Arvid TŒngberg
(professor dr.theol.,Menighetsfakultetet, Oslo
Gšteborg 21.05.2000
"Veien(e)"i Det gamle testamente:
Skriftord omGuds veier og vŒre veier.
1. Veien i sprŒket og historien
Substantivet "vei", sv."vŠg" har sammenheng med verbet no. veie/sv.vŠga, gotisk gawigan"r¿re, bevege"
(Det fins ingen sammenheng med lat. via"vei"). PŒ latin er etymologisk tilsvarende verb vehere "f¿re,kj¿re,
ferdes", gresk okhein "b¾re,reise" (medium).
PŒ hebraisk er det et tilsvarendesemantisk forhold mellom verbet darak "trŒ, marsjere, ferdes" ogsubstantivet
d¾r¾k "vei, avstand, retning".Det fins ogsŒ synonyme ord for "sti, vei": orah, natib, sjebil ,mesilla, magal.
Som i andre sprŒk er det pŒ hebraiskdannet mange metaforer eller overf¿rte betydninger pŒ grunnlag av den
konkrete referansen til veier og ferdsel.Vi kan bare bruke generelle overskrifter i det f¿lgende for Œ fange opp
de viktigste bruksmŒtene av ordet iteologisk sammenheng.
Studiet av Israels arkeologi og geografihjelper dagens bibelleser til Œ danne seg et bilde av den konkrete
betydningen av "veien" og dermedogsŒ forstŒ bakgrunnen for de billedlige og idiomatiske bruksmŒtene av
ordet. Det er interessant at d¾r¾k skifterkj¿nn alt ettersom betydningen er konkret (fem.) eller
abstrakt/billedlig (masc.) if¿lge David A.Dorsey«s fine monografi: The Roads and Highways of Ancient Israel,
John Hopkins University Press 1991(220f.). Dorsey rekonstruerer plasseringen og kursen pŒ jernalderens
veier ved bl.a. Œ plassere ruiner etterjernalderbosetinger pŒ arkeologiske kart. Romertiden medf¿rte siden
visse forbedringer og utrettinger avkursen pŒ veiene etter tidens krav. Ved oppstigninger i bratte Œser og fjell
ble antall kurver ¿ket avsikkerhetshensyn. Romerne anla ogsŒ en bred "cardo"- midtvei i byene.De ¿ket ogsŒ
bruken av hellelegging pŒ veiene. Vi mŒaltsŒ tenke oss at de gammeltestamentlige veiene var mer
ubearbeidet og mer uregelmessige enn isenere tid, selvom hovedsystemet av veier i det store og hele var
det samme.
Et godt eksempel er veien gjennom Ajjalonsdal fra Jaffa ved kystsletten over Lod til Geser i stigning gjennom
Ajjalon-kl¿ften opp mot Kefira og Gibeonsom siste stasjon f¿r Jerusalem - i dag bussrute fra flyplassen i Lod (=Lydda iNT). Denne ruten kalles "Bet-Horon-nedstigningen" (morad=nedstigningfra ¿vre til nedre Bet-Horon)
Josva 10:11. Det var en strategisk viktigrute som ga kort avstand mellom kysten og Jerusalem (Dorsey,
181-83). Tre ganger fortelles omh¾rstyrker som beveger seg pŒ denne veien:
a. Josva 10: amoritter og kanaanitterflykter for Josva mot Aseka;
b. Sam 14:31: Israel jagerfilistrene fra Mikmasj til Ajjalon;
c. 2 Sam 5:25: David forf¿lger filistrenefra Geba til Geser.
Den trange kl¿ften ved Ajjalon har nokogsŒ gitt landeveisr¿vere gode muligheter til bakholdsangrep, s¾rlig
etter m¿rkets frembrudd. Derfor nevnerJosva 10 i et sitat lengden av dagens lys som et under i kampen mot
amorittene. To brev fra kanaanittiskeembetsmenn ca. 1350 f.Kr. (Tell-el-Amarnabrevene nr.273 og 287) omtaler
bakholdsangrep i Ajjalon.
Kong Salomo stasjonerte soldater og byggetfort i Bet-Horon. LikesŒ bygget han ut murene i Geser for Œ sikre
reiserutene i omrŒdet best mulig (1 Kon9:15.17; 2 Kr¿n 8:5).
