Herren syner seg for Abraham i Mamre, 1.Mos.18.1 flg. Bysantinsk ikon frŒ slutten av 15.Œrh.

 

"Den Store Lovsongen. Den Heilage Messa-2008":

 

Om Œ vera i pakt med Kyrkja sin tradisjon.

Oppdatert 1. juli 2013

Med bilag:

Framlegg til ny Messebok[1] for prestegjeld, sokn og kyrkjelydar som vil halda fast pŒ klassisk kristen tru og kristent liv[2].

 

Av Sokneprest Em. Fr.Svenn Martinsen PE, Rong.

svennam@hotmail.com

 

ÓSyng ein ny song for Herren,

lovsyng han frŒ heimsens endar,

de som ferdast pŒ havet,

og alt som fyller det,

de ¿yar og strender

og de som bur der!Ó

Jes 42,10

 

 

 

 

Landsbyprestar i Manger, Herdla og ¯ygarden prestegjeld feira messe her. Hjelme Gamle Kyrkje, ¯ygarden, frŒ 1875.  Foto: Odd Normann Thormods¾ter[3].

 

F¿reord

 

VŒren 2007 innvilga Det Regionale Etterutdanningsutvalet i Bj¿rgvin Bisped¿me(BBD) meg Studiepermisjon i 2008. Prosten fastsette seinare permisjonen til mandag 4.februar-s¿ndag 13.april 2008. DŒ s¿knaden vart sendt, var det 13 Œr sidan siste Studiepermisjon, og 24 Œr sidan den f¿rste. Eg har no vore sokneprest i ¯ygarden i innpŒ 6 Œr.

"F¿rstelinetenesta" i kyrkja, og s¾rleg i eit eineprestegjeld er hard, men med mange gode stunder ved altaret, pŒ preikestol og i sjelesorga. Difor var det godt no Œ fŒ Òlese seg oppÓ i teologien, Œ fŒ kvile og fŒ vere meir i b¿n enn det den utfordrande "f¿rstelinetenesta" gjev h¿ve til.

Studiepermisjonsemnet er s¾rs aktuelt, med ein omfattande liturgirevisjon i Dnk pŒ trappane. Samstundes har kyrkjelydane mine i ¯ygarden Prestegjeld i 2004 (formalisert 2006) sett i gong gudstenesteprosjektet ÒDen Store LovsongenÓ-¯ygardsliturgien ut frŒ gudstenestesynet til Den Heilage Apostelen:

ÒDifor legg eg dykk pŒ hjartet, sysken, ved Guds miskunn, at de mŒ bera fram kroppen dykkar som eit levande og heilagt offer, til glede for Gud. Det skal vera dykkar Œndelege gudsteneste. Og innrett dykk ikkje etter denne verda, men lat dykk omskapa ved at de fŒr eit nytt sinn og kan d¿mma om kva som er Guds vilje: det gode, det som er til glede for Gud, det fullkomne.Ó (Rom.12,1-2)

Bakgrunnsmaterialet er m.a. boka til den store engelske anglikanske presten og benediktinarmunken Dom Gregory Dix(1901–1952)[4]"The shape of the liturgy". Dix' tese er at det alltid har vore 4 element i den klassiske nattverdliturgien:"The Four-Action shape of the Eucharist", dvs. Offertoriet, Eukaristib¿na, Br¿dsbrytinga og MŒltidet.

 

Eg legg dŒ pŒ dei neste sidene fram det som framstŒr som ein popul¾rteologisk artikkel.

 

Rong, 13.april 2008

3 s i PŒsketida

Jubilate!

Svenn Martinsen

Sokneprest i ¯ygarden Prestegjeld

svennam@hotmail.com

Etter eit utkast frŒ 2005

 

Eg takkar

Professor William Tighe, Muhlenberg College, Allentown, PA, USA,

og pastor Ole Fredrik Kullerud, for verdfulle innspel og kommentarar.

 

 

 

Ichtys. Preikestoldetalj frŒ BlomvŒg Kyrkje, BlomvŒgnes, 1931[5].

 

"Den Store Lovsongen. Den Heilage Messa-2008":

 

Om Œ vera i pakt med Kyrkja sin tradisjon.

 

I boka si ÓInkarnasjonen-En dogmehistorisk fremstilling.Ó (Land og Kirke 1951/1971) skriv Biskop Bjarne Skard til Tunsberg om korleis Kyrkja vann over heresiane(vrangl¾rene)om Kristus i oldkyrkja. Han nemner dŒ sj¿lvsagt innsatsen som vart gjort av dei store kyrkjefedrane som St.Ireneus, St.Tertullian og St.Athanasius. Men

 

Óskulle en f¿rst tenke pŒ personene, ville det v¾rt minst like viktig Œ fŒ et glimt av ogsŒ de mange jevne slitere, som vel ikke nŒdde sine teologiske l¾remestre til kn¾rne, men gjorde sin stille gjerning rundt omkring i menighetene, der avgj¿relsene til syvende og sist falt. Det er bare sŒ sjelden de dukker frem for oss,- f.eks den antiokenske presten som opptrŒdte pŒ en av synodene...og brakte sakene i havn ved sitt glimrende innlegg, -eller den anonyme bondebispen fra samme tid som m¿ter oss...(i Syria)...med en hel kirkeordning; den er intet mesterverk, men en fŒr hilse pŒ en trofast arbeider i vingŒrden, som forstŒr seg pŒ praktisk kristendom...Ó[6]

(Skard, Inkarnasjonen, s.67-68)

 

NŒr eg med dette legg fram eit uavhengig utkast til ny H¿gmesseliturgi, og deler av ny Gudstenestebok, gjer eg dette med tanke pŒ mange Òtrufaste arbeidarar rundt ikring i kyrkjelydaneÓ, Òsom skj¿nar seg pŒ praktisk kristendomÓ.

 

Ortodoksi som rett lovprising.

 

Den norske kyrkja, saman med dei store historiske kyrkjene i Vesten, er i hardt v¾r. Vi er midt i ein situasjon som biskop, dr. Per L¿nning ved eit h¿ve kalla Òden st¿rste krisa siden reformasjonen.Ó

 

Mange prestar, kyrkjeleg tilsette, kyrkjelege rŒd og lekfolk pŒ grasrota kan nok vera samde i dette. Men samstundes er mange tilbakehaldande med Œ agere i situasjonen. Dette kan ha Œ gjera med ein slags kongresjonalisme: Det gŒr bra lokalt, sŒ dŒ fŒr det som t.d. gŒr f¿re seg i Oslo vera andre si sak. Men dette kan henge saman med ein noko ÒsnillistiskÓ spiritualitet, som til d¿mes lite vŒgar

Òden gode striden i trua,Ó(1.Tim.6,12).

 

Ei sann Kyrkje er meir enn det lokale. Ho er ecclesia militans[7], ei kjempande kyrkje, og dŒ er det ingen anna rŒd enn Œ l¿fte flagget, ta opp Jesu kross og f¿lgja Han:

 

ÇVil nokon vera i lag med meg, mŒ han seia nei til seg sj¿lv og ta krossen sin opp og fylgja meg.Ó(Matt.16,24)

 

Kva har liturgien med dette Œ gjera? Mykje. I nemnde bok seier Biskop Skard —g at

 

ÒÉoldkirkens faste linje mellom avgrunnene liggerÉikke noe annet sted enn gjennom de hundretusener av liturgiske tjenester som vi hele tiden mŒ fornemme som bakgrunnen forÉteologienÉI denne gudstjeneste er den ÒortodoksiÓ blitt til som f¿rst i annen omgang betyr Òrett l¾reÓ, men i f¿rste omgang Òrett lovprisningÓ-i hjerter som tilber og pŒ lepper som bekjenner, og med biskopen ikke ved sitt skrivebord, men ved Herrens bord.Ó

(Skard, Inkarnasjonen, s.38-39)

 

 

 

Noregsvenen, tidlegare Biskop av Fulham, no romersk-katolsk prest, Msgr. John Broadhurst, under messa ved Forward in Faith sitt General Assembly, Christ the King Cathedral, London, September 1998.

