Til visitasen var det lagt fram
visitasmelding frŒ soknepresten og rapport frŒ prosten og kyrkjeverja om
kyrkjer og kyrkjegardar.
PŒ visitasen deltok forutan
biskopen, prost Erling Kopperud i Vesthordland prosti og seksjonssjef for
kyrkjefag ved bisped¿mekontoret Tore Skj¾veland som f¿rde protokollen.
Sokneprest Svenn Martinsen f¿lgde biskopen pŒ heile visitasprogrammet.
Kl. 08.30-10.15 Stabsm¿te pŒ
kyrkje- og prestekontoret pŒ Rong
Tilstades:
biskop, prost, seksjonssjef, kyrkjeverje Odd Normann Thormods¾ter,
kyrkjelydspedagog Synn¿ve Sand¿y Voldsund, musikalsk aktivitetsleiar og
organistvikar Vegard Voldsund, kontorsekret¾r Kari Sand¿y Rong, sokneprest
Svenn Martinsen, kyrkjetenarar/ gravarar/ kyrkjegardsarbeidarar: KŒre
Kristoffersen, Kari B. Solheimslid og Bj¿rn K. Solheimslid.
Kyrkjeverja
ynskte velkomen, og soknepresten opna med ord frŒ Nehemja 1 og 2 om starten av
gjenreisinga av tempelet i Jerusalem og bad b¿na i Nehemja 1,5-9. Deretter
delte kyrkjeverja ut jubileumsskrift for BlomvŒg kyrkje som er 75 Œr og
overrekte bilete av Hjelme gamle kyrkje til biskopen og prosten.
Biskopen
presenterte visitasen og sa at det er mange tema Œ ta opp, men det er tre
hovudtema: Den lokale situasjon med god ¿konomi, ¯ygardsliturgien og uroa for
kyrkjesituasjonen.
Biskopen
presenterte fylgjet sitt og bad dei tilsette fortelja om gleder og ynskjer for
arbeidet.
* Musikalsk aktivitetsleiar Vegard
Voldsund: Arbeider med born og unge med tanke pŒ Œ fŒ dei med pŒ
familiegudsteneste. Tilbodet ÓLyd og musikk i samspelÓ rekrutterar breitt.
Ynskjer at kyrkja skal vera open for ungdom, og at dei kan veksa og verta
f¿rebilete for dei yngre. Det er un¿dvendig at gudstenesta berre skal vera for
vaksne, det mŒ vera ein god plass for unge.
*
Kyrkjelydspedagog Synn¿ve Sand¿y Voldsund:. Utfordringa er konfirmantane. Ho
driv ¯ygarden gospel saman med Vegard, men dei treng fleire vaksne i arbeidet.
*
Kontorsekret¾r Kari Sand¿y Rong, (80%): Trivst med jobben og stabsfellesskapet.
Ynskjer at ungdomen skal finna seg til rette i gudstenesta, og lurar pŒ om det
ikkje kan vera for mykje liturgi, dei ynskjer det gjerne litt friare.
*
Kyrkjetenar og gravar/kyrkjegardsarbeidar i BlomvŒg (og verdsmeister pŒ
oldboys-sk¿yter allround med ei 10 000 metertid pŒ 15.36) KŒre
Kristoffersen: Vonar pŒ bra bes¿k i kyrkja.
*
Kyrkjetenarar og gravarar/kyrkjegardsarbeidarar i Hjelme Kari B. Solheimslid
(90%) og Bj¿rn K. Solheimslid (10%): Fortalte om arbeidet pŒ kyrkjegarden, der
utfordringa er Hjelme med varierande grunn med mykje stein. Det vart samtale
med biskopen om reinhaldet i kyrkjene og trongen for egna vaskerom og lagerrom
i kyrkjene, noko det ikkje er i BlomvŒg. Dei gleder seg over ungar som gŒr fast
til kyrkje.
*
Sokneprest Svenn Martinsen: Dette er ei glimrande teneste, det mŒ vera blant
dei aller beste prestegjeld i landet, det er den gamle kyrkja som lever her.
Han er veldig takksam for tenesta og medarbeidarane. Det er ei hard
presteteneste, sŒ det er flott Œ ha folk rundt seg som ber.
Biskopen
responderte pŒ dette og sa at soknepresten er ein gŒverik, krevjande og dyktig
prest.
*
Kyrkjeverje Odd Normann Thormods¾ter: Godt at det er eit team som driv
dŒpsoppl¾ring i samarbeid med bedehuset. Ein har god kontakt med bedehuset
gjennom barnearbeidet. Kyrkja l¿ner arbeidarar som kan driva det barnearbeidet
som er pŒ bedehuset, men kyrkja har og sitt eige arbeid som til d¿mes ¯ygarden
gospel.
Staben
ynskjer Œ vera eit team som drar same veg og kan stŒ samla utad. Kvar tysdag er
det stabsm¿te og ein evaluerar alle gudstenester og kyrkjelege handlingar. Det
er eit godt samarbeidsklima og ein kan vera usamde og koma med konstruktiv
kritikk.
Kl.10.30-11.30
Andakt pŒ Tednebakkane omsorgssenter pŒ Rong.
Einingsleiar
i pleie og omsorg Ingunn Teigen tok imot biskopen og fylgje i
kantina/daglegstova i det nye senteret. Soknepresten leia samlinga.
Kyrkjelydspedagogen song solo og deretter song ho og biskopen saman. Biskopen
heldt andakt over 5 Mos 29,29. Styraren viste sŒ rundt pŒ heimen og eit
bebuarrom. Ho fortalde at det er eit godt samarbeid med kyrkja og presten. PŒ
omsorgssenteret er det kultur for Œ tilkalla presten til sjuke. Det er andakt
annankvar tysdag og 5 gudstenester i Œret, inkludert julekvelden.
