VISITASMELDINGFR
¯YGARDSKYRKJELYDANE
¯YGARDENPRESTEGJELD,
ved Bj¿rgvin biskop Ole D.Hages¾ther sin
VISITAS 13.-17.SEPTEMBER 2006.
VISITASMELDING
Denne visitasmeldingavert lagt fram i samband med biskop Ole D.Hages¾ther sin visitas i ¯ygardenprestegjeld i dagane onsdag 13.-s¿ndag 17.september 2006.
Meldinga er utarbeiddpŒ vegner av prestetenesta, prestegjeldsstaben, og dei 3 kyrkjelege rŒda i¯ygarden.
Fleire medarbeidararhar levert stoff til meldinga. Meldinga sitt innhald som gjeld kyrkjer,kyrkjegardar, bygningar og ¿konomi, er i all hovudsak skrive av kyrkjeverje/daglegleiar Odd N. Thormods¾ter.
Avsnittet om born ogungdom er skrive av kyrkjelydspedagogane Rannveig Vestb¿stad Vik og Synn¿veSand¿y Voldsund, med god hjelp av sekret¾r Kari Sand¿y Rong.
Innhaldet ieinskildbidrag frŒ medarbeidarane er redigert saman av sokneprest SvennMartinsen. Dei fleste konkrete vurderingar er gjort av soknepresten. Desse vilverta utdjupa og dr¿fta under visitasen.
Meldinga b¿r lesastsaman med peikarane til internettsidene pŒ kyrkja.net. Mest effektivt skjerdette ved Œ nytta den elektroniske versjonen:
Dentrykte versjonen vil verta distribuert til Biskop, RŒdgjevar og Prost, tilkommunen og andre offentlege etatar i ¯ygarden. Nokre eksemplar stŒr tilrŒdvelde for kyrkjelydsmedlemmer som er interesserte i det kyrkjelege arbeideti prestegjeldet.
Rong,30.august 2006:
SvennMartinsen/s/
Sokneprest
Odd N. Thormods¾ter/s/
Kyrkjeverje/DaglegLeiar
BenteHelles¿y Guntveit/s/
LeiarBlomvŒg SoknerŒd
Atle DŒv¿y/s/
LeiarHjelme soknerŒd
Gustav MLandro/s/
Leiar ¯KF
For n¾rareinformasjon, kontakt: ¯ygarden Prestegjeld, tlf.56 38 22 40. Sokneprest SvennMartinsen dir. tlf.56 38 22 44. mobil 950 67890.
HelsingfrŒ Ordf¿raren
Ordf¿raren
Ordf¿raren si helsing i h¿ve bispevisitasen i¯ygarden september 2006
¯ygarden kommune vart oppretta i 1964, etter ei samanslutning av Hjelmekommune og delar av tidlegare Herdla kommune. PŒ midten av 70-talet var detnedgong i folketalet (2750). Betre kommunikasjonar f¿rte etter kvart til atdenne trenden vart snudd og folk flytta attende til kommunen.
F¿r levde folk av fiske og jordbruk. Ein del reiste til sj¿s og nokrevekependla til Bergen. I dag har dette endra seg mykje. Fiske og jordbruk erdet lite att av. Folk dagpendlar til nabokommunane og Bergen og mange har ogsŒsitt virke i kommunen i forskjellige typar verksemder.
¯ygarden er ilandf¿ringskommune for olje og gass. Kollsnes og Sture erkjende namn og ved desse anlegga vert det produsert olje og gass for storeverdiar som det norske samfunnet kan nyte godt av. Det er gode relasjonarmellom desse verksemdene, kommunen og lokalsamfunnet.
¯ygarden kommune arbeider for at vŒre innbyggjarar skal trivast og deter viktig Œ skape gode oppvekstvilkŒr for born og unge. Kommunen yter storetilskot til frivillig arbeid, ogsŒ til kristent arbeid. For kommunen er detviktig Œ ta vare pŒ det frivillige arbeidet.
Kyrkja sitt arbeid er viktig og kommunen vektlegg dette gjennombudsjettrammer som er tildelt ¯ygarden kyrkjelege fellesrŒd. FellesrŒdet harstor fridom nŒr det gjeld forvaltning av budsjettmidlar til kyrkjeleg arbeid ogdrift av kyrkja sine anlegg. Kommunen har brukt store summer nŒr det gjeldopprusting og nyanlegg ved kyrkjegardane i BlomvŒg.
For nokre Œr sida var det politisk vilje til Œ byggja ut BlomvŒgkyrkje. Dessverre vart dette arbeidet stogga av antikvariske omsyn. Kvakonsekvensar dette har for kyrkja sitt arbeid mŒ FellesrŒdet gjera greie for.
Kyrkja og arbeid i kristen regi er ein del av vŒr kultur og vŒrelokalmilj¿. Eg vil gi honn¿r og ros til alle arbeidarar som stŒr i dennetenesta, bŒde l¿na og ul¿na.
Eg ynskjer lukke til med bispevisitasen.
¯ygarden, juni 2006
Olav Martin Vik
Ordf¿rar
KAPITTEL1
VISITASI ¯YGARDEN
ÒFrŒ Milet sende han bodtil Efesos og kalla til seg dei eldste i forsamlinga...
Ta varepŒ dykk sj¿lve og pŒ heile den flokken som Den heilage ande har sett dykk til Œvera tilsynsmenn for! Ver hyrdingar for Guds forsamling, som han vann med sitteige blod. For eg veit at nŒr eg er borte, vil det koma inn iblant dykk grŒdigeulvar som ikkje sparer flokken. Og mellom dykk sj¿lve skal det stŒ fram mennsom fer med falsk l¾re og vil lokka disiplane med seg. SŒ vak dŒ, og kom i hugat eg i tre Œr, natt og dag, med tŒrer i auga, ikkje heldt opp med Œ rettleiakvar einaste ein.
Og nogjev eg dykk over til Gud og hans nŒdeord, som har kraft til Œ byggja opp oggje dykk arv saman med alle dei som er helga.Ó
ÒSŒ sant som han kjem og oppretter sitt rike, byd eg deg framfor Gudsog Kristi Jesu andlet, han som skal d¿mma levande og d¿de:
ÒTa dykk i vare og latikkje hjartet dykkar tyngjast av svir og drikk og sorgene i dagleglivet, sŒ dendagen kjem like uventa pŒ dykk somei snare. For den dagen skal koma over alle som bur pŒ jorda. Vak kvar tid ogstund og be om styrke til Œ koma velberga frŒ alt det som skal henda, og bli stŒandeframfor Menneskesonen.Ó (Gud Herren Jesus Kristus om den storevisitasen, ca. Œr 33, Luk. 21,34-36)
At biskopen kjem pŒvisitas er ikkje ei daglegdags hending i eit prestegjeld. Det er gŒtt 13 Œrsidan sist. Tidligare visitasar var i 1953, 1961 , 1969 og1983. I visitasreglementetheiter det bl.a.:
¤ 1.
Visitasen vert foreteken saman med prosten, som utf¿rer den delen av visitasensom vert pŒlagt av biskopen.
Prosten kan foreta prostevitjing i sokna mellom visitasane, etter n¾rmereretningsliner, fastsett av departementetÉ
¤ 2.
Ein visitas er diforeit sams arbeid der livet i kyrkjelydane i vid meining skal pr¿vast pŒ Guds ordog kyrkja si vedkjenning, med det mŒl at det skal gje frimot og fornying itenesta.
Ò...hvordan en visitashar pleid Œ arte seg i Norge, med bisp og prost som festlige gjester under etflere dagers opphold pŒ prestegŒrden, med fortrolige, sjeles¿rgeriske samtaler mellompresten og hans overordnede,Ó (Res.Kap.Ludwig SchŸbeler, Kirkekampen slik jegsŒ den, s.205, Lutherstiftelsen, Oslo 1945.)
Prestegjeldet ¿nskjer at denne visitasen mŒ bli sterktprega av at prestegjeldet ¿nskjer Œ finne ein utveg frŒ den vanskelegesituasjonen i Den norske kyrkja.
EtterL¾renemnda-2006 sin uttale vart lagt fram 20. januar, har begge soknerŒda ettergrundige samtalar pŒ 3 m¿te, og h¿yring pŒ Œrsm¿te gjort kvart sitt vedtak derdet vert fokusert pŒ seinare preste-og bispeval, og reist sp¿rsmŒlet om ein kanha gudstenestefellesskap med dei som vil innf¿re ny l¾re i kyrkja. Dette har —grepresentantar for bedehus og kristne organisasjonar i prestegjeldet gjevetilslutning til.
Vi helsar Bj¿rgvinbiskop Ole D.Hages¾ther med f¿lge hjarteleg velkomne til ¯ygarden prestegjeld.
Grenser og soknedeling.
¯ygarden prestegjeld ereige tenestedistrikt, med same grensene som ¯ygarden kommune. Det ligg nordvestfor Bergen, har Nordsj¿en i vest og Hjeltefjorden i aust. I s¿r ligg Fjell, ogi nord Fedje kommune. FrŒ prestekontoret er avstanden til Bergen pŒ rv 561/55540 km. Den landfaste delen av prestegjeldet er 30 km langt.
Prestegjeldet utgjerst¿rsteparten av det gamle Herdla prestegjeld, og vart oppretta 1.mars 1967 mednamnet ¯ygarden etter ei lang saksgong. Bakgrunnen for reformen varKommuneinndelingskomiteen(Schei-komitŽen) sitt framlegg om kommuneinndelinga i1961. Etter politisk handsaming av dette og oppretting av den nye ¯ygardenkommune frŒ 1964 tok Kyrkjedepartementet i 1965 initiativ til Œ revidere —g denkyrkjelege inndelinga.
BlomvŒg sokn vart skilt utfrŒ Herdla sokn i samband med kommunereguleringa i 1964, og vart i 1967 detst¿rste soknet i den nye prestegjeldet. I tillegg fekk ¯ygarden med seg Hjelmesokn frŒ Hjelme kommune. Dette soknet er eldre, oppretta i 1903 ved frŒdelingfrŒ B¿ i Manger Prestegjeld. Grensene mellom dei to vart —g regulerte, slik atBlomvŒg si nordgrense no gŒr ved Straumsundet. Tidlegare h¿yrte —gAlvheim-krinsen med her. Men det nye prestegjeldet miste Herdla-krinsane Tur¿yog Misje til Fjell.
Den delen av gamle Herdlasom lŒg pŒ austsida av fjorden heldt fram til 1970 som eige prestegjeld, menvart i 1970 slŒtt saman med Ask¿y.