Foto: Tom H¾ngsle

 

Sj¿lv om kyrkjekampen i vŒre dagar pŒ mange vis har etikken, sp¿rsmŒlet om kva som er rett kristen livsf¿rsel som tema, gjeld nok striden same sak som i oldkyrkja. Djupast sett handlar det om truskapen mot Kyrkja sin Herre, Gud Sonen Jesus Kristus, og Hans Ord, og difor om Œ leva som Kyrkje og som einskildkristne i den apostoliske og katolske tradisjonen som ber med seg livsstraumen frŒ Den Oppstandne Frelsaren, og som opnar vegen til Faderen, og himmelen.

 

PŒ den andre sida finn vi den ny-gnostismen, som legg inn eigne tolkningar og nye vriar pŒ Skrifta, og som endar opp i menneskeskapt kristendom og ideologi som eg meiner det er ingen vits Œ bruke tid pŒ.

 

Liturgien som hjelp i viktig vegval.

 

Kva er Den norske kyrkja? Anten ein sit i Kyrkjedepartementet, KyrkjekomitŽen pŒ Stortinget, er journalist i vandrehallen same staden, har sete i KyrkjerŒdet, Kyrkjem¿tet eller i Bispem¿tet har ein nok meiningar om dette.

 

Men Confessio Augustana seier likevel klŒrt at Kyrkja er der kor Evangeliet vert l¾rt rett og sakramenta brukt slik Kristus innstifta dei. (Art. VII)

 

Tyngdepunktet i kyrkja ligg ikkje i Oslo. Det ligg i lokalkyrkjelydane og i den lokale prestetenesta. Derfor skal vi pŒ grasrota, som gjer vŒr daglege gjerning for Evangeliet og Gud Herren Jesus Kristus i f¿rstelina ikkje tenkje smŒtt om vŒr eiga teneste. Eg veit sj¿lv kva for enorm verdi tenesta til mange av mine forgjengarar i tenesta har hatt for folk.

 

 

Herdla kyrkje. Gravferd for dei 7 omkomne etter mineulukka pŒ Hegg¿y  4.mai 1941. 1 vart skadd. Denne ulukka ber¿rte dette bygdelaget s¾rs sterkt. Ein helt umogeleg situasjon for dei s¿rgande pŒ si side og den unge soknepresten Einar Tesdal pŒ si side. Men: forf. si kjelde: ÓDen dagen heldt presten den beste preika eg har h¿yrt. Han las teksta og sa sŒ ingen ting.Ó Bilete: Gerhard Garatun Tjeldst¿, Bergens Tidende©.

 

 Og kva for meining er det at i at eit fŒtall menneske i Dnk sitt leiarskap ÓvrirÓ Kyrkja sin kurs i ei lei som dei fleste av oss pŒ grasrota ikkje vil, og no i mange Œr har hausta mykje grŒt og fortviling mellom oss som vil stŒ for klassisk kristendom?

 

NŒr Skard i nemnde bok skriv om kyrkjekampen mot slutten av det 3.Œrhundret(s.68 flg.) seier han at dei som vart leiarar i kampen tok til Œ studere Skrifta, og det vi kjenner som Vedkjenninga, og dei f¿rste kyrkjefedrane som St.Justin Martyr og St.Hippolyt pŒnytt.

 

For:

 

Det mŒ gj¿res alvor av Kristus som Gud og mann i bibelsk mening.

 

Og, med tanke pŒ liturgien sin plass i dette biletet:

 

ÓHar man(fremfor alt hatt)en stille (alliert) i kirkens aller helligste, i selve det gudstjenestelige liv. Her var stedet, den gang som nŒ-hvor tidenes skiftende klima hadde vanskeligst for Œ gj¿re seg gjeldende. Ritualer og liturgier har en seig styrke, de forvitrer sent og er ikke lette Œ omprege-den dag i dag er vŒr h¿ymesse i ..store drag den samme som den Justin (Martyr) og Ireneus(av Lyon) feiretÉ

 

Guds Ord, b¿nnetjenesten, nattverden:

 

Hjertene oppad!

Vi har l¿ftet dem til herren!

La oss takke Herren!

Det er verdig og rett.

I sannhet verdig og rett er detÉÓ

(Skard, Inkarnasjonen, s.69-70)

 

 

 

ÓHerre, eg er ikkje verdig at du kjem under mitt tak...Ó

Eukaristifeiring i hovudkyrkja i Fjell Prestegjeld, hausten 1998.

Foto: Odd Normann Thormods¾ter.

 

Som i oldkyrkja er det i kyrkjelydane avgjerslene vil falla i endeleg vegval for Den norske kyrkja sine sokn og prestegjeld. Som alltid ved vegkryss er det viktig Œ vita kor ein kjem frŒ, for dŒ veit ein mykje meir om kven ein er, og kor ein skal. Messeordninga ÒDen store lovsongenÓ er tenkt som ei hjelp i dette valet for dei mange gode prestar, kyrkjeleg tilsette, kyrkjelege rŒd, og leke til Œ leva ut ÒpraktiskÓ men —g klassisk kristendom.

 

ÓDen store lovsongenÓ: Sidan siste messereform.

 

Det har hendt mykje sidan H¿gmessa 1977/1983 og dei to Gudstenesteb¿kene kom i 1992. DŒ Liturgikommisjonen vart lagt ned pŒ 80-talet, var signalet at arbeidet med liturgien mŒtte halda fram. Og i heile denne tida har KyrkjerŒdet hatt eit fast liturgiutval, det som no ber namnet ÓNemnd for gudstenesteliv.Ó(NFG)

 

PŒ landsplan

 

I 2003 ba Ungdommens kyrkjem¿te om st¿rre fleksibilitet innan gjeldande gudstenesteordning. 12.september same Œret tok KyrkjerŒdet —g til ords for reform av H¿gmessa. Kyrkjem¿tet pŒ Lillehammer 17.-22.november gjorde sŒ vedtak(ÓH¿ymesse under endringÓ) om at H¿gmesseliturgien skal reviderast. NFG fekk reformen som eit spesialoppdrag og sette 5 underkomitŽar i gong. Samstundes som ny liturgi kjem ny Salmebok. Hausten 2008 skal alt materiale frŒ Nemnda pŒ h¿yring, og hausten 2009 siktar Kyrkjem¿tet mot Œ fatte sitt vedtak.

Difor vert 2010 eit s¾rs viktig Œr i Den norske kyrkja.

 

DŒverande preses i Bispem¿tet, Biskop Finn Wagle sa i VŒrt Land 14.jan. 2004 at ein ser for seg ei messeordning som er mindre detaljstyrt enn i dag, med st¿rre vekt pŒ eit skapande gudstenestearbeid lokalt.

 

KyrkjerŒdet sitt vedtak 10/04 talar sŒ om reform av kyrkja sitt gudstenesteliv, med delmŒl som:

 

á   Fleksibilitet

á   Involvering

á   Stedegengj¿ring

 

Bispem¿tet har seinare sagt at dei vil Ó...legge til rette for musikalsk og liturgisk mangfold og fors¿ksarbeid.Ó

 

I Bj¿rgvin

 

Ein har —g hengt seg pŒ dei nye trendane i stiftsadministrasjonen i Bergen:

 

ÓSaman vil vi gjere Kristus kjent, trudd, elska og etterf¿lgdÓ er visjonen for Bj¿rgvin bisped¿me. PŒ nettsidene for stiftet vert det sagt at i 2005 - 2008 vil biskopen og bisped¿merŒdet gjere denne visjonen verkeleg ved Œ vere:

 

á       Saman som medarbeidarar

á       Saman om trusoppl¾ring

á       Saman om gudstenesta

(FrŒ Strategiplan for biskopen og bisped¿merŒdet i Bj¿rgvin 2005-2008)

 

Visjonen nŒr det gjeld gudstenesta i Bj¿rgvin er Œ utvikle gudstenester  og andre fellesskapsformer  som er prega av n¾rleik til Gud og menneske ved Œ

 

1. Arbeide  for Œ involvere  fleire i gudstenestearbeidet, s¾rleg barn og unge.

2. Legge til rette for  musikalsk og liturgisk  mangfald og  fors¿ksarbeid.

3. Oppmuntre og legge til  rette for Œndeleg rettleiing og  fordjuping.[8]

 

 

 

Familiekoret i Nordre Fjell syng under radiogudsteneste frŒ Landro kyrkje pŒ NRK P1 22.august 1999[9].