Kl.11.45-12.30
Lunsj pŒ kyrkje- og prestekontoret pŒ Rong
Kl.12.30-13.30
Kontorvisitas pŒ kyrkje- og prestekontoret pŒ Rong
Kyrkjeb¿kene var pent og
ordentlig f¿rte med fŒ manglar. Det mangla nokre personnummer for dŒp i 1993 og
94 og ved nokre utmeldingar. Det mangla nokre ganske fŒ dŒpsdatoar ved
konfirmasjon og innmeldingar. Kallsboka hadde hol etter manglande innf¿ring frŒ
tidlegare prestar. Soknepresten er i ferd med Œ retta opp dette, mellom anna
ved Œ fŒ opplysningar frŒ kallsboka i tidlegare Herdla prestegjeld. Biskopen
bad om at dette mŒtte ordnast og leggast fram for prosten innan utgangen av
Œret.
Kontortilh¿va er framifrŒ, og
med god lydisolering av prestekontoret er det egna til samtalar.
Kl.12.30-13.00
Samtale med kyrkjelydspedagog pŒ kyrkjekontoret
Kl.13.00-13.30
Samtale med kantor pŒ kyrkjekontoret
Kl.13.30-14.30
Samtale med kyrkjeverje/dagleg leiar pŒ kyrkjekontoret
Kl.15.15-15.45 Synfaring av
prestebustadtomt og omvisning i gamle Hjelme kyrkje
PŒ vegen til gamle Hjelme stogga
vi ved prestebustadstomta pŒ Rong. Tomta ligg h¿gt og fritt og hadde havutsikt.
Ho ligg n¾r barnehage og 1 km frŒ hovudvegen og butikk.
Gamle Hjelme kyrke er ikkje i
regul¾r bruk. Likevel stŒr ho no nymŒla utvendig, takka vere gŒver frŒ Hydro og
Statoil, i tillegg til s¾rl¿yving frŒ kommunen. Ho er ikkje restaurert
innvendig. Det er laga opplegg for varme, sŒ ho kan brukast i sommarhalvŒret.
Ho vert nytta til nokre vigsler og gudstenester i Œret.
Kl.16.30-18.00
Middagspause pŒ Skjergardsheimen, Hatten
Kl.19.00-20.00
Nattverdgudsteneste i Hjelme kyrkje: ÓDen store LovsongenÓ
Ein
nytta ei forkorta utgŒve av liturgien ÓDen store LovsongenÓ. Soknepresten
forretta. nestleiar i soknerŒdet Annlaug B¿rve og born deltek med song.
Soknepresten preika om den miskunnsame samaritanen. Biskopen deltok i nattverdutdeling og
lyste velsigninga. Vegar Voldsund spelte flygel og leia bandet, og Kari S. Rong
styrte videoprosjekt¿ren med Powerpoint der alle salmar/songar og liturgi vart
vist. Det var 58 til stades, blant dei fleire barnefamiliar og det var 56 til
nattverd.
Kl.20.15-21.45
Hjelme kyrkje. Kveldsmat og sosialt samv¾r i kyrkjelydsalen
Etter
maten var det ordet fritt og biskopen fekk sp¿rsmŒl om kyrkjesituasjonen, om
prestane i Kautokeino som vart avsette, om homofilisaka, abortsaka, Israel og
antisemittisme. Han vart oppmoda om Œ stŒ fast pŒ Guds ord og Œ oppmuntra og
st¿tta fotfolket. Det var og innlegg som tok fram at det er vanskeleg Œ ha eit
anna syn enn fleirtalet i kyrkjelyden nŒr ein vil vera ein del av gudstenestefellesskapet.
Biskopen
la inn over forsamlinga at det er godt at ein stŒr tydeleg pŒ det Bibelen
seier, men ein mŒ gjera det i kj¾rleik slik at ogsŒ dei som tenkjer annleis
vert tatt vare pŒ og respektert. Ein mŒ ikkje vera sŒ tydeleg at ein ikkje ser
at det ogsŒ dreiar seg om menneske som har det vanskeleg og har mykje Œ bera.
NŒr det gjeld sambuarar er biskopane samde om at ein mŒ tilrŒ ekteskap og
krevja det av kyrkjeleg tilsette.
Kl.08.45-10.15
Samtale med soknepresten pŒ kyrkje- og prestekontoret pŒ Rong
Kl.10.30-12.30
Bedriftsvitjing Statoil ASA/Kollsnes Prosessanlegg. Lunsj.
Plassjef
Nils Halland og Vigdis Solberg Eide tok imot biskopen med fylgje. Halland hadde
ei orientering om gassreinsingsanlegget som dagleg sender vidare energi
tilsvarande 4 gonger vasskraftproduksjonen i Noreg. Deretter spanderte Statoil
lunsj.
Kl.13.00-14.30
BlomvŒg skule. M¿te med l¾rarane og f¿rskulel¾rarane i kommunen. Rektor pŒ BlomvŒg
skule, Johannes Mikkelsen ynskte velkomen. Det var komen l¾rarar frŒ alle
skulane og frŒ barnehagen.
Biskopen
heldt foredrag om ÓBorn i sorg og kriseÓ og tok utgangspunkt i at det hadde
vore d¿dsfall blant elevane som l¾rarane hadde erfaring med. Han gjekk inn pŒ
kva som skjer i sorgprosessen bŒde ved varsla alvorleg sjukdom og brŒ d¿dsfall
eller kriser. Som omsorgspersonar er det tre ting l¾rarane mŒ legga vekt pŒ: 1.