Prestegjeldet h¿yrdeinntil 1973 til Nordhordland, og mellom 1974 og 15.oktober 1999 til Midhordlandprosti. Det h¿yrer no inn under det nye prostiet vest for Bergen kallaVesthordland.
Prestegjeldet nyttarnynorsk mŒlform.
SjŒ meir om den lokalekyrkjesoga her:
Geografi, natur ogindustri.
¯ygarden kommune ersamansett av 522 smŒ og store ¿yar. Dei st¿rre ¿yane er samanbundne med bruer.Det er for det meste god vegstandard. Til Hernar og dei andre ¿yane i nord mŒein nytta bŒt.
Kommunen har ei strandlinepŒ 236 km og eit samla areal pŒ 66 km2 .
Landet ligg lŒgt iterrenget men stig jamt frŒ aust mot vest med til dels bratte skrentar, platŒ,viker og sund mot vest. Dei h¿gaste knausane er 40 – 50 m over havet, ogBlomeknuten er h¿gast punkt med 73 m.o.h. Dominerande bergart i kommunen er gneis, men pŒ O¿y ogAlv¿y-Sel¿y er det ogsŒ f¿rekomstar av granitt og gabbro.
¯ygarden h¿yrer til dendelen av Noreg som f¿rst vart isfritt etter siste istid for 12000 Œr sidan, ognokre av dei eldste spor etter busetjing (omlag 10 000 Œr gamle) er funne ikommunen, t.d i BlomvŒg. Landskap, natur- og kulturmilj¿ ber preg avdette.
BergensTidende, 2.november 1941. Bilete: Kystmuseet.
Kommunen h¿yrer til denatlantiske lyngheiregionen (frŒ Portugal til VesterŒlen) og har eit oseaniskklima med milde vintrar og moderate sommartemperaturar.
Morgon ved Rongesund. Bilete: OddN.Thormods¾ter.
Folketal og utviklingstrekk.
¯ygarden har i dei sisteŒra erfart ei relativt kraftig auke i folketalet, og i 2002 var kommunenraskast voksande i Hordaland og 4. raskast i Noreg, med ei auke pŒ 2,35%.
Dei faktorane som mest harpŒverka folketalet i ¯ygarden er inn- og utflytting. Dette er vist i fig. 1 . F¿dselsoverskot har vore relativtlŒgt varierande mellom 0.10-0.73 % av folketalet, og difor mindre viktig.Effekten av f¿dselsoverskot har likevel auka dei seinare Œra, og ser ein pŒfolkeauken dei siste Œtte Œra skyldast 64 % innflytting og 37 %f¿dselsoverskot.
Auken i f¿dselsoverskotheng saman med at dei fleste innflyttarane er unge og i aldersgruppa 25-45Œr. Elles aldersfordeling ikommunen er gitt av fig. 2.
Fig 2: Prosentvis aldersfordeling ikommunen pr. 1.1 2003 fordelt pŒ kvinner og menn (Kjelde: SSB)
Tabell 1 gjev eit bileteav ¯ygarden-samfunnet relativt til resten av fylket og landet, og ¯ygarden harklart fleire barn og unge i aldersgruppe 0 – 17, samt noko f¾rreinnvandrarar.
Tab. 1: Befolkningsstruktur i prosent pr.1.1. 2003
Vendepunktet ifolketilvekst rundt 1975 hadde samanheng med st¿rre industrietableringar samtbetre kommunikasjon til og frŒ nabokommunane og fastlandet pŒ grunn avbrusamband.
Fig 3. Folketalsutvikling i ¯ygarden 1964– 2004 pr 1.1 kvart Œr. Kjelde: Statistisk sentralbyrŒ.
NŒr det gjeldfolketalsframskriving varierer berekningane for 2015 mellom 4446, og 4565innbyggarar.
Rong og Toft¿y har st¿rsttilflytting, st¿rst prosentdel unge under 20 Œr og lŒgast prosentdel eldre over67 Œr i kommunen. Desse saman medTjeldst¿ er fokusomrŒde for vidare utvikling, mens Rong og Tjeldst¿ ersenteromrŒde.
N¾ringsliv og sysselsetting.
Utviklinga innan n¾rings -og sysselsetjing viser same tendens som elles i landet der prim¾rn¾ringane(fiske, fangst, jordbruk) gŒr tilbake, og har gjort det sidan 1970.
PŒ Stura i Hjelme soknligg Hydro sin rŒoljeterminal, og pŒ Kollsnes i BlomvŒg sokn ligg Statoil sittgassbehandlingsanlegg, som er det st¿rste i verda. Begge er for tida undervidare utbygging, noko som har f¿rt mange gjestearbeidarar frŒ andre land tilkommunen.
Tidleg pŒ 1990-tallet vartala pŒ arbeidslause i kommunen sv¾rt h¿ge samanlikna med fylkes- oglandsgjennomsnitt (tab. 3). Dettetil tross for nyetableringar av industri, oppstart av anleggsverksemd samtvidare utbygging pŒ gassbehandlingsanlegget pŒ Kollsnes.
Talet pŒ arbeidsledige harsidan 1996 stabilisert seg pŒ eit lŒgt nivŒ samanlikna med dei urovekkjandetala pŒ midten av nittitalet.
r: | ledige | % | % ledige Hordaland | % ledige Noreg |
1993 | 146 | 10,6 | 5,9 | 5,5 |
2002 | 48 | 5,8 | 3,4 | 3,2 |
Tab. 3: Arbeidsledige i ¯ygarden 2002samanlikna med 1993 Kjelde: SSB
NŒr det gjeld utdanning pŒvidaregŒande skule ligg kommunen godt over gjennomsnittet i fylket og landetelles, men nŒr det utdanning pŒ h¿gskulenivŒ ligg innbyggjarane i kommunenframleis langt under gjennomsnittet for fylket og landet som heile.
Kyrkje og kommune.
Tilh¿vet mellom ¯ygardenkommune og prestegjeld er det aller beste, sj¿lv om det lokalt er heilt skiljemellom Óstat og kirke.Ó Kommunen har over mange Œr l¿yvt mykje midlar tilFellesrŒdet sitt budsjett. Nokre saker pŒ agendaen mellom kommune og kyrkje:
Prestegjeldet har trekyrkjer. To av kyrkjene er i vanleg bruk medan den tredje, Gamle Hjelme berreer i bruk i sommarhalvŒret. Det er—g gudstenester i Sion bedehus, Vik, og Salem bedehus, Hernar ved einskildeh¿ve. SoknerŒda har i 2006 peikt pŒ Rong som mogleg ny gudstenestestad.
Kyrkja vart vigsla 24.november 1931 og er sŒleis 75 Œr dette Œret. Sj¿lve bygget var ei gŒve frŒkj¿pmann Ingwald Nielsen, handelsmann i Oslo, men som opprinneleg var frŒBlomvŒgen. Det er totalt 250 sitjeplassar. Kyrkja har bŒrerom med kj¿leaggregat.
FrŒ prestekontoret eravstanden 5 km.
SjŒ elles 75-Œrsjubileumsskriftet ÓHeilag er kyrkja herÓ som er forfatta av Egil S¾le 2006, ogarbeidsark for BlomvŒg kyrkje,(lagt ved) del av ÓDen kulturelle skulesekkenÓ i¯ygarden, forfatta av Elisabeth Hoff og Kjartan SkŒr 2006.
Vedlikehald og nyeinstallasjonar:
Kyrkja vart vigsla 13.juni 1971 av biskop Per Juvkam og er sŒleis 35 Œr dette Œret. Det er totalt 340sitjeplassar. Kyrkja har bŒrerom med kj¿leaggregat. FrŒ prestekontoret eravstanden 20 km.
Vedlikehald og nyeinstallasjonar:
Presteprosesjonenved vigslinga av Hjelme kyrkje 1971. Ved visitasen er ho 35-Œrsjubilant.
Hjelme gamle kyrkje.
Kyrkja vart vigsla i 1875.Etter at Hjelme nye kyrkje kom i 1971, er ho ikkje lenger i aktivt bruk, annaenn til einskilde gudstenester, konsertar, enkelte bryllaup og jubileum isommarhalvŒret. FrŒ prestekontoret er avstanden 20 km.
Statoil, Norsk Hydro,Sparebanken Vest og ¯ygarden Kommune har l¿yvt pengar til v¿ling av kyrkja.Kyrkja er difor malt utvendig i 2005/2006. Siste Œret er det skifta ut ein delarmatur. Det er vidare lagt ned elektrisk kabel som kan koplast mot ein st¿rreelektrisk varmeovn.
Det er teke opp dr¿ftingarmed Kystmuseet om eit samarbeid om kyrkja, og vi har snakka om permanentmuseum/utstilling i dŒpssakristiet og bak i kyrkja. Kyrkjeavdelinga pŒ Herdlamuseum kan vere stoffkilde.
Kyrkjeutstyr: Det er trongfor mindre reparasjonar pŒ den r¿de messehakelen. Det er ein tanke Œ deponeredenne pŒ musŽet, og det er mogleg han kan reparerast. Han er no oppbevart pŒsokneprestkontoret. Det er —g trong for enkelt alterutstyr. Ein del kyrkjelegemesseb¿ker og liknande er teke vare pŒ. Bilete av Biskop Indreb¿ fra sakristietskal restaurerast. Grendalaget viser gledeleg interesse for kyrkja.
SjŒ elles festskrifttil 125-Œrsjubileet for Hjelme gamle kyrkje i 2000, forfatta av Egil S¾le. SjŒ—g "Norges Kirker", Hordaland, hefte 2.
Det er oppslag om allekyrkjene pŒ internett:
Kyrkjegardar.
BlomvŒg kyrkjegard
Den siste store utbyggingai nord var ferdig 2001, med 635 kistegraver, 531 urnegraver og 44 barnegraver.Det f¿rste feltet, A1, vil etter prognosen vera fullt i l¿pet av 2006.
Hjelme kyrkjegard
Hjelme gamle kyrkjegard
Kyrkjegardsvedtektene finnein her:
Gudstenester ogkyrkjelege handlingar.
Gudstenesteturnusen er frŒ1968 og set opp 36 forordna gudstenester i kvart sokn pr.Œr. Kyrkjene hargudsteneste om lag annankvar s¿ndag, med relativt god kyrkjes¿knad. I ramma avDnk sitt gudstenestefornyingsprosjekt 2005-2010 er liturgien ÓDen StoreLovsongenÓ og fleksibel bruk av eksisterande salmeb¿ker innf¿rt, f¿rebels ut2007.