 

Biskop Finn Wagle heldt sŒ foredrag under Stiftsm¿tet i Ulvik 31.mai 2005 med titlane: ÓVi mŒ ha eit ritualÓ-visjonar ved starten av ei h¿gmessereformÓ, og ÓGudstenesta som stad for Trusoppleving.Ó

 

Han nemnde kyrkja som ei truserfaringsr¿rsle med basis i Hebr.11, og at gudstenesta skal spegla Guds Folk sine erfaringar med Faderen, Sonen og Heilaganden.

 

 

 

Ei sakramental erfaring med Faderen, Sonen og Heilaganden!

BarnedŒp i Landro Kyrkje, Sotra 1999.

 

Wagle var elles s¾rs open nŒr det galdt kva retning revisjonsarbeidet skulle ta, og gav fleire viktige signal, alt frŒ Œ vise til problematikken born og gudsteneste(trusoppl¾ringsreformen), sitere frŒ offertoriesalmen ÓVi rekker vŒre hender fremÓ(NoS 710) til kva konsekvensar det mŒ fŒ at kyrkja som folker¿rsle har st¿rre dimensjonar enn talet pŒ fotballsupportar i Tippeligaen. Men vi la merke til at den klassiske vestlege liturgien skulle ligge fast: Inngang, Ordet, Forb¿n, Nattverden, Utgang. Han hadde tenkt langt meir statisk f¿r, sa han, og lanserte slagord som: ÓFra regelstyrt –til mŒl-og kompetansestyrt gudstenesteÓ og ÓFra h¿ymessereform til reform av kirkens gudstjenesteliv.Ó

 

Wagle sa at Óliturgisk kompetanse vil bli etterspurt.Ó I tillegg utdjupa han reformen: I tillegg til dei vedtekne ordningane for Gravferd(2002)og Vigsel(2003) skal kyrkja i perioden 2004-2010 fŒ ny H¿gmesseliturgi, DŒpsliturgi, Tekstbok[10], Koralbok, Salmebok, og Bibelomsetjing!

 

Om arbeidsmŒten i prosessen sa Nidaros Biskop at den skulle vera ÓŒpen og erfaringsbasertÓ, ha Óet ¿kumenisk perspektivÓ, og at ein nettstad skulle opprettast med tanke pŒ kommunikasjonen med kyrkjelydane. Her skal alt aktuelt materiale samlast.

 

http://www.kirken.no/?event=doLink&famId=9230 [11]

 

I Protokollen for m¿te i Bj¿rgvin bisped¿merŒd 14. juni 2005 av 30.06.05 kan me —g lesa at ein m.a. har handsama: Liturgisk fors¿kssak: Fleksibel bruk av gudstenesteboka.

 

Seinare i 2005 fekk me sŒ desse brev om

 

 

ÓDen store lovsongenÓ: Trongen for eit uavhengig utkast

 

Ravn Karsrud, Kapellan i Notodden skreiv under overskrifta ÓMenighet i bevegelseÓ pŒ kirken.no:

 

ÒÉjeg er stolt av Œ ha v¾rt med pŒ Œ pr¿ve noe nytt! Og jeg tror det som har skjedd her er interessant bl.a. som et tidstypisk uttrykk for en trend i kirkebildet. En side er den internasjonale inspirasjonen. I likhet med mange andre henter vi metodikk direkte fra Ófortropp-menigheterÓ i England, Tyskland og USA. Mye p.g.a. internett er veien kortere fra Holy Trinity Brompton, Willow Creek, og Saddleback enn den er fra Underhaugsv.15. Det er ogsŒ mer Ólook to Storsalen/ Lundehaugen/ LangesundÓ o.s.v. enn Ólook to domprostietÓÉ.Ó

 

Og Karsrud har meir verdfullt Œ seia.

 

Men det viktige i denne samanhengen er at Karsrud nok peikar pŒ eit ¿mt punkt: Mange opplever det no slik at dei sentralkyrkjelege organ, det einskilde stiftet og prostiet sakte men sikkert misser sin autoritet i Dnk. Mange av oss hadde ikkje ¿nskt det slik, men pŒ andre sida vil mange kunne seia at kyrkjestriden pŒ 80-og 90-talet, og som vi framleis er midt oppe i mŒtte fŒ store konsekvensar.

 

Ei kyrkje i oppl¿ysing

 

Vi er komne inn i ei generell oppl¿ysing i kyrkja. Dette kan ikkje stats-og sentralkyrkjelege parolar og honn¿rord skjule. L¾remessig oppl¿ysing er ein viktig del av dette biletet, og det fyller mange truande som har vore glade i kyrkja med sorg. Og det er ikkje sikkert at dei passivt dermed vil godta ei ny sentralkyrkjeleg liturgireform.

 

Det kan jo —g henda at det er fleire som veit noko og har meiningar om kva gudstenesta er og b¿r vere enn dei som KyrkjerŒdet finn pŒ Œ ta med i arbeidet sitt.

 

Liturgirevisjonar i vŒr kyrkja har dessutan ofte ikkje vore vellukka. Og ein skulle tru at kyrkja etterkvart skulle ha l¾rt.

 

Domprost Gustav Jensen, som var ein hovudperson ved liturgireformen i 1889, sa ved det h¿vet: ÓDet hadde v¾rt Œ hŒpe pŒ at (liturgiendringa) hadde skjedd pŒ en lempeligere og naturligere mŒteÓ.[12]

 

Om 1920-liturgien skreiv Bj¿rgvin bisped¿merŒd. ÓDen nye h¿gmesseritualet har no vorte pr¿vd i fleire Œr, men det ser ikkje ut til at det f¾r rett tak i kyrkjelydenÓ.

 

Noverande messeordning ber —g ein arv med seg frŒ liturgistriden sist pŒ 70-og pŒ 80-talet som ikkje er god. Det er s¾rleg i Nord-HŒlogaland stift mange sŒr etter ÓBispemessaÓ i 1977. Og frŒ vedkjenningsr¿rsla vart det m.a. stilt sp¿rsmŒl om den teologiske gehalten i kollektb¿nene.

 

ÓHvorfor ligger halvparten av gudstjenesteboken ubrukt? Slik har den tidlegare leiaren i Nemnd for gudstjenesteliv, Arne Solhaug, —g kjend frŒ Musica Sacra spurt, og viser til at mange h¿ve til variasjon i noverande Gudstenesteb¿ker ikkje er tekne i bruk.

 

For eiga rekning mŒ eg nok —g konstatere at den eksisterande ordninga mange stader er noko av ein fiasko nŒr det gjeld Œ ta i bruk dei h¿ve ho trass alt gjer til variasjon.

 

Det er ikkje god strategi Œ venta pŒ ei ny ÓbispemesseÓ eller ÓNordstrandsliturgi[13]Ó. Nei, vi

 

syng ein ny song for Herren,

...saman med,

¿yar og strender

og dei som bur der!

Jes 42,10

 

Eit postmodernistisk drag

 

NŒr vi f¿rst er inne pŒ oppl¿ysinga i Dnk, mŒ det seiast at eit postmodernistisk drag i kyrkja no er tydeleg. Ein kan no spore ein tendens til at prestar og sokn kjenner seg meir og meir frie i relasjon til vedteken liturgi. Dette er ikkje bra.

 

Dette postmodernistiske draget finn vi elles heilt opp pŒ bispeplan.

 

Eg vil i denne samanhengen sitera brev frŒ Oslo biskop til prostane i stiftet, om delegasjon av mynde til Œ gjere mindre endringar i dei fastsette liturgiane (12.12.2001):

 

ÓBiskopen har en generell myndighet til Œ fravike fra gjeldende liturgiske ordninger, jfr. gudstjenestebokens alminnelige bestemmelser pt. c Ó.[14]

 

Dette hadde biskop StŒlsett ikkje rett i, for det er ikkje det som stŒr i dette punktet, men vi kan seia at han fekk rett, for den nye ordninga for vigsel kom etter den kongelege brudevigselen for ope TV-kamera og heile folket i Domkyrkja i  Oslo 25.august 2001.  Her kunne alle sjŒ at ein av bispane braut med den liturgien han sj¿lv skulle vere med Œ verja.