LŒna ut tryggleik, vera der nŒr verda rasar saman for eleven. 2. Alt ein seier
mŒ vera sant, men ein treng ikkje seia alt som er sant. 3. Fantasiane er nesten
alltid verre enn r¿yndomen.
Til
slutt var det samtale om erfaringar med sorg og sjukdom hjŒ elevar eller
familiane deira.
Kl.15.00-17.30 M¿te med ¯ygarden
kommune pŒ Tednebakkane omsorgssenter, Rong.
Tilstades: Ordf¿rar Olav Martin
Vik, rŒdmann Ingolf Solsvik, kommunalsjef (tidl. helse og sosialsjef) se Vik
og 6 frŒ formannsskapet. FrŒ kyrkja kom forutan biskop, prost og seksjonssjef:
sokneprest, kyrkjeverje. kyrkjelydspedagog, kontorsekret¾r, musikalsk
aktivitetsleiar, fellesrŒdsleiar Gustav Landro, soknerŒdsleiar i Hjelme Atle
DŒv¿y, soknerŒdsleiar i BlomvŒg Bente Helles¿y Guntveit.
Ordf¿raren orienterte om
¯ygarden kommune, som har 4100 innbyggjarar. I 1986 vart kommunen landfast.
1988 kom Hydro, og ilandf¿ringa av gass og olje har gjeve gode inntekter, og
ein kunne gje 4,3 mill til kyrkjelege formŒl i Œr. Kommunen deltar elles i eit
utviklingsprosjekt i Ginka i Etiopia driven av Misjonssambandet.
Av utfordringar i kommunen vart
det nemnt barnevern og rusomsorg. Kommunen st¿ttar organisasjonane. Det er 16
bedehus i ¯ygarden og ein yter 10% av investeringskostnadane ved oppussing.
Deretter var det samtale:
*Ordf¿raren viste til
stat/kyrkje-debatten og sa at kyrkja er ei av dei berande s¿ylene og viktig for
kommunen, fordi vi treng noko som er st¿rre enn oss sj¿lve nŒr det knip for
oss. Ein ynskjer at kyrka skal vera kyrkje slik som no og ikkje lausriva seg,
sŒ vi saman kan ta vare pŒ historia og bygga vidare pŒ den.
*Otto Harkestad (Ap) sa seg samd
med ordf¿raren og sa at difor vil ein ikkje at kyrkja skal verta privatisert.
Kyrkja er viktig for folket i ¯ygarden, men kyrkja er for mykje innadvent. Han
saknar kyrkja i den offentlege debatten. Han bekymrar seg for om det skulle gŒ
mot eit skilje mellom kyrkje og kommunesamfunn.
*Biskopen responderte: Det
ordf¿raren tek fram handlar fyrst og fremst om Ókommunekyrkja.Ó Kyrkja synes Œ
forvalta vŒr felles religi¿se arv i det offentlege rom pŒ ein god mŒte. Folk
flest ynskjer ikkje at det skal bli st¿rre endringar. Dette mŒ takast vare pŒ.
Folk mŒ fŒ lov til Œ ha den v‰re og ikkje sŒ aktive trua. Det handlar og om
religionsfridom, og vi har d¿me pŒ at minoritetane f¿ler seg ubekvemme med
statskyrka. Me mŒ og ta vare pŒ dei svake, til d¿mes ved Œ gjera det mogeleg Œ
vera homofil i vŒre kommunar.
*se Vik – kommunalsjef
med ansvar for helse og sosial, fortalde om at ogsŒ her er det problem med
alkohol og stoff. Ein ser at det frivillige arbeidet er med Œ f¿rebygga.
* Biskopen svara: Det er bra at
kommunen brukar pengar pŒ frivillig arbeid. I kyrkja brukar ein pengar pŒ Œ
st¿tta organisasjonane sitt arbeid. Kyrkja har eit forbetringspotensiale pŒ den
diakonale sida. Kanskje kunne ein fŒ til ein delt stilling, det kan bety mykje.
* Prosten sa han er imponert
over standarden pŒ kyrkjelege anlegg og drifta. Graset pŒ gravplassen vert
klipt to gonger i veka. Det finst mange d¿me pŒ at det er ein god relasjon
mellom kyrkje og kommune.
* FellesrŒdsformannen sa takk
til kommunen for eit godt forhold. Ein har fŒtt den st¿tta frŒ kommunen som ein
forventa, det gjev stabilitet for arbeidet. Samatundes har ein og fŒtt st¿tte
frŒ Statoil og Hydro. Det er mindre motsetningar mellom nord og s¿r i kyrkja
enn f¿r.
* Kyrkjeverja: Det har vore godt
Œ fŒ hjelp til det f¿rebyggande arbeidet som gjer ein i stand til Œ plukka opp
ungdomar.
* Soknepresten takka kommunen
for det gode samarbeidet og dei gode kontora. Det er av uvurderlig verdi Œ vera
sŒ sentralt plassert i kommunehuset, det gjer at folk kjem innom.
Ordf¿raren takka for det gode
arbeidet. Til slutt overrekte
ordf¿raren eit bind av bygdesoga Ó¯ygarden 1920-1958 – Tru og livÓ og
Ó¯ygarden det blomstrande ¿yriketÓ til biskopen, prosten og seksjonssjefen.
Deretter var det middag for
heile fylgjet i kantina.
Kl.18.30-19.00 Samtale med
leiarane for dei kyrkjelege rŒda pŒ
Skjergardsheimen
Kl.19.00-22.00
ÓNord om SvelgenÓ. SamrŒdingsm¿te med dei kyrkjelege rŒda og dei kyrkjeleg
tilsette, pŒ Skjergardsheimen, Hatten.
