Herren syner seg for
Abraham i Mamre, 1.Mos.18.1 flg. Bysantinsk ikon frŒ slutten av 15.Œrh.
Oppdatert 1. juli
2013
Med bilag:
Framlegg til ny Messebok[1] for
prestegjeld, sokn og kyrkjelydar som vil
halda fast pŒ klassisk kristen tru og kristent liv[2].
Av Sokneprest Em. Fr.Svenn Martinsen PE,
Rong.
svennam@hotmail.com
ÓSyng ein
ny song for Herren,
lovsyng han frŒ heimsens endar,
de som ferdast pŒ havet,
og alt som fyller det,
de ¿yar og strender
og de som bur der!Ó
Jes 42,10
Landsbyprestar i
Manger, Herdla og ¯ygarden prestegjeld feira
messe her. Hjelme Gamle Kyrkje, ¯ygarden, frŒ 1875. Foto: Odd Normann Thormods¾ter[3].
VŒren 2007 innvilga Det Regionale
Etterutdanningsutvalet i Bj¿rgvin Bisped¿me(BBD) meg Studiepermisjon i
2008. Prosten fastsette seinare permisjonen til mandag 4.februar-s¿ndag
13.april 2008. DŒ s¿knaden vart sendt, var det 13 Œr sidan
siste Studiepermisjon, og 24 Œr sidan den f¿rste. Eg har no vore
sokneprest i ¯ygarden i innpŒ 6 Œr.
"F¿rstelinetenesta" i kyrkja, og
s¾rleg i eit eineprestegjeld er hard, men med mange gode stunder ved altaret,
pŒ preikestol og i sjelesorga. Difor var det godt no Œ fŒ Òlese seg oppÓ i
teologien, Œ fŒ kvile og fŒ vere meir i b¿n enn det den utfordrande
"f¿rstelinetenesta" gjev h¿ve til.
Studiepermisjonsemnet er s¾rs aktuelt, med
ein omfattande liturgirevisjon i Dnk pŒ trappane. Samstundes har kyrkjelydane
mine i ¯ygarden Prestegjeld i 2004 (formalisert 2006) sett i gong
gudstenesteprosjektet ÒDen Store LovsongenÓ-¯ygardsliturgien ut frŒ
gudstenestesynet til Den Heilage Apostelen:
ÒDifor legg eg dykk pŒ hjartet, sysken,
ved Guds miskunn, at de mŒ bera fram kroppen dykkar som eit levande og heilagt
offer, til glede for Gud. Det skal vera dykkar Œndelege gudsteneste. Og innrett
dykk ikkje etter denne verda, men lat dykk omskapa ved at de fŒr eit nytt sinn
og kan d¿mma om kva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud,
det fullkomne.Ó (Rom.12,1-2)
Bakgrunnsmaterialet er m.a. boka til den
store engelske anglikanske presten og benediktinarmunken Dom Gregory
Dix(1901–1952)[4]"The
shape of the liturgy". Dix' tese er at det alltid har vore 4 element i den
klassiske nattverdliturgien:"The Four-Action shape of the Eucharist",
dvs. Offertoriet, Eukaristib¿na, Br¿dsbrytinga og MŒltidet.
Rong, 13.april 2008
3 s i PŒsketida
Jubilate!
Svenn Martinsen
Sokneprest i ¯ygarden
Prestegjeld
svennam@hotmail.com
Etter eit utkast frŒ
2005
Eg
takkar
Professor
William Tighe, Muhlenberg College, Allentown, PA, USA,
og
pastor Ole Fredrik Kullerud, for verdfulle innspel
og kommentarar.
I
boka si ÓInkarnasjonen-En dogmehistorisk fremstilling.Ó (Land og Kirke
1951/1971) skriv Biskop Bjarne Skard til Tunsberg om korleis Kyrkja vann over
heresiane(vrangl¾rene)om Kristus i oldkyrkja. Han nemner dŒ sj¿lvsagt innsatsen
som vart gjort av dei store kyrkjefedrane som St.Ireneus, St.Tertullian og
St.Athanasius. Men
Óskulle en f¿rst tenke pŒ personene, ville
det v¾rt minst like viktig Œ fŒ et glimt av ogsŒ de mange jevne slitere, som
vel ikke nŒdde sine teologiske l¾remestre til kn¾rne, men gjorde sin stille
gjerning rundt omkring i menighetene, der avgj¿relsene til syvende og sist
falt. Det er bare sŒ sjelden de dukker frem for oss,- f.eks den antiokenske presten
som opptrŒdte pŒ en av synodene...og brakte sakene i havn ved sitt glimrende
innlegg, -eller den anonyme bondebispen fra samme tid som m¿ter oss...(i
Syria)...med en hel kirkeordning; den er intet mesterverk, men en fŒr hilse pŒ
en trofast arbeider i vingŒrden, som forstŒr seg pŒ praktisk kristendom...Ó[6]
(Skard, Inkarnasjonen, s.67-68)
NŒr
eg med dette legg fram eit uavhengig utkast til ny H¿gmesseliturgi, og deler av
ny Gudstenestebok, gjer eg dette med tanke pŒ mange Òtrufaste arbeidarar rundt ikring
i kyrkjelydaneÓ, Òsom skj¿nar seg pŒ praktisk kristendomÓ.
Ortodoksi
som rett lovprising.
Den
norske kyrkja, saman med dei store historiske kyrkjene i Vesten, er i hardt
v¾r. Vi er midt i ein situasjon som biskop, dr. Per L¿nning ved eit h¿ve kalla
Òden st¿rste krisa siden reformasjonen.Ó
Mange
prestar, kyrkjeleg tilsette, kyrkjelege rŒd og lekfolk pŒ grasrota kan nok vera
samde i dette. Men samstundes er mange tilbakehaldande med Œ agere i
situasjonen. Dette kan ha Œ gjera med ein slags kongresjonalisme: Det gŒr bra
lokalt, sŒ dŒ fŒr det som t.d. gŒr f¿re seg i Oslo vera andre si sak. Men dette
kan henge saman med ein noko ÒsnillistiskÓ spiritualitet, som til d¿mes lite
vŒgar
Òden gode striden i trua,Ó(1.Tim.6,12).
Ei
sann Kyrkje er meir enn det lokale. Ho er ecclesia militans[7], ei
kjempande kyrkje, og dŒ er det ingen anna rŒd enn Œ l¿fte flagget, ta opp Jesu
kross og f¿lgja Han:
ÇVil
nokon vera i lag med meg, mŒ han seia nei til seg sj¿lv og ta krossen sin opp
og fylgja meg.Ó(Matt.16,24)
Kva
har liturgien med dette Œ gjera? Mykje. I nemnde bok seier Biskop Skard —g at
ÒÉoldkirkens faste linje mellom avgrunnene
liggerÉikke noe annet sted enn gjennom de hundretusener av liturgiske tjenester
som vi hele tiden mŒ fornemme som bakgrunnen forÉteologienÉI denne gudstjeneste
er den ÒortodoksiÓ blitt til som f¿rst i annen omgang betyr Òrett l¾reÓ, men i
f¿rste omgang Òrett lovprisningÓ-i hjerter som tilber og pŒ lepper som
bekjenner, og med biskopen ikke ved sitt skrivebord, men ved Herrens bord.Ó
(Skard, Inkarnasjonen, s.38-39)
Noregsvenen,
tidlegare Biskop av Fulham, no romersk-katolsk prest, Msgr. John Broadhurst,
under messa ved Forward in Faith sitt General Assembly, Christ the King Cathedral,
London, September 1998.
Foto:
Tom H¾ngsle
Sj¿lv
om kyrkjekampen i vŒre dagar pŒ mange vis har etikken, sp¿rsmŒlet om kva som er
rett kristen livsf¿rsel som tema, gjeld nok striden same sak som i oldkyrkja.
Djupast sett handlar det om truskapen mot Kyrkja sin Herre, Gud Sonen Jesus
Kristus, og Hans Ord, og difor om Œ leva som Kyrkje og som einskildkristne i
den apostoliske og katolske tradisjonen som ber med seg livsstraumen frŒ Den
Oppstandne Frelsaren, og som opnar vegen til Faderen, og himmelen.
