden skjer i grunnleggende
og avgj¿rende forstand. Han er seg hele tiden bevisst dialektikken mellom
konflikt og samvirke, men samvirkeperspektivet blir overordnet fordi
konfliktene utspilles innenfor selve systemet, som har v¾rt i stand til Œ
oppfange konfliktskapende prosesser og fornye seg pŒ grunn av dem.
Gjennom de 450 Œr Oftestad f¿lger utviklingen, fŒr han
tydelig fram forutsetningen for samvirkets overlevelsesevne: Grunnormene med et
substansielt saksinnhold, som f.eks. det kirkelige dogma og den kristne moral,
fŒr mindre og mindre betydning til fordel for de mer formale kompetansenormer
som bestemmer hvordan administrasjonen av og prosedyrene i samfunnet inklusive
kirken skal v¾re.
Statsreligionens politiske
og konfesjonelle bakgrunn
I kapitlet om statsreligionens
politiske og konfesjonelle bakgrunn (1520-1660) beskrives f¿rst forholdene i
Tyskland. Det paradoksale er at det m¿nster som de romersk-katolske
fyrstebiskopene fulgte i adiaforasp¿rsmŒl, fant man igjen pŒ evangelisk grunn i
det fyrstelige kirkestyret. Heller ikke der var det i praksis mulig Œ sondre
mellom verdslig makt og Œndelig myndighet. Den manglende avklaring av
regimentsl¾rens kirkelige konsekvenser som preget Confessio Augustana, gjorde
det umulig Œ sette sperrer for fyrstelig kirkestyre. Fyrsten kunne endog
betegnes som "summus episcopus".
Reformasjonen i
Danmark-Norge
Med reformasjonen i
Danmark-Norge 1536-37 forsvant kirken som selvstendig rettsinstitusjon. Det
element¾re og avgj¿rende poeng i den lutherske to-regimentsl¾ren, nemlig at
ytre makt ikke skal brukes i evangeliets tjeneste, er naturligvis frav¾rende,
for ¿vrighetsmakt har intet med Guds rike Œ gj¿re. Ingen evangelisk
¿vrighetskirke kunne hatt toregimentsl¾ren som ideologisk fundament, for den
forutsetter kirkens frihet i forhold til ¿vrigheten. Kongen erstattet ikke det
gamle episkopatet med et nytt. Superintendentene innehadde ikke det tradisjonelle
bispeembetet, bare en episkopal tjeneste som de utf¿rte pŒ kongens vegne.
Kongen overtok tradisjonelle episkopale funksjoner, men ordinerte ikke og f¿rte
ikke tilsyn med menighetene. Men det var klart at Skriftens autoritet stod over
kongens. Her var ingen religi¿s absolutisme.
Enevoldsstyre og
statsreligion
Den kom f¿rst med
enevoldsstyret (1660-1814). Embeter og tjenester (ogsŒ geistlige) skulle fra da
av ha sin kilde og sitt opphav ene og alene i kongens enevoldsmakt. Menighetens
gamle kallsrett ble opphevet. Her er ingen rester av tanken om at Kongens
kirkestyre skal hvile i hans stilling som "det f¿rste lem" av den
kristne menighet. Kongens kirkestyre har sin forankring i hans suverene makt og
myndighet som fyrste, og fyrstemakten har ansvaret for folkets religion.
Konventikkelplakaten fra 1741 og Reskriptet fra 1745 om kvekere, baptister osv.
skulle verge den offentlige nŒdemiddelforvaltning (CA XIV) og rikets
konfesjonelle og religi¿se identitet. Men Reskriptet viser hvor vanskelig det var
Œ balansere mellom konfesjonell enhet og den nye tidens respekt for individ og
personlig tro.
1814: Grunnlovens offentlige religion og den nye staten
Fjerde kapittel hos Oftestad
handler om grunnlovens offentlige religion og den nye staten. I 1814 ble
enevoldskongens religion overf¿rt til den nye staten, som ellers var tuftet pŒ
liberale ideer.