Til
stades: Biskop Ole D. Hages¾ther, prost Erling Kopperud, seksjonssjef Tore
Skj¾veland, sokneprest Svenn Martinsen, kyrkjeverje Odd Nordmann Thormods¾ter,
klokkar i BlomvŒg Ole Vik, kyrkjelydspedagog Synn¿ve S. Voldsund, musikalsk
aktivitetsleiar Vegar Voldsund, kantor i permisjon Anne Lise Gr¿m,
kyrkjetenarar /gravarar: KŒre Kristoffersen, Bj¿rn-Kjartan og Kari O. Solheimslid (ogsŒ Hjelme
soknerŒd), kontorsekret¾r Kari Rong.
FrŒ
Hjelme soknerŒd: leiar Atle DŒv¿y, Laila ¯yen, Kjell Arne Fjeldstad, Bodil
Martinsen, Annlaug B¿rve. FrŒ BlomvŒg soknerŒd: leiar Bente Guntveit, Olaug
Rong, Kjellaug Solsvik, Rannveig Vestb¿stad Vik og leiar i fellesrŒdet Gustav
Landro.
Prosten
leia m¿tet. Leiar i Hjelme soknerŒd Atle DŒv¿y ynskte velkomen. Han innleia om
temaet ÓKlar til forhalingÓ og bad for m¿tet. Seksjonssjef Tore Skj¾veland
heldt andakt over 2. Kor 1, 24: ÓFor vi vil vera medarbeidarar sŒ de kan finna
gledaÓ og snakka om medarbeidarskap og fire fasar i medarbeidaromsorga.
Deretter var det kveldsmat.
Biskopen gjekk
gjennom visitasmeldinga
Han rosa visitasmeldinga for god
nynorsk og kommenterte s¾rleg fylgjande:
* Kyrkjene: Kyrkjene og
kyrkjegardane er sv¾rt velhaldne.
klippa graset pŒ kyrkjegarden to gonger i veka er i overkant synes biskopen. Ei
eventuell ny kyrkje pŒ Rong vart ikkje nemnt i m¿tet med kommunen. Her mŒ ein
tenka seg om sŒ ein ikkje bind opp mange millionar i hus sŒ det ikkje vert
pengar til livet. Det skal byggjast ein fleirbrukshall pŒ Rong, der kan ein
vurdera om det kan verta gudstenester innimellom.
Biskopen har s¾rleg omsut for
reinhaldet i kyrkjene og her var han godt n¿gd, i Hjelme kyrkje kunne han
spegla seg i steingolvet.
* Gudstenestene: Biskopen kan
forlanga 57 gudstenester per prestestilling. Det er no 72 forordna, 36 i kvart
sokn. 30 i kyrkjene og nokre andre stader. Det er vel mykje.
Fint at fleire kan vera med i
liturgien utan at ein sp¿r etter trua fyrst.
* DŒpssakramentet: Biskopen
merka seg at ein ynskjer at folk skal vita at dŒpen forpliktar og ser at ein
vil seia det pŒ ein positiv mŒte. Ein mŒ halda fram det som er rett og vera
tydelege, men ikkje slik at folk f¿ler at det er for bratt og tungt for dei.
Lat mors- og farshjarta vera med i dette, sŒ ein ikkje stenger folk ute frŒ
Gud. Rettleiinga mŒ vera konfidentsentrert, slik som soknepresten gjer det.
Generelt mŒ ein gje folk rŒd om Œ gifta seg, men av og til er det rett Œ seia
at dei ikkje skal gjera det. Ver god mot dei som ikkje kan stilla opp for dei
store ideala og dei som ikkje er like sterke i trua og livet. Ver god mot
menneske som slit eller er i meiningsmindretal.
* Nattverd: Altervinen er
lettvinen Caritas. Biskopen minna om at det er soknerŒdet som tek avgjerda om
typen vin.
* Kyrkjelydskontoret er uvanleg
bra. Kyrkjeb¿kene er f¿rt pŒ ein god mŒte.
* Samarbeid: Ein har ein fin
samarbeidsavtale med bedehuset om eit team som arbeidar pŒ barne og
ungdomssektoren. Det er mykje som drar mot gudstenesta.
* DŒpsoppl¾ringsprogrammet: Det
er laga av tidlegare kyrkjelydsprest Lars Arne Vik. DŒpsskulen samlar 30 % av
6-Œringane. Ein ligg framfor alle ved Œ bruka leir som verkemiddel. Kantor er
inne i femteklassane for Œ ¿va med liturgi og salmar til gudstenesta der dei
fŒr Bibel.
* Konfirmasjonstida: 14 av 78
vert ikkje konfirmert. Ein mŒ sp¿rja seg om opplegget er for krevjande.
Konfirmantweekend kostar 700, men dersom det er nokon som ikkje kan betala vert
det ordna i det stille slik at alle kan vera med.
* Barne og ungdomsarbeidet: Det
er ei imponerande liste over aktivitetar i ein kommune med 4000 innbyggjarar.
Det er to kor som no ligg nede fordi kantor har permisjon. Jubelkoret (20stk)
pŒ Vik bedehus for 4.-8.kl og
¯ygarden familiekor (10 fam) er ikkje med i oversikten.
* Diakoni: Dette har ein ikkje
kome skikkeleg i hamn med. BŒde dette og rusproblema er nemnt for kommunen.
* Misjon: SoknerŒda st¿ttar 5
misjon¾rar – desse er nemnt og har biletet pŒ nettsida.
Deretter var det samtale som
prosten leia.
Gudstenesta og ÓDen
store lovsongenÓ, den alternative liturgien ein pr¿ver ut
* Leiar
i Hjelme soknerŒd:
Me har fŒtt til meir frivillighet i gudstenesta, dette har det vore arbeidd
mŒlretta med dei siste Œra, Œ inkludera konfirmantane og at ungane fŒr synga.