PŒ
den andre sida finn vi den ny-gnostismen, som legg inn eigne tolkningar og nye
vriar pŒ Skrifta, og som endar opp i menneskeskapt kristendom og ideologi som
eg meiner det er ingen vits Œ bruke tid pŒ.
Liturgien
som hjelp i viktig vegval.
Kva
er Den norske kyrkja? Anten ein sit i Kyrkjedepartementet, KyrkjekomitŽen pŒ
Stortinget, er journalist i vandrehallen same staden, har sete i KyrkjerŒdet,
Kyrkjem¿tet eller i Bispem¿tet har ein nok meiningar om dette.
Men
Confessio Augustana seier likevel klŒrt at Kyrkja er der kor Evangeliet vert
l¾rt rett og sakramenta brukt slik Kristus innstifta dei. (Art. VII)
Tyngdepunktet
i kyrkja ligg ikkje i Oslo. Det ligg i lokalkyrkjelydane og i den lokale
prestetenesta. Derfor skal vi pŒ grasrota, som gjer vŒr daglege gjerning for
Evangeliet og Gud Herren Jesus Kristus i f¿rstelina ikkje tenkje smŒtt om vŒr
eiga teneste. Eg veit sj¿lv kva for enorm verdi tenesta til mange av mine
forgjengarar i tenesta har hatt for folk.
Herdla kyrkje.
Gravferd for dei 7 omkomne etter mineulukka pŒ Hegg¿y 4.mai 1941. 1 vart skadd. Denne ulukka
ber¿rte dette bygdelaget s¾rs sterkt. Ein helt umogeleg situasjon for dei
s¿rgande pŒ si side og den unge soknepresten Einar Tesdal pŒ si side. Men: forf.
si kjelde: ÓDen dagen heldt presten den beste preika eg har h¿yrt. Han las
teksta og sa sŒ ingen ting.Ó Bilete: Gerhard Garatun Tjeldst¿, Bergens
Tidende©.
Og kva for meining er det at i at eit
fŒtall menneske i Dnk sitt leiarskap ÓvrirÓ Kyrkja sin kurs i ei lei som dei
fleste av oss pŒ grasrota ikkje vil, og no i mange Œr har hausta mykje grŒt og
fortviling mellom oss som vil stŒ for klassisk kristendom?
NŒr
Skard i nemnde bok skriv om kyrkjekampen mot slutten av det 3.Œrhundret(s.68
flg.) seier han at dei som vart leiarar i kampen tok til Œ studere Skrifta,
og det vi kjenner som Vedkjenninga, og dei f¿rste kyrkjefedrane
som St.Justin Martyr og St.Hippolyt pŒnytt.
For:
Det mŒ gj¿res alvor av Kristus som Gud og mann i bibelsk mening.
Og,
med tanke pŒ liturgien sin plass i dette biletet:
ÓHar man(fremfor alt hatt)en stille (alliert)
i kirkens aller helligste, i selve det gudstjenestelige liv. Her var stedet,
den gang som nŒ-hvor tidenes skiftende klima hadde vanskeligst for Œ gj¿re seg
gjeldende. Ritualer og liturgier har en seig styrke, de forvitrer sent og er
ikke lette Œ omprege-den dag i dag er vŒr h¿ymesse i ..store drag den samme som
den Justin (Martyr) og Ireneus(av Lyon) feiretÉ
Guds Ord, b¿nnetjenesten, nattverden:
Hjertene oppad!
Vi har l¿ftet dem til herren!
La oss takke Herren!
Det er verdig og rett.
I sannhet verdig og rett er detÉÓ
(Skard, Inkarnasjonen, s.69-70)
ÓHerre,
eg er ikkje verdig at du kjem under mitt tak...Ó
Eukaristifeiring
i hovudkyrkja i Fjell Prestegjeld, hausten 1998.
Foto:
Odd Normann Thormods¾ter.
Som
i oldkyrkja er det i kyrkjelydane avgjerslene vil falla i endeleg vegval for
Den norske kyrkja sine sokn og prestegjeld. Som alltid ved vegkryss er det
viktig Œ vita kor ein kjem frŒ, for dŒ veit ein mykje meir om kven
ein er, og kor ein skal. Messeordninga ÒDen store lovsongenÓ er tenkt
som ei hjelp i dette valet for dei mange gode prestar, kyrkjeleg tilsette,
kyrkjelege rŒd, og leke til Œ leva ut ÒpraktiskÓ men —g klassisk kristendom.
Det
har hendt mykje sidan H¿gmessa 1977/1983 og dei to Gudstenesteb¿kene kom i
1992. DŒ Liturgikommisjonen vart lagt ned pŒ 80-talet, var signalet at arbeidet
med liturgien mŒtte halda fram. Og i heile denne tida har KyrkjerŒdet hatt eit
fast liturgiutval, det som no ber namnet ÓNemnd for gudstenesteliv.Ó(NFG)
PŒ
landsplan
I
2003 ba Ungdommens kyrkjem¿te om st¿rre fleksibilitet innan gjeldande
gudstenesteordning. 12.september same Œret tok KyrkjerŒdet —g til ords for
reform av H¿gmessa. Kyrkjem¿tet pŒ Lillehammer 17.-22.november gjorde sŒ
vedtak(ÓH¿ymesse under endringÓ) om at H¿gmesseliturgien skal reviderast. NFG
fekk reformen som eit spesialoppdrag og sette 5 underkomitŽar i gong. Samstundes
som ny liturgi kjem ny Salmebok. Hausten 2008 skal alt materiale frŒ Nemnda pŒ
h¿yring, og hausten 2009 siktar Kyrkjem¿tet mot Œ fatte sitt vedtak.
Difor
vert 2010 eit s¾rs viktig Œr i Den norske kyrkja.
DŒverande
preses i Bispem¿tet, Biskop Finn Wagle sa i VŒrt Land 14.jan. 2004 at ein ser
for seg ei messeordning som er mindre detaljstyrt enn i dag, med st¿rre vekt pŒ
eit skapande gudstenestearbeid lokalt.
KyrkjerŒdet
sitt vedtak 10/04 talar sŒ om reform av kyrkja sitt gudstenesteliv, med delmŒl
som:
á Fleksibilitet
á Involvering
á Stedegengj¿ring
Bispem¿tet
har seinare sagt at dei vil Ó...legge til rette for musikalsk og liturgisk
mangfold og fors¿ksarbeid.Ó
I
Bj¿rgvin
Ein
har —g hengt seg pŒ dei nye trendane i stiftsadministrasjonen i Bergen:
ÓSaman
vil vi gjere Kristus kjent, trudd, elska og etterf¿lgdÓ er visjonen for
Bj¿rgvin bisped¿me. PŒ nettsidene for stiftet vert det sagt at i 2005 - 2008
vil biskopen og bisped¿merŒdet gjere denne visjonen verkeleg ved Œ vere:
á Saman som medarbeidarar
á Saman om trusoppl¾ring
á Saman om gudstenesta
(FrŒ Strategiplan for
biskopen og bisped¿merŒdet i Bj¿rgvin 2005-2008)
Visjonen
nŒr det gjeld gudstenesta i Bj¿rgvin er Œ utvikle gudstenester og andre fellesskapsformer som er prega av n¾rleik til Gud og
menneske ved Œ
1.
Arbeide for Œ involvere fleire i gudstenestearbeidet, s¾rleg
barn og unge.
2.
Legge til rette for musikalsk og
liturgisk mangfald og fors¿ksarbeid.
3.
Oppmuntre og legge til rette for
Œndeleg rettleiing og fordjuping.[8]
Familiekoret
i Nordre Fjell syng under radiogudsteneste frŒ Landro kyrkje pŒ NRK P1
22.august 1999[9].