NŒr en tenker pŒ de fysiske strabasene ogfarene ved en lang reise, er det ikke merkelig at Guds hjelp og
velsignelse ble pŒkalt for de reisende.Abraham formidler et l¿fte fra Gud til sin trofaste tjener Elieser som skal
dra til Karan: "Han skal sende sinengel foran deg" (1 Mos 24:7)
2. Evighetens vei og omvendelsens vei
Siden veien er livsviktig for ferdsel,handelssamkvem, administrasjon og maktut¿velse sammen med mange
andre former for menneskeligkommunikasjon, fŒr den lett en metaforisk betydning og idiomatisk bruk. Veien
kan symbolisere alt den formidler ogbrukes til. Derfor har ordene for "vei" sŒ mange betydninger.
Det kan bety "levemŒte, det naturligeliv" og brukes om pŒfallende, naturgitte sider ved dyrenes og
menneskenes atferd (1 Mos 18:11; Josv23:14; Ordspr 30:19-20).
"Veivalg" er et kjent bilde pŒmenneskets ansvar for Œ velge det rette og gode. Moses ber folket velge Œ gŒ pŒ
Guds veier 5 Mos 30:16. Valget betyr Œvende ryggen til det onde og leve etter Guds bud i Moseloven. Guds
veier f¿rer til livet, det onde til undergangog d¿d.
Profeten Jeremia refser sitt folk for Œgj¿re valg som virker "naturstridige". Valget Œ dyrke avgudenefremfor
Herren sammenlignes med Œ drikke bedervetsisternevann der det finnes en frisk kilde (Jer 2:11-13). Folket har
valgt sine egne "veier" der de"snubler" i avgudsdyrkelsen (18:15) .
Bildet av "snubling" lar seglett forstŒ nŒr de nye, uryddete stier (netibot) settes i motsetning til degamle veier
(sjebile olam) som var blitt ryddet ogholdt Œpne gjennom generasjoner i v.15b. Ordspr 15:19 har en lignende
motsetning mellom den rettferdiges ryddetevei og de ugudeliges tornegrodde vei .
Rydding ( den hebraiske roten s-l-l Jer18:15b) kunne skje ved at steiner og andre hindringer for foten og
kjerrehjulet ble kastet til side ogved at ujevnheter ble jevnet ved pŒfylling, uthogging eller steinsetning.Det
er dette som er bakgrunn ogsŒ for Jes40:3; 49:11.
Profeten Jeremia taler med styrke omde "evige"/"urgamle" veier i Jer 6:16 (netibot olam). Hanoppfordrer folket
til Œ sp¿rre etter "evighetensstier" sŒ de ikke gŒr seg vill og fortapt. Gud vil ogsŒ legge"snublesteiner" i veien
for dem som velger ulydighetens veier(v.21).
Hos 2:6 og Klages 3:9 gir bildet av Herrensom sperrer veien for synderen ved hjelp av tilplanting med
tornebusker og steingjerde ."Evighetens" sti og vei er den retning Guds Œpenbaring med de 10 budog loven
peker. Gud plasserte "vaktmenn" (tsofim Jer 6:17) pŒ veien for Œ s¿rge for dereisendes sikkerhet.
Vaktmennene er fremfor alt profetersom har i oppdrag Œ vise folket til "den gode vei" (v.16). De gal¿fte om
"hvile for sjelene" (sml. Matt 11:28) til dem som gŒr den veien. Den gode veien er ogsŒ godt merket(Jer
31:21) . Profetene oppfordret tilselvransakelse og omvendelse (Jer 31:21; Klages 3:40). Men de ble avvist (Jer
8:3).
Profeten Jeremia var innsatt for Œ"pr¿ve" Israels vei (Jer 6:27; sml. Sal 7:10; 11:4; 139:23) ogformane til
omvendelse fra syndens vei ("bedrederes veier" 26:13). Synden er den vei mennesket selv tenker ut og
vandrer i egenrŒdighet (Jes 53:6; 57:17).Som ekko av 5 Moseboks pukking pŒ Guds enhet, pukker Jeremia pŒ at
veien er en eneste (¾had) Jer 32:39. Detgjelder Œ snu og finne tilbake til denne.