Eit d¿me er musikkprosjektet til Vegard Voldsund som ogsŒ inkluderar ungdom.
Dette har f¿rt til at folk har fŒtt tru pŒ gudstenesta. Denne liturgien er ein
pr¿ve i to Œr og dette er eit dynamisk dokument som skal evaluerast l¿pande og
ingenting er lŒst. ha med fleire medarbeidarar i gudstenesta er uavhengig av
liturgien.
* Prosten: Det er ikkje alle kyrkjer
som har kj¿pt inn bandinstrument til bruk i gudstenesta.
* Leiar
i fellesrŒdet:
Det er meininga at denne liturgien skal kontinuerleg evaluerast.
* Kantor: Det er for mange ord,
for mange alternativ og for mange gjentakingar. Det er mange fine ledd, men det
er mengda som vert for mykje. Difor mŒ det strammast inn. Den offisielle
liturgien gjev ogsŒ rom for mange endringar, og der er det og rom for mange
medarbeidarar. F¿ler at kyrkja vert meir og meir innadvent i ein krets som
f¿ler dette er flott. Kantor sa at ho f¿ler seg ikkje inspirert nŒr ho gŒr i
kyrkja. Er for at ein skal l¿ysa opp, men f¿ler at dette er gŒtt for langt.
* Biskopen: Eg kan stŒ for all
den teologien som stŒr her, men eg synes det er for ange ledd og for mykje ord.
Mitt klare rŒd er at de strammar opp og tar bort ting som er gode, men ikkje
n¿dvendige. InvitŽr kantor til Œ koma med innspel til liturgien. Det skal ikkje
endrast no, for dette er soknerŒda sitt og det skal evaluerast i 2007. Eg vil
ikkje ta denne liturgien frŒ dykk, for han vil de ha, ein kombinasjon av
bedehustradisjon og ein rik kyrkjeleg tradisjon og teologi. Dette skal
evaluerast skikkeleg med utsending av sp¿rsmŒl nŒr perioden er over. Eg ynskjer at dette skal sendast inn til
kyrkjerŒdet og nemnd for gudsteneste, for dette er gjennomarbeida.
* Soknepresten: Det var ei
st¿rre forandring dŒ ein innf¿rte ny h¿gmesseliturgi i 1977/1992. Tidlegare kom liturgien sentralt frŒ og
skapte stor strid, no vil me gjera det sj¿lv. Dette krev kj¾rleik og at ein gjev
kvarandre tid. Arbeidet vart sett i gang fordi ein ville ha fleire folk i
kyrkja, og ein ville sameina mange tradisjonar. Men dette er ein pr¿veliturgi
og det er folket i ¯ygarden som skal leva med han, difor vil eg som prest seia:
ÓTake what you please, please!Ó
* Det ser ut til Œ fungera med
powerpoint i kyrkjene.
* Ungane har fŒtt ein mykje
tydelegare plass i gudstenesta. Dei skal fram og syngja og sŒ ha si eiga
preike.
* Nokon gŒr ikkje i kyrkja
p.g.a. den nye liturgien og nokon gjekk ikkje pŒ grunn av den gamle, det er
vanskeleg Œ finna noko som alle er n¿gd med. Poenget er Œ ikkje ekskludera
nokon frŒ kyrkja, difor mŒ me sp¿rja: Korleis skal ein gjera for at fleire skal
synast at det er godt Œ gŒ i kyrkja.
Biskopen avrunda samtalen: NŒr
de vil noko sŒ gŒr de for det. Dette kan det bli noko av.
ÓKlar til
forhalingÓ- forholdet til Den norske kyrkja
Soknepresten gjorde greie for
den historiske utviklinga og dei sp¿rsmŒla som ura ein: Kan ein vera sikker pŒ
Œ fŒ bibeltru prest her i ¯ygarden? Kva med ny biskop, vil han stŒ for kyrkja
sitt gamle syn? NŒr visitasmeldinga er kalla ÓKlar til forhalingÓ, tyder det at
ein har tenkt pŒ Óeit indre oppbrotÓ.
Kyrkja i ¯ygarden vil vera nett den same bŒten som f¿r, men treng kan hende
ny kaiplass.
Biskopen responderte: Dette er
ei blanding av uro, nytenking og poetisk sprŒk, men kva betyr det? Ei ordning
med alternativt tilsyn finst ikkje i kyrkja vŒr no. Det er bra at ein kan
dr¿fta dette med valkyrkjelydar. Problemet er at dersom soknerŒdet gŒr, kan ein
ikkje forplikta heile kyrkjelyden. DŒ kan ein ikkje ta med seg bygningane.
Ved eit presteskifte skal det gŒ
Œ fŒ ein god prest i ¯ygarden. De kan kanskje arbeida mot eit alternativt
tilsyn, men det alternativet finst ikkje no. De kan ikkje rekna med at det kjem
ein biskop som bryt det kyrkelege fellesskapet med dei andre biskopane. Eg
ynskjer at det kjem ein biskop med mitt syn. Dersom det kjem ein biskop med eit
anna syn fŒr ein forholda seg strengt formelt og juridisk til han. Kjem han pŒ
bes¿k mŒ de ta imot han. Eg kan ikkje anvisa dykk ny kaiplass, for ein annan
kai finst ikkje i dag.
FrŒ ordskiftet:
* Korleis kan ein fŒ til Œ ta
imot ein biskop som ikkje er nokon biskop for oss? Dersom det gŒr gale er det ikkje nokon
kyrkjelyd for oss Œ vera i. Eg er redd for Dnk om to Œr nŒr det skal koma ny
biskop i Bj¿rgvin. Dersom kaien ikkje finst, sŒ vert me rekande rundt. Eg er
ikkje redd for forholdet til kommunen.