Biskop
Finn Wagle heldt sŒ foredrag under Stiftsm¿tet i Ulvik 31.mai 2005 med titlane:
ÓVi mŒ ha eit ritualÓ-visjonar ved starten av ei h¿gmessereformÓ, og
ÓGudstenesta som stad for Trusoppleving.Ó
Han
nemnde kyrkja som ei truserfaringsr¿rsle med basis i Hebr.11, og at gudstenesta
skal spegla Guds Folk sine erfaringar med Faderen, Sonen og Heilaganden.
Ei
sakramental erfaring med Faderen, Sonen og Heilaganden!
BarnedŒp
i Landro Kyrkje, Sotra 1999.
Wagle
var elles s¾rs open nŒr det galdt kva retning revisjonsarbeidet skulle ta, og
gav fleire viktige signal, alt frŒ Œ vise til problematikken born og
gudsteneste(trusoppl¾ringsreformen), sitere frŒ offertoriesalmen ÓVi rekker
vŒre hender fremÓ(NoS 710) til kva konsekvensar det mŒ fŒ at kyrkja som
folker¿rsle har st¿rre dimensjonar enn talet pŒ fotballsupportar i Tippeligaen.
Men vi la merke til at den klassiske vestlege liturgien skulle ligge fast: Inngang,
Ordet, Forb¿n, Nattverden, Utgang. Han hadde tenkt langt meir statisk f¿r,
sa han, og lanserte slagord som: ÓFra regelstyrt –til mŒl-og
kompetansestyrt gudstenesteÓ og ÓFra h¿ymessereform til reform av kirkens
gudstjenesteliv.Ó
Wagle
sa at Óliturgisk kompetanse vil bli etterspurt.Ó I tillegg utdjupa han
reformen: I tillegg til dei vedtekne ordningane for Gravferd(2002)og
Vigsel(2003) skal kyrkja i perioden 2004-2010 fŒ ny H¿gmesseliturgi,
DŒpsliturgi, Tekstbok[10], Koralbok, Salmebok, og Bibelomsetjing!
Om
arbeidsmŒten i prosessen sa Nidaros Biskop at den skulle vera ÓŒpen og
erfaringsbasertÓ, ha Óet ¿kumenisk perspektivÓ, og at ein nettstad skulle
opprettast med tanke pŒ kommunikasjonen med kyrkjelydane. Her skal alt aktuelt
materiale samlast.
http://www.kirken.no/?event=doLink&famId=9230 [11]
I
Protokollen for m¿te i Bj¿rgvin bisped¿merŒd 14. juni 2005 av 30.06.05 kan me
—g lesa at ein m.a. har handsama: Liturgisk fors¿kssak: Fleksibel bruk av
gudstenesteboka.
Seinare
i 2005 fekk me sŒ desse brev om
ÓDen store lovsongenÓ: Trongen for eit uavhengig utkast
Ravn
Karsrud, Kapellan i Notodden skreiv under overskrifta ÓMenighet i bevegelseÓ pŒ
kirken.no:
ÒÉjeg
er stolt av Œ ha v¾rt med pŒ Œ pr¿ve noe nytt! Og jeg tror det som har skjedd
her er interessant bl.a. som et tidstypisk uttrykk for en trend i kirkebildet.
En side er den internasjonale inspirasjonen. I likhet med mange andre henter vi
metodikk direkte fra Ófortropp-menigheterÓ i England, Tyskland og USA. Mye
p.g.a. internett er veien kortere fra Holy Trinity Brompton, Willow Creek, og
Saddleback enn den er fra Underhaugsv.15. Det er ogsŒ mer Ólook to Storsalen/
Lundehaugen/ LangesundÓ o.s.v. enn Ólook to domprostietÓÉ.Ó
Og
Karsrud har meir verdfullt Œ seia.
Men
det viktige i denne samanhengen er at Karsrud nok peikar pŒ eit ¿mt punkt:
Mange opplever det no slik at dei sentralkyrkjelege organ, det einskilde
stiftet og prostiet sakte men sikkert misser sin autoritet i Dnk. Mange av oss
hadde ikkje ¿nskt det slik, men pŒ andre sida vil mange kunne seia at
kyrkjestriden pŒ 80-og 90-talet, og som vi framleis er midt oppe i mŒtte fŒ
store konsekvensar.
Ei
kyrkje i oppl¿ysing
Vi
er komne inn i ei generell oppl¿ysing i kyrkja. Dette kan ikkje stats-og
sentralkyrkjelege parolar og honn¿rord skjule. L¾remessig oppl¿ysing er ein
viktig del av dette biletet, og det fyller mange truande som har vore glade i
kyrkja med sorg. Og det er ikkje sikkert at dei passivt dermed vil godta ei ny
sentralkyrkjeleg liturgireform.
Det
kan jo —g henda at det er fleire som veit noko og har meiningar om kva
gudstenesta er og b¿r vere enn dei som KyrkjerŒdet finn pŒ Œ ta med i arbeidet
sitt.
Liturgirevisjonar
i vŒr kyrkja har dessutan ofte ikkje vore vellukka. Og ein skulle tru at kyrkja
etterkvart skulle ha l¾rt.
Domprost
Gustav Jensen, som var ein hovudperson ved liturgireformen i 1889, sa ved det
h¿vet: ÓDet hadde v¾rt Œ hŒpe pŒ at (liturgiendringa) hadde skjedd pŒ en
lempeligere og naturligere mŒteÓ.[12]
Om
1920-liturgien skreiv Bj¿rgvin bisped¿merŒd. ÓDen nye h¿gmesseritualet har no
vorte pr¿vd i fleire Œr, men det ser ikkje ut til at det f¾r rett tak i
kyrkjelydenÓ.
Noverande
messeordning ber —g ein arv med seg frŒ liturgistriden sist pŒ 70-og pŒ
80-talet som ikkje er god. Det er s¾rleg i Nord-HŒlogaland stift mange sŒr
etter ÓBispemessaÓ i 1977. Og frŒ vedkjenningsr¿rsla vart det m.a. stilt
sp¿rsmŒl om den teologiske gehalten i kollektb¿nene.
ÓHvorfor
ligger halvparten av gudstjenesteboken ubrukt? Slik har den tidlegare leiaren i
Nemnd for gudstjenesteliv, Arne Solhaug, —g kjend frŒ Musica Sacra spurt, og
viser til at mange h¿ve til variasjon i noverande Gudstenesteb¿ker ikkje er
tekne i bruk.
For
eiga rekning mŒ eg nok —g konstatere at den eksisterande ordninga mange stader
er noko av ein fiasko nŒr det gjeld Œ ta i bruk dei h¿ve ho trass alt gjer til
variasjon.
Det
er ikkje god strategi Œ venta pŒ ei ny ÓbispemesseÓ eller ÓNordstrandsliturgi[13]Ó. Nei, vi
syng ein ny song for Herren,
...saman med,
¿yar og strender
og dei som bur der!
Jes 42,10
Eit
postmodernistisk drag
NŒr
vi f¿rst er inne pŒ oppl¿ysinga i Dnk, mŒ det seiast at eit postmodernistisk
drag i kyrkja no er tydeleg. Ein kan no spore ein tendens til at prestar og
sokn kjenner seg meir og meir frie i relasjon til vedteken liturgi. Dette er
ikkje bra.
Dette
postmodernistiske draget finn vi elles heilt opp pŒ bispeplan.
Eg
vil i denne samanhengen sitera brev frŒ Oslo biskop til prostane i stiftet, om
delegasjon av mynde til Œ gjere mindre endringar i dei fastsette liturgiane
(12.12.2001):
ÓBiskopen
har en generell myndighet til Œ fravike fra gjeldende liturgiske ordninger,
jfr. gudstjenestebokens alminnelige bestemmelser pt. c Ó.[14]
Dette
hadde biskop StŒlsett ikkje rett i, for det er ikkje det som stŒr i dette
punktet, men vi kan seia at han fekk rett, for den nye ordninga for
vigsel kom etter den kongelege brudevigselen for ope TV-kamera og heile folket
i Domkyrkja i Oslo 25.august
2001. Her kunne alle sjŒ at ein av bispane
braut med den liturgien han sj¿lv skulle vere med Œ verja.