 

Og etter at ein av bispane har agert etter mŒten sŒ fritt nŒr det gjeld liturgi(og dessutan pŒ andre ikkje heilt uvesentlege felt i relasjon til kyrkja sine ordningar), er det nok ikkje lett for nokon Œ argumentere for einskap i denne kyrkja lenger, om vi er mange som aldri sŒ mykje skulle ¿nskje dette.

 

I Oslo Domkyrkje, Órett underÓ nasen til Kyrkjedepartementet nyttar dei —g ei messeordning som mŒ seiast Œ vera noko fri i relasjon til 1977/1983-ordninga.

 

 

ÓKom Ande med di skaparmaktÓ(NoS 209) Ein av fleire preikestolklede frŒ Landro kyrkje, Fjell Prestegjeld, 1996. Laga av RB.

 

ÓDen store lovsongenÓ: Om sj¿lve utkastet.

 

Evangelisk-katolsk spiritualitet

 

Eg legg dette utkastet fram som h¿gkyrkjeleg prest, med klassisk luthersk konfesjonell bakgrunn, og med ei open ¿kumenisk haldning. Du kan sjŒ n¾rare kven eg er og kva eg stŒr for pŒ:

 

http://www.stellamaris.no/sp.html

http://www.stellamaris.no

 

Gudstenesteidealet mitt finn eg i Skrifta:(t.d. Luk.4,16; Apg.20,7+32, og alt nemnde Rom.12,1-2)

 

Ò... at de mŒ bera fram lekamen dykkar til eit levande og heilagt offer som er til hugnad for Gud. Det skal vera dykkar Œndelege gudsteneste...Ó

 

 Vidare er eg s¾rs takksam for inspirasjonen frŒ mange gudstenester med prestane heime i Fana frŒ 1965 av, men —g frŒ impulsar frŒ gode prestar og biskopar i Dnk, og sj¿lvsagt frŒ Kyrkjeleg Fornying sine Granstemner og ptaleirar, den augustinske presteordenen Pro Ecclesia, FBB, og SKG.

 

 

 

Sta.Sunniva til Selje

Attgjeve med l¿yve frŒ

Atelier Amdam, 6740 Selje.[15]

 

Framlegget kan elles sjŒast pŒ som ein kombinasjon av ÓDen Heilage MessaÓ til SamrŒd pŒ Kirkens Grunn(1994-1999)[16], Altarboka av 1920, og FBBs Kollektb¿nframlegg(1989/1991). Eg har ikkje sett noko poeng i Œ fjerne alt med kjelde i H¿gmessa av 1977/1983 med seinare tillegg. Her er —g inspirasjon frŒ Kyrkja si soge i vŒrt land attende til misjonstida og St.Olav(f¿r den udelte kyrkja), bedehustradisjonen, karismatikken, fleire katolske inspirasjonskjelder i England, Irland og USA, arbeider av den l¾rde engelske presten Dom Gregory Dix[17], og svensk h¿gkyrkjelegdom(Giertz, GŠrtner, Rosendal, Pleijel m.fl.)

 

 

GŒ i Kristi Fred...

Etter H¿gmessa, St.Nicolaikyrkja, Gran, Januar 2004. PŒ biletet ser me m.a. frŒ v. kyrkjelydsprest Stein Barlaup, res.kap. Ketil N¿dtvedt, sokneprest Otto Odland, prorektor Anne Karin Unneland, kantor Stein Johannes Kolnes, forf., og sokneprest Victor Meyer.

Foto: Boe Johs Hermansen.

 

George Eglinton Alston Dix (munkenamn Gregory) (1901–1952) var ein prest og teolog som h¿yrde til Nashdom Abbey, ein anglikansk, benediktinsk kommunitet. Han tok —g del i britisk samfunnsdebatt, med fleire foredrag pŒ BBC.

 

I den mest kjende boka si. ÓThe shape of the liturgyÓ, legg han fram hovudtesa si om

THE ÓFOUR-ACTION' SHAPE OF THE EUCHARISTÓ[18]

 

ÓThe last supper of our Lord with His disciples is the source of the liturgical eucharist, but not the model for its performance. The New
 Testament accounts of that supper as they stand in the received text present us with what may be called a 'seven-action scheme' of the rite then
 inaugurated.

Our Lord

(1) took bread;

(2) 'gave thanks' over it;

(3) broke
it;

(4) distributed it, saying certain words. Later He

(5) took a cup;

(6)
'gave thanks' over that;

(7) handed it to His disciples, saying certain
words.

 

We are so accustomed to the liturgical shape of the eucharist as we
 know it that we do not instantly appreciate the fact that it is not based in
 practice on this 'seven-action scheme' but on a somewhat drastic modification of it. With absolute unanimity the liturgical tradition reproduces
 these seven actions as

 

(1) The offertory; bread and wine are 'taken'
and placed on the table together.

(2) The prayer; the president gives
thanks to God over bread and wine together.

(3) The fraction; the bread
 is broken.

(4) The communion; the bread and wine are distributed together.

 

AltsŒ:

A Ófour-action shapeÓ-offertory of bread, prayer, fraction, communion.[19]Ó

 

 Eg vil vidare nemne det programmet Biskop Bo Giertz la fram dŒ han tok til i Gšteborg Stift i 1949. Han tek her til med krisa verda har vore i, f¿r han peiker pŒ kraftkjeldene for vegen vidare i sitt ÓHerdabrev till prŠsterskapet och fšrsamlingarna i Gšteborgs stiftÓ: Arvet frŒn fornkyrkanÓ ÓArvet frŒn reformationenÓ og ÓArvet frŒn kyrkvŠckelsen.Ó

 

Som Giertz i 1949 ¿nskjer eg at den klassiske apostoliske, katolske, reformatoriske og evangeliske arven skal gje retning for kyrkja og gudstenesta i dag og i framtida, i det vi kan kalla ein Óevangelisk-katolskÓ spiritualitet.

 

 

 

8.Juni 1949: Bo Giertz sender hyrdingbrev til Gšteborg stift.

 

 

Illustrasjon frŒ Bo Giertz: ÓGrundenÓ(1942)

 

Dessutan mŒ Giertz sine b¿ker Kristi Kyrka(1939) og Kyrkofromhet(1939) sj¿lvsagt nemnast, saman med ÓStengrundenÓ, pŒ norsk 1942-. Som ingen andre har Giertz makta Œ seia kva ÓEvangelisk-KatolskÓ preste-og gudsteneste pŒ luthersk bakgrunn er:

 

Ò...vi nu trŠda fram fšr att fšrenas med Kristus och sjŠlva bliva ett offer...Ó

 

ÒInfšr nattvarden behŠrskas sjŠlen av en enda stor lŠngtan: att fŒ upptagas och inneslutas i (Kristi) offer, att fŒ lyftas in i det salighetens rike, som hŠr šppnar sin port pŒ glŠnt, att bliva Òuppfylld och kringvŠrvd av Kristi gudomÓ, fšr att tala med en av reformationstidens nattvardsbšner.Ó

ÒKyrkofromhetÓ, s.85, 90[20]

 

Liv i gudstenesta...