* Uenig i at kaien ikkje finst,
men me finn han snart ikkje innanfor Dnk. Dersom Dnk skal bestŒ som eit
trussamfunn kan ein ikkje fjerna Guds ord frŒ kyrkja. Mange har alt hoppa av
skuta eller vil hoppa dersom ikkje ein kan laga eit system som gjer at dei kan
bli verande ombord. Det er vesentleg at ein fŒr eit alternativ, elles vel folk
andre alternativ.
* SŒ lenge me kan bevara vŒr
eigenart kjem me til Œ strekka oss langt for Œ vera ei folkekyrkje. Me er
innadvente og vil strekka oss langt, men dŒ mŒ dette vera pŒ plass. Dersom
kaien ikkje finst, kan me laga han.
* ¯ygarden er ei mus som stŒr
ved sida av elefanten Den norske kyrkja og pip og pr¿ver Œ fŒ sagt noko. Det er
vanskeleg Œ finna ein plass med det systemet som er i dag. Det ein gjer i dag
er Œ pr¿va Œ pŒverka systemet sŒ det kan ta vare pŒ oss. Prestane mŒ gŒ til
nokon og fŒ den st¿tta dei treng. Kanskje er me kvasse i kantane, men me
ynskjer Œ formidla kj¾rleik til menneske og samtidig formidla kva som er rett
og galt.
* Det er ikkje lett Œ bŒde tona
flagg og visa kj¾rleik. Det er vanskeleg pŒ ein liten plass der ein ikkje kan
velja kristent milj¿. Er redd for dei h¿ge d¿rstokkane i kyrkja. Har ikkje
opplevd h¿gare d¿rstokkar enn her i ¯ygarden. Vi mŒ forkynna Guds ord rett, men
det er ikkje lett Œ seia kven som har rett l¾re, det er ulike kulturar. Redd
for at folkekyrkja vil forsvinna dersom statskyrkja forsvinn. Vil at kyrkja
skal snu seg mot folk, og me mŒ ikkje ekskludera og det kan skje dersom det er
for skarpe kantar.
* Me har to Œr og skal bruka den
tida til Œ be om Œ fŒ ein biskop som stŒr pŒ Guds ord. MŒ ikkje la dette bli
nokon pessimisme, for me har det bra her i ¯ygarden. Det er viktig at kyrkja er
herre i eige hus. Det Œ vera utadretta: bygga relasjonar til folk flest er
viktig. snakka med karane pŒ benken pŒ kj¿pesenteret er kanskje vel sŒ viktig
teneste som gudstenesta.
Biskopen oppsummerte: Dette mŒ
sjŒast i perspektiv. No er me ute pŒ djupt vatn. De har eit anliggande som
fortel om ei naud. Vi fŒr gjera som Jesus gjorde: Tala om det som er rett, men
og om tilgjeving og faren ved Œ kasta den fyrste stein.
Biskopen avslutta med b¿n.
Kl.09.00-09.45
Skulegudsteneste i BlomvŒg kyrkje for Toft¿y, Rong og BlomvŒg skular
Kyrkja
var fullsett av elevar frŒ 5.-7. klasse frŒ skulane i soknet. Elevar bar bibel
og kross i inngangsprosesjonen. Kyrkjelydspedagog Synn¿ve Sand¿y Voldsund
preika om Sakkeus. Ho bruka bilete pŒ powerpoint. Biskopen hadde ei helsing til
f¿r forb¿na og snakka om tilgjeving og dŒp. Elevar deltok med lystenning og
b¿n. Biskopen lyste velsigninga til slutt.
Kl.10.45-11.30
Skulegudsteneste i Hjelme kyrkje for Alvheim og Bakken skular.
Elevar bar bibel og kross i
inngangsprosesjonen og las tekstane. Biskopen hadde preika og sa at ein biskop
er ein som bes¿ker, ber og bestemmer og at han syntes det var flott Œ m¿ta
elevane i Hjelme kyrkje. Han snakka om det Œ st¿tta kvarandre og viste det ved
Œ balansera ein tallerk pŒ 5 fingrar. Av og til mŒ ein bera ting aleine, dŒ
gjeld det at ein finn sentrum sŒ Jesus kan bera saman med oss. Elevar deltok
med lystenning og forb¿n. Biskopen lyste velsigninga til slutt.
Kl.12.15-12.45 Lunsj pŒ kyrkje-
og prestekontoret, Rong
Kl.13.00-13.45
¯ygarden ungdomsskule, Rong. 9.klasse. Sp¿rjetime.
Rektor
Stein Vidar Risl¿w tok imot biskopen og ynskte velkomen. Elevane stilte
varierte sp¿rsmŒl, blant anna om biskopens syn pŒ homofili og om frelsa og
tilgjeving.
Kl.14.00-14.30
Vitjing i Terna barnehage pŒ Rong
Biskopen
med fylgje vart tatt imot av einingsleiar Frank Hop og pedagogisk leiar Anita
Helleb¿. Borna var ute og leika i den sommarvarme sola og etterpŒ song dei for
biskopen.
Kl.15.00-17.00
Bedriftsvitjing pŒ Stureterminalen/Norsk Hydro med middag
Vedlikehaldssjef Knut Hansen tok imot
biskopen med fylgje og gav ei orientering om anlegget som tar imot olje gjennom
r¿yrleidning bŒde frŒ Grane og Oseberg. Deretter var det omvisning i minibuss
pŒ anlegget. M¿tet vart avslutta med middag i Gjestehuset der ˜g terminalsjef
Inge Dagestad deltok.