Gang pŒ gang stilles Guds folk ogden enkelte pŒ valg mellom livets og d¿dens veier:
"Se, jeg legger fremfor derelivets vei og d¿dens vei" (Jer 21:8; sml. 5 Mos 30:15).
"Hvor lett du tar det med Œ velge enannen vei" (Jer 2:36; sml. Jes 66:3; Ordspr 3:31)
Gang pŒ gang vitner ogsŒ de troende ompersonlige sitt valg av den gode vei:
"Troens/trofasthetens/den pŒlitelige(¾muna) vei har jeg valgt (b-h-r)" vitner salmisten
(Sal 119:30).
Den gudfryktige som lever i pakten medHerren, ber derfor Gud om Œ bli "veiledet" til og pŒ den rette vei(Sal
27:11;86:11; 143:8). Den gudfryktige berom undervisning i Herrens veier Sal 25:4:
"Herre, la meg fŒ kunnskap om dineveier, l¾r meg dine stier (orhot)".
Salmisten i Sal 139 avslutter sinmeditasjon med en b¿nn om ikke Œ bli funnet pŒ "smertens vei"sammen med
de ugudelige:
"Men led meg pŒ evighetens vei (d¾r¾kolam)!"
(M. Dahood oversetter: "Den evigesvei").
Det er ogsŒ den bedendes grunn for tro ogtillit at den allvitende Herrens kunnskap omfatter kjennskap til den
enkeltes vei Sal 142:4 :
"NŒr min Œnd vansmekter i meg, kjennerdog du min sti" (NO 1930).
Salmistene mottar ogsŒ ord fra Herren medforsikring om at Herren skal vise vei (32:8; Jes 57:18). Salmedikteren
har tillit til at Herren leder sine pŒrett vei (16:11; 91:11).
Som veien til livets tre (1 Mos 3:24) erden rette vei Œ beskrive ut fra sitt mŒl som "livets vei" (Ps 16:11;Ordspr
2:19; 5:6; 6:23; 15:24). Evighetens ogomvendelsens vei er derfor ogsŒ nŒdens vei .
Salme 23 er en tillitssalme. Her Œndertroens visshet om Œ bli ledet av Herren under alle forhold, ogsŒ "i den
m¿rke dalen" (som f.eks. Ajjaloneller Wadi Qelt?). Han "f¿rer meg pŒ rettferdighets stier for sitt navnsskyld"
(23:4). Ma«gal "sti" tolkesulikt. Det brukes f¿rst og fremst billedlig, men ut fra etymologien kan detv¾re en
"kjerrevei" (agala"vogn") med bredde for en vogn, eller det kan v¾re den smalekr¿tterstien (eg¾l "oksekalv")
som svinger seg oppover Œssidene i slakstigning (som pŒ kollene i Bullarebygden). Det er i begge tilfelle
ingen snorrett vei, men en vei som f¿rerjevnt og trygt oppover i terrenget.
3. Veien(e) i Jesaja 40-55
Tvil og klage kommer frem i sitatet Jes40:27 der Israel sier:
"Min vei (darki) er skjult for Herren, og min rett (misjpati) gŒr min Gud forbi".
Her stŒr "min vei" forhistoriens tilskikkelser og virkninger som de faktisk har rammetisraelittene i Babylonia.
Historien svarer ikke til det Israeloppfatter som rimelig og rett. Er Herren blitt likegyldig overfor sitteget folk?
Hele profetbokenheten Jes 40-55 kanoppfattes som et tr¿stende svar pŒ usikkerheten og klagen i dette
sp¿rsmŒlet. I den profetiske prologen(40:3) tr¿ster Herren ved Œ gi sine tjenere (englene?) ordre om Œ rydde
"Herrens vei" (d¾r¾k-Jhwh//mesilla ) i ¿demarken . Dette er tydeligvis den vei folket skalf¿lge pŒ hjemveien
fra Babylon . Det oppfordres til en nyeksodus i 52:10-11:
"Avsted, avsted! Dra ut derifra! R¿rikke ved noe urent! Dra ut derifra! Rens dere, dere som b¾rer Herrens kar!
For dere skal ikke dra ut i hast og ikkefare bort som flyktninger. For Herren skal gŒ foran dere, og Israels Gud
skal samle dere".