Og
etter at ein av bispane har agert etter mŒten sŒ fritt nŒr det gjeld liturgi(og
dessutan pŒ andre ikkje heilt uvesentlege felt i relasjon til kyrkja sine ordningar),
er det nok ikkje lett for nokon Œ argumentere for einskap i denne kyrkja
lenger, om vi er mange som aldri sŒ mykje skulle ¿nskje dette.
I
Oslo Domkyrkje, Órett underÓ nasen til Kyrkjedepartementet nyttar dei —g ei
messeordning som mŒ seiast Œ vera noko fri i relasjon til 1977/1983-ordninga.
ÓKom Ande med di skaparmaktÓ(NoS 209) Ein av fleire
preikestolklede frŒ Landro kyrkje, Fjell Prestegjeld, 1996. Laga av RB.
ÓDen store lovsongenÓ: Om sj¿lve utkastet.
Evangelisk-katolsk
spiritualitet
Eg
legg dette utkastet fram som h¿gkyrkjeleg prest, med klassisk luthersk
konfesjonell bakgrunn, og med ei open ¿kumenisk haldning. Du kan sjŒ n¾rare
kven eg er og kva eg stŒr for pŒ:
http://www.stellamaris.no/sp.html
Gudstenesteidealet
mitt finn eg i Skrifta:(t.d. Luk.4,16; Apg.20,7+32, og alt nemnde Rom.12,1-2)
Ò...
at de mŒ bera fram lekamen dykkar til eit levande og heilagt offer som er til
hugnad for Gud. Det skal vera dykkar Œndelege gudsteneste...Ó
Vidare er eg s¾rs takksam for
inspirasjonen frŒ mange gudstenester med prestane heime i Fana frŒ 1965 av, men
—g frŒ impulsar frŒ gode prestar og biskopar i Dnk, og sj¿lvsagt frŒ Kyrkjeleg
Fornying sine Granstemner og ptaleirar, den augustinske presteordenen Pro
Ecclesia, FBB, og SKG.
Sta.Sunniva
til Selje
Attgjeve
med l¿yve frŒ
Atelier
Amdam, 6740 Selje.[15]
Framlegget
kan elles sjŒast pŒ som ein kombinasjon av ÓDen Heilage MessaÓ til SamrŒd pŒ
Kirkens Grunn(1994-1999)[16], Altarboka av 1920, og FBBs
Kollektb¿nframlegg(1989/1991). Eg har ikkje sett noko poeng i Œ fjerne alt med
kjelde i H¿gmessa av 1977/1983 med seinare tillegg. Her er —g inspirasjon frŒ
Kyrkja si soge i vŒrt land attende til misjonstida og St.Olav(f¿r den udelte
kyrkja), bedehustradisjonen, karismatikken, fleire katolske inspirasjonskjelder
i England, Irland og USA, arbeider av den l¾rde engelske presten Dom Gregory
Dix[17], og svensk h¿gkyrkjelegdom(Giertz, GŠrtner,
Rosendal, Pleijel m.fl.)
GŒ
i Kristi Fred...
Etter
H¿gmessa, St.Nicolaikyrkja, Gran, Januar 2004. PŒ biletet ser me m.a. frŒ v.
kyrkjelydsprest Stein Barlaup, res.kap. Ketil N¿dtvedt, sokneprest Otto Odland,
prorektor Anne Karin Unneland, kantor Stein Johannes Kolnes, forf., og
sokneprest Victor Meyer.
Foto: Boe Johs
Hermansen.
George Eglinton
Alston Dix (munkenamn Gregory) (1901–1952) var ein prest og teolog som
h¿yrde til Nashdom Abbey, ein anglikansk, benediktinsk kommunitet. Han tok —g
del i britisk samfunnsdebatt, med fleire foredrag pŒ BBC.
I
den mest kjende boka si. ÓThe shape of the liturgyÓ, legg han fram hovudtesa si
om
THE
ÓFOUR-ACTION' SHAPE OF THE EUCHARISTÓ[18]
ÓThe
last supper of our Lord with His disciples is the source of the liturgical
eucharist, but not the model for its performance. The New
Testament accounts of that supper as they
stand in the received text present us with what may be called a 'seven-action
scheme' of the rite then
inaugurated.
Our
Lord
(1)
took bread;
(2)
'gave thanks' over it;
(3)
broke
it;
(4)
distributed it, saying certain words. Later He
(5)
took a cup;
(6)
'gave thanks' over that;
(7)
handed it to His disciples, saying certain
words.
We
are so accustomed to the liturgical shape of the eucharist as we
know it that we do not instantly
appreciate the fact that it is not based in
practice on this 'seven-action scheme'
but on a somewhat drastic modification of it. With absolute unanimity the
liturgical tradition reproduces
these seven actions as
(1)
The offertory; bread and wine are 'taken'
and placed on the table together.
(2)
The prayer; the president gives
thanks to God over bread and wine
together.
(3)
The fraction; the bread
is broken.
(4)
The communion; the bread and wine are distributed together.
AltsŒ:
A
Ófour-action shapeÓ-offertory of bread, prayer, fraction, communion.[19]Ó
Eg vil vidare nemne det programmet Biskop
Bo Giertz la fram dŒ han tok til i Gšteborg Stift i 1949. Han tek her til med
krisa verda har vore i, f¿r han peiker pŒ kraftkjeldene for vegen vidare i sitt
ÓHerdabrev till prŠsterskapet och fšrsamlingarna i Gšteborgs stiftÓ: Arvet frŒn
fornkyrkanÓ ÓArvet frŒn reformationenÓ og ÓArvet frŒn kyrkvŠckelsen.Ó
Som
Giertz i 1949 ¿nskjer eg at den klassiske apostoliske, katolske, reformatoriske
og evangeliske arven skal gje retning for kyrkja og gudstenesta i dag og i
framtida, i det vi kan kalla ein Óevangelisk-katolskÓ spiritualitet.
8.Juni
1949: Bo Giertz sender hyrdingbrev til Gšteborg stift.
Illustrasjon
frŒ Bo Giertz: ÓGrundenÓ(1942)
Dessutan
mŒ Giertz sine b¿ker Kristi Kyrka(1939) og Kyrkofromhet(1939) sj¿lvsagt
nemnast, saman med ÓStengrundenÓ, pŒ norsk 1942-. Som ingen andre har Giertz
makta Œ seia kva ÓEvangelisk-KatolskÓ preste-og gudsteneste pŒ luthersk
bakgrunn er:
Ò...vi nu trŠda fram
fšr att fšrenas med Kristus och sjŠlva bliva ett offer...Ó
ÒInfšr nattvarden
behŠrskas sjŠlen av en enda stor lŠngtan: att fŒ upptagas och inneslutas i (Kristi)
offer, att fŒ lyftas in i det salighetens rike, som hŠr šppnar sin port pŒ
glŠnt, att bliva Òuppfylld och kringvŠrvd av Kristi gudomÓ, fšr att tala med en
av reformationstidens nattvardsbšner.Ó
ÒKyrkofromhetÓ, s.85,
90[20]
Liv
i gudstenesta...
Men
eg vil gjerne l¿fte fram godt stoff frŒ Norge. Bjarne Skard er nemnd tidlegare.
Tore Kopperud sine b¿ker om gudstenesta er framleis aktuelle, og sume av
konfirmantb¿kene vi har fŒtt(NjŒl Klevberg/Svein Morland: Gud ER, og
Lier/Kopperud/Egil Morland sine Meir enn du anar/Lev Livet har —g formidla
gudstenesteglede. Eg nemner —g at for 15 Œr sidan vart dokumentet Liv i
gudstjenesten, Gudstjenesten i livet lagt fram for Kyrkjem¿tet(12.2/90.