 

Men eg vil gjerne l¿fte fram godt stoff frŒ Norge. Bjarne Skard er nemnd tidlegare. Tore Kopperud sine b¿ker om gudstenesta er framleis aktuelle, og sume av konfirmantb¿kene vi har fŒtt(NjŒl Klevberg/Svein Morland: Gud ER, og Lier/Kopperud/Egil Morland sine Meir enn du anar/Lev Livet har —g formidla gudstenesteglede. Eg nemner —g at for 15 Œr sidan vart dokumentet Liv i gudstjenesten, Gudstjenesten i livet lagt fram for Kyrkjem¿tet(12.2/90. Studiehefte 1991) Dokumentet seier m.a. dette om kva ei god gudsteneste er: (Pkt 6.3  s.75)

 

á   Ho gjev bŒde kvile, stille og utfordrar til deltaking

á   kallar til bot og omvending

á   styrkjer og fornyar trua og kallar til teneste

á   formidlar bŒde undervisning og sjelesorg

á   er plassen hvor ein vil ta med grannen sin(!)[21]

 

Eukaristib¿nene

 

Til det utkastet som ligg f¿re nemner eg s¾rleg at nŒr det gjeld utforminga av eukaristib¿nene er henta impulsar frŒ t.d. Regin Prenter; Skabelse og Genl¿sning: Fuldendelsens offermŒltid, s.529 flg.(Kbh.1971), Erkl¾ring om Kyrkjeleg Fornying(1969/2000) og dei l¾rde arbeidene til kateket i Ask¿y, Reidun Jofrid Kleppestrand,(Utviklingen av nattverdliturgien fra NT til Hippolyt, NLA 2001)

og kyrkjelydsprest Stein Barlaup i Aukra Prestegjeld(Gjer dette til minne om meg, LIV-kurs 2000-2001)

 

Eg vil ikkje bagatellisere ÓmesseofferdebattenÓ pŒ 90-talet, men seier klŒrt at eg stŒr for ein mellomposisjon mellom dei ÓlutherskeÓ og dei ÓkatolskeÓ der dogmet om rettferdiggjeringa ved trua Œleine for Kristi skuld er retningsgjevar. Og den Kristus som er for oss, er den same Kristus som er i oss. Vi mŒ dŒ gjerne med dei polsk-amerikanske gamalkatolikkane kalla messa for ÓThe Eucharistic Sacrifice of the MassÓ, men presiserer at Kyrkja sitt offer i eukaristien er eit mysterium:

 

ÓLivets s¿nderbrutte deler

bringer vi deg nŒr vi kneler...Ó

(Svein Ellingsen, NoS 650, v.1)

 

Dette standpunktet ligg n¾r Prost Asle Dingstad si forstŒing i eit foredrag i Bergen hausten 1996: Nattverden: Offer eller gave?

 

http://www.stellamaris.no/ad1.htm

 

Men vedkjenningstru lutherdom har meir Œ ause av pŒ dette feltet enn ein skulle tru ut frŒ moderne luthersk tradisjon og forkynning. SŒleis seier

 

Confessio Augustana:

 

ÒSkriften(l¾rer) oss at vi rettferdiggj¿res overfor Gud ved troen pŒ Kristus...Men Kristus befaler Œ gj¿re det til hans ihukommelse. Derfor er messen innstiftet for at troen hos dem som bruker sakramentet, mŒ huske pŒ hvilke velgjerninger den mottar ved Kristus, og oppreise og tr¿ste den engstede samvittighet. For dette er Œ komme Kristus i hu: komme i hu hans velgjerninger, og erkjenne at de i sannhet blir gitt til oss... Messen b¿r altsŒ holdes med det formŒl at sakramentet(É) skal rekkes dem som trenger til tr¿st, slik som Ambrosius sier: "Fordi jeg alltid synder, mŒ jeg alltid motta legemiddelet".

Men da messen er en slik meddelelse av sakramentet, holdes der hos oss en messe pŒ hver helligdag, - og ogsŒ pŒ andre dager hvis der er noen som ¿nsker Œ bruke sakramentet -, der sakramentet rekkes dem som begj¾rer det...denne skikk er(ikke) ny i kirken. Chrysostomus sier at presten daglig stŒr foran alteret og kaller noen til kommunion, men andre holder han borte...

... messen har kirkens eksempel for seg ut fra Skriften og kirkefedrene...[22]Ó

 

Apologien:

 

ÒDe(t)offer som nŒ gjenstŒr, er takkoffer(eukjaristik‡), som ogsŒ blir kalt lovprisningsoffer, forkynnelse av evangeliet, troen, pŒkallelsen, takksigelsen, bekjennelsen, de helliges pr¿velse, ja, alle gode gjerninger av de hellige. Disse offer er ikke godtgj¿relser for dem som bringer dem, de kan
 ikke overf¿res til andre som ved dem fortjener syndenes forlatelse eller  forsoning ved utf¿rt gjerning (ex opere operato). De kommer nemlig fra dem som allerede er forsont. Og dette er den nye pakts offer, slik Peter l¾rer i

1. Pet 2 (5): ÇEt hellig presteskap, for at dere skal b¾re fram Œndelige
 offer. [23]ÓÓ

 

Fridom under ansvar

 

Eg gŒr ikkje for noko Ófritt framÓ, eller Óeinkvar etter eige hovudÓ. SŒ langt det er mogleg vil eg vise til Tenesteordninga(TO, 1990-2003) si f¿ring om presten sitt samvirke med soknerŒda(¤2), sj¿lv om offisiell Dnk-teologi om rŒdsstrukturen er noko snillistisk og urealistisk.  PŒ andre sida gjev ny TO no tenestegjerande prest fullt mynde over gudstenesta: ÓForrettende prest har ansvaret for Œ lede forberedelsen og gjennomf¿ringen av gudstjenester og kirkelige handlinger. Presten har i denne sammenheng rett til Œ treffe beslutning i alle forhold der beslutningsmyndigheten ikke er lagt til andre enn presten.Ó (¤7)

 

Likevel: Auka liturgisk fridom kan no i ein periode vera bra. Men for at ikkje ein slik reform skal opna for diverse fikse idŽar frŒ prestar og andre som ikkje veit kva den klassiske messa er-eller for avvik fra den klassisk kristne og lutherske tradisjonen, mŒ s¾rleg dei som er glade i den klassiske prestetenesta ved altaret som celebrant, og pŒ preikestolen som predikant gŒ i f¿revegen og visa veg.

 

Eg trur at det no er marknad for gode liturgar og forkynnarar. Aller mest slike som kjenner Herren, veit kva Han, apostlane og Kyrkja har sagt, og vil m¿te tida vi lever i med den ballasten.

 

For kvar prest, kvart sokn og kvar messe mŒ det handle om Œ vera i den klassisk kyrkjelege tradisjonen, ei fast kjerne med inngang, Guds Ord, b¿ner, eukaristi og velsigning symbolisert med dei 5 fingrane pŒ Kristus sine velsignande hender:

 

 

Allherskaren Kristus(Pantokrator)

Ikon frŒ Sta Katarinaklosteret, Sinai, Egypt

 

http://www2.cytanet.com.cy/gogreek/fifth.html

 

Istaden for ordningar for alle tenkjelege gudstenester slik den noverande Gudstenesteboka legg opp til, meiner eg at det er betre Œ lage ei hovudordning med modular som kan tilpassast det einskilde h¿ve.  Dette er —g god pedagogikk, ikke minst andsynes born, og vil leie alle samlingar i kyrkja inn mot messa.

 

SprŒkform

 

SŒ litt om god norsk sprŒkform i arbeidet. Her kan eg vise til Roald Flemestad, komande bisp i NKK, som er ein av fleire prestebr¿dre eg skuldar mykje av den kunnskapen eg har fŒtt om liturgi. Han seier om arbeidet sitt med Œ oversetje Hippolyt si nattverdb¿n frŒ oldkyrkja:

...originalen er faktisk for "arkaisk" til Œ v¾re brukelig...(den er)ytterst vanskelig/heller umulig Œ oversette ord for ord....(og)alle moderne tilpasninger, er relativt "frie".

 

Eg har elles nytta konservativ nynorsk, men teke sikte pŒ Œ fjerna arkaiske formar. Fader er forandra til Far der dette er naturleg. ®veleg er forandra til Evig. Me er skifta ut med Vi f¿rste gongen det f¿rekjem i ein samanheng, men er likevel nytta ved fleire f¿rekomster. A-infinitiv er fors¿kt nytta konsekvent. i-endingar er skifta ut i substantiv. Doksologiane i kollektb¿nene er normalisert bŒde i relasjon til AB 1920 og ÓFBB-rekkjaÓ 1989/1991.

 

Den Store Lovsongen-¯ygardsliturgien

 

I ¯ygarden prestegjeld har sokneprest, medarbeidarar og kyrkjelege rŒd dŒ pŒ bakgrunnen over utarbeidd ÓDen store lovsongenÓ-Ó¯ygardsliturgienÓ, teke han i bruk pŒ pr¿ve frŒ 1.s. i advent 2005, og formalisert bruken i sams soknerŒdsm¿ter 1.februar 2006.

 

Seinare i 2006 hadde ¯ygarden prestegjeld visitas. I perioden 13.-17.september visiterte Bj¿rgvin Biskop Ole D.Hages¾ther sokna BlomvŒg og Hjelme, som til saman utgjer ¯ygarden prestegjeld.