SiktemŒlet har vore eit¿nskje om Œ kunna stŒ friare med omsyn til valg av alternative liturgiske ledd,om eit breiare sang- og salmeutval, og st¿rre deltaking av friviljuge krefter iform av forsongarar og band. Det siste Œret har ogsŒ ein musikalskaktivitetsleiar vorte tilsett, som har som oppgŒve Œ rekruttera ungdom til spelingi band og oppl¾ring i lydteknikk.
Det er laga utf¿rlegevegleiingar for dei som skal ha dŒp, konfirmasjon, vigsel, gravferd eller vilgŒ til skriftemŒl, nattverd, og/eller bli salva, sjŒ internett:
Korte, trykte vegleiiingarfinst for dŒp, vigsel og gravferd, og er lagt ved denne meldinga.
Desse finst —g pŒ nettet:
Det er stort Œ fŒ bereKristi Mysterium til menneske, og vere n¾rverande med Det Heilage Evangeliettil menneske i ymse situasjonar. Kol.1,27.
Presten er kjend forfyldige preiker av den typen som vart halde i NRK-prosjektet 1999-2003. Eiradiogudsteneste vart halde i BlomvŒg kyrkje i januar 2003.
Menmest brukt, ikkje minst i kasualia er likevel enkle evangeliske preiker dervekta ligg pŒ Óden eine linaÓ, som i Jesu siste ord pŒ krossen, Sal.31,6.
Det vert sendt utinformasjon om dŒp ved mottak av f¿dselsmelding. ¯nskje om dŒp vert meldt tilsekret¾r eller prest. Deretter vert avtale gjort om dŒpssamtale der sŒ langtsom mogleg begge foreldra deltek. DŒpssamtalen som vi legg vinn pŒ skal verekonfidentsentrert har som siktemŒl at foreldra skal fŒ ÓeigaÓ forpliktinga tilat barnet heime skal fŒ l¾re Œ be aftanb¿n, bordb¿n, og bruke GudsOrd(Barnebibel) og i kyrkjelyden fŒ gŒ til gudsteneste, s¿ndagsskule ogkristent barne-og ungdomsarbeid.
Alt med Mark.10,13-16 ogfaldaren ÓKva vil det seia Œ svara JA! pŒ dŒpssp¿rsmŒletÓ som bakteppe.
I 2005 vart det etter¿nskje frŒ ein kristen familie og i samrŒd med biskopen halde dŒp med fullneddykking for ein s¿skenflokk som ikkje var d¿ypt f¿r. Grundig undervisning iden kristne trua var gjeve pŒ f¿rehand, DŒpen skjedde i bassenget pŒHTS-senteret og vart ei stor og flott oppleving.
Vi seier i vegleiinga pŒnettet:
ÓDŒpspraksis
Det mŒikkje rŒde tvil om at Guds gode vilje er at samlivet mellom mann og kvinne barehar sin plass innanfor ekteskapet si forpliktande ramme.
NŒrforeldra ikkje er gifte vil presten i dŒpssamtalen gjerne danne seg eitinntrykk av korleis dei to ser pŒ framtida, for Œ kunne gje dei eit best moglegrŒd for vegen vidare.
Ikkjealle b¿r gifta seg, men om dei to det gjeld er glade i, og trygge pŒ kvarandre,kan det vera godt Œ fŒ tatt ei avgjersle.
Likevelkan dei kjenna pŒ at Œ arrangera bryllup er ei stor ¿konomisk utteljing. Detfinst likevel kreative l¿ysingar som kan fŒ den store dagen mykje n¾rare. Herkan vi gje rŒd om de ¿nskjer.
Vi¿nskjer ei ordning ved d¿ypefonten som kan hindra misforstŒingar om kyrkja sittklassiske syn pŒ ekteskap og samliv. Dersom det er ¿nskje om at ein av foreldraskal bera det fram til dŒpen og svara pŒ dŒpssp¿rsmŒlet, mŒ det vere gjortavtale om foreldreansvar med det offentlege.
Takontakt med oss dersom de har noko Œ sp¿rja om!
KVENKAN VERA FADRAR?
Ved dŒpenskal det vera minst 2 fadrar til stades som vitne utanom foreldra, ikke meirenn 5 for kvart barn. Fadrane(ÓgudforeldreÓ, ÓgudmorÓ, ÓgudfarÓ) fŒr oppdragetsitt av kyrkja, og mŒ veljast med omtanke. Presten avgjer kven som kangodkjennast som fadder, og mŒ sjŒ til at fadrane er d¿ypte med kristen dŒp, erkyrkjeleg konfirmerte, minst 15 Œr, og ta fadderoppdraget alvorleg:
DŒpsliturgienseier at
Fadraneskal
vera vitne
l¾redet Œ be sj¿lv, —g hjelpa det til Œ bruka GudsOrd —g nattverden, slik at det kan bli hosKristus nŒr det veks opp.
Fadraneb¿r vere medlem av Den norske kyrkja, eller andre kyrkjer vi har ¿kumeniskeavtalar med, og som har tilsvarande barnedŒpspraksis.
Detteforutset fadrar som i liv og l¾re ¿nskjer Œ vere lojale mot den kristne tru ogmoral. Som menneske kan me alle koma til Œ gjera feile val. Her tenkjer meikkje pŒ skilnader i politiske standpunkt eller sp¿rsmŒl Guds Ord seier det kanvere fleire syn pŒ.
Men vitreng alle stundom Œ korrigera kursen vŒr i tilh¿ve til den gode autoriteten mefinn i Guds Ord. Dette kan sj¿vsagt —g koma til Œ gjelda presten og dei andresom arbeider i kyrkja. DŒ er det godt for oss alle Œ tenkje pŒ korleis JesusKristus m¿tte menneske, t.d. tollaren Sakkeus,(Luk.19,1-10) sjŒ —g Luk.15,1-7;11-32, og Joh.8,2-11 .
Kyrkjai ¯ygarden har ein lang tradisjon for Œ stŒ i f¿rstelina ved krisehandtering ogsorgarbeid, seinast s¾rleg slik ved tunge ungdoms-og barned¿dsfall i 2006.
Detvanlege m¿nsteret er at presten f¿rst vert varsla om ein krisesituasjon frŒpoliti, Legevaktsentralen eller pŒr¿rande, ved ÓnormaleÓ d¿dsfall(ofte kriserfor dei det gjeld!) —g frŒ gravferdsbyrŒ.
Varslingsansvaretligg pŒ politiet, men i dag gŒr lensmann og prest ofte saman om denne oppgŒva.
Kyrkjavert i den f¿lgjande prosessen som regel sterkt involvert og gŒr djupt inn iden aktuelle hendinga, med sjelesorg(sorgsamtale) i familie, pŒ skulen, osb.Gode hjelparar har —g vore lege og sjukepleiarar med ymse spesialiseringar.
Presteller kyrkjeverje har teke del ved mange bŒreandaktar, men vi legg —g vinn pŒ Œoppdra lekfolk til denne tenesta.
Viktiger —g ei grundig f¿rebuing av gravferd, og sŒ langt det er ¿nskje om det,langsiktig oppf¿lging av dei s¿rgjande.
Detvert —g vist til presten sine oppgŒver lagt pŒ han gjennom ordinasjonen,dessutan Tenesteordning for kyrkjelydsprestar, ¤2.
VŒroppleving er at det er eit sterkt ¿nskje i ¯ygarden Prestegjeld at den lokalepresten sŒ langt rŒd vert involvert, men at beredskapstenesta i prostiet erbakvakt ved uttak av ferie-og fridagar.
Nyutnemnd sokneprest Einar Tesdal mellom bŒrene ettermineulukka pŒ Hegg¿y ved Herdla kyrkja mai 1941. Foto:Havstrilen/BT?
Vigsel.
Detvert sendt ut informasjon om vigsel ved tinging av dette. Etter at detoffentlege har pr¿vd ekteskapsvilkŒr, vert avtale gjort om vigselssamtale somvi legg vinn pŒ skal vere konfidentsentrert. Dette f¿rer ofte til djup ogmeiningsfull kommunikasjon mellom prest og dei som skal gifta seg. Biletet omteltet i Walter Trobisch si bokÓLykkens TeltÓ(ÓI married youÓ) er forstŒeleg og dynamisk pŒ mellommenneskjeleg
Viktiger —g ei grundig f¿rebuing av vigselen.
Sokneprestenvier ikkje frŒskilde. Nokre problem ved dette er ikkje registrert.
skjer ved gudstenester ikyrkjene, pŒ Tednebakkane og i soknebod. Det er lagt vinn pŒ Œ fŒ til ofte, ogregelmessig bruk av sakramentet, men nattverdprosenten i gudstenestene erframleis for lŒg, jfr. Œrsstatistikken. For fŒ ber presten i soknebod, men eitlite tal pŒ truande som ikkje kan koma til gudsteneste har faste avtalar.
Nykonsekrasjon er i bruk.Altarvinen er lettvinen Caritas, dŒ vi har funne at Jung-vinane ikkje erhaldbare.
Sidan 2006 er intinksjonfast innf¿rt ved utdelinga under gudstenester med mange altargjestar.
Ómedkalken klar pŒ alterbordÉÓ(Domprost Gustav Jensen, NoS
SkriftemŒlet
Er lite i bruk om vitenkjer pŒ det personlege skriftemŒlet. Utanom Œ forkynne fram skriftemŒlet, erdet alment skriftemŒl ein gong for Œret for Œ auke forstŒinga for dette viktigenŒdemidlet.