Vel var grunnlovens statskirke en kongestyrt kirke, men pŒ en
noe annen mŒte enn under enevoldstiden. Kongen kunne ikke sette seg ut over
folkets lovgivningsmakt i og ved Stortinget, og heller ikke de selvstendige
domstolers myndighet. I 1814 avviste man alle till¿p til klerikalisme da
enkelte prester hadde tenkt seg et geistlig kollegium for kirkestyret.
Det vi m¿ter, er den klare innlemmelse av kirkelivet i den
statlige administrative sf¾re. Med formannskapslovene (vedtatt 1836-37)
begynner en fundamental endring i den norske statskirkeordning. Det omformer
lokalsamfunnet slik at dets karakter av kirkelig territorium, prestegjeld,
sokn, menighet, blir tvetydig og etter hvert klart sekularisert.
Statsreligionen og
1800-tallets liberale rettsstat
Kapitlet om statsreligionen og
1800-tallets liberale rettsstat (1842-1880) behandler f¿rst opphevelsen av
konventikkelplakaten i 1842. I praksis hadde Stortinget foretatt en tolkning av
"Statens offentlige Religion" som radikalt nedskrev CA XIV som
forpliktende norm i Statskirken.
Dissenterloven av 1845 var ogsŒ et epokegj¿rende skritt.
Loven regulerte forholdet mellom statsreligionen og de ikke-lutherske retninger
i samfunnet og ikke forhodlet mellom statsmakten og "religionene".
Som luthersk landskirke var statskirken uten overnasjonale bŒnd til andre
kirker, biskoper eller patriarker, med kongemakten som ¿verste styrer og
"biskop", og derfor etter sin ordning "anti-¿kumenisk". Med
dissenterloven opptrer kongemakten "¿kumenisk", men pŒ en mŒte som
samsvarer med de moderne idealer for religi¿s toleranse.
Av kirkelige strategier m¿ter vi bŒde reformbevegelse (som
ikke oppnŒdde konkrete resultater), frikirkelige utbrudd og
indremisjonsstrategi. Gisle Johnson ¿nsket et kirkelig indremisjon, lojal mot
kirkens orden, men samtidig fri. Det var til sist et umulig standpunkt. CA XIV
ble livlig diskutert i 1860-Œrene. PŒ en mŒte var dette en livsfjern diskusjon.
Og det merkelige var at storparten av geistligheten ennŒ ikke hadde innsett at
CA XIV var blitt drastisk omtolket, for ikke Œ si opphevet ved den liberale
religionslovgivning fra begynnelsen av 1840-Œrene.
Det moderne gjennombrudd i Norge
Resultatet av det moderne gjennombrudd
i Norge (1870- og 1880-Œrene) ble en institusjonalisert teologisk pluralisme i
kirken. Oppropet "Til Christendommens Venner i vort Land" var
politisk sett ikke vellykket. Men dets ideologiske kjerne var treffende i mange
henseende. Grunnlovens statsreligion vil, om man legger den
parlamentarisk-demokratiske statsskikk til grunn, ikke kunne opprettholdes som
rettesnor for lovgivning og offentlig liv. Under parlamentarismen blir det til
sist den folkelige representasjon som vil mŒtte bestemme innholdet av Kongens
konfesjonelle politikk.
Strid om frihet og enhet i
en statlig folkekirke
Striden om frihet og enhet i
en statlig folkekirke (1900-1923) gjaldt sp¿rsmŒlet: Hvordan skal man forstŒ
den rettslige forpliktelse pŒ konfesjonen som teologiske l¾rere, prester,
biskoper osv. er underlagt?
Kirkestyrets vei ut av flokene ble Œ Œpne for l¾repluralisme.