 

 

Hjelme Kyrkje, ¯ygarden, 35 Œr i 2006.  Altarbiletet var ei gave frŒ utflytta Hjelmesokningar: ÒF¿lgjande tekst stŒr pŒ et foto av Knut Hovden med mor og far: "Alterbilledet er en gave til Hjelme nye Kirke.Til minde om far og mor, fra Knut og Ola Hovden, sept. 28 de. September 1970."[24] Foto: Odd Normann Thormods¾ther.

 

Denne saka var ein av to store som vart tekne opp under visitasen. I lys av den vanskelege situasjonen i Den norske kyrkja vart den andre saka gjeve namnet: Forhaling. SjŒ n¾rare i visitasdokumenta[25].

 

I visitasforedraget sa biskopen m.a.:

ÓDen andre store saka ved denne visitasen er den nye gudstenesteliturgien de har arbeidd fram, Ó¯ygardsliturgienÓ har den vore kalla, eller ÓDen store lovsongenÓ.

De har nytta det h¿vet som alle kyrkjelydane har no for tida, til Œ s¿ka Œ meisle ut ny liturgi som ei pr¿veordning. Og her har de gjort noko som er uvanleg spanande: De s¿kjer Œ halde i hop gamal levande og velpr¿vd liturgi med ein opnare bedehustradisjon med enklare songar og stor deltaking frŒ lekfolket si side. Det er klart at det er presten som legg mange av premissane, eg kjenner att mykje av stoffet frŒ meir h¿gkyrkjelege tradisjonar. Sjeldan sŒg eg likevel eit sŒ aktivt deltakande lekfolk. Her skapar de noko som verkeleg er interessant.

NŒr det gjeld gudstenesta, gler eg meg over stor og aktiv deltaking frŒ kyrkjelyden si side, der bŒde barn og unge er involverte. LikesŒ over eit band som er med og supplerer orgelet. Med Powerpoint har vanlege folk heile tida oversikt over kvar vi er og kva vi gjer. Her er solid forkynning og stor fleksibilitet.

Men som eg alt har sagt ved fleire h¿ve: De er for glade i ord. Sj¿lv om dei er gode og bibelske og f¿rer med seg vakker tradisjon, sŒ kan dei verte for mange. S¾rleg er dette tydeleg i nattverdliturgien, her trengs det at nokon strammar opp og skjer bort.

Alt endringsarbeid tek tid. Eg trur de gjer klokt i Œ behalde den noverande liturgien ved nokre av gudstenestene...

Sjeldan har eg hatt sŒ mykje pŒ hjarta som nett no. Det er sŒ mange einskildobservasjonar eg hadde hatt hug til Œ kommentere. Om att og om att har eg tatt dykk i Œ gjere framifrŒ godt arbeid. Det gjeld ikkje minst medarbeidarane som er tilsette. Eg kunne nemnd dei ved namn ein etter ein og fortalt kva eg har sett av faglegheit, kj¾rleik og vilje til Œ satse.

Ver med dei no, og nytt tida. Ho er god og full av mogelegheiter.

Ein visitas er over, og biskopen fer vidare til andre kyrkjelydar. Eg kjenner det likevel slik at vi er ikkje ferdige enno, ikkje eg med dykk og ikkje de med meg. Vi treng Œ ha kontakt med kvarandre i den prosessen de har tatt til med. Her er mykje Œ vinne og mykje Œ risikera.

De har prosten som medarbeidar, han har de tillit til og han har vore dykk ein klok rŒdgjevar. Men eg er komen til at eg vil attende til dykk og m¿te dykk til dr¿ftingar ei kveldsstund om eitt Œr... DŒ har vi erfaringar frŒ den nye gudstenesteliturgienÉ

Eg kjenner at denne visitasen har Gud brukt. Eg seier som Paulus: ÓEg vil kome att for Œ sjŒ korleis det gŒr med dykkÉÓÓ

 

18.september 2007 heldt sŒ biskopen ÓEttervisitasÓ i ¯ygarden. Av referatet framkjem at dette vart bestemt om ÓDen Store LovsongenÓ:

"Den store lovsongen" - Pr¿veliturgien for ¯ygarden Prestegjeld

 

Ó-Har fŒtt l¿yve til Œ pr¿va denne liturgien ut Œret 2007. Korleis skal sŒ evalueringa gjennomf¿rast:
- Finst ferdige evalueringsskjema for dette arbeidet. Her vil det bli fanga opp kva den meiner som gŒr ofte til gudsteneste/den som gŒr meir sporadisk i kyrkja.

- B¿r ha hjelp frŒ bisped¿mmekontoret om korleis dette b¿r gjennomf¿rast.

- Endeleg vedtak b¿r venta til over pŒske 2008.

- Anbefalar at "Den store lovsongen" blir brukt til dette er avklart etter endeleg vedtak.

- Tilbakemeldingane har vore konstruktive. Liturgien er blitt litt endra og justert etter kvart.
- Mest tilbakemeldingar pŒ salme/songval, mindre av orda i liturgien.Ó

 

I skrivande stund er evalueringa ikkje gjort.

 

Dersom andre prestar, prestegjeld, sokn, kyrkjelege organisasjonar osb. som vil halde fast pŒ klassisk kristen tru og kristent liv ¿nskjer Œ gjere det same som ¯ygarden kan dei gjerne gjere seg bruk av soknepresten si saksutgreiing, framlegg til vedtak,  og pŒf¿lgjande soknerŒdsvedtak:

 

http://www.stellamaris.no/storlovs.htm

 

Til vidare studium og Litteratur:

DEN STORE LOVSONGEN

AGENDE FOR FEIRING AV DEN HEILAGE MESSA

Versjon 01.12.2012.

 

Framlegg til Messebok for prestegjeld, sokn og kyrkjelydar som vil halda fast pŒ klassisk kristen tru og kristent liv.

(Samsvarer med strukturen i Hovudgudsteneste for Dnk, 2011.)

 

http://www.stellamaris.no/DSLfvaug06.htm

http://www.stellamaris.no/DSL fullversjon 310806.pdf

 

http://www.stellamaris.no/DSLuodes12.htm

http://www.stellamaris.no/DSL utskriven ordning desember 2012.pdf

 

http://www.stellamaris.no/DSLeukyfeb06.htm

http://www.stellamaris.no/DSLeukyfeb06.pdf

 

http://www.stellamaris.no/DSLafgtb77.htm

http://www.stellamaris.no/DSL Alt forboner GTB1977 300806.pdf

 

Nokre tips til hjelp for celebrantar ved feiring av messe Versus populum:

http://www.stellamaris.no/versuspop.htm

 

Bruk av r¿ykjelse i messer og tideb¿ner:

http://www.stellamaris.no/royk.htm

 

Ekstra forb¿ner frŒ Gudstenesteb¿kene 1992:

http://www.stellamaris.no/forb.htm

 

Messeordning SKG/SamrŒd pŒ Kirkens Grunn:

http://www.stellamaris.no/skgm2.htm

http://www.stellamaris.no/skgm3.htm

 

Liturgi for pŒskenattsmesse:

http://www.stellamaris.no/paskenatt.htm

 

http://www.stellamaris.no

 

 kan ein —g finna:

 

Rettleiing ved DŒp

http://www.stellamaris.no/dop1.htm

 

 

DŒpsliturgi

http://www.stellamaris.no/doplit.htm

 

 

Rettleiing ved Privat SkriftemŒl

http://www.stellamaris.no/skrifte.htm

 

 

Rettleiing ved Konfirmasjon

http://www.stellamaris.no/konf1.htm

 

 

Rettleiing ved Nattverd

http://www.stellamaris.no/euk3.htm

 

 

Rettleiing ved Sjukesalving

http://www.stellamaris.no/salv.htm

 

 

Rettleiing ved Vigsel

http://www.stellamaris.no/bryll.htm

 

 

Vigselsliturgi

http://www.stellamaris.no/viky.htm

 

 

Rettleiing ved Gravferd

http://www.stellamaris.no/gravf.htm

 

 

Sext(Middagsb¿n): Liturgi

http://www.stellamaris.no/sext.htm

 

 

Liturgiar for velsigning av heimen

http://www.stellamaris.no/vigsheim.htm

 

 

Ordning for pŒskemŒltid

 

 

 

Helge Aarflot: Barn og liturgi: La dem myldre for Herren! L¾re og Liv 5/1977

H.Aldenhoven: Die spirituell-theologischen Konsequenzen der Struktur des Eucharistigebetes. Internationalen Kirchlichen Zeitschrift 3/1980

Sverre Aalen: Nattverden som offermŒltid i det NT  TTK 1964 s.193 flg.(OgsŒ i GSGS Univ.forl.,1973, s.129)

Stein Barlaup: Gjer dette til minne om meg, LIV-kurs 2000-2001

Armin-Ernst Buchrucker: Wort, Kirche und Abendmahl bei Luther, Stelten&Co, Bremen 1972

Nils A. Dahl: Feiringen af Herrens nattverd i den eldste kirke og i vŒr egen tid. i: Nattverden i menighetens liv, utg.av Den norske kirkes presteforening, Oslo 1977, 32-74.