Type | Sokn | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
D¿ypte | BlomvŒg | 36 | 32 | 34 | 45 | 34 | 22 | 31 | 27 | 42 |
Hjelme | 16 | 11 | 5 | 21 | 17 | 7 | 17 | 15 | 21 | |
| | | | | | | | | | |
Konfirmantar | BlomvŒg | 35 | 38 | 32 | 43 | 41 | 41 | 37 | 46 | 35 |
Hjelme | 17 | 12 | 17 | 11 | 11 | 13 | 14 | 8 | 8 | |
| | | | | | | | | | |
Vigde | BlomvŒg | 13 | 7 | 5 | 7 | 7 | 16 | 12 | 6 | 10 |
Hjelme | 4 | 1 | 3 | 2 | 1 | 6 | 2 | 4 | 1 | |
| | | | | | | | | | |
Gravlagde | BlomvŒg | 20 | 11 | 23 | 24 | 21 | 22 | 22 | 15 | 20 |
Hjelme | 24 | 13 | 19 | 16 | 11 | 14 | 16 | 13 | 19 | |
| | | | | | | | | | |
Innmelde | BlomvŒg | | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 0 | 0 |
Hjelme | | | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| | | | | | | | | | |
Utmelde | BlomvŒg | 6 | 3 | 9 | 7 | 3 | 4 | 4 | 5 | 7 |
Hjelme | 3 | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 | 5 | 1 | 2 | |
| | | | | | | | | | |
Gudstenesteframm¿te | BlomvŒg | 5313 | 5167 | 5230 | 5658 | 5468 | 3974(?) | 5631 | 4323 | 4519 |
Hjelme | 3632 | 3605 | 3122 | 3986 | 2903 | 3782 | 3213 | 2769 | 2826 | |
| | | | | | | | | | |
Nattverdgjester | BlomvŒg | 982 | 854 | 1224 | 849 | 890 | 992 | 1064 | 926 | 1047 |
Hjelme | 610 | 748 | 708 | 648 | 756 | 726 | 658 | 719 | 845 | |
| | | | | | | | | | |
Kyrkjeoffer | BlomvŒg Av dette til eige arbeid | 93000 | 105000 | 103000 | 112209 | 113637 | 96783 | 96844 | 93.228 21.945 | 93.016 14.457 |
Hjelme Av dette til eige arbeid | 83000 | 83000 | 74000 | 82133 | 72279 | 75796 | 73246 | 77.849 11.026 | 96.749 20.575 |
Kyrkje-og prestekontor.
Kontora ligg i det moderneHelse-og Tenestesenteret som kommunen eig pŒ Rong. Her har soknepresten kontorfellesskapmed dei fleste av FellesrŒdet sine tilsette. Kyrkjekontora er s¾rs tiltalandeog har alle naudsynlege hjelpemiddel, med Labora som kyrkjeprogramvare.Embetsarkivet for soknepresten er restaurert etter gammal arkivstandard i2003-2004.
Det er kontortid som ikommunen alle dagar mandag-fredag, kortare ved ferieavvikling. Soknepresten ermykje i felten, men er stort sett pŒ kontoret tirsdag, onsdag ogtorsdag/fredag. Soknepresten harmandag som fridag, fridag nr.2 mŒ vere fleksibel av omsyn til tenesta.
I same bygget held ˜gLensmannen og dei kommunale helse-etatane til, men kommunen har vedtekeflytting av sin administrasjon frŒ Tjeldst¿ til Rong, og frŒ 2007 vert dettebygget difor kommunehus for ¯ygarden. Kommunen vil skaffa nye lokale til kyrkje-ogprestekontor, og har nett utlyst ei tilbodsrunde.
Det vart bygd eigenprestebustad i BlomvŒg i 1968. Sokna var ikkje samde om plasseringa. Den vartnytta fram til 2003. DŒ Sokneprest Svein Morland slutta og flytta frŒ kommunen,gjorde FellesrŒdet vedtak om Œ selja bustaden sidan han ikkje lenger varh¿veleg til prestebustad. Pengane av salet stŒr pŒ eigen konto i pŒvente av byggingav ny. Det er innkj¿pt tomt til ny bustad i RongomrŒdet.
Vi mŒ kunne slŒ fast atsamvirke mellom embete og rŒd fungerar s¾rs godt.
RŒd og tilsette.
BlomvŒg soknerŒd periodane 1994-2009.
1994-1997:
Magnus Torsvik -leiar
Mons Arle Toft -nestleiar
Linda Blom
Ole A Vik
Karstein Rossnes
Kari S. Rong
Vararep:
Egil Martinussen
Olav B¿e
Reidun Dale
Gunn Henny Herdlev¾r
1998-2001:
Gustav Landro -leiar
Jakob Blom -nestleiar
Ole A Vik
Mons Arle Toft
Jorunn S. Torsvik
Klara Oen
Vararep:
Gunn Henny Herdlev¾r
Solveig Blom
Geir Dale
Geir Jensen
Gunnar Solsvik
2002-2005
Kjellaug Solsvik -leiar
¯yvind Solsvik -nestleiar
Gunnar Solsvik
Gustav Landro
Bente Guntveit
Gunn Henny Herdlev¾r
Vararep:
Kjell Inge J¿rgensen
Therese Helles¿y Birkeland
Roy Torsvik
Tone Cecilie Vik
Britt Helen B. Myren
2006-2009:
Bente H. Guntveit - leiar
Olaug Merete Rong - nestleiar
Rannveig Vestb¿stad Vik
Else Austb¿
Geir Dale
Gustav Landro
Vararep:
Kjellaug Solsvik
Bjarte Vik
¯yvind Solsvik
se May Solsvik
Britt Helen Myren
1994-1997:
Ingebj¿rg S¾le -leiar
Kjell D¿skeland -nestleiar
Olaug Skjold
Normann Martinussen
Anne Lise Narvestad
Asta Hjelme Toska
Vararep:
Else Beate Rossnes
Solveig Bekkenes
Liv Lien Hatten
Ingvard Svellingen
1998-2001
Kjell D¿skeland -leiar
Sissel Helles¿y -nestleiar
Atle DŒv¿y
Kjersti KŒrb¿
Ingvard Svellingen
Bjarne Skjold
Vararep:
Else Beate Rossnes
Normann Martinussen
Solveig Bekkenes
Hj¿rdis Hellesund
Kristen Olai Fjeldstad
2002-2005
Frank Skjold -leiar
Ingebj¿rg S¾le -nestleiar
Atle DŒv¿y
Trygve Helles¿y
Kjell D¿skeland
Annlaug B¿rve
Vararep:
Kari B. Solheimslid
Steinar Hatten
Hj¿rdis Hellesund
Kristen Olai Fjeldstad
Margunn Svellingen
2006-2009:
Atle DŒv¿y -leiar
Annlaug B¿rve -nestleiar
Laila ¯yen
Kari B. Solheimslid
Bodil Martinussen
Kristen Olai Fjeldstad
Vararep:
Kjell Fjeldstad
Astrid Rustad
Unni Bekkenes
Jon Steffen Ervik
Olaug L. Hatten
Det har vore innleiande dr¿ftingar om pr¿veordning med eit soknerŒdi prestegjeldet, men framleis med to sokn.
¯KF/¯ygarden kyrkjelege fellesrŒd.
1996-1998:
Mons Arle Toft
Ole A Vik
Ingebj¿rg S¾le
Kjell D¿skeland
Ottar Vik
Svein Morland(repr. for Bj¿rgvin Biskop)
1998-2001:
Mons Arle Toft
Jakob Blom
Sissel Helles¿y
Kjell D¿skeland
Ottar Vik
Svein Morland(repr. for Bj¿rgvin Biskop)
2002-2005:
Gustav Landro(BlomvŒg SoknerŒd)-leiar
Gunnar Solsvik(BlomvŒg SoknerŒd)
Atle DŒv¿y(Hjelme SoknerŒd) -nestleiar
Kjell D¿skeland(Hjelme SoknerŒd)
Ottar Vik/Gisle Rong(¯ygarden Kommune)
Svein Morland/Svenn Martinsen(repr. for Bj¿rgvin Biskop)
2006-2009:
Gustav Landro(BlomvŒg SoknerŒd)-leiar
Kjellaug Solsvik(BlomvŒg SoknerŒd)
Atle DŒv¿y(Hjelme SoknerŒd)
Laila ¯yen(Hjelme SoknerŒd)
Gisle Rong(¯ygarden Kommune)
Svenn Martinsen(repr. for Bj¿rgvin Biskop)
Tilsette pr.1.juni 2006.
Svenn Martinsen(tilsett av Den norske kyrkja, Bj¿rgvin Bisped¿merŒd)-sokneprest 2003(2002)-
Soknepresten har eiga internettside med diverse stoff og ressursar:
S¾rleg kan nemnast allepreiker halde i ¯ygarden i presten si embetstid.
og diverse vegleiing:
Soknepresten sineŒrsmeldingar finn ein her:
Tilsette av ¯ygarden kyrkjelege FellesrŒd
Odd Normann Thormods¾ter - kyrkjeverje
Synn¿ve Sand¿y Voldsund -kyrkjelydspedagog(stilling omgjort frŒ kyrkjelydsprest 2004.) (morsperm. aug-05tom juli 06)
Rannveig Vestb¿stad Vik -vikar kyrkjelydspedagog (sept. 05 tom juni 06)
Anne Mette Ris¿y -vikar kyrkjelydspedagog (aug – des.05)
Anne-Lise Gr¿m -kantor (permisjon aug.05 tom juli 07)
Torgeir Landro -organist. (Vikariat aug 05 til juli 06)
Vegard Voldsund -musikkaktivit¿r
Kari Sand¿y Rong -kontorsekret¾r (vikariat jan. 04 tom juli 07)
KŒre Kristoffersen -kyrkjetenar/gravar
Kari B. Solheimslid -kyrkjetenar/ gravar. (Vikariat 90% aug. 04 tom juli 07)
Bj¿rn K. Solheimslid -kyrkjetenar/ gravar. (Vikariat 10% aug. 04 tom juli 07)
Turid Toft Amenya -kontorsekret¾r (permisjon juli 04 tom juli 07)
Janesh Amenya -kyrkjetenar/gravar (permisjon juli 04 tom juli 07)
Ole A.Vik -klokkarBlomvŒg.
Bilete av dei tilsettefinn ein pŒ internett:
PŒ barne-ogungdomssektoren har FellesrŒdet sidan 2003 hatt samarbeidsavtale medNordhordland Indremisjon og NLM/Bergen krins om ungdomsteam.
Dette Œret er det SolveigRob, Trygve Skaug, Marianne Stensland, og Magnus Stokke, som gjer tenestemellom oss.
Arbeid for born ogungdom.
SoknerŒda har vedtekeplanar for dŒpsoppl¾ringa,
og konfirmasjonstida:
Samtalen skjer i heimeneller pŒ prestekontoret.
Barnet vert d¿ypt og fŒrdŒpslys og dŒpslysestake.
Enkelt veggbilete medkveldsb¿ntrykk kjem i posten.
CD-en ÓHvem har skapt alleblomstene?Ó vert sendt heim til borna.
ToŒringen saman medfamilie og fadrar vert invitert til ei familiegudsteneste. Ein bordbrikke medteikning og bordb¿n saman med eit bilete av dŒpskyrkja vert delt ut pŒgudstenesta.
Bok vert sendt ut.
Kyrkjebok vert delt ut pŒfamiliegudsteneste.