Kl 19.00-22.00 ÓSongar frŒ bedehusetÓ i
BlomvŒg kyrkje, med partytelt i borggarden
Leif Gunnar Vik leia oss gjennom ein
songkveld med kjente bedehussongar. Kora i ¯ygarden tok del og me fekk h¿yra
Vik mannskor, jubelkoret og ¯ygarden gospelkor. Biskopen hadde andakt om
tilgjeving og ny start og om Johannes Markus som fylgde Paulus. EtterpŒ var det grilling i borggarden og
servering av hamburger, p¿lser og kaker og kaffi.
Biskopen f¿rebudde
gudsteneste og visitasforedrag
Kl.1100
Visitas- og jubileumsh¿gmesse i BlomvŒg kyrkje, med partytelt i borggarden
I
gudstenesta vart det markert at BlomvŒg kyrkje er 75 Œr og Hjelme kyrkje 35 Œr.
Som
liturgi nytta ein ÓDen store LovsongenÓ. Soknepresten hadde liturgien og biskopen preika over dagens tekst.
Prosten, klokkar Ole Vik og ei rekke ul¿na medarbeidarar deltok. ¯ygarden
Gospel og born med song. Soknepresten forretta nattverden og biskopen deltok
ved utdelinga ved intinksjon. Det var 170 gudstenestedeltakarar og 151
nattverdgjester.
Etter
gudstenesta heldt biskopen visitasforedraget i kyrkja:
BISPEVISITAS
I ¯YGARDEN PRESTEGJELD I VESTHORDLAND PROSTI - BLOMVG
OG HJELME SOKN 13. - 17. SEPTEMBER 2006
Visitasgudstenesta
her i ¯ygarden prestegjeld finn stad pŒ den s¿ndagen
som har fŒtt namnet ÓTakknemligheten sin s¿ndagÓ. Alle
tekstane oppmoder til TAKKSEMD.
Etter
fem tette dagar i prestegjeldet, sŒ kjenner eg pŒ kor velvald dette temaet er.
De lever pŒ mange mŒtar i ei nŒdetid nett no: Dei ytre forholda ligg s¾rs vel
til rettes. Kyrkjer og kyrkjegardar stŒr heilt
str¿kne. Kyrkjelydskontora er gode og har ei sv¾rt
tenleg plassering. Det er ei tett samhandling med kommunen, prega av respekt og profesjonalitet. Staben har funne saman, dei tilsette
gjer det dei kan for Œ gjere kvarandre gode. SoknerŒda
har eit levande engasjement for Jesus og stor vilje
til refleksjon og nysatsing. For meg har det s¾rleg
vore godt Œ merka kor tett den kyrkjelege strukturen dreg saman med
bedehusr¿rsla og opent st¿r kvarandre.
Det er
klart det gjer inntrykk nŒr eg h¿yrer at kommunen kvart Œr gjev 100 000 til eit
misjonsprosjekt som Misjonssambandet driv i Etiopia. Og at
skulen sŒ fylgjer opp med storaksjon til same formŒlet. Det er
glederikt Œ sjŒ kor fint bygdefolk og industri tek
vare pŒ Hjelme gamle kyrkje, eit kyrkjehus som pŒ mange mŒtar er avskilta.
Kyrkjehus og kyrkjegardar vert stelte som om det var
heim og hage. SjŒ berre pŒ BlomvŒg kyrkje no ved 75-Œrs jubileet: De fekk ikkje
utvidinga som mange av dykk arbeidde for. Men de tar tak i det de kan gjere noko med: Flott parkering utomhus og vakre nye
tekstilar innomhus. Og ein borggard som no under visitasen er vorten ein
elegant kyrkjelydssal.
Det er
13 Œr sidan biskop Per L¿nning visiterte prestegjeldet her ute
i ¯ygarden. Til visitasen no i Œr ligg det f¿re ei instruktiv og velskriven melding. Her er mangt som gler og imponerer.
Ikkje
minst det levande arbeidet som finn stad pŒ mange av
dei til saman 16 bedehusa som er spreidde rundt i bygdene. Sjeldan sŒg eg slik
ei liste over s¿ndagsskular og yngreslag. Men eg tel og sju tiltak for ungdomar i meldinga dykkar, i tillegg kjem
eit uvanleg rikt leirarbeid knytt til Skjergardsheimen.
Eg finn strategar i denne kyrkjelyden som har arbeidd pŒ lang
sikt og som har nytta h¿vet, nŒr sjansen var der. Eit skulehus skal seljast pŒ
Hatten, og sŒ kjem altsŒ Skjergardsheimen. Ei stilling som kyrkjelydsprest vert
ledig, og sŒ vert ho konvertert til ungdomsteam og
barnearbeidar. Biskop L¿nning etterlysar betre parkering ved Hjelme kyrkje, og sŒ finn de plass lunt innimellom lynghaugane. Tomt er
innkj¿pt til prestebustad og kan nyttast nŒr signala
kjem frŒ bisped¿mekontoret. Nokon sŒg mogelegheitane i ei
utvida BlomvŒg kyrkje. Dei vart riktig nok stoppa av
Riksantikvaren, som jo har merka seg denne kyrkja som uvanleg interessant.
Men de viser at de har handlekraft og engasjement.
Der de
ikkje har sagt dykk n¿gde, er pŒ det diakonale feltet. Her
kjenner de at noko mŒ gjerast. Det ligg alt for mange og ventar i ÓBarmhjertigheten sitt husÓ (jfr. dagens
preiketekst.) Tradisjonen har alltid vore slik mellom ¯ygardsfolket, at leid
nokon naud, eller blei pŒ sj¿en, sŒ stilte naboane opp. Det har vi mange d¿me pŒ i dag og. Men nauda er meir skjult i dag. Ho forskansar seg bak heimen sine tjukke
veggar. Ein kan liksom ikkje trengja seg pŒ, f¿ler
ein, og dessutan er det sŒ travelt for oss alle.