Det blir en prosesjonsvei forGuds folk gjennom ¿demarken til Sion der de hellige gjenstander , symboler pŒ
Herrens n¾rv¾r, bringes med itriumf og glede. Jes 35:8 samsvarer i beskrivelsen av vandringen hjemover pŒ
en "hellighetens vei (d¾r¾khaqqod¾sj). Ingen uren skal gŒ pŒ den".
Hjemveien til gledesfesten pŒ Sion er herbŒde Herrens og folkets vei. Likevel kan profeten betone forskjellen
mellom Guds "veier" ogmenneskets slik at de ikke faller sammen. Da fremheves den grunnleggende
forskjellen mellom den opph¿yde Gud og detsyndige mennesket. I epilogkapitlet Jes 55 formanes de
"ugudelige" - her vel enkarakteristikk av hele folket- til Œ "forlate sin vei" og s¿keHerren (v.6-7). I motsetning
til folkets jordiske veier stŒr Gudshimmelske tanker og veier (v.8-9). Kanskje er det den babylonske og
fororientalske sprŒkbruken Œ tale omhimmellegemenes veier ("Melkeveien") i motsetning til de jordiskeveier
som her stŒr i bakgrunnen.
I Jesaja 55:8-9 kommer ordet"vei" i n¾rheten av Œ karakterisere Guds transcendente skapende ogdynamiske
vesen ("v¾remŒte") som overgŒrvŒr forstand. Trass i sin store nŒde forblir Gud delvis "skjult" ogunndrar seg
menneskelig inspeksjon (Jes 45:15).
4. Den fullkomne vei
Salme 18: 31-33 trekker enpoetisk-dynamisk linje fra Guds fullkomne vei til fullkommengj¿relsen av den
troendes liv:
"Gud (ha-el) - hans vei (darko)er fullkommen (tamim/ LXX amomos "ulastelig") .
Herrens ord er rent, han er et skjold foralle dem som setter sin lit til ham.
For hvem er Gud foruten Herren, og hvem eren klippe uten vŒr Gud?
Det er Gud (ha-el) som omgjorder meg medkraft og gj¿r min vei fullkommen (tamim darki) "
Sml. Jesu bergpreken Matt 5:48: "V¾rfullkomne likesom deres himmelske Fader er fullkommen".
Det er hellighetens og helligg¿relsensvirkning som bare gŒr en vei, fra Herren til hans folk, som beskrives
tilsvarende i hymnisk sprŒk Sal77:14.20f.:
"Gud! Din vei er i hellighet.Hvem er en gud sŒ stor som Gud? ...
Gjennom havet gikk din vei, og dine stiergjennom store vann, men dine fotspor ble ikke kjent.
Du f¿rte ditt folk som en hjord ved Mosesog Arons hŒnd."
Skapelsen og eksodus som Guds undere ,dvs. Gud som skapelsens og historiens Herre er det doble grunnlag
for visshet om Guds ledelse for denenkelte i Guds folk (v.1-13).
Gud avbildes her som en som vandrer , meni motsetning til den jordiske vandrer etterlater han seg ikke"
fotspor" (Sal 77:20). I andrereligioner, som f.eks. i helleristningene i BohuslŠn, fŒr gudenes fotsporfysiske
avtrykk . Guds "bilde" er ikkefysisk, men Œndelig. Guds Œndsfylte ord er hans bilde fremfor alt annet. Som
vesen som kommuniserer med Gud kanmennesket sekund¾rt kalles "Guds bilde/lignelse" (1 Mos 1:27).
"Begynnelsen pŒ hans (Herrens)vei (resjit darko)" er visdommen i skapelsen if¿lge Ordspr 8:22;sml. Ordspr
3:19-20; Job 26:14. UttrykksmŒten spillermuligens (?) pŒ veiens utgangspunkt, begynnelsens sted.
Guds vesen og vei er et forbilde for denvei mennesket er bestemt til Œ gŒ:
"Men de rettferdiges sti er lik etstrŒlende lys som blir klarere og klarere inntil det er h¿ylys dag"(Ordspr 4:18).
"Mine skritt holdt fast ved dinefotspor" (Sal 17:5)
"Salige er de som f¿lger mineveier" (Ordspr 8:32).