Barnebibel vert delt ut.5-Œringane i Hjelme sokn vert inviterte til ei gudsteneste der denne vert deltut, og 5-Œringane i BlomvŒg sokn vert inviterte til ei familiesamling pŒbedehusa i regi av s¿ndagsskulane, der utdelinga skjer.
Alle seksŒringane som erd¿ypte eller innmeldte i dŒpsoppl¾ringsprogrammet i prestegjeldet, vertinviterte til Œ bli med pŒ dŒpsskulen vŒr(felles dŒpsskule for seksŒringane iBlomvŒg og Hjelme sokn) Det er fire samlingar, i tillegg tildŒpsskuleavslutning i kyrkja pŒ ei gudsteneste der elevane deltek. PŒdŒpsskulen har vi temaer knytta til nokre av dei store kristne h¿gtidane jul,pŒske og pinse. Utanom bibelundervisning er det pŒ kvar samling enklesymbolhandlingar knytta til dŒpen og temaet for samlinga, mat, leik, song ogein formingsaktivitet.
Omkring 12-15 seksŒringarhar delteke dei tre Œra dŒpsskulen har vore.
Alle seksŒringane idŒpsoppl¾ringsprogrammet – ogsŒ dei som ikkje har vore med pŒ dŒpsskulen- vert inviterte til
1. og 2. klasse
Det har vore arrangertÓ1.-2.klasse-leirÓ for 1. og 2.klassingane i prestegjeldet. I 2005 vart leirenarrangert pŒ leirstaden Skjergardsheimen i ¯ygarden med 8 born i f¿lgje med einvaksen. I 2006 vart leiren avlyst grunna for fŒ pŒmelde. Det kan sjŒ ut som omdet kan vere vanskeleg Œ fŒ med seg sŒ unge leirdeltakarar. Kyrkjelydene vilvurdere om ein skal gŒ tilbake til tilbodet om ein ÓleirdagÓ i staden for. Detvar lettare Œ fŒ fleire 1. og 2.klassingar og deira f¿resette med pŒ dette!
2-klassingane
fŒr eit Œrsabonnement pŒeit kristent barneblad i gŒve.
3.-4. klasse
3.klasse fŒr tilbod om Œvitje kyrkja saman med prest og/eller kyrkjelydspedagog.
Kvar haust vert alle somgŒr i 3. og 4.klasse inviterte til Œ reise pŒ leir(laurdag-sundag) pŒSkjergardsheimen. Det har vore god oppslutnad pŒ desse leirane. Kyrkjelyden¿nskjer at barn og unge i ¯ygarden tidleg skal verte introduserte for leirlivetog Skjergardsheimen som ein god leirstad – og at dei skal verte vane med– og glade i – det Œ vere pŒ kristne leirar!
5. klasse
Alle 5-klassingar vertinviterte til ei gudstenesteder dei fŒr utdelt Bibelen. Ikkje alle 5.klassingane m¿ter opp pŒ ei slikgudsteneste. Den som ikkje gjer det, fŒr Bibelen av barnearbeidar frŒkyrkjelyden som vitjar skuleklassane ein skuletime
5-klassingane vert oginviterte til Œ bli med pŒ ein Ó5-klasseleirÓ pŒ Skjergardsheimen vŒrsemestereti 5-klasse. Denne leiren har og ÓBibelenÓ som tema. Leiren varer frŒ fredag tilsundag.
6.-7. klasse
6. og 7.klassingane vertinviterte til Œ bli med pŒ leir pŒ Skjergardsheimen ei helg om hausten.Oppslutnaden om leirane er sv¾rt god!
8.-10. klasse
Alle elevar iungdomsskulen vert inviterte til Œ bli med pŒ Ó8-10.klasseleirÓ pŒSkjergardsheimen kvar haust. Her er —g oppslutnaden god.
Alle 9.klassingar vertinviterte til Œ ta del i konfirmasjonsopplegget i kyrkjelydane vŒre.Konfirmasjonstida strekkjer seg frŒ september til april/mai.
I tillegg til gudstenestene vertdet 15 ulike undervisningssamv¾r(2 x 45 min) frŒ september – april
PŒto temasamlingar, ein pŒ hausten og ein pŒ vŒren, er alle konfirmantane samla.Konfirmantforeldra vert anten inviterte til Œ verte med pŒ ein av dessetemakveldane, eller dei vert inviterte til ein eigen temakveld berre forkonfirmantforeldre. Undervisninga er lagt til ettermiddagtid i kantina pŒHelse- og tenestesenteret pŒ Rong. Kvar samling varar frŒ kl. 14.15-16.30. Vibyrjar kvar samling med Œ ete i lag ca. klokka 14.15. Sj¿lve undervisninga tektil ca 14.45. KonfirmantŒret 2005/2006 var det 64(av 78 niendeklassingar) ungesom val konfirmasjon. Konfirmantane var delte i tre klasser, og dei m¿ttestannakvar veke. Hovudansvarleg for konfirmantarbeidet er kyrkjelydspedagogen, isamarbeid med andre tilsette. ÓAndre tilsetteÓ vil dei siste Œra hovudsaklegseie fire ungdomar i Óteam ¯ygardenÓ, eit team som vert skifta ut kvart Œr mednye utsendingar frŒ Misjonssambandet. At det har vore sŒ mange engasjerte i konfirmantundervisninga har gjort detmogleg Œ drive vekselvis undervisning i plenum og smŒgrupper/samtalegrupper,noko bŒde konfirmantar og dei ansvarlegefor undervisninga har opplevd som meiningsfullt. ÓUngdoms-alphaÓ har vore pr¿vdut som undervisningsopplegg med sv¾rt god respons.
Her har vi tenkt at konfirmanten meir fŒr velje i tilh¿vetil interesser. Kyrkjelyden ynskjer for konfirmanten at han/ho finn ein plasshan/ho ogsŒ vil vere med nŒr konfirmanttida er slutt.
Alternativ her er:
1)
2)
3)
4)
5)
6)Bibelgruppe
Annankvar veke
7)Fire ekstra gudstenester
Kyrkjelydane held pŒ Œinnf¿re ordning med konfirmantar som gjer teneste pŒ ulikt vis i kvargudsteneste. Dette siste Œret har konfirmantane f¿rst og fremst vorekyrkjevertar. Soknepresten og soknerŒda har ynskje om Œ utvide ordninga, slikat konfirmantane i st¿rre grad ogsŒ vert liturgiske hjelparar og vert meirengasjert i det tekniske(t.d ansvarleg for lyd og powerpoint i gudstenesta), idet musikalske(som forsongarar og musikantar), i arbeidet rundt barnesamlinganeunder gudstenesta og i det praktiske arbeidet rundt t.d kyrkjekaffe).Tilbakemeldinga frŒ konfirmantane er eintydig; dei set pris pŒ Œ vere med Œhjelpe til i gudstenesta! Og gudstenestene vert rikare nŒr dei unge gjerteneste. Slik vonar ein og at konfirmantane ynskjer Œ fortsette sittengasjement i gudstenestene ogsŒ etter at deira eigen konfirmanttid er over. Eiutviding av ordninga med at konfirmantar og friviljuge gjer teneste igudstenestene vil krevje vilje til prioritering, god kommunikasjon og fellesplanlegging hjŒ bŒde tilsette og friviljuge arbeidarar.
Konfirmantane er med pŒein innsamlingsaksjon/solidaritetsaksjon i l¿pet av konfirmanttida. I Œr samlakonfirmantane inn pengar til Str¿mmestiftelsen sitt arbeid for skule for barnog unge i Mali. I planlegging og gjennomf¿ring av aksjonen er ogsŒ soknerŒda ogkonfirmantforeldre(sjŒf¿rar/matlaging/diverse organisering) engasjerte.
PŒ konfirmantweekenden eingang i Œret pleier om lag tre firedelar av konfirmantkullet Œ verte med. Deisiste Œra har ein nytta S¾tervika ungdomssenter i Tysse som leirstad.
Konfirmantsamtale.
Kyrkjelydspedagog har il¿pet av konfirmanttida ein personleg samtale med kvar enkelt konfirmant. Deter satt av om lag 20-30 minuttar til ein slik samtale. Samtalane varierarnaturleg nok i innhald, men ein legg vekt pŒ Œ gje konfirmanten rom for Œ taopp det han/ho mŒtte ¿nskje. Samtalen er ogsŒ meint som ein arena der ein gŒrgjennom korleis konfirmanten opplever konfirmanttida og trua, og der ein ogsŒgŒr gjennom korleis konfirmanten ligg an i tilh¿ve til sine forpliktingar somkonfirmant.
Alle konfirmantane fŒr eitŒrs abonnement pŒ det kristne ungdomsmagasinet ÓUngdom og TidenÓ.
I 2005/2006 vart 64 av 77i ungdomskullet konfirmert, 83%. Talet er lŒgare dette Œret, 58 av 73 erpŒmeldte, ein % pŒ 79.
Oversyn over detfriviljuge kristne barne-og ungdomsarbeidet:
Her er barna velkomne:
Vik s¿ndagsskule
Vik s¿ndagsring
Barnekoret Lyskastaren
Vikbarnelag/Jenteforeningen pŒ Vikbedehus frŒ 5 Œr. Annankvaronsdag. NLM.
GuttÕn
Yngres/fredagsklubben
Rong s¿ndagsskule
Rong s¿ndagsring
Blom s¿ndagsskule
Blom s¿ndagssring
Barnelaget Blink
Oen s¿ndagsskule
Onsdagsklubben
Tjeldst¿ s¿ndagsskule
Tjeldst¿ s¿ndagsring
S¾le og Helles¿ys¿ndagsskule pŒ Helles¿ybedehus frŒ 3 Œr. Annankvars¿ndag.
S¾le og Helles¿ys¿ndagsring pŒ Helles¿ybedehus frŒ 9 Œr. Annankvars¿ndag.
Nautnes kr u-klubb
¯ygarden barnekantori
Kvar haust og vŒr satsarkyrkjelydane samen med friviljuge barnelagsleiarar pŒ Œ samle barn frŒ heile¯ygarden til 3-4 dagar med fokus pŒ Jesus og misjon, leik, song, dramatiseringfrŒ Bibelen, formingsaktivitetar, mat og fellesskap. Barnedagane samlar omkring6o-70 barn, og er eit samarbeid mellom Norsk Luthersk Misjonssamband, Indremisjonenog kyrkja.
Ichtys
Nautnes kr u-klubb
KRIK
¯ygarden gospel
¯ygarden kr.skulelag
Bibelgrupper
Leiarkurs
Diakoni ogevangelisering, arbeid for vaksne.
