TROENS LYDIGHET
Det f¿lgende er skrevet i
mŒnedsskiftet mai/juni under inntrykket av Kristi himmelfartsdag. Den dagen feirer Kirken
den himmelske kongens tronstigningsfest. Jesus er Herre. PŒskedagens Òhan lever!Ó blir komplettert med himmelfartsdagens
Òhan rŒder!Ó Vi feirer ikke Kristi frav¾r, men hans
n¾rv¾r som den h¿yeste Konge.
Det var bevisstheten
om dette
som gjorde disiplene ukuelige, umulig Œ beseire. Hvordan enn striden
b¿lger fram og tilbake
her pŒ jorden, troner dog Jesus til evig tid i
himmelen. Og han er allmektig. ÒMeg er gitt all makt i
himmel og
pŒ jord.Ó Dette gj¿r Kristi kirke uovervinnelig. Dette fyller henne med hŒp, og
med seiersvisshet i all lidelse og ulykke.
For vi er lemmer pŒ Hans legeme. Vi i vŒrt
skr¿pelige jordiske hylster er forenet
med Gud. Menneskenaturen kan gudddommeliggj¿res.
(2 Pet 1,4). For ved Guds h¿yre side i himmelen sitter et sant menneske.
Dermed er veien banet ogsŒ
for oss.
I vŒr tid trenger
vi en ny besinnelse
pŒ at Kristus er Kirkens Herre.
Det ser i dag ut
til at de kristnes store fristelse er redselen
for det konkrete. Kristus og
den konkrete kirkevirkelighet
rives fra hverandre. SŒ fŒr vi
en egen religi¿s verden med b¿nn, salmesang, kirkegang, bibellesning, trosforestillinger,
religi¿se f¿lelser og dogmer. Dernest
en praktisk hverdagsverden som tolkes og styres etter sine egne normer og verdier.
Det vil si
at vi unndrar oss Kristi herred¿mme over Kirken.
Men
det er ikke
mulig Œ unndra seg Kristi herred¿mme uten ogsŒ Œ trekke
seg unna
hans frelse. Derfor er det
sŒ skjebnesvangert nŒr det Jesus har
befalt, mister sin praktiske
betydning.
I m¿te med denne moderne fristelse har vi i
SKG funnet hjelp i de syv
kjennetegn pŒ Kirken som Luther satte opp i
sitt skrift om konsilene og
kirken. Her er det tale om
den lokale kirke pŒ ethvert sted
med sansbare kjennetegn. Ved disse kjennetegn fremheves visse synlige trekk ved
den sanne kirke pŒ jorden, blant
menneskene, i samfunnet. Egentlig er de ikke noe
annet enn kjennetegn pŒ at den Jesus som ble korsfestet
i historien, som oppstanden og himmelfaren
er til stede
og rŒder i menigheten, bŒde
i den enkeltes liv og i menigheten
som sosiologisk st¿rrelse dvs. hellig samfunn.
Alle kirkekjennetegn er altsŒ forbindelsesledd
mellom de troende og Jesu
person og navn, n¾rv¾rende i dagens
historiske situasjon. Den kristne menighet er altsŒ en menighet
organisert omkring Jesus.
Den
augsburgske bekjennelse retter pŒ en tr¿sterik
mŒte vŒr oppmerksomhet mot hva Kristi herred¿mme ved Guds den allmektige Faders h¿yre hŒnd betyr
for vŒrt daglige liv: ÒFor han f—r opp
til himmelen for Œ sitte ved Faderens
h¿yre hŒnd og alltid styre
og herske over alle skapninger og gj¿re dem
hellige som tror pŒ ham, ved
Œ sende Den Hellige nd i deres
hjerter, som rettleder, tr¿ster og levendegj¿r dem og forsvarer
dem mot djevelen og syndens makt.Ó
Som veileder vil jeg legge
vŒr Herres ord Òdere skal
v¾re mine vitnerÓ (Luk 24,48; Apg 1,8) inn over dere lesere og meg selv med en s¾rlig understrekning av vitnesbyrdet i et hellig liv, et liv som Kristus rŒder
over. Han har selv lovet Œ gi kraft
og frimodighet
dertil.
Tom
H¾ngsle
Veileder i Borg.