Fritjof Dalby : KyrkoŒrets Dagar och Heligdagar, Verbum 1964

Asle Dingstad: Nattverden-offer eller gave? Foredrag FBB 1996[26]

Dom Gregory Dix : Jurisdiction in the early church, Church Literature Assocation, London 1938

Dom Gregory Dix: The Theology of Confirmation in relation to baptism, Dacre Press, Westminster, 1946

Dom Gregory Dix: The image perpetuated, i: The image and likeness of God, Dacre Press, Westminster, 1953

Dom Gregory Dix: The Gospel for the Greeks, i: Jew and Greek, Dacre Press, Westminster, 1953

Dom Gregory Dix: The shape of the liturgy, A&C Black, 1945

Roald Flemestad: Den j¿diske bakgrunn for nadverdsb¿nner, L¾re og Liv 2/1996

Roald Flemestad: Nadverdsfeiringens b¾rende struktur, L¾re og Liv 4/2007

Bo Giertz: Kristi Kyrka, Verbum,  1939

Bo Giertz: Kyrkofromhet, Verbum, 1939

Bo Giertz: Grunden, Verbum, 1942

Bo Giertz: Stengrunden, Arne Gimnes m.fl.1942-.

Per Bj¿rn Halvorsen: De f¿rste kristnes eukaristi, I og II. St. Olav 1978.

Per Bj¿rn Halvorsen: Jesu nattverd. Messen gjennom  2000 Œr. Oslo: St. Olav forl. 1989.

Stig Wern¿ Holter: Ny ordning for h¿ymessen UT 2/1976

Oddvar Johan Jensen: Det effektivt n¾rv¾rende Golgataoffer: Et sp¿rsmŒl til KF's nattverdteologi. KFs Meldingsblad 3/1981, s 11-16

Karl-Hermann Kandler: Christi Leib und Blut: Studien zur gegenwŠrtigen lutherischen Abendmahlslehre, 1982

Katolsk-luthersk samtalegruppe i Norge: Nattverden-Herrens mŒltid. Uttalelse 1982

 

Kollegiet i KF: Erkl¾ring om Kirkelig Fornyelse av 1969, 1998, 1999, 2000 med framlegg til tilleggserkl¾ringer 1989, og FrŒsegn om det heilage ekteskapet, 1997.

 

Kollegiet i KF: Memorandum om Kristi lidelse og d¿d  LK 1975 s.172 flg.

Kollegiet i KF: Merknader til Limadokumentet, s.6-7, 1982

Tore Kopperud: PŒ jorden som i himmelen. Nye Luther forlag, 1989

Tore Kopperud: PŒ vandring gjennom kirkeŒret, Nye Luther forlag, 1992

Reidun Jofrid Kleppestrand, Utviklingen av nattverdliturgien fra NT til Hippolyt, NLA 2001

NjŒl Klevberg/Svein Morland: Gud ER, Aschehoug, 1981

StŒle Johannes Kristiansen: Apropos nattverddebatten, L¾re og Liv 4/1996

Hans Christian Lier/Tore Kopperud/Egil Morland: Meir enn du anar/Lev Livet

Ole Fredrik Kullerud, Liturgi uten estetikk? Troens Ord 1/2008

L¾re og Liv 1/1975 Midtsider: Gudstjeneste(Kr.Edvard Skaar?)

L¾re og Liv 6/1975 Midtsider: H¿ymessen(Kr.Edvard Skaar?)

Svenn Martinsen: Nattverdens hellige mysterium, Foredrag KFs Arbeidsdager 1984, i: FS HŒkon Fred Breen, 280888.

 

Svenn Martinsen og Otto Odland: Evangelisk-Katolsk Kirke, 2000

Svenn Martinsen: Godt Œ komme hjem, 7 Radioprekener pŒ NRK P1, 1999-2003. Arken forlag, 2004.

 

John Henry Cardinal Newman: Private Judgment, i: Essays and Sketches, Vol.2, 1948

 

Torbj¿rn Olsen: Gudstjeneste 1, Mel¿y 1987

Torbj¿rn Olsen: Gudstjeneste 2, Mel¿y 1987

 

Regin Prenter: Skabelse og Genl¿sning: Fuldendelsens offermŒltid, s.529 flg. 1971

Joseph Kardinal Ratzinger(Pave Benedikt XVI): Liturgiens Œnd, St. Olav 2001

 

SamrŒd pŒ Kirkens Grunn: Troserkl¾ringen(Statement of Faith) av 080499

 

Kr.Edvard Skaar: Teologien i eucharistib¿nnene LK 1975? s.220-224.

Kr.Edvard Skaar: Nattverden som offermŒltid L¾re og Liv 4/5 1975

Kr.Edvard Skaar: Den nye H¿ymessen, en vurdering L¾re og Liv 2/1976

Kr.Edvard Skaar: Det eucharistiske offer. En analyse og et bidrag til dr¿ftelsene av nattverden i nyere luthersk teologi. TTK 44(1973),177-193.

Kr.Edvard Skaar: Eucharistib¿nnen. TTK 50(1979), 173-193.

Kr.Edvard Skaar: Bidrag i Nattverden i menighetens liv (Andaktsbokselskapet 1977, 75-86.)

Bjarne Skard : Inkarnasjonen: En dogmehistorisk fremstilling. Land og Kirke, 1951

Sverre H.Smebye: Gudstjenesten Kirkens m¿te med Kristus L¾re og Liv 6/1975

Sverre H.Smebye: Nattverdens elementer efter Kristi innstiftelse og i Kirkens bruk.(manus)

Sverre H.Smebye: S¿ndagens H¿ymesse som Nattverdgudstjeneste.(manus)

KŒre Svebak: Ny Messe-Nytt forfall L¾re og Liv 1-2/1978

¯ystein Thelle: Bidrag i Nattverden i menighetens liv (Andaktsbokselskapet 1977, 75-86.)

H.E.Wisl¿ff: Nattverdsyn og nattverdpraksis i vŒr kirke i dag. LKT 20/1955

 

Seljumannamesse. Vandregudsteneste i Bergen sentrum Juli 1991.

PŒ biletet ser me m.a.(skjult) Sokneprest Mariakyrkja Otto Odland, Domprost Halfdan Tschudi Bondevik, Sokneprest Fridalen Nils Peder KjetsŒ, Res.Kap. Johanneskyrkja og St.Jakob Henry Skogvoll, Diakonisse, Sokneprest Loddefjord Arnfinn Haram, Kantor Salhus Knut Nyborg, og litt av Sokneprest Johannes og St.Jakob Stein Eirik Foss.

 

Forfattaren var Sokneprest i ¯ygarden Prestegjeld frŒ 2002-2013.

Kapellan i Fjell Prestegjeld, med s¾rskild ansvar for Nordre Fjell(1990-2002).

Sokneprest i Bud i Romsdal 1979-1990

Feltprest i Luftforsvaret 1978-1979. Ordinert 1978 av Bj¿rgvin Biskop Thor With.

Vegleiar Region Vest SKG SamrŒd pŒ Kirkens Grunn 1998-2001.

Nokre andre publikasjonar utanom dei som  er nemnde over:

-1989 Kyrkje i Oppbrudd Visitasmelding til M¿re Biskop

1989 Kyrkjelydane ved Hustadvika. (Red.) pŒ internett

http://www.stellamaris.no/kyrkjelydane.pdf

-1990 Papirer fra Prestegardsloftet. (Red.)