Man mŒtte oppgi at kirkel¾rens og troens innhold er objektivt gitt med den
evangelisk-lutherske statsreligion. "Professor-saken", opprettelsen
av Menighetsfakultetet og utnevnelsen av Gleditsch til biskop viser at den
liberale rettsstat introduserte et Œpent frihetsrom i kirken. Dermed ble det
foretatt en statsrettslig dekonstruksjon av den gamle enhetlige statsreligion
og samtidig rekonstruksjon av en ny.
Det interessante er at alle parter i "kirkestriden"
bidrar positivt til rekonstruksjonen uten egentlig Œ v¾re tilhenger av den
teologisk og kirkelig sett. OgsŒ de ortodokse samvirker med statsmakten om en
liberal og demokratisk administrasjon av kirkens liv for Œ kunne gj¿re seg
effektivt gjeldende med sin pŒvirkning av "publikum" i kirkens
frihetsrom.
Kirkestridens avgj¿rende resultat blir derfor en allmenn
kirkelig konsensus - uansett l¾restandpunkt - om Œ opprettholde
kirkeorganisasjonen: en kirkeorganisasjon som sŒ vel i l¾resp¿rsmŒl som i det
praktiske kirkeliv mŒtte vise liberalitet og romslighet, noe ogsŒ striden om
"fri nattverd" dokumenterte. De rettslige forutsetningene for Œ kunne
tale sŒ vel om sekterisme som om skisma innen Dnk, var med det opphevet. Og i
praksis var CA XIV retusjert fra Dnk's bekjennelse.
Mellomkrigstid og
okkupasjon: Moderne stat og kirke i konflikt
Indremisjonsselskapet med
Hallesby hadde et mŒlrettet program for rekristianisering. Hallesby ville
oppl¿se statskirkesystemet, Hope ville beholde det. Hopes spiritualistiske
kristendomssyn med sin anti-institusjonalistiske tendens, var i samsvar med den
liberale ideologi som formet den moderne statskirke. I kampen for det ortodokse
l¾reinnhold var "Calmeyergatelinjen" en rent defensiv linje. Den
kunne vanskelig f¿lges i de embetsmessige sammenhenger innen Dnk. I ettertid
kan man sp¿rre om indremisjonsbevegelsen i det hele tatt hadde noen mulighet
til Œ sikre seg dominansen over samfunnet og gjennomf¿re sitt rekristianiseringsprogram.
Dens holdning var ambivalent fordi det statsreligionen kunne yte av kristelig
kunnskap og kristelig moral, utfra lekmannsbevegelsens synsvinkel var
annenrangs. Livet i statsreligionen h¿rte til de innledende stadier av
"frelsens orden" som det gjaldt Œ komme igjennom for Œ nŒ frem til
fullgyldig religi¿st liv ved personlig omvendelse.
Et viktig kirkelig anliggende
i mellomkrigstiden var styrkingen av bispeembetet. Det fantes et h¿ykirkelig
milj¿ omkring presten Mikael Hertzberg som s¿kte Œ gjenreise Dnk som kirke og
gi den katolisiteten tilbake. Det skapte en kirkelig bevissthet som skulle bli
viktig under okkupasjonstidens konflikt med nazistaten. Eivind Berggrav var
ikke en del av denne krets, men ogsŒ han engasjerte seg sterkt for Œ gjenreise
bispeembetets selvstendige myndighet. Men i det praktiske styret av kirken var
det mer enn klart hvor den "episkopale" makten var Œ finne.
Statsmakten kunne endre embetsordningen over hodet pŒ kirkens biskoper.
Berggrav hadde altsŒ ikke maktet Œ gj¿re biskopene til noe annet og mer enn
kongelige superintendenter.
Men under okkupasjonen ble det allikevel Berggravs tolkning
av bispeembetets stilling som ble lagt til grunn for kirkens forhold til
statsmakten. Under okkupasjonen hadde vi en fri folkekirke i Norge. Men de
statlige myndigheter forhindret effektivt at det fikk noen betydning for
kirkeordningen etter 1945.
