Uttalelse fra veilederkollegiet i SamrŒd
pŒ Kirkens Grunn:
AVGJ¯RENDE
VEIVALG
VŒrens
annet bispem¿te har f¿rt Den norske kirke frem til et avgj¿rende veivalg.
Bispem¿tets behandling av homofilisaken reiser sp¿rsmŒl om egenarten i det
kristne evangelium, om hva det vil si Œ v¾re kirke og om hva som er oppgaven
til en tilsynsmann i kirken.
Etter
Hamar biskops gjeninnsettelse av Siri Sunde beklaget Bj¿rgvin biskop dypt den
situasjon som var oppstŒtt i Den norske kirke. "Det alvorligste i
situasjonen," uttalte han, er "at forpliktelsen pŒ Guds Ord ikke
synes avgj¿rende. Den lutherske kirke er Ordets kirke, da mŒ grunnvollen ikke
forlates." (VŒrt Land 08.03.99)
KirkerŒdet
har anmodet Bispem¿tet om Œ rydde opp i den konflikten som var skapt. Dessverre
kan vi ikke se at Bispem¿tets behandling av saken primo mai har gjort annet enn
Œ legitimere Siri Sundes gjeninnsettelse. Derved har Bispem¿tets mindretall
oppnŒdd den mŒlsetning de har arbeidet for gjennom flere Œr. Den argumentasjon
de har brukt for legitimeringen av homofilt
samliv,
har hele tiden tatt utgangspunkt i hva de selv kaller et luthersk bibelsyn.
Slik utfordrer Bispem¿tets mindretall den tradisjonelle forstŒelsen av Skriften
som autoritet i en luthersk kirke.
"De
syv" som utgj¿r Bispem¿tets flertall, synes ikke Œ ha hatt noen
gjennomtenkt plan for hvordan de skulle l¿se de teologiske og sjeles¿rgeriske
utfordringene som homofilisp¿rsmŒlet reiser. Det pŒhviler sŒledes "de
syv" et stort ansvar for at forpliktelsen pŒ Guds ord ikke har v¾rt
avgj¿rende for sakens utfall.
Sant
nok fremhever Bispem¿tets flertall pŒ den ene side at seksuelt samliv mellom
personer av samme kj¿nn er "handlinger i strid med Guds ord og
vilje." Videre understrekes det: "Det er uholdbart for kirken Œ ha en
praksis som strider mot det Bibelen sier om dette." PŒ den annen side vil
flertallsbiskopene likevel ikke karakterisere homofilt samliv som synd. I det
felles etterord uttaler videre et samlet bispekollegium at dette sp¿rsmŒl ikke
mŒ "overskygge alt annet" samtidig som man avdramatiserer den
situasjon som har oppstŒtt som f¿lge av uenigheten - en situasjon som "vi
ennŒ en stund mŒ leve med".
Under
pressekonferansen ved avslutningen av Bispem¿tet uttalte de
"konservative" biskopene seg pŒ en mŒte som ytterligere ¿kte
forvirringen og usikkerheten. Slik de er gjengitt i pressen, betegnet M¿re og
Borg biskoper homofilisp¿rsmŒlet som kilde til rykende uenighet, men ikke som
kirkesplittende. Borg biskop uttalte videre at selv om mindretallet l¾rer feil
og gir en
samlivsetisk
veiledning som er vrang, "vil jeg ikke si at de er vrangl¾rere". Borg
biskop avviser dernest at dette sp¿rsmŒl ber¿rer "kjernen i den kristne
tro"; det hele "dreier seg om et sp¿rsmŒl innen sosialetikken."