Det er mŒnadlegeeldretreff i begge kyrkjelydane. I begge sokna er det ein eigen komitŽ nedsettav soknerŒda som stŒr for organiseringa av treffa; i BlomvŒg sokn pŒTednebakkane bu – og omsorgssenter(TBOS) ein torsdag i mŒnaden, og iHjelme sokn i i Hjelme kyrkje ein torsdag i mŒnaden.
Utanom dei fastegudstenestene har ikkje kyrkjelydane anna arbeid blant vaksne somsoknerŒda/kyrkjelydane har direkte ansvar for.
PŒ TednebakkaneOmsorgssenter pŒ Rong gjer soknepresten teneste med regelmessige andaktar oggudstenester. Her er ein naturleg kultur for Œ tilkalle presten i soknebod.
Ein har fors¿kt Œ fŒ igong bes¿ksteneste, sjŒ
Krise-ogsorgsituasjonar kjem til oss alle. Normalt inneber desse ikkje sjukdom somtreng spesialistar pŒ ymse felt, men lokalsamfunnet har trong for godehjelparar som vil investere tid og krefter i Œ lytta til andre si sorg ogsmerte. Her har gode nabofellesskap i bygdene vore til god hjelp i generasjonar.
SoknerŒda har vedteke planfor diakonien:
Diakonien er likevel utantvil prestegjeldet sitt svake punkt. Dette var ein av Œrsakane til at soknerŒdavurderte eit samarbeid med den no nedlagte ungdomsklubben ÓH¿loÓ i 2004-2005.Vi seier oss leie for at rusmisbruket mellom ungdomane ser ut til Œ auke.
Prestegjeldet harleirskulen/leirstaden ÓSkj¾rgardsheimenÓ som er eigd og driven av soknerŒda ogNordhordland Indremisjon.
SjŒ —g Skjergardsheimensitt jubileumshefte 2005 som er lagt ved.
Det er 15 bedehus rundt omi bygdene i prestegjeldet, som er sterkt prega av friviljug lekmannsarbeid medkonservativ farge. Misjonssambandet(Bergen krins/¯ygarden Misjonssamband) sittarbeid stŒr sterkast, men Indremisjonsforbundet (Nordhordland Indremisjon) ogNormisjon er —g representert. Det er ˜g spor av ein del gamal kyrkjefromhet,samt noko moderne karismatikk. Noko reformert teologi fins.
Ein stor del avkyrkjelyden er engasjert i arbeid og aktivitetar med utspring i dei lokalebedehusa. Her er stor aktivitet med bibeltimar, bibelgrupper, cellegrupper,manns- og kvinneforeiningar, misjonsforeiningar, b¿negrupper,
korgrupper og anna.¯ygarden har sendt ut, eller st¿ttar 5 misjon¾rpar. Mellom desse er Anita ogH¿lje HaugsjŒ som arbeider for Normisjon mellom MalinkŽfolket i Mali.
Samarbeidet med denoffisielle kyrkja er godt, men det er tydeleg at kyrkjesituasjonen har fŒttmange til Œ vurdere sitt tilh¿ve til kyrkja. Truleg vil dei fleste vente pŒ kyrkjem¿tevedtak ihomofilisaka f¿r dei tek ei endeleg avgjersle om tilh¿vet sitt til Dnk. Men altno er det tydeleg at bŒde problematisering av situasjonen og eisj¿lvstendiggjering er pŒ gang. Det er all grunn til Œ ta desse signala s¾rsalvorleg.
PŒskemŒltidi Hjelme kyrkje 2003.
Skule-kyrkje-samarbeid.
BlomvŒg har fireoppl¾ringssentra: Toft¿y, Rong, BlomvŒg/Breivik og ¯ygarden Ungdomsskule.Hjelme har eit oppl¾ringssenter: Alvheim/Bakken. Ansvaret for kontakten med desseligg til kyrkjelydspedagogen, men soknepresten leier skulegudstenestene.
Kyrkjelydanev/kyrkjelydspedagog inviterer til gudsteneste i kyrkjene f¿r jul. Skulane vertoppfordra til Œ kome med innspel og til Œ delta pŒ ulikt vis. Planleggingsm¿temed representantar frŒ skulane og kyrkja pŒ kyrkjekontoret i god tid f¿rgudstenestene.
Kontakten med skulane ikommunen opplever kyrkjelyden som positiv. Potensialet er like fullt utvilsamtstort nŒr det gjeld ei utviding av samarbeidet skule-kyrkje.
For meir informasjon omskule-kyrkje-samarbeidet, sjŒ punktet som omhandlar dŒpsoppl¾ringa og dei ulikefasane over.
Barnehagane, bŒde deiprivate og dei kommunale, er kvart Œr f¿r jul samla til gudsteneste i ei avkyrkjene.
Til pŒske og sommar er detberre dei barnehagane som sj¿lv tek initiativ til det, som vitjar kyrkja.Potensialet til ei utviding av kontakten er ogsŒ pŒ denne arenaen stor. Detvart f¿r pŒske i Œr gjennomf¿rt ei pŒskevandring i Hjelme kyrkje med ein avbarnehagane. Responsen var sv¾rt positiv, og konseptet kan utviklast om ein iframtida ynskjer – og finn ressursar til - Œ prioritera kontakten med, ogformidlinga av evangeliet til barnehagebarna.
Media.
Kyrkjeverje ogkyrkjelydspedagog har ansvar for kyrkjebladet Ó¯ynyttÓ, som gŒr til allehusstandane i sokna. rgangane 2005 og 2006 kan lastast ned frŒ internett som.pdf filar her:
Soknepresten har ansvarfor internettsidene http://www.kyrkja.net
Opptak av gudstenesta iHjelme med tanke pŒ framsyning pŒ Tednebakkane har f¿rebels stoppa opp.
Kyrkjemusikk.
Kor tilknytt kyrkjene.
¯ygardskoret (for vaksne)¿ver i BlomvŒg kyrkje og ¯ygarden barnekantori ¿ver i Hjelme kyrkje. Begge koraligg no pŒ is medan kantor Anne Lise Gr¿m har to Œrs permisjon, (aug.2005 -aug. 2007)
¯ygarden Gospel (forungdom) ¿ver i BlomvŒg kyrkje og dirigent er kyrkjelydspedagog Synn¿ve Sand¿yVoldsund.
Frivillige musikalskekrefter.
Helles¿y musikklag,Lyskastaren, Jubelkoret, Vik mannskor, Rong brass, Bakken, -Toft¿y,- ogBlomvŒg- skulemusikk, Vik b-band og andre musikkgrupper. Vi har —g deltakingmed solosong, fiolin, kornett og andre instrument.
Kyrkjelydane set stor prispŒ alle som deltek med song og instrumentalmusikk bŒde til gudstenester ogkonsertar.
Instrumenta i kyrkjene.
I Hjelme kyrkje er orgeletfrŒ Vestlandske Orgelverkstad, bygd i 1971 med 16 stemmer. Det har skrantamykje. Orgelet trong krisel¿ysing og vart reparert av Jan Egil VŒgsholm i des.1991.Gr¿nlund orgelfabrikk gjennomf¿rte seinare ei omfattande utbetring i 1994,mellom anna vart fagottstemma skifta heilt ut. No fungerer orgelet fint, sj¿lvom lyden vert noko svak nŒr kyrkja er fullsett.
I BlomvŒg kyrkje stŒr eitgodt orgel bygd av Gr¿nlund i 1993 med 16 stemmer.
Gr¿nlund utf¿rervedlikehald pŒ begge orgla annakvart Œr.
Hjelme kyrkje fekk Petrofflygel i 1997. FrŒ f¿r er det eit Gr¿ndahlpiano der.
BlomvŒg kyrkje harSchimmel piano, og det siste Œret er det kj¿pt inn eit Yamaha digitalt flygel.
Begge kyrkjene harakustisk gitar. Det er og kj¿pt inn musikkutstyr til band.
Kantor/Organist.
Anne Lise Gr¿m har voretilsett som kantor sidan 1990. I skuleŒret 2005 / 2006 har Torgeir Landro voretilsett som vikar i delar av stillinga.
John Solsvik har i mangeŒr spela til gudstenester som vikar nŒr kantor har fri.
I 2006/2007 deler Gr¿m,Solsvik og Vegar Voldsund pŒ oppgŒva.
Konsertverksemd.
Det har vore arrangertrundt rekna 10 konsertar kvart Œr i kyrkjene, inkludert Hjelme gamle kyrkje,med ulike musikkstilar. Dei fleste har vore arrangert av kyrkja i ¯ygarden, mendet har —g vore konsertar med andre arrang¿rar.
Lyd og musikk i samspel
er eit nytt og spennandeprosjekt. Det har som mŒl Œ samle saman ungdom til speling i band oglydteknikk, til bruk i kyrkjene. 15 personar er med sŒ langt, leia av VegarVoldsund, som er tilsett i ein prosjektstilling under ¯KF for Œ ta seg av denneoppl¾ringa.
STRATEGISK UTBLIKK
1. Bygging av ei merkevare frŒ¯ygarden-Kyrkjeleg Vestavind.
Ein meditasjon.
Mykjevestavind og mykje regn er ei typisk vermelding for Vestlandskysten. Vi ¿nskjerat det og skal blŒse friskt frŒ ¯ygardskyrkjelydane.
Denraude fargen i logoen vŒr er Gud Heilaganden sin farge.
Hankjem og med vind og regn!
Men—g med sol!
Hantiner, reinsar, n¾rer og varmer.
Hankjem med vekkjing, nytt liv, og ny kraft til oss og kyrkja i Norge frŒ vest.
2.Kyrkjeleg Vestavind. Tilh¿vet til Den norske kyrkja.
Mange truande i ¯ygarden har med sorgsett utviklinga i Den norske kyrkja sidan 1990, dŒ Kyrkjem¿tet vedtok at detville vere ein rikdom med ein kvinneleg biskop. I 1992 kom utnemninga medkyrkjestatsrŒden sine ord: ÓDet var Kongen som f¿rte an, kirken fulgte etter.Ó
I 1994 kom vedtaket om kyrkjebot, sommange stader har n¿ytralisert den lokale presten sitt h¿ve til Œ nyttakyrkjetukt i sjelesorga.
Sakte, men sikkert har sŒ utviklingagŒtt mot Óto synÓ i homofilisaka. I 1995, 1997 og 1999 var sp¿rsmŒlet oppe pŒbispe-og kyrkjem¿ta. Prost Asle Dingstad i Larvik hadde alt i 1995 av samegrunn brote med sin biskop, men fekk, med unntak av professor Tj¿rhom og biskopOdd Bondevik sitt mindretalsvotum ikkje medhald i L¾renemndsaka-2000,ÓTunsbergsakaÓ. I Hamar bisped¿me vart Siri Sunde gjeninnsett i 1999.
