Arvid TŒngberg

(professor dr.theol.,Menighetsfakultetet, Oslo

Gšteborg 21.05.2000

 

"Veien(e)"i Det gamle testamente:

Skriftord omGuds veier og vŒre veier.

 

1. Veien i sprŒket og historien

 

Substantivet "vei", sv."vŠg" har sammenheng med verbet no. veie/sv.vŠga, gotisk gawigan"r¿re, bevege"

(Det fins ingen sammenheng med lat. via"vei"). PŒ latin er etymologisk tilsvarende verb vehere "f¿re,kj¿re,

ferdes", gresk okhein "b¾re,reise" (medium).

PŒ hebraisk er det et tilsvarendesemantisk forhold mellom verbet darak "trŒ, marsjere, ferdes" ogsubstantivet 

d¾r¾k "vei, avstand, retning".Det fins ogsŒ synonyme ord for "sti, vei": orah, natib, sjebil ,mesilla, magal.

 Som i andre sprŒk er det pŒ hebraiskdannet mange metaforer eller overf¿rte betydninger pŒ grunnlag av den

konkrete referansen til veier og ferdsel.Vi kan bare bruke generelle overskrifter i det f¿lgende for Œ fange opp

de viktigste bruksmŒtene av ordet iteologisk sammenheng.

Studiet av Israels arkeologi og geografihjelper dagens bibelleser til Œ danne seg et bilde av den konkrete

betydningen av "veien" og dermedogsŒ forstŒ bakgrunnen for de billedlige og idiomatiske bruksmŒtene av

ordet. Det er interessant at d¾r¾k skifterkj¿nn alt ettersom  betydningen er konkret (fem.) eller 

abstrakt/billedlig (masc.) if¿lge David A.Dorsey«s fine monografi: The Roads and Highways of Ancient Israel,

John Hopkins University Press 1991(220f.). Dorsey rekonstruerer plasseringen og kursen pŒ jernalderens

veier ved bl.a. Œ plassere ruiner etterjernalderbosetinger pŒ arkeologiske kart. Romertiden medf¿rte siden

visse forbedringer og utrettinger avkursen pŒ veiene etter tidens krav. Ved oppstigninger i bratte Œser og fjell

ble antall kurver ¿ket avsikkerhetshensyn. Romerne anla ogsŒ en bred "cardo"- midtvei i byene.De ¿ket ogsŒ

bruken av hellelegging pŒ veiene. Vi mŒaltsŒ tenke oss at de gammeltestamentlige veiene var mer

ubearbeidet og mer uregelmessige enn isenere tid, selvom hovedsystemet av veier i det store og hele var

det samme.

Et godt eksempel er veien gjennom Ajjalonsdal fra Jaffa ved kystsletten over Lod til  Geser i stigning gjennom

Ajjalon-kl¿ften opp mot Kefira og Gibeonsom siste stasjon f¿r Jerusalem - i dag bussrute fra flyplassen i Lod (=Lydda iNT). Denne ruten kalles "Bet-Horon-nedstigningen" (morad=nedstigningfra ¿vre til nedre Bet-Horon)

Josva 10:11. Det var en strategisk viktigrute som ga kort avstand mellom kysten og Jerusalem (Dorsey,

181-83). Tre ganger fortelles omh¾rstyrker som beveger seg pŒ denne veien:

a. Josva 10: amoritter og kanaanitterflykter for Josva mot Aseka;

b.  Sam 14:31: Israel jagerfilistrene fra Mikmasj til Ajjalon;

c. 2 Sam 5:25: David forf¿lger filistrenefra Geba    til Geser.

Den trange kl¿ften ved Ajjalon har nokogsŒ gitt landeveisr¿vere gode muligheter til bakholdsangrep, s¾rlig

etter m¿rkets frembrudd. Derfor nevnerJosva 10 i et sitat lengden av dagens lys som et under i kampen mot

amorittene. To brev fra kanaanittiskeembetsmenn ca. 1350 f.Kr. (Tell-el-Amarnabrevene nr.273 og 287) omtaler

bakholdsangrep i Ajjalon.

Kong Salomo stasjonerte soldater og byggetfort i Bet-Horon. LikesŒ bygget han ut murene i Geser for Œ sikre

reiserutene i omrŒdet best mulig (1 Kon9:15.17; 2 Kr¿n 8:5).

NŒr en tenker pŒ de fysiske strabasene ogfarene ved en lang reise, er det ikke merkelig at Guds hjelp og

velsignelse ble pŒkalt for de reisende.Abraham formidler et l¿fte fra Gud til sin trofaste tjener Elieser som skal

dra til Karan: "Han skal sende sinengel foran deg" (1 Mos 24:7)

 

2. Evighetens vei og omvendelsens vei

 

Siden veien er livsviktig for ferdsel,handelssamkvem, administrasjon og maktut¿velse sammen med  mange

andre former for menneskeligkommunikasjon, fŒr den lett en metaforisk betydning og idiomatisk bruk. Veien

kan symbolisere alt den formidler ogbrukes til. Derfor har ordene for "vei" sŒ mange betydninger.

Det kan bety "levemŒte, det naturligeliv" og brukes om pŒfallende, naturgitte sider ved dyrenes og

menneskenes atferd (1 Mos 18:11; Josv23:14; Ordspr 30:19-20).

"Veivalg" er et kjent bilde pŒmenneskets ansvar for Œ velge det rette og gode. Moses ber folket velge Œ gŒ pŒ

Guds veier 5 Mos 30:16. Valget betyr Œvende ryggen til det onde og leve etter Guds bud i Moseloven. Guds

veier f¿rer til livet, det onde til undergangog d¿d.

Profeten Jeremia refser sitt folk for Œgj¿re valg som virker "naturstridige".  Valget Œ dyrke avgudenefremfor

Herren sammenlignes med Œ drikke bedervetsisternevann der det finnes en frisk kilde (Jer 2:11-13). Folket har

valgt sine egne "veier" der de"snubler" i avgudsdyrkelsen (18:15) .

Bildet av "snubling" lar seglett forstŒ nŒr de nye, uryddete stier (netibot) settes i motsetning til degamle veier

(sjebile olam) som var blitt ryddet ogholdt Œpne gjennom generasjoner i v.15b. Ordspr 15:19 har en lignende

motsetning mellom den rettferdiges ryddetevei og de ugudeliges tornegrodde vei .

Rydding ( den hebraiske roten s-l-l Jer18:15b) kunne skje ved at steiner og andre hindringer for foten og

kjerrehjulet  ble kastet til side ogved at ujevnheter ble jevnet ved pŒfylling, uthogging  eller steinsetning.Det

er dette som er bakgrunn ogsŒ for Jes40:3; 49:11.

Profeten Jeremia taler  med styrke omde "evige"/"urgamle" veier i Jer 6:16 (netibot olam). Hanoppfordrer folket

til Œ sp¿rre etter "evighetensstier" sŒ de ikke gŒr seg vill og fortapt. Gud vil ogsŒ legge"snublesteiner" i veien

for dem som velger ulydighetens veier(v.21).

Hos 2:6 og Klages 3:9 gir bildet av Herrensom sperrer  veien for synderen ved hjelp av tilplanting med

tornebusker og steingjerde ."Evighetens" sti og vei er den retning Guds Œpenbaring med de 10 budog loven

peker. Gud plasserte "vaktmenn"  (tsofim  Jer 6:17) pŒ veien for Œ s¿rge for dereisendes sikkerhet.

Vaktmennene er  fremfor alt profetersom har i oppdrag Œ vise folket til "den gode vei" (v.16). De gal¿fte om

"hvile for sjelene" (sml. Matt 11:28) til dem som gŒr den veien.  Den gode veien er ogsŒ godt merket(Jer

31:21)  . Profetene oppfordret tilselvransakelse og omvendelse (Jer 31:21; Klages 3:40). Men de ble avvist (Jer

8:3).

Profeten Jeremia var innsatt for Œ"pr¿ve" Israels vei (Jer 6:27; sml. Sal 7:10; 11:4; 139:23) ogformane til

omvendelse fra syndens vei ("bedrederes veier" 26:13). Synden er den vei mennesket selv tenker ut og

vandrer i egenrŒdighet (Jes 53:6; 57:17).Som ekko av 5 Moseboks pukking pŒ Guds enhet, pukker Jeremia pŒ at

veien er en eneste (¾had) Jer 32:39. Detgjelder Œ snu og finne tilbake til denne.

Gang pŒ gang stilles  Guds folk ogden enkelte pŒ valg mellom livets og d¿dens veier:

 "Se, jeg legger fremfor derelivets vei og d¿dens vei" (Jer 21:8; sml. 5 Mos 30:15).

"Hvor lett du tar det med Œ velge enannen vei" (Jer 2:36; sml. Jes 66:3; Ordspr 3:31)

Gang pŒ gang vitner ogsŒ de troende ompersonlige sitt valg av den gode vei:

"Troens/trofasthetens/den pŒlitelige(¾muna) vei har jeg valgt (b-h-r)" vitner salmisten

(Sal 119:30).

Den gudfryktige som lever i pakten medHerren, ber derfor Gud om Œ bli "veiledet" til og pŒ den rette vei(Sal

27:11;86:11; 143:8). Den gudfryktige berom undervisning i Herrens veier Sal 25:4:

"Herre, la meg fŒ kunnskap om dineveier, l¾r meg dine stier (orhot)".

Salmisten i Sal 139 avslutter sinmeditasjon med en b¿nn om ikke Œ bli funnet pŒ "smertens  vei"sammen med

de ugudelige:

"Men led meg pŒ evighetens vei (d¾r¾kolam)!"

(M. Dahood oversetter: "Den evigesvei").

Det er ogsŒ den bedendes grunn for tro ogtillit at den allvitende Herrens kunnskap omfatter kjennskap til den

enkeltes vei Sal 142:4 :

"NŒr min Œnd vansmekter i meg, kjennerdog du min sti" (NO 1930).

Salmistene mottar ogsŒ ord fra Herren medforsikring om at Herren skal vise vei (32:8; Jes 57:18). Salmedikteren

har tillit til at Herren leder sine pŒrett vei (16:11; 91:11).

Som veien til livets tre (1 Mos 3:24) erden rette vei Œ beskrive ut fra sitt mŒl som "livets vei" (Ps 16:11;Ordspr

2:19; 5:6; 6:23; 15:24). Evighetens ogomvendelsens vei er derfor ogsŒ nŒdens vei .

 

 

Salme 23 er en tillitssalme. Her Œndertroens visshet om Œ bli ledet av Herren under alle forhold, ogsŒ "i den

m¿rke dalen" (som f.eks. Ajjaloneller Wadi Qelt?). Han "f¿rer meg pŒ rettferdighets stier for sitt navnsskyld"

(23:4). Ma«gal "sti" tolkesulikt. Det brukes f¿rst og fremst billedlig, men ut fra etymologien kan detv¾re en

"kjerrevei" (agala"vogn") med bredde for en vogn, eller det kan v¾re den smalekr¿tterstien (eg¾l "oksekalv")

som svinger seg oppover Œssidene i slakstigning  (som pŒ kollene i Bullarebygden). Det er i begge tilfelle

ingen snorrett vei, men en vei som f¿rerjevnt og trygt oppover i terrenget.

 

3. Veien(e) i Jesaja 40-55

Tvil og klage kommer frem i sitatet Jes40:27 der Israel sier:

"Min vei (darki) er skjult for Herren, og min rett (misjpati) gŒr min Gud forbi".

Her stŒr "min vei" forhistoriens tilskikkelser og virkninger  som de faktisk har rammetisraelittene i Babylonia.

Historien svarer ikke til det Israeloppfatter som rimelig og rett. Er Herren blitt likegyldig  overfor sitteget folk?

Hele profetbokenheten Jes 40-55 kanoppfattes som et tr¿stende svar  pŒ usikkerheten og klagen i dette

sp¿rsmŒlet. I den profetiske prologen(40:3) tr¿ster Herren  ved Œ gi sine tjenere (englene?) ordre om Œ rydde

"Herrens vei" (d¾r¾k-Jhwh//mesilla  ) i ¿demarken . Dette er tydeligvis den vei folket skalf¿lge pŒ hjemveien

fra Babylon . Det oppfordres til en nyeksodus i 52:10-11:

"Avsted, avsted! Dra ut derifra! R¿rikke ved noe urent! Dra ut derifra! Rens dere, dere som b¾rer Herrens kar!

For dere skal ikke dra ut i hast og ikkefare bort som flyktninger. For Herren skal gŒ foran dere, og Israels Gud

skal samle dere".

 Det blir en prosesjonsvei  forGuds folk gjennom ¿demarken til Sion der de hellige gjenstander , symboler pŒ

Herrens  n¾rv¾r,  bringes med itriumf og glede. Jes 35:8 samsvarer i beskrivelsen av vandringen hjemover pŒ

en "hellighetens vei (d¾r¾khaqqod¾sj). Ingen uren skal gŒ pŒ den".

Hjemveien til gledesfesten pŒ Sion er herbŒde Herrens og folkets vei. Likevel kan profeten betone forskjellen

mellom Guds "veier" ogmenneskets slik at de ikke faller sammen. Da fremheves den grunnleggende

forskjellen mellom den opph¿yde Gud og detsyndige mennesket. I epilogkapitlet Jes 55 formanes de

"ugudelige" - her vel enkarakteristikk av hele folket-  til Œ "forlate sin vei" og s¿keHerren (v.6-7). I motsetning

til folkets jordiske veier stŒr Gudshimmelske tanker og veier (v.8-9). Kanskje er det den babylonske og

fororientalske sprŒkbruken Œ tale omhimmellegemenes veier ("Melkeveien") i motsetning til de jordiskeveier

som her stŒr i bakgrunnen.

I Jesaja 55:8-9 kommer ordet"vei" i n¾rheten av Œ karakterisere Guds transcendente skapende ogdynamiske

vesen ("v¾remŒte") som overgŒrvŒr forstand. Trass i sin store nŒde forblir Gud delvis "skjult" ogunndrar seg

menneskelig inspeksjon (Jes 45:15).

 

4. Den fullkomne vei

Salme 18: 31-33 trekker enpoetisk-dynamisk linje fra Guds fullkomne vei til fullkommengj¿relsen av den

troendes liv:

 "Gud (ha-el) - hans vei (darko)er fullkommen (tamim/ LXX amomos "ulastelig") .

Herrens ord er rent, han er et skjold foralle dem som setter sin lit til ham.

For hvem er Gud foruten Herren, og hvem eren klippe uten vŒr Gud?

Det er Gud (ha-el) som omgjorder meg medkraft og gj¿r min vei fullkommen (tamim darki) "

Sml. Jesu bergpreken Matt 5:48: "V¾rfullkomne  likesom deres himmelske Fader er fullkommen".

Det er hellighetens og helligg¿relsensvirkning som bare gŒr en vei, fra Herren til hans folk, som beskrives

tilsvarende i hymnisk sprŒk Sal77:14.20f.:

"Gud! Din vei  er i hellighet.Hvem er en gud sŒ stor som Gud? ...

Gjennom havet gikk din vei, og dine stiergjennom store vann, men dine fotspor ble ikke kjent.

Du f¿rte ditt folk som en hjord ved Mosesog Arons hŒnd."

Skapelsen og eksodus som Guds undere ,dvs. Gud som skapelsens og historiens Herre er det doble grunnlag

for visshet om Guds ledelse for denenkelte i Guds folk (v.1-13).

Gud avbildes her som en som vandrer , meni motsetning til den jordiske vandrer etterlater han seg ikke"

fotspor" (Sal 77:20). I andrereligioner, som f.eks. i helleristningene i BohuslŠn, fŒr gudenes fotsporfysiske

avtrykk . Guds "bilde" er ikkefysisk, men Œndelig. Guds Œndsfylte ord er hans bilde fremfor alt annet. Som

vesen som kommuniserer med Gud kanmennesket sekund¾rt kalles "Guds bilde/lignelse" (1 Mos 1:27).

"Begynnelsen pŒ hans (Herrens)vei  (resjit darko)" er visdommen i skapelsen if¿lge Ordspr 8:22;sml. Ordspr

3:19-20; Job 26:14. UttrykksmŒten spillermuligens (?) pŒ veiens utgangspunkt, begynnelsens sted.

Guds vesen og vei er et forbilde for denvei mennesket er bestemt til Œ gŒ:

"Men de rettferdiges sti er lik etstrŒlende lys som blir klarere og klarere inntil det er h¿ylys dag"(Ordspr 4:18).

"Mine skritt holdt fast ved dinefotspor" (Sal 17:5)

"Salige er de som f¿lger mineveier" (Ordspr 8:32).