1953: Lov om Den norske kirkes ordning
Kirkeloven av 1953 betydde at
den kirkeledelse som hadde f¿rt an i kirkekampen, ikke fikk rammevilkŒr til Œ
lede Dnk videre i pakt med krigstidens erfaring av kirkelig selvstendighet.
Kirkekampen hadde hvilt pŒ en allianse mellom "klerikale" og
"folkelige", mellom geistlighet og indremisjon, som hadde v¾rt, og
som nŒ kunne ha blitt, et maktsentrum i Dnk og dermed i det norske samfunn. Men
det ville ha v¾rt en utvikling i strid med Arbeiderpartiets politiske visjoner.
Stadig flere omrŒder av det ¿konomiske, sosiale og kulturelle liv ble etter
hvert underlagt statsstyring. Kirken stod overfor en ny og vanskeligere
statsvirkelighet, men bortsett fra Berggrav var det fŒ som tok opp denne
utfordringen. Erfaringene under okkupasjonen gjorde at Berggrav kunne
identifisere den moderne maktstat - med sin amoralitet og sitt manglende
naturrettslige fundament. Denne statsform var blitt utviklet fra renessansen
av, gjennom opplysning og modernitet. Ikke bare nazistiske og kommunistiske
stater var et resultat av denne utviklingen, men ogsŒ det moderne demokrati
slik man nŒ opplevde det.
OgsŒ pŒ et annet punkt skulle det
bli anledning til Œ trekke sammenligninger med nazitiden. I 1943 innf¿rte
Quisling-regimet lover om sterilisering og abort til vern om
"folke¾tten", motivert av nazismens biologiske utopisme. Lov om
svangerskapsavbrudd av 1978 reflekter pŒ sin side den demokratiske
velferdsstatens menneskesyn og moralske grunnsyn og skal tjene til Œ realisere
velferdsstatens utopi.
Reformbevegelsen fra 1970-tallet: Harmonisering med
sosialdemokratiske fremtidsmŒl
Reformbevegelsen valgte en
rent politisk strategi etter 1970. Skulle man lykkes med den, mŒtte man vise at
reformbevegelsens syn ikke br¿t for sterkt med dominante politiske ideologier,
m.a.o. dokumentere at en ny kirkeordning kunne forenes med de
sosialdemokratiske fremtidsmŒl. Reformbevegelsens visjon fra Œrhundrets
begynnelse hadde v¾rt en fri folkekirke. Men i 1976 oppga man overraskende nok
denne gamle flaggsaken.
Sett i et st¿rre perspektiv betydde det at den tradisjonsrike
reformbevegelsen var blitt dekonstruert. Dens hjerteanliggende - Œ verge
"bekjennelseskirken" ved Œ frigj¿re den fra statsmakten og begrense
folkelig innflytelse i kirkelivet - var tatt av programmet. De rettsstatlige
prinsipper var forlatt, i stedet satset man pŒ mŒlrettede politiske metoder. En
modernisering av kirken var n¿dvendig om man skulle nŒ mŒlet. Tilpasningen ble
naturlig nok bestemt av de saker som stod pŒ den sekul¾rpolitiske agenda.
Reformbevegelsens nye profil kom tydelig til uttrykk gjennom dens bevisste
nivellering av Grunnlovens ¤2. Derigjennom kunne den sikre sitt politiske
hegemoni.
Blant det aktive lekfolk var ¤2 det forpliktende uttrykk for
at Norge fortsatt var et "kristent land". Denne form for
konservatisme var det n¿dvendig for reformbevegelsen Œ n¿ytralisere. Det
frivillige kirkelige landsm¿te i 1980 bestod f¿rst og fremst i Œ n¿ytralisere
"religionen" i grunnlovsparagrafen. Man godtok at staten ikke hadde
noen rettsforpliktelse pŒ objektive verdier av religi¿s karakter. Utover pŒ
1980-tallet ble sosialdemokratiet og den kirkelige reformbevegelse stadig tydeligere
samkj¿rt i syn og holdning.
B¿rre Knudsen-saken.
"Embetsplikt og lojalitet."
I B¿rre Knudsen-saken avviste
biskopene at det fantes en s¾regen kirkelig rett, bl.a. uttrykt gjennom det
kirkelige embete, ordinasjon og kollats. Biskopene valgte Œ verge Statskirken,
og omkostningen var oppgivelse av en rettslig begrunnet kirkelig identitet. Man
lot kirken og dens rett suges opp av den moderne stat. Bispem¿tet vŒren 1980
uttalte seg om Embetsplikt og lojalitet. PŒ de kirkerettslige punkter er man
vag, men det legges et sterkt moralsk press pŒ "opposisjonelle"
prester. Noen l¾reenhet kunne biskopene n¿dvendigvis ikke opprettholde i en
pluralistisk stats- og folkekirke. Enheten mŒtte bli kollegial og
politisk-organisatorisk og egentlig hvile pŒ den makt som bispeembetet
innehadde i kraft av sin statskirkelighet. Biskopene unnlater konsekvent Œ
utfordre "oppover" (departement, regjering, storting), men legger i
stedet moralsk press "nedover" pŒ prester og andre kirkelig ansatte.
I innf¿ringen av nye liturgier
valgte bispekollegiet Œ f¿lge tvangslinjen. Biskopene arbeidet for st¿rre
kirkelig frihet i forhold til statsmakten, men tok samtidig i bruk Kongens
suverene myndighet til styre av kirken for Œ nedkjempe lokalkirkelige
frihetskrav.
Ny kirkelov 1996
Lov om Den norske kirkes
ordning ble vedtatt vŒren 1996. Fra flere hold i Stortinget ble det fremhevet
at kirken mŒ tilpasse seg den utvikling samfunnet nŒ er inne i, f¿rst og fremst
de seneste Œrs endringer i familie- og samlivsm¿nster. Og Dnk - sŒ vel dens lokale
menighet som dens rŒd og embetsb¾rere - har i realiteten tilpasset seg
likestillingslov, abortlov, skilsmisselov, akseptert samboerskapet osv. Denne
tilpasningen, som har f¿rt til brudd med kirkelig tradisjon og allmennkirkelig
l¾re og praksis, viser at kirken er blitt grunnleggende demokratisert. Det
finnes ingen objektiv og for det kirkelige fellesskap alminnelig forpliktende
oppfatning av sakramentet og det liv som f¿lger av det, som kan legges til
grunn for den kirkelige forvaltning. L¾reprofilen reflekterer og skal
reflektere folkeflertallets holdninger og tenkesett, ogsŒ nŒr det er i klar
konflikt med det tradisjonelt kristelige og allmennkirkelige.
Lokalgeistlighetens posisjon er svekket, og nŒr dens frihet og integritet har
blitt sŒ nedtonet, fŒr den grunnleggende tjenesten med nŒdemidlene et svakt
institusjonelt grunnlag. Bispeembetet er mer enn pŒ mange Œr den norske stats
administrative personale pŒ det statsreligi¿se omrŒde.
Oftestads bok anbefales sterkt for alle som er engasjert
av Kirkens liv i vŒrt land. NŒr man grunner pŒ denne kirkens liv og historie,
samtaler om det, debatterer og polemiserer, er det viktig Œ vite hva det
empirisk er snakk om. Med denne boken har vi fŒtt en uvurderlig hjelp til Œ
stikke fingeren i jorda og finne ut hvor vi stŒr i dag og hva som har f¿rt oss
hit.
Bernt T. Oftestad: DEN NORSKE
STATSRELIGIONEN.
Fra ¿vrighetskirke til demokratisk statskirke.
H¿yskoleforlaget AS 1998.
ISBN 82-7643-133-0.