Vegleiarane i tidlegare SKG, SamrŒd pŒKirkens Grunn, sette ord pŒ situasjonen i 1999 og 2000:
Det er ikkje vanskeleg Œ skj¿na atDingstad kjende det slik at han mŒtte forlate kyrkja, sj¿lv om han nok var denframste kandidaten til det alternative bispeembetet som Tj¿rhom/Bondevik gjordeframlegg om, og som det nok er kyrkjerettsleg basis for, om politisk, –oggod vilje fins, med den positivistiske kyrkjeretten som rŒr i dag.
Leiinga i ¯ygarden Prestegjeld, medtilslutning av mange av dei truande, deler i all hovudsak vurderinga tilDingstad og kolleger av situasjonen i Dnk, men vi er —g klŒre pŒ at vi har eit ansvar for ÓKari pŒhaugenÓ og ÓOla pŒ nesetÓ, som nok vil finne det vanskeleg Œ forlate Den norskekyrkja.
Vi markerte oss alt istat-kyrkjeh¿yringa ÓSame kyrkje-ny ordningÓ 2002:
Her gjekk vi —g inn for ny ordningfor Dnk, alternativt tilsyn(slik Bj¿rgvin Biskop dŒ var med Œ gje framlegg om),valkyrkjelydar og l¿ysing av sokneband.
Vi ba —g om ein samtale medBispem¿tet i 2004. Denne vart ikkje av, men det har vore fleire uformellekontaktar med tre bispar om situasjonen.
Etter L¾renemnda-2006 sinuttale vart lagt fram 20. januar, har begge soknerŒda etter grundige samtalarpŒ 3 m¿te, og h¿yring pŒ Œrsm¿te gjort kvart sitt vedtak der det vert fokusertpŒ seinare preste-og bispeval, og reist sp¿rsmŒlet om ein kan hagudstenestefellesskap med dei som vil innf¿re ny l¾re i kyrkja. Dette har —grepresentantar for bedehus og kristne organisasjonar i prestegjeldet gjevetilslutning til.
SoknerŒda i ¯ygarden
Dessuten vert det sagt atÓdr¿fting med dei frivillige kristne organisasjonane i ¯ygarden mŒgjennomf¿rast med tanke pŒ vegen vidare.Ó(vedtak 260406 og 270406)
Dr¿ftingsm¿tet fekk stortilslutning frŒ representantar for bedehus og friviljuge kristneorganisasjonar. Ei sams uttale vart resultatet av m¿tet:
ÓSom leiarar i den offisiellekyrkja, dei friviljuge kristne organisasjonane og bedehusa i ¯ygarden deler vistor uro over situasjonen i Den norske kyrkja i samband med L¾renemndsakene2000 og 2006. Vi har difor hatt m¿te om saka pŒ Rong 23.mai 2006.
Vi vil uttrykkje klŒrt ogtydeleg at ¯ygarden prestegjeld Óvil strida for den trua som ein gong for alleer overgjeven til dei heilage.Ó(Jud.3b) Vi vil difor stŒ fast pŒ, og vise Ótruasin lydnadÓ(Rom.16,26; 2.Kor.10,4b-5) mot Guds Ord og Vedkjenninga, og arbeidefor at klassisk kristen tradisjon skal gjelde i l¾re og liv i ¯ygarden bŒde idag og i komande slektledd.
I h¿ve den komandebispevisitasen vil vi difor understreke soknerŒdsvedtaka i BlomvŒg og Hjelmesokn 26.og 27.april 2006 som gode vegvisarar for naudsynlege tiltak isituasjonen.Ó
Sokneprest og soknerŒda ¿nskjerÓŒ f¿lgje bokaÓ og neste skritt kjem dŒ naturleg, nemleg Œ dr¿fte situasjonenmed biskopen under visitasen.
S¾rskilt frŒ soknepresten:
Eg opplever at eg er kome heim etterat eg vart kalla som sokneprest i ¯ygarden 2002. Eg trivst godt med Œ verelandsbyprest, kjenner at eg har gode relasjonar til kyrkjefolket og fungerarsom hyrding for folket, i spora til st¿rre prestar enn meg, som Einar Tesdal ogKnut Hernes.
Eg har saman med mange godeprestebr¿dre opplevd Œ betale tungt for min klŒre teologiske profil og kjennerbŒde pŒ sorg og sŒr nŒr eg ser attende pŒ delar av mi historie. I dag er mykjeav dette gjcnnomarbeidd. men nŒr eg ser pŒ framtida for prestar med klassiskkristen teologi, ser eg mange utfordringar som kjem til Œ koste.
Eg ser med s¾rs stor uro pŒ eiframtidig kyrkje med to parallelle syn pŒ homofilisp¿rsmŒlet, noko eg deler meddet store fleirtalet av kyrkjefolket i ¯ygardcn. Dersom kyrkjem¿tet i 2007 godtekdette, reknar eg med at eg vert prest i ¯ygarden Óutan kyrkjelydÓ.
Derfor er det naudsynt etter mimeining at det vert ordinert alternative biskopar, og eg ber om at biskopen iBj¿rgvin saman med andre gode krefter syter for sŒ skjer.
Det er ingen av oss som har ÓretttilÓ tenesta i Guds Rike, Luk.17,7-10. Likevel meiner eg heilt klŒrt at det ikyrkja skal finnast ein arbeidsrett som i noverande kyrkjesituasjon kan dannegrunnlag for eit nytt kyrkjeleg rom for oss med klassisk kristen teologi.
Den dyktige og klŒrttenkjande ungesoknepresten i Ulvik, Dag ¯yvind ¯stereng, har tidlegare i Œr skrive to s¾rsinteressante artiklar om kyrkjesituasjonen, der —g sp¿rsmŒlet om eit nyttkyrkjeleg rom vert teke opp:
Tema for denne visitasmeldinga:ÓKlar til forhalingÓ, ¿nskjer Œ fange opp denne saka pŒ Óstrile-mŒl.Ó Kyrkja i¯ygarden skal vera nett den same bŒten som f¿r, men treng ny kaiplass!
Annonse for¯ygardsbŒtane frŒ Œrbok for Bergen Turlag, 1948.
Kommunionssp¿rsmŒlet er elles eitviktig tema i denne samanhengen, noko eg ¿nskjer Œ halde fram i dr¿ftingane medbiskopen.
Korleis ein kunne gŒ fram, er sagt nokoom her:
Eg trur ikkje dette treng gŒ pŒ tversav det Œ vere ei god folkekyrkje. Det vil eg pŒstŒ at vi verkeleg er i¯ygarden, med god kontakt med dei fleste menneske og lŒge tersklar. Samstundeser det mi sterke erfaring at folk ventar at bŒde kyrkja og presten stŒr pŒ det som kyrkja alltid har stŒttfor, og at dette vekkjer respekt, sj¿lv om dei kan vera usamde i einskildsp¿rsmŒl.
For stoff om ein liknande situasjon iandre kyrkjer som Church of England og ECUSA, og korleis dei som vil vereklassisk kristne der ¿nskjer l¿ysingane:
Endeleg bŒde formaning og tr¿yst i eiordinasjonspreike av Biskop Bo Giertz:
¯ygarden Prestegjeld ¿nskjeraltsŒ s¾rlege ordningar i kyrkjesituasjonen.
Englandskaien, Hernar. HerifrŒ fergaÓShetlands-LarsenÓ og andre nordmenn frŒ motstandskampen under siste krig tilfridom i England-og skaffa utstyr til motstandsr¿rsla.
3. Kyrkjeleg Vestavind- Den Store Lovsongen.
Prosjektet Den Store Lovsongen,
I 2004 og 2005 tok soknepresten pŒrsm¿ta opp ÓmŒten vi feirar gudsteneste pŒÓ, og sa i 2004 m.a.:
ÓMange oppfattar gudstenesta idag som statisk, dei skj¿nar ikkje kva ho er, kjenner ikkje Ókoden.Ó Diforprioriterer dei henne ikkje, og ho fŒr kanskje i mindre grad med nye, ellerstadfester dei truande i den apostoliske kyrkjetradisjonen som Judas snakkarom.
Men gudstenesta (5 deler-5fingre pŒ ei hand) er i sitt vesen dynamisk, og har vore kalla bŒde Óeit stortb¿nem¿teÓ, og Óden bortkomne sonen sin liturgiÓ. (Domprost P.O. Sj¿gren). Og egvil absolutt forsvare Œ nytta Den Heilage Apostel sine ord om henne: ÓÉeitlevande og heilagt offer som er til hugnad for GudÉ (Rom.12,1)
Difor fremja soknepresten etterlangt forarbeid saka ÓDen Store LovsongenÓ for soknerŒda i 2006. Under f¿lgjerf¿rst saksframstillinga frŒ presten, og dinest vedtaka som rŒda har gjort.
Saksframstilling
Eg viser til positive samtalar i dei kyrkjelegerŒda om korleis me ¿nskjer Œ feire gudsteneste i ¯ygarden Prestegjeld(familievenleg,meir lovsong, ofte nattverd, djupare nattverdliturgi, forb¿n for sjuke), mittforedrag pŒ rsm¿ta i begge sokn 24./30.mars 2004: ÓDu har gjeve oss ein heim idi kyrkje pŒ jordaÉ-Framover i tru!Ó.
Eg viser til desse oppslaga pŒ nettet:
Eg viser —g til desse dokument:
ÓStrategiplan for Dnk 2005-2008Ó og
ÓStrategiplan for Bj¿rgvin Bisped¿me 2005-2008Ó
Fleksibel bruk avgudstenesteboka(KyrkjerŒdet(Haavik)080905/090905)
Invitasjon til Œ ta del igudstenestereformen(Nemnd for gudstenesteliv(Wagle)/KyrkjerŒdet(Pettersen)220905)
BlomvŒg SoknerŒd sette etter nemnde foredrag pŒrsm¿tet 2004 same hausten i gang med eit pr¿veprosjekt med fornying avgudstenesta som mŒl. I 2005 signaliserte Hjelme SoknerŒd at dei vil f¿lgjeetter.
Det er gjort eitstort arbeid for Œ fŒ til ein sunn blanding mellom den tradisjonelle norskegudstenesta, bedehus, s¿ndagsskole, karismatikk og gode ¿kumeniske bidrag.
GjennomgŒande trur eg det er ei sams forstŒing atgudstenesteprosjektet har vore til glede og framgong for kyrkjelydane i¯ygarden, som relaterer godt til merkevareprosjektet. Med bare smŒ endringarfrŒ den tradisjonelle gudstenesta har samlingane i kyrkja vorte meir folkelege.Óopna oppÓ gudstenesta, har fŒtt betre oppslutning, fleire born, ungdomar ogvaksne har teke del, og samstundes er kontakten med den kyrkjelegetradisjonen(den klassiske norske kyrkja, reformasjonen og oldkyrkja)ivareteken. Fine innspel har —g kome frŒ kyrkjelydane.
I tillegg har Fleksibel bruk av gudstenesteboka oginvitasjonen til Œ ta del i gudstenestereformen vore f¿rebudd sidan 2004 avsokneprest med verdfulle innspel av organist, og vi tok 1.s. i advent 2005 ibruk ein ÓfleksibelÓ gudstenesteliturgi som vi vonar skal bli til inspirasjonfor fleire prestegjeld og for heile kyrkja.
Bakgrunnen er atDnk har satt i verk ein stor liturgirevisjon som skal ferdigstillast 2010. Tilforskjell frŒ tidligare kor liturgien er blitt Ótredd nedoverÓ oss, har videnne gongen fŒtt h¿ve til Œ ta del i prosessen lokalt, med Óklipp og limÓ frŒeksisterande liturgiar og utpr¿ving av gode alternativ.
Vi er tidleg i prosessen, men pŒ grunnlag averfaringane sŒ langt har eg gjort konkret framlegg om formalisering av saka i 2vedtak.
No vil vi setjeÓalle kluter tilÓ for Œ fŒ det godt til! Og vi vil fors¿ke Œ fŒ til ÓlynkursÓf¿r gudstenestene dei n¾raste s¿ndagane. I den prosessen det er lagt opp til, ligg det til SoknerŒda Œ gjerevedtak.
SŒ nokres¾rlege sp¿rsmŒl:
Nokre har spurtom bruken av ordet ÓMesse.Ó Er dette noko katolsk
SŒ sp¿r nokre: Erden nye ordninga katolsk? Svar: Ikkje spesielt. Stammen er nemleg frŒ deneksisterande gudstenesta 1977/1983, og alternativ til henne i dagens Gudstenestebok.I tillegg er det eit stort innslag frŒ H¿gmesseliturgien av 1920 i modernisertform. Her er —g ¿kumeniske innslag.
Ordet katolsk
Kyrkja femner omalle Œrhundre og tider, seier han, og peiker pŒ rikdomen i hennar tradisjon,like frŒ urkyrkja, gjennom oldkyrkja, og til reformasjonen.
SjŒ n¾rare omBiskop Giertz:
Nett i denvanskelege situasjonen vi med klassisk kristen tru er i i Dnk i dag er detviktig Œ Ólene seg tilÓ kva Kristus har sagt og gjort, og kva den sanne kristneKyrkja har sagt om kva som er rett kristen tro og kristent liv.Ó
SoknerŒda har1.februar 2006 vedteke denne liturgien til bruk i prestegjeldet, tilpassaforskjellige dagar og h¿ve. Prosten var tilstades pŒ m¿tet.
1.
(BlomvŒg)(Hjelme)SoknerŒd sluttar seg til innf¿ringav fleksibel gudstenesteliturgi i prestegjeldet og deltaking igudstenestereforma etter desse f¿rebelse prinsipp:
Nylansering av gudstenesta som ÓDen Store Lovsongen.Ó
Fleksibel bruk av salmeb¿ker og songar.
36 gudstenester i kvart sokn pr.Œr.(Vedtekengudstenesteturnus 1968). Av gudstenestene i Hjelme sokn er f¿rebels eigudsteneste pŒ Hernar bedehus, og ei i Hjelme gamle kyrkje. Av gudstenestene iBlomvŒg sokn ei gudsteneste pŒ Vik bedehus. Arbeide for ei felles gudstenestepŒ Rong i kulturhuset. Lekmannsgudstenester utan nattverd kan vere eit tiltakfor Œ halde oppe turnusen.
Offisiell gudstenesteliste for prestegjeldet finn einpŒ kontoret, administrert av kontorsekret¾r, med sokneprest som ansvarleg.
2.kvar gudsteneste alternerer mellom H¿gmesse/Familiemesse/gudsteneste.
Alltid same gudstenesteliturgi, men variert ettergudstenestetype.
Familiemessa/gudstenesta har kortare salmar ogpreike, som regel ikkje kollektb¿n, bare ei tekstlesing, og kortare forb¿n ognattverdb¿n.
Band, forsongarar, ministrantar(medhjelparar, s¾rlegborn og unge)og lysbiletepresentasjonar b¿r nyttast.
Tidspunkt alternerer mellom 11 og 1200.(Hjelme har itillegg to gudstenester pr.Œr som tek til kl.1600)
Nattverd sŒ ofte som rŒd er, intinksjon(dypping) kannyttast.
DŒp(vegleiande dŒpss¿ndagar) vert lagt etterGloria(Lovsongen). DŒpssalme etter d¿ypefontkollekten og evt. mellom/etter kvardŒpshandling.
Alment skriftemŒl minst 1 gong pr.Œr.
2.Utforming av gudstenesta.
(BlomvŒg)(Hjelme)SoknerŒd sluttar seg til slikutforming av gudstenesta etter desse f¿rebelse prinsipp:
-Strukturen i ÓDen storelovsongenÓ-¯ygardsliturgien. Framlegg til Kyrkjelydsfaldar.
Ligg —g pŒ
-Syndsvedkjenning, fleire alternativ.
-Skriftord, 1.Joh.1,9, etter syndsvedkjenninga.
-B¿nerop(Kyrie), Lovsong(Gloria), Svarsalme vedEvangelielesinga, svarvers ved Forb¿n, og Velsigninga: Fleire alternativ.
ÓHerren vere med dykkÓ f¿r kollektb¿n,evangelielesing og velsigning.
ÓFBB-rekkjaÓ(komitŽ/Odland/S.Morland) somkollektb¿ner.
-ÓOppgradertÓ evangelielesing, evt. med prosesjon
-Truvedkjenninga etter preika om det ikkje er dŒp.
-H¿ve til forb¿n ved altarringen.
-Rikare nattverdliturgi.
-Fredshelsing f¿r nattverden.(Enno ikkje innf¿rt.)
-Velsigninga og utgangssalmen byttar plass.
Kristus mellom oss, hŒpet om herlegdom!
ÒHennar tenar har eg vorte fordi Gud gav meg oppgŒvasom forvaltar hos dykk: Œ fullf¿ra tenesta med Guds ord, det mysteriet som harvore l¿ynt gjennom alle tider og for alle ¾tter, men som no er openberra forhans heilage. Gud ville kunngjera for dei kor rikt pŒ herlegdom dette mysterieter for folkeslaga: Kristus er mellom dykk, hŒpet om herlegdomen! Det er han viforkynner. Og vi rettleier og underviser alle menneske i den fulle visdom, sŒvi kan f¿ra kvart menneske fram til mognad i Kristus. For Œ nŒ dette mŒletarbeider og kjempar eg i hans kraft, som verkar i meg med styrke.Ó(Kol.1,25-29)
Program for bispevisitasen i ¯ygarden prestegjeld
onsdag 13.09. - s¿ndag 17.09.2006
Kl.08.30-10.15KYRKJE-OG PRESTEKONTORET, RONG. Stabsm¿te. Velkomst og opning ved soknepresten.
Kl.10.30-11.30TEDNEBAKKANE OMSORGSSENTER, RONG. Andakt ved biskopen. Song vedkyrkjelydspedagogen. Omvisning.
Kl.11.45-12.30KYRKJE-OG PRESTEKONTORET, RONG. Lunsj. Baguettar, frŒ Rong kafŽ, mineralvatn ogkaffi/te.
Kl.12.30-13.00KYRKJE-OG PRESTEKONTORET, RONG. Samtale med kyrkjelydspedagog.
Kl.16.30-18.00SKJERGARDSHEIMEN, HATTEN. Middag. Pause.
Kl.19.00-20.00HJELME KYRKJE. Nattverdgudsteneste ÓDen store LovsongenÓ (forkorta)
Kl.08.45-10.15KYRKJE-OG PRESTEKONTORET, RONG. Samtale med soknepresten.
Kl.10.30-12.30KOLLSNES. Bedriftsvitjing Statoil ASA/Kollsnes Prosessanlegg. Lunsj.
Kl.13.00-14.30BLOMVG SKULE. M¿te med l¾rarane og f¿rskulel¾rarane i kommunen. Biskop OleD.Hages¾ther: Born i sorg og krise. Innleiing til samtale. Alle som er tilsettei skulen og barnehagane er invitert. Leiing: Johannes Mikkelsen.
Kl.19.00-22.00SKJERGARDSHEIMEN, HATTEN. ÓNord om SvelgenÓ. SamrŒdingsm¿te med dei kyrkjelegerŒda og dei kyrkjeleg tilsette. Velkomst ved leiar i Hjelme soknerŒd AtleDŒv¿y. M¿teleiar prosten. Kveldsmat.
Kl.09.00-09.45BLOMVG KYRKJE. Skulegudsteneste ved biskopen. Andakt ved kyrkjelydspedagogSynn¿ve Sand¿y Voldsund. 5.-7.klasse frŒ skulane(Toft¿y, Rong og BlomvŒg) isoknet.
Kl.10.45-11.30HJELME KYRKJE. Skulegudsteneste ved biskopen. Alvheim og Bakken skular.
Kl.13.00-13.45¯YGARDEN UNGDOMSSKULE, RONG. 9.klasse. Sp¿rjetime.
Kl.14.00-14.30RONG. Vitjing i Terna barnehage.
Kl.15.00-17.00STURA. Bedriftsvitjing Stureterminalen/Norsk Hydro. Middag. Pause.
Kl.1100 BLOMVG KYRKJE OG PARTYTELT. Visitas-og jubileumsh¿gmesse,BlomvŒg kyrkje 75 Œr, Hjelme kyrkje 35 Œr. ÓDen store LovsongenÓ ved biskopen,prosten og soknepresten. Klokkar Ole Vik, Nestleiar i soknerŒdet Olaug Vik Rong.¯ygarden Gospel og born deltek. Presentasjon av team.Intinksjon nyttast vednattverden. Band: VegarVoldsund.
Anna: Biskopen med f¿lge bur pŒ Skjergardsheimen.