Forvirringen
blir ikke mindre nŒr Borg og M¿re biskoper, til tross for de forsiktige
formuleringer de valgte i flertallsuttalesen fra bispem¿tet, i etterhŒnd kan
uttale at de likevel anser homofilt samliv som synd. (VŒrt Land 07.05.99)
Den
formaning som en biskop i Den norske kirke mottar ved sin vigsling, lyder:
"Du skal rekke Herrens menighet Ordets br¿d og gi vel akt pŒ deg selv og
hele den hjord som er deg betrodd. Du skal ta vare pŒ den apostoliske l¾re
etter vŒr kirkes bekjennelse, og rettlede og oppmuntre Herrens tjenere i
menigheten. Du skal utf¿re din tjeneste med troskap, og sammen med dine
medtjenere legge vinn pŒ Œ fremme og bevare enheten i Guds kirke, til pris og
¾re for hans hellige navn."
Det
er vanskelig Œ unngŒ det inntrykk at flertallsbiskopene nŒ har glemt denne
formaning. I stedet for Œ utf¿re sin gjerning med troskap, har de i sp¿rsmŒl
som de selv har erkl¾rt gjelder Guds ord og vilje, valgt Œ nedtone betydningen
av uenigheten for derved Œ redde statskirkeordningen. PŒ denne mŒte gir
flertallsbiskopene inntrykk av at de har oppgitt Œ kjempe for hva de selv har
betegnet som "en praksis som strider mot det Bibelen sier om dette".
Det
er blitt sagt etter Bispem¿tet (Aftenposten 07.05.99) at flertallsbiskopene i
virkeligheten hadde tre valg - Œ forlange at mindretallet skulle s¿ke avskjed,
Œ selv gŒ av, eller Œ oppl¿se ordningen med bispem¿te. For Œ komme ut av dette
dilemma, valgte "de syv" i stedet for handling Œ tale med to tunger i
etiske forhold som Herrens apostel vitterlig omtaler - om enn blant andre like
alvorlige forhold - som en salighetssak (1 Kor 6,9).
Inntil
den situasjon skulle oppstŒ, at en av de konservative biskopene i handling
bryter med "de fire", har de gammeltroende i Den norske kirke ingen
biskop Œ forholde seg til. Dette viser situasjonens alvor. Uten st¿tte i en
biskops l¾remyndighet er en kristen trosforstŒelse som s¿ker sin forankring i
Bibel og bekjennelse, kirkelig sett redusert til en meningytring blant andre
likeberettigede synspunkter.
Det
veivalg flertallsbiskopene har gjort ved vŒrens Bispem¿te, Œpner for en
utvikling som ikke er til Œ stanse. "De syvs" unnfallenhet i
homofilisp¿rsmŒlet i 1999 kommer til Œ bli like skjellsettende som de
konservative biskopers ettergivenhet i kvinneprestsaken i 1961.
Slik
situasjonen nŒ er blitt, vil vi rŒde vŒre medlemmer til et oppbrudd fra Den
norske kirke. NŒr og hvordan dette oppbrudd skal finne sted, vil mŒtte avspeile
den enkeltes livssituasjon, men det er under alle omstendigheter n¿dvendig at
vi nŒ tar ansvar for vŒr egen fremtid.
Kampen
om Den norske kirke som apostolisk kirke er tapt. Ingen kan late som om Den
norske kirke ikke er splittet. Verken flertalls- eller mindretallsbiskopene vil
i handling forplikte hele kirken pŒ et felles l¾regrunnlag. I stedet for en
l¾rende kirke som med Skriftens ord skal fremstŒ som "sannhetens st¿tte og
grunnvoll" (1 Tim 3,15), overlates den enkelte til Œ finne sannheten i grunnleggende
trossp¿rsmŒl pŒ egen hŒnd.
Det
var ikke en slik privatreligi¿sitet Herren la til grunn da han lovet Peter at
d¿dsrikets porter ikke skulle fŒ makt over den klippe han bygger sin menighet
pŒ. (Matteus 16,18)
Oslo,
8. mai 1999.
Veilederne i SamrŒd pŒ Kirkens Grunn
Asle Dingstad, Tunsberg
Roald Flemestad, Oslo og Hamar Ronny Heimli (fung.),
M¿re Tom H¾ngsle, Borg
Svenn Martinsen, Bj¿rgvin
Lauritz Pettersen, HŒlogaland