-1996 ÒEg ber ikkje agg til nokon.Ó Soga om Sokneprest Ingolf Boge sitt martyrium. Bj¿rgvin kyrkjesogelag sitt Œrsskrift, pŒ internett

http://www.stellamaris.no/boge.htm

-2006 KlŒr til Forhaling Visitasmelding til Bj¿rgvin Biskop (Red.) pŒ internett

http://www.stellamaris.no/vismeld.htm

Beskrivelse: svennms HD:Users:svennmartinsen:Pictures:iPhoto Library:Originals:2013:Rull 6627:svenn1large.jpg

Ó, du Guds apostelskare,

hvilken kj¾r og salig stund

da med sang du fikk besvare

sang av Jesu egen munn,

i et stort Halleluja

prise Gud for frelse fra

hint Egyptens tunge plager

og for Kanaans frydedager.Ó

(Kingo, NoS 142, v.3)

Sokneprest Em.Svenn Martinsen

Postboks 100, 5331 Rong

Mobil: 950 67890

svennam@hotmail.com



[1]Kjelder:

Altarbok for Den norske kyrkja, 4. oppl. Andaktsbokselskapet, 1920- Oslo 1966.

Gudstenestebok for Den norske kyrkja, I-II 1977-1992. Verbum, Oslo 1992.

Tillegg til Gudstenestebok for Den norske kyrkja, I-II/Fors¿kssakar, 1996- Verbum, Oslo 1996.

Gudstjeneste. Torbj¿rn Olsen, Glomfjord 1987.(Inkl.Illustrasjonar)

Gudstjeneste.Tilleggshefte. Torbj¿rn Olsen, Glomfjord 1987.

Kollektb¿ner. Bearbeidd av Svein Morland og Otto Odland etter bokmŒlsutgŒve 1989, utgjeve med f¿reord av Foreningen for Bibel og bekjennelse 1993. Nokre redaksjonelle endringar 2005.

Til FBB si kollektb¿nutgŒve er lagt b¿nene frŒ Altarbok for Den norske kyrkja, 4.oppl., s.61-63 og 71-80.

ÓGran-messaÓ. I ymse utgŒvar nytta ved Kyrkjestemner til B¿ne-og Arbeidsfellesskapen Kyrkjeleg Fornying frŒ 1967-1993.

Messeordning for SKG(SamrŒd pŒ Kirkens Grunn)-etter h¿yringsrunde 1998 og vegleiarkollegiets gjennomarbeiding 1998 og 1999, slik ho vart nytta i SKG Region Oslo/ Hamar og Vest(Bj¿rgvin og Stavanger)

Den hellige messe. Agende for Den nordisk-katolske kirke 1999-2005.

 Den store lovsongen, Gudstenesteprosjekt ¯ygarden Prestegjeld 2004-.

[2] SjŒ —g agende for feiring av den heilage messa for prest, diakon, kantor og andre kyrkjeleg tilsette.

[3] SjŒ vidare: http://www.stellamaris.no/kyrkj.htm

[4] http://en.wikipedia.org/wiki/Gregory_Dix

[5] SjŒ vidare: http://www.stellamaris.no/kyrkj.htm

[6] SjŒ —g frŒ same kjelda ÓEt ekskurs om kultenÓ. s.38-41 og 69-70.

[7] Uttrykk ofte nytta av min l¾refar, prof.dr. Leiv Aalen. SjŒ —g http://en.wikipedia.org/wiki/Ecclesia_Militans

[8] SjŒ —g ÓStrategiplan for Dnk 2005-2008Ó.

[9] http://www.stellamaris.no/220899.htm

http://www.stellamaris.no/gakhj.pdf

[10] M.a skal diskuterast om ein skal ha to, eller tre tekstrekker.

[11] F¿rebels mŒ eg innr¿mme at eg er noko uroa over framlegga. Dnk ser ut til Œ gŒ mot ein reform som vil kunne markere eit markert brot med tradisjonen. SjŒ —g Liturgi uten estetikk? Pastor Ole Fredrik Kullerud, Troens Ord 1/2008.

[12] SjŒ meir om Gustav Jensen i Prof.Bernt T. Oftestad sin artikkel:

http://home.gethome.no/berntt/Jensen.html

[13] Namn pŒ utkast til ny Familiegudstenesteliturgi, brukt pŒ Nordstrand alt frŒ 1978.

[14] Bj¿rn Sandvik: ÒKirkens liturgi-eller prestensÓ (MF, mars 2004)

[15] http://www.amdam-art.no/amdam/bilder.htm#

[16] Denne liturgien fekk eg sj¿lv vere med Œ utforme i eit rikt og stimulerande kollega-og medarbeidarskap i Vegleiarkollegiet i SKG.

[17] http://en.wikipedia.org/wiki/Gregory_Dix

[18] Eucharist and the Lord's supper, Dom Gregory Dix: The shape of the liturgy, Chapter IV 1945, s.48-49.

[19] Her skil eg lag med min l¾refar prof.dr. Leiv Aalen:

ÒAnamnesen (ihukommelsen av Kristi frelseshandlinger) var s¿kt tydeliggjort(-I Granmessen, 1979, forf.anm). Det var innf¿rt epiklese (pŒkallelse av Den hellige Œnd over br¿d og vin). I Kirkelig Fornyelse var ¿nsket om reform av gudstjenesten pŒ slike ¿kumeniske premisser levende. Men enkelte av elementene m¿tte motstand. Professor Leiv Aalen skal under en nattverd under kirkestevnet pŒ Gran i januar 1979 stille ha reist seg opp og listet seg ned til d¿ren. Han skal pŒ tomannshŒnd ha meddelt at han ikke kunne delta i en nattverd som var heretisk. Han tok ogsŒ offentlig (under et mŒltid pŒ Granavolden) til orde og sa han betraktet "Gran-messen" som heretisk! Dagen etter hadde celebrant, sokneprest Stein Eirik Foss forandret liturgien, "vi mŒ jo bruke gjeldende innstiftelsesord for Dnk". Epiklesen var for Aalen uakseptabel i en luthersk messe. (Liturgi uten estetikk? Pastor Ole Fredrik Kullerud, Troens Ord 1/2008)

Seinare vart epiklesesp¿rsmŒlet i KF l¿st pŒ eit vis, m.a med bidrag, fra forf., f¿redrag Arbeidsdagene Furuset 1982. (Publisert i FS HŒkon Fred Breen, 1988). I ein sum: Kommunions-eller konsekrasjonsepiklese?Men Dnks "Johannesliturgi"(1983) vart meir radikal enn den eg fekk meg til Œ gjere framlegg om Œret f¿r!( Har begge typer epiklese)

[20] SjŒ vidare http://www.stellamaris.no/bg1.htm

[21] SjŒ —g sokneprest Bj¿rn Sandvik sitt interessante f¿redrag: ÒKirkens liturgi-eller prestensÓ(mars 2004) kor han ikkje bare viste til ei viss ÓnussifiseringÓ i mŒten sume prestar feirer dŒpsliturgien, men —g m.a. Œtvarar mot utviklinga i det komande liturgiske revisjonsarbeidet pŒ basis av den nye gravferdsliturgien som det er sagt skal finna si endelege form i 2007:

ÓPraktisk teologi er teologiens dronning har det v¾rt sagt. Og liturgikk er kjernen i all praktisk teologi. Tendensen i utvalg av skriftlesninger er klar: En vil ...avdempe talen om dommen og evighetsalvoret. ÓTr¿ste- og b¾reÓ- linjen er understreket, mens hyrde- og l¾refunksjonen er svekket. Og liturgien preger ogsŒ forkynnelsen. Noen ganger mŒ en sp¿rre om det er en prest som taler, eller en psykolog eller terapeut.Ó

[22] Confessio Augustana art. 28, 28 flg.

[23] SjŒ vidare: http://www.stellamaris.no/eukoffer.htm

[24] SjŒ vidare: http://www.stellamaris.no/kyrkj.htm

[25] http://www.stellamaris.no/vismeld.htm

http://www.stellamaris.no/visprot.htm

[26] http://www.stellamaris.no/ad1.htm