Studiehefte 1991) Dokumentet seier m.a. dette om kva ei god gudsteneste er:
(Pkt 6.3 s.75)
á Ho gjev bŒde kvile, stille og utfordrar til
deltaking
á kallar til bot og omvending
á styrkjer og fornyar trua og kallar til
teneste
á formidlar bŒde undervisning og sjelesorg
á er plassen hvor ein vil ta med grannen sin(!)[21]
Eukaristib¿nene
Til
det utkastet som ligg f¿re nemner eg s¾rleg at nŒr det gjeld utforminga av
eukaristib¿nene er henta impulsar frŒ t.d. Regin Prenter; Skabelse og
Genl¿sning: Fuldendelsens offermŒltid, s.529 flg.(Kbh.1971), Erkl¾ring om
Kyrkjeleg Fornying(1969/2000) og dei l¾rde arbeidene til kateket i Ask¿y,
Reidun Jofrid Kleppestrand,(Utviklingen av nattverdliturgien fra NT til
Hippolyt, NLA 2001)
og
kyrkjelydsprest Stein Barlaup i Aukra Prestegjeld(Gjer dette til minne om meg,
LIV-kurs 2000-2001)
Eg
vil ikkje bagatellisere ÓmesseofferdebattenÓ pŒ 90-talet, men seier klŒrt at eg
stŒr for ein mellomposisjon mellom dei ÓlutherskeÓ og dei ÓkatolskeÓ der dogmet
om rettferdiggjeringa ved trua Œleine for Kristi skuld er retningsgjevar. Og
den Kristus som er for oss, er den same Kristus som er i oss. Vi mŒ dŒ
gjerne med dei polsk-amerikanske gamalkatolikkane kalla messa for ÓThe
Eucharistic Sacrifice of the MassÓ, men presiserer at Kyrkja sitt offer i
eukaristien er eit mysterium:
ÓLivets
s¿nderbrutte deler
bringer
vi deg nŒr vi kneler...Ó
(Svein
Ellingsen, NoS 650, v.1)
Dette
standpunktet ligg n¾r Prost Asle Dingstad si forstŒing i eit foredrag i Bergen
hausten 1996: Nattverden: Offer eller gave?
http://www.stellamaris.no/ad1.htm
Men
vedkjenningstru lutherdom har meir Œ ause av pŒ dette feltet enn ein skulle tru
ut frŒ moderne luthersk tradisjon og forkynning. SŒleis seier
Confessio
Augustana:
ÒSkriften(l¾rer) oss at vi rettferdiggj¿res
overfor Gud ved troen pŒ Kristus...Men Kristus befaler Œ gj¿re det til hans
ihukommelse. Derfor er messen innstiftet for at troen hos dem som bruker
sakramentet, mŒ huske pŒ hvilke velgjerninger den mottar ved Kristus, og oppreise og tr¿ste den engstede samvittighet. For dette
er Œ komme Kristus i hu: komme i hu hans
velgjerninger, og erkjenne at de i sannhet blir gitt til oss... Messen b¿r
altsŒ holdes med det formŒl at sakramentet(É) skal
rekkes dem som trenger til tr¿st, slik som Ambrosius sier: "Fordi jeg
alltid synder, mŒ jeg alltid motta legemiddelet".
Men da messen er en slik meddelelse av sakramentet, holdes der hos oss
en messe pŒ hver helligdag, - og ogsŒ pŒ andre dager hvis der er noen som
¿nsker Œ bruke sakramentet -, der sakramentet rekkes dem som begj¾rer det...denne skikk er(ikke) ny i
kirken. Chrysostomus sier at presten daglig stŒr foran alteret og kaller noen til kommunion, men andre holder han borte...
... messen har kirkens eksempel for seg ut fra
Skriften og kirkefedrene...[22]Ó
Apologien:
ÒDe(t)offer
som nŒ gjenstŒr, er takkoffer(eukjaristik‡), som ogsŒ blir kalt
lovprisningsoffer, forkynnelse av evangeliet, troen, pŒkallelsen, takksigelsen,
bekjennelsen, de helliges pr¿velse, ja, alle gode gjerninger av de hellige.
Disse offer er ikke godtgj¿relser for dem som bringer dem, de kan
ikke overf¿res til andre som ved dem
fortjener syndenes forlatelse eller forsoning ved utf¿rt gjerning (ex
opere operato). De kommer nemlig fra dem som
allerede er forsont. Og dette er den nye pakts offer,
slik Peter l¾rer i
1. Pet 2 (5): ÇEt
hellig presteskap, for at dere skal b¾re fram Œndelige
offer. [23]ÓÓ
Fridom
under ansvar
Eg
gŒr ikkje for noko Ófritt framÓ, eller Óeinkvar etter eige hovudÓ. SŒ langt det
er mogleg vil eg vise til Tenesteordninga(TO, 1990-2003) si f¿ring om presten
sitt samvirke med soknerŒda(¤2), sj¿lv om offisiell Dnk-teologi om
rŒdsstrukturen er noko snillistisk og urealistisk. PŒ andre sida gjev ny TO no
tenestegjerande prest fullt mynde over gudstenesta: ÓForrettende prest har
ansvaret for Œ lede forberedelsen og gjennomf¿ringen av gudstjenester og
kirkelige handlinger. Presten har i denne sammenheng rett til Œ treffe
beslutning i alle forhold der beslutningsmyndigheten ikke er lagt til andre enn
presten.Ó (¤7)
Likevel:
Auka liturgisk fridom kan no i ein periode vera bra. Men for at ikkje ein slik
reform skal opna for diverse fikse idŽar frŒ prestar og andre som ikkje veit
kva den klassiske messa er-eller for avvik fra den klassisk kristne og
lutherske tradisjonen, mŒ s¾rleg dei som er glade i den klassiske prestetenesta
ved altaret som celebrant, og pŒ preikestolen som predikant gŒ i f¿revegen og
visa veg.
Eg trur at det no er marknad for gode liturgar og
forkynnarar. Aller mest slike som kjenner Herren, veit kva Han, apostlane og
Kyrkja har sagt, og vil m¿te tida vi lever i med den ballasten.
For
kvar prest, kvart sokn og kvar messe mŒ det handle om Œ vera i den klassisk
kyrkjelege tradisjonen, ei fast kjerne med inngang, Guds Ord, b¿ner,
eukaristi og velsigning symbolisert med dei 5 fingrane pŒ Kristus sine
velsignande hender:
Allherskaren
Kristus(Pantokrator)
Ikon
frŒ Sta Katarinaklosteret, Sinai, Egypt
http://www2.cytanet.com.cy/gogreek/fifth.html
Istaden
for ordningar for alle tenkjelege gudstenester slik den noverande
Gudstenesteboka legg opp til, meiner eg at det er betre Œ lage ei hovudordning
med modular som kan tilpassast det einskilde h¿ve. Dette er —g god pedagogikk, ikke minst
andsynes born, og vil leie alle samlingar i kyrkja inn mot messa.
SprŒkform
SŒ
litt om god norsk sprŒkform i arbeidet. Her kan eg vise til Roald Flemestad,
komande bisp i NKK, som er ein av fleire prestebr¿dre eg skuldar mykje av den
kunnskapen eg har fŒtt om liturgi. Han seier om arbeidet sitt med Œ oversetje
Hippolyt si nattverdb¿n frŒ oldkyrkja:
...originalen
er faktisk for "arkaisk" til Œ v¾re brukelig...(den er)ytterst
vanskelig/heller umulig Œ oversette ord for ord....(og)alle moderne
tilpasninger, er relativt "frie".
Eg
har elles nytta konservativ nynorsk, men teke sikte pŒ Œ fjerna arkaiske
formar. Fader er forandra til Far der dette er naturleg. ®veleg
er forandra til Evig. Me er skifta ut med Vi f¿rste gongen
det f¿rekjem i ein samanheng, men er likevel nytta ved fleire f¿rekomster.
A-infinitiv er fors¿kt nytta konsekvent. i-endingar er skifta ut i substantiv.
Doksologiane i kollektb¿nene er normalisert bŒde i relasjon til AB 1920 og
ÓFBB-rekkjaÓ 1989/1991.
Den
Store Lovsongen-¯ygardsliturgien
I ¯ygarden
prestegjeld har sokneprest, medarbeidarar og kyrkjelege rŒd dŒ pŒ bakgrunnen
over utarbeidd ÓDen
store lovsongenÓ-Ó¯ygardsliturgienÓ, teke han i bruk pŒ pr¿ve frŒ 1.s. i advent
2005, og formalisert bruken i sams soknerŒdsm¿ter 1.februar 2006.
Seinare i 2006 hadde ¯ygarden prestegjeld visitas. I perioden
13.-17.september visiterte Bj¿rgvin Biskop Ole D.Hages¾ther sokna BlomvŒg og
Hjelme, som til saman utgjer ¯ygarden prestegjeld.
Hjelme Kyrkje,
¯ygarden, 35 Œr i 2006.
Altarbiletet var ei gave frŒ utflytta Hjelmesokningar: ÒF¿lgjande tekst
stŒr pŒ et foto av Knut Hovden med mor og far: "Alterbilledet er en gave
til Hjelme nye Kirke.Til minde om far og mor, fra Knut og Ola Hovden, sept. 28
de. September 1970."[24] Foto:
Odd Normann Thormods¾ther.
Denne saka var ein av
to store som vart tekne opp under visitasen. I lys av den vanskelege
situasjonen i Den norske kyrkja vart den andre saka gjeve namnet: Forhaling.
SjŒ n¾rare i visitasdokumenta[25].
I visitasforedraget sa biskopen m.a.:
ÓDen andre
store saka ved denne visitasen er den nye gudstenesteliturgien de har arbeidd
fram, Ó¯ygardsliturgienÓ har den vore kalla, eller ÓDen store lovsongenÓ.
De har nytta det
h¿vet som alle kyrkjelydane har no for tida, til Œ s¿ka Œ meisle ut ny liturgi
som ei pr¿veordning. Og her har de gjort noko som er uvanleg spanande: De
s¿kjer Œ halde i hop gamal levande og velpr¿vd liturgi med ein opnare
bedehustradisjon med enklare songar og stor deltaking frŒ lekfolket si side.
Det er klart at det er presten som legg mange av premissane, eg kjenner att
mykje av stoffet frŒ meir h¿gkyrkjelege tradisjonar. Sjeldan sŒg eg likevel eit
sŒ aktivt deltakande lekfolk. Her skapar de noko som verkeleg er interessant.
NŒr det gjeld
gudstenesta, gler eg meg over stor og aktiv deltaking frŒ kyrkjelyden si side,
der bŒde barn og unge er involverte. LikesŒ over eit band som er med og
supplerer orgelet. Med Powerpoint har vanlege folk heile tida oversikt over
kvar vi er og kva vi gjer. Her er solid forkynning og stor fleksibilitet.
Men som eg alt har
sagt ved fleire h¿ve: De er for glade i ord. Sj¿lv om dei er gode og bibelske
og f¿rer med seg vakker tradisjon, sŒ kan dei verte for mange. S¾rleg er dette
tydeleg i nattverdliturgien, her trengs det at nokon strammar opp og skjer
bort.
Alt endringsarbeid
tek tid. Eg trur de gjer klokt i Œ behalde den noverande liturgien ved nokre av
gudstenestene...
Sjeldan har eg hatt
sŒ mykje pŒ hjarta som nett no. Det er sŒ mange einskildobservasjonar eg hadde
hatt hug til Œ kommentere. Om att og om att har eg tatt dykk i Œ gjere framifrŒ
godt arbeid. Det gjeld ikkje minst medarbeidarane som er tilsette. Eg kunne
nemnd dei ved namn ein etter ein og fortalt kva eg har sett av faglegheit,
kj¾rleik og vilje til Œ satse.
Ver med dei no, og
nytt tida. Ho er god og full av mogelegheiter.
Ein visitas er over,
og biskopen fer vidare til andre kyrkjelydar. Eg kjenner det likevel slik at vi
er ikkje ferdige enno, ikkje eg med dykk og ikkje de med meg. Vi treng Œ ha
kontakt med kvarandre i den prosessen de har tatt til med. Her er mykje Œ vinne
og mykje Œ risikera.
De har prosten som
medarbeidar, han har de tillit til og han har vore dykk ein klok rŒdgjevar. Men
eg er komen til at eg vil attende til dykk og m¿te dykk til dr¿ftingar ei
kveldsstund om eitt Œr... DŒ har vi erfaringar frŒ den nye
gudstenesteliturgienÉ
Eg kjenner at denne
visitasen har Gud brukt. Eg seier som Paulus: ÓEg vil kome att for Œ sjŒ
korleis det gŒr med dykkÉÓÓ
18.september 2007 heldt sŒ biskopen ÓEttervisitasÓ i
¯ygarden. Av referatet framkjem at dette vart bestemt om ÓDen Store LovsongenÓ:
"Den store lovsongen" - Pr¿veliturgien for ¯ygarden
Prestegjeld
Ó-Har fŒtt l¿yve til Œ pr¿va denne liturgien ut Œret 2007.
Korleis skal sŒ evalueringa gjennomf¿rast:
- Finst ferdige
evalueringsskjema for dette arbeidet. Her vil det bli fanga opp kva den meiner
som gŒr ofte til gudsteneste/den som gŒr meir sporadisk i kyrkja.
- B¿r ha hjelp frŒ bisped¿mmekontoret om korleis dette b¿r
gjennomf¿rast.
- Endeleg vedtak b¿r venta til over pŒske 2008.
- Anbefalar at "Den store lovsongen" blir brukt til
dette er avklart etter endeleg vedtak.
- Tilbakemeldingane har vore konstruktive. Liturgien er blitt
litt endra og justert etter kvart.
- Mest
tilbakemeldingar pŒ salme/songval, mindre av orda i liturgien.Ó
I skrivande stund er evalueringa ikkje gjort.
Dersom andre prestar, prestegjeld, sokn, kyrkjelege
organisasjonar osb. som vil halde fast pŒ klassisk kristen tru og kristent liv
¿nskjer Œ gjere det same som ¯ygarden kan dei gjerne gjere seg bruk av
soknepresten si saksutgreiing, framlegg til vedtak, og pŒf¿lgjande soknerŒdsvedtak:
http://www.stellamaris.no/storlovs.htm
Til vidare studium og Litteratur:
DEN STORE LOVSONGEN
AGENDE FOR FEIRING AV DEN HEILAGE MESSA
Versjon 01.12.2012.
Framlegg til Messebok for prestegjeld, sokn og kyrkjelydar som vil halda fast pŒ klassisk kristen tru og
kristent liv.
(Samsvarer med strukturen i Hovudgudsteneste for
Dnk, 2011.)
http://www.stellamaris.no/DSLfvaug06.htm
http://www.stellamaris.no/DSL
fullversjon 310806.pdf
http://www.stellamaris.no/DSLuodes12.htm
http://www.stellamaris.no/DSL
utskriven ordning desember 2012.pdf
http://www.stellamaris.no/DSLeukyfeb06.htm
http://www.stellamaris.no/DSLeukyfeb06.pdf
http://www.stellamaris.no/DSLafgtb77.htm
http://www.stellamaris.no/DSL
Alt forboner GTB1977 300806.pdf
Nokre
tips til hjelp for celebrantar ved feiring av messe Versus populum:
http://www.stellamaris.no/versuspop.htm
Bruk
av r¿ykjelse i messer og tideb¿ner:
http://www.stellamaris.no/royk.htm
Ekstra forb¿ner frŒ Gudstenesteb¿kene
1992:
http://www.stellamaris.no/forb.htm
Messeordning SKG/SamrŒd pŒ Kirkens Grunn:
http://www.stellamaris.no/skgm2.htm
http://www.stellamaris.no/skgm3.htm
Liturgi
for pŒskenattsmesse:
http://www.stellamaris.no/paskenatt.htm
PŒ
kan ein —g finna:
Rettleiing ved DŒp
http://www.stellamaris.no/dop1.htm
DŒpsliturgi
http://www.stellamaris.no/doplit.htm
Rettleiing ved Privat SkriftemŒl
http://www.stellamaris.no/skrifte.htm
Rettleiing ved Konfirmasjon
http://www.stellamaris.no/konf1.htm
Rettleiing ved Nattverd
http://www.stellamaris.no/euk3.htm
Rettleiing ved Sjukesalving
http://www.stellamaris.no/salv.htm
Rettleiing ved Vigsel
http://www.stellamaris.no/bryll.htm
Vigselsliturgi
http://www.stellamaris.no/viky.htm
Rettleiing ved Gravferd
http://www.stellamaris.no/gravf.htm
Sext(Middagsb¿n): Liturgi
http://www.stellamaris.no/sext.htm
Liturgiar for velsigning av heimen
http://www.stellamaris.no/vigsheim.htm
Helge Aarflot: Barn og liturgi: La dem myldre for Herren! L¾re og Liv
5/1977
H.Aldenhoven: Die spirituell-theologischen Konsequenzen der Struktur des
Eucharistigebetes. Internationalen Kirchlichen Zeitschrift 3/1980
Sverre Aalen: Nattverden som offermŒltid i det NT TTK 1964 s.193 flg.(OgsŒ i GSGS
Univ.forl.,1973, s.129)
Stein Barlaup: Gjer dette til minne om meg, LIV-kurs 2000-2001
Armin-Ernst Buchrucker: Wort, Kirche und Abendmahl bei Luther,
Stelten&Co, Bremen 1972
Nils A. Dahl: Feiringen af Herrens nattverd i den eldste kirke og i vŒr
egen tid. i: Nattverden i menighetens liv, utg.av Den norske kirkes
presteforening, Oslo 1977, 32-74.
Fritjof Dalby : KyrkoŒrets Dagar och Heligdagar, Verbum 1964
Asle Dingstad: Nattverden-offer eller gave? Foredrag FBB 1996[26]
Dom Gregory Dix : Jurisdiction in the early church, Church Literature
Assocation, London 1938
Dom Gregory Dix: The Theology of Confirmation in relation to baptism,
Dacre Press, Westminster, 1946
Dom Gregory Dix: The image perpetuated, i: The image and likeness of God,
Dacre Press, Westminster, 1953
Dom Gregory Dix: The Gospel for the Greeks, i: Jew and Greek, Dacre
Press, Westminster, 1953
Dom Gregory Dix: The shape of the liturgy, A&C Black, 1945
Roald Flemestad: Den j¿diske bakgrunn for nadverdsb¿nner, L¾re og Liv
2/1996
Roald Flemestad: Nadverdsfeiringens b¾rende struktur, L¾re og Liv 4/2007
Bo Giertz: Kristi Kyrka, Verbum,
1939
Bo Giertz: Kyrkofromhet, Verbum, 1939
Bo Giertz: Grunden, Verbum, 1942
Bo Giertz: Stengrunden, Arne Gimnes m.fl.1942-.
Per Bj¿rn Halvorsen: De f¿rste kristnes eukaristi, I og II. St. Olav
1978.
Per Bj¿rn Halvorsen: Jesu nattverd. Messen gjennom 2000 Œr. Oslo: St. Olav forl. 1989.
Stig Wern¿ Holter: Ny ordning for h¿ymessen UT 2/1976
Oddvar Johan Jensen: Det effektivt n¾rv¾rende Golgataoffer: Et sp¿rsmŒl
til KF's nattverdteologi. KFs Meldingsblad 3/1981, s 11-16
Karl-Hermann Kandler: Christi Leib und Blut: Studien zur gegenwŠrtigen
lutherischen Abendmahlslehre, 1982
Katolsk-luthersk samtalegruppe i Norge: Nattverden-Herrens mŒltid.
Uttalelse 1982
Kollegiet i KF: Memorandum om Kristi lidelse og d¿d LK 1975 s.172 flg.
Kollegiet i KF: Merknader til Limadokumentet, s.6-7, 1982
Tore Kopperud: PŒ jorden som i himmelen. Nye Luther forlag, 1989
Tore Kopperud: PŒ vandring gjennom kirkeŒret, Nye Luther forlag, 1992
Reidun Jofrid Kleppestrand, Utviklingen av nattverdliturgien fra NT til
Hippolyt, NLA 2001
NjŒl Klevberg/Svein Morland: Gud ER, Aschehoug, 1981
StŒle Johannes Kristiansen: Apropos nattverddebatten, L¾re og Liv 4/1996
Hans Christian Lier/Tore Kopperud/Egil Morland: Meir enn du anar/Lev
Livet
Ole Fredrik Kullerud, Liturgi uten estetikk? Troens Ord 1/2008
L¾re og Liv 1/1975 Midtsider: Gudstjeneste(Kr.Edvard Skaar?)
L¾re og Liv 6/1975 Midtsider: H¿ymessen(Kr.Edvard Skaar?)
Svenn Martinsen: Nattverdens hellige mysterium, Foredrag KFs Arbeidsdager
1984, i: FS HŒkon Fred Breen, 280888.
Svenn Martinsen og Otto
Odland: Evangelisk-Katolsk Kirke, 2000
Svenn Martinsen: Godt Œ
komme hjem, 7 Radioprekener pŒ NRK P1, 1999-2003. Arken forlag, 2004.
John Henry Cardinal Newman: Private Judgment, i: Essays and Sketches,
Vol.2, 1948
Torbj¿rn Olsen:
Gudstjeneste 1, Mel¿y 1987
Torbj¿rn Olsen:
Gudstjeneste 2, Mel¿y 1987
Regin Prenter: Skabelse og Genl¿sning: Fuldendelsens offermŒltid, s.529
flg. 1971
Joseph Kardinal Ratzinger(Pave Benedikt XVI): Liturgiens Œnd, St. Olav
2001
SamrŒd pŒ Kirkens
Grunn: Troserkl¾ringen(Statement of Faith) av 080499
Kr.Edvard Skaar: Teologien i eucharistib¿nnene LK 1975? s.220-224.
Kr.Edvard Skaar: Nattverden som offermŒltid L¾re og Liv 4/5 1975
Kr.Edvard Skaar: Den nye H¿ymessen, en vurdering L¾re og Liv 2/1976
Kr.Edvard Skaar: Det eucharistiske offer. En analyse og et bidrag til
dr¿ftelsene av nattverden i nyere luthersk teologi. TTK 44(1973),177-193.
Kr.Edvard Skaar: Eucharistib¿nnen. TTK 50(1979), 173-193.
Kr.Edvard Skaar: Bidrag i Nattverden i menighetens liv (Andaktsbokselskapet
1977, 75-86.)
Bjarne Skard : Inkarnasjonen: En dogmehistorisk fremstilling. Land og
Kirke, 1951
Sverre H.Smebye: Gudstjenesten Kirkens m¿te med Kristus L¾re og Liv
6/1975
Sverre H.Smebye: Nattverdens elementer efter Kristi innstiftelse og i
Kirkens bruk.(manus)
Sverre H.Smebye: S¿ndagens H¿ymesse som Nattverdgudstjeneste.(manus)
KŒre Svebak: Ny Messe-Nytt forfall L¾re og Liv 1-2/1978
¯ystein Thelle: Bidrag i Nattverden i menighetens liv
(Andaktsbokselskapet 1977, 75-86.)
H.E.Wisl¿ff: Nattverdsyn og nattverdpraksis i vŒr kirke i dag. LKT
20/1955
Seljumannamesse. Vandregudsteneste i Bergen
sentrum Juli 1991.
PŒ biletet ser me m.a.(skjult) Sokneprest
Mariakyrkja Otto Odland, Domprost Halfdan Tschudi Bondevik, Sokneprest Fridalen
Nils Peder KjetsŒ, Res.Kap. Johanneskyrkja og St.Jakob Henry Skogvoll,
Diakonisse, Sokneprest Loddefjord Arnfinn Haram, Kantor Salhus Knut Nyborg, og
litt av Sokneprest Johannes og St.Jakob Stein Eirik Foss.
Forfattaren var Sokneprest i ¯ygarden
Prestegjeld frŒ 2002-2013.
Kapellan i Fjell Prestegjeld, med s¾rskild
ansvar for Nordre Fjell(1990-2002).
Sokneprest i Bud i Romsdal 1979-1990
Feltprest i Luftforsvaret 1978-1979. Ordinert
1978 av Bj¿rgvin Biskop Thor With.
Vegleiar Region Vest SKG SamrŒd pŒ Kirkens
Grunn 1998-2001.
Nokre andre publikasjonar utanom dei som er nemnde over:
-1989 Kyrkje i Oppbrudd Visitasmelding til
M¿re Biskop
1989 Kyrkjelydane ved Hustadvika. (Red.) pŒ
internett
http://www.stellamaris.no/kyrkjelydane.pdf
-1990 Papirer fra Prestegardsloftet. (Red.)
-1996 ÒEg ber ikkje agg til nokon.Ó Soga om
Sokneprest Ingolf Boge sitt martyrium. Bj¿rgvin kyrkjesogelag sitt Œrsskrift,
pŒ internett
http://www.stellamaris.no/boge.htm
-2006 KlŒr til Forhaling Visitasmelding til
Bj¿rgvin Biskop (Red.) pŒ internett
http://www.stellamaris.no/vismeld.htm
Ó, du Guds apostelskare,
hvilken kj¾r og salig stund
da med sang du fikk besvare
sang av Jesu egen munn,
i et stort Halleluja
prise Gud for frelse fra
hint Egyptens tunge plager
og for Kanaans frydedager.Ó
(Kingo, NoS 142, v.3)
[1]Kjelder:
Altarbok
for Den norske kyrkja, 4. oppl. Andaktsbokselskapet,
1920- Oslo 1966.
Gudstenestebok
for Den norske kyrkja, I-II 1977-1992. Verbum, Oslo 1992.
Tillegg
til Gudstenestebok for Den norske kyrkja, I-II/Fors¿kssakar, 1996- Verbum, Oslo
1996.
Gudstjeneste.
Torbj¿rn Olsen, Glomfjord 1987.(Inkl.Illustrasjonar)
Gudstjeneste.Tilleggshefte.
Torbj¿rn Olsen, Glomfjord 1987.
Kollektb¿ner.
Bearbeidd av Svein Morland og Otto Odland etter bokmŒlsutgŒve
1989, utgjeve med f¿reord av Foreningen for Bibel og bekjennelse 1993. Nokre redaksjonelle endringar 2005.
Til FBB si
kollektb¿nutgŒve er lagt b¿nene frŒ Altarbok for Den norske kyrkja, 4.oppl., s.61-63 og 71-80.
ÓGran-messaÓ. I ymse utgŒvar nytta ved Kyrkjestemner til B¿ne-og
Arbeidsfellesskapen Kyrkjeleg Fornying frŒ 1967-1993.
Messeordning for SKG(SamrŒd pŒ Kirkens Grunn)-etter h¿yringsrunde 1998 og
vegleiarkollegiets gjennomarbeiding 1998 og 1999, slik ho vart nytta i SKG
Region Oslo/ Hamar og Vest(Bj¿rgvin og Stavanger)
Den
hellige messe. Agende for Den nordisk-katolske
kirke 1999-2005.
Den store lovsongen,
Gudstenesteprosjekt ¯ygarden Prestegjeld 2004-.
[2] SjŒ —g agende for feiring
av den heilage messa for prest, diakon, kantor og
andre kyrkjeleg tilsette.
[3] SjŒ
vidare: http://www.stellamaris.no/kyrkj.htm
[5] SjŒ
vidare: http://www.stellamaris.no/kyrkj.htm
[6] SjŒ —g frŒ same kjelda ÓEt
ekskurs om kultenÓ. s.38-41 og 69-70.
[7] Uttrykk ofte nytta av min l¾refar, prof.dr. Leiv Aalen. SjŒ
—g http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesia_Militans
[8] SjŒ —g ÓStrategiplan
for Dnk 2005-2008Ó.
[10] M.a skal diskuterast om ein
skal ha to, eller tre tekstrekker.
[11] F¿rebels
mŒ eg innr¿mme at eg er noko uroa over framlegga. Dnk ser ut
til Œ gŒ mot ein reform som vil kunne markere eit markert brot med tradisjonen.
SjŒ —g Liturgi uten estetikk? Pastor Ole Fredrik
Kullerud, Troens Ord 1/2008.
[12] SjŒ meir om Gustav Jensen i
Prof.Bernt T. Oftestad sin artikkel:
[13] Namn pŒ utkast til ny
Familiegudstenesteliturgi, brukt pŒ Nordstrand alt frŒ 1978.
[14] Bj¿rn Sandvik:
ÒKirkens liturgi-eller prestensÓ
(MF, mars 2004)
[16] Denne liturgien fekk eg
sj¿lv vere med Œ utforme i eit rikt og stimulerande kollega-og medarbeidarskap
i Vegleiarkollegiet i SKG.
[18] Eucharist and the Lord's supper, Dom
Gregory Dix: The shape of the liturgy, Chapter
IV 1945, s.48-49.
[19] Her skil
eg lag med min l¾refar prof.dr. Leiv Aalen:
ÒAnamnesen (ihukommelsen
av Kristi frelseshandlinger) var s¿kt tydeliggjort(-I
Granmessen, 1979, forf.anm). Det var innf¿rt epiklese
(pŒkallelse av Den hellige Œnd over br¿d og vin). I Kirkelig Fornyelse
var ¿nsket om reform av gudstjenesten pŒ slike
¿kumeniske premisser levende. Men enkelte av elementene m¿tte
motstand. Professor Leiv Aalen skal under en nattverd under kirkestevnet
pŒ Gran i januar 1979 stille ha reist seg opp og
listet seg ned til d¿ren. Han skal pŒ tomannshŒnd ha meddelt at han ikke kunne delta i en nattverd som var heretisk. Han tok
ogsŒ offentlig (under et mŒltid pŒ Granavolden) til orde og
sa han betraktet "Gran-messen" som heretisk! Dagen
etter hadde celebrant, sokneprest Stein Eirik Foss forandret liturgien,
"vi mŒ jo bruke gjeldende innstiftelsesord for Dnk". Epiklesen var for Aalen uakseptabel i en luthersk messe.
(Liturgi uten estetikk? Pastor Ole Fredrik Kullerud, Troens Ord 1/2008)
Seinare vart
epiklesesp¿rsmŒlet i KF l¿st pŒ eit vis, m.a med bidrag, fra forf., f¿redrag Arbeidsdagene Furuset 1982. (Publisert
i FS HŒkon Fred Breen, 1988). I ein sum: Kommunions-eller
konsekrasjonsepiklese?Men Dnks
"Johannesliturgi"(1983) vart meir radikal enn den eg fekk meg til Œ
gjere framlegg om Œret f¿r!( Har begge typer epiklese)
[20] SjŒ
vidare http://www.stellamaris.no/bg1.htm
[21] SjŒ —g sokneprest Bj¿rn Sandvik sitt
interessante f¿redrag: ÒKirkens liturgi-eller prestensÓ(mars 2004) kor han ikkje bare viste til ei
viss ÓnussifiseringÓ i mŒten sume prestar feirer dŒpsliturgien, men —g m.a.
Œtvarar mot utviklinga i det komande liturgiske revisjonsarbeidet pŒ basis av
den nye gravferdsliturgien som det er sagt skal finna si endelege form i 2007:
ÓPraktisk teologi er teologiens dronning har det v¾rt sagt. Og liturgikk
er kjernen i all praktisk teologi. Tendensen i utvalg av skriftlesninger er
klar: En vil ...avdempe talen om dommen og evighetsalvoret. ÓTr¿ste- og b¾reÓ-
linjen er understreket, mens hyrde- og l¾refunksjonen er svekket. Og liturgien
preger ogsŒ forkynnelsen. Noen ganger mŒ en sp¿rre om det er en prest som
taler, eller en psykolog eller terapeut.Ó
[22] Confessio Augustana art. 28, 28 flg.
[23] SjŒ
vidare: http://www.stellamaris.no/eukoffer.htm
[24] SjŒ
vidare: http://www.stellamaris.no/kyrkj.htm