Med
mobilen som kommunikasjonsmiddel og fjernsynet som
altar, vert relasjonane utfordra.
NŒr
familiestrukturane vert utydelege kan det verte vondt
om f¿rebilete for barn og unge. I visitasmeldinga skriv de at
rusmisbruket mellom unge ser til Œ auke. Eg kallar
kyrkjelyden til levande diakonal innsats i Œra som kjem. Kan de fŒ opp ei stilling for ein diakoniarbeidar, veit eg at
fellesskapen vil fŒ nytte av det.
Som mange av dykk veit, kjenner eg ¿ygardsfolket betre enn dei fleste. Handlekraftig og rett pŒ. Unyansert ofte og utan sans for dikkedarar. Eg er full av beundring. Eg har heilt klart noko Œ l¾ra.
Men
baksida mŒ de og vere var. Livet er ikkje sŒ
svart/kvitt som mange ser ut til Œ tru. Det er lett
for Œ sŒre nŒr orda kjem usensurerte. Det er godt med kraftig leiarskap.
Dei gode leiarane tek seg likevel alltid tid til Œ lytta, dei veit kor viktig
det er Œ fŒ med seg meiningane frŒ dei som ikkje
sŒ lett stŒr opp og m¾ler imot. FŒr ein ikkje med seg fotfolket, kan resultatet verte fraksjonering og motl¿yse.
Dette er
ikkje sagt som eit forsvar for meg sj¿lv som biskop og
for ei kyrkje som har gjort val de er urolege for. SŒ sjeldan som det er med
ein bispevisitas, er det ikkje meir enn rimeleg at de
stŒr opp og konfronterer meg i aktuelle sp¿rsmŒl. Ja, det er faktisk slik at eg
har bruk for tydeleg tale, for eg skal vidare i nye,
sentrale m¿te. Eg tek med meg synspunkt og Œtvaringar.
Som de og veit, er eg samd med dykk i dei grunnleggjande
synspunkta. F¿rst og fremst dette at Bibelen skal vere
grunnlag og rettesnor for alt det vi gjer og l¾rer og forkynner.
Men eg
har merka meg samtalen med kommuneleiinga, der vi i den aktuelle
Stat/kyrkje-debatten vart alvorleg formant om ikkje Œ stilla oss slik at den
offisielle kyrkja vert privatisert og mistar den n¾re kontakten med ei
lokalbefolkning med djupe kristne r¿ter. ÓI ¯ygarden sitt kommunehusÓ, vart det
sagt,Ó er kyrkja ei av dei berande s¿ylene. Vi treng Œ ha noko som er st¿rre
enn oss sj¿lve, nŒr det kniper for oss. Kyrkja mŒ ikkje verte for
innadvendt i dagane som kjem.Ó
Og dŒ er
eg over pŒ dei to store sakene de har lagt fram for meg.
F¿rst dette at de leiter etter ein veg for kyrkjelyden om
Den norske kyrkja gjer val som de finn er ubibelske.
De er
Óklare til forhalingÓ skriv de i visitasmeldinga. Kjem Kyrkjem¿tet ut med
vedtak som de ikkje finn har st¿tte i Bibelen, dŒ vil
de mŒtte vurdere forskjellige modellar for brot i gudstenestefellesskap. Og om de skulle skje at kyrkjelyden fekk ein prest eller biskop
med nytt syn i homofilisp¿rsmŒlet.
Eg vil
gjere det eg kan for at sŒ ikkje skal skje. Men eg mŒ
be dei av dykk som talar om valkyrkjelydar og
alternativt bispetilsyn om Œ sjŒ pŒ realismen i tenkinga. Vi
har ikkje no slike ordningar. Og skulle de som leiing s¿ka Œ forhala
kyrkjelyden til annan kai, sŒ veit eg ikkje kvar den kaien er. Og folkekyrkja,
med kyrkjehus og mannskap, ho vil verte att. Ein kan
ikkje melde folkekyrkja inn i ei frikyrkje.
Ikkje skal ein sj¿lv heller gjere det som eine person. Du skal ikkje langt attende i kyrkjehistoria f¿r du finn
open vrangl¾re forkynt frŒ preikestolar og i dette stiftet. Men folk sto
distansen og blei i kyrkja og forkynte Ordet og vitna
for naboane og fylte dei valde rŒda med trugne kyrkje- og bedehusfolk. Slik det
nŒ er i ¯ygarden, mŒ de for all del halde saman og
nytte den nŒdetida de har. Det ville vere ¿ydeleggjande om
de no splitta opp fellesskapen i mindre forsamlingar, eller trakk dykk ut til
kyrkjelydsfellesskap eller forsamlingar utanfor ¯ygarden. Som einskildperson kunne du vel sakta fŒ enda st¿rre personlege
opplevingar i forsamlingar der alle var oppgl¿dde. Men kva med bygda di og naboen sine barn?
Ingen mŒ seie at de ikkje har ein bibeltru prest. Ingen mŒ seie at her er alt statisk, vi kjem
ikkje vidare. Ingen mŒ seie at mogelegheitane ikkje finst for levande
kyrkjelyds- og bedehusarbeid. Tvert om har de ein sentral og bibelsk forankring, og openberre
sjansar til Œ nŒ ut pŒ ei folkekyrkjeleg mark som har djupe andelege furer.
Den andre store saka ved denne visitasen er den nye
gudstenesteliturgien de har arbeidd fram, Ó¯ygardsliturgienÓ har den vore
kalla, eller ÓDen store lovsongenÓ.
De har
nytta det h¿vet som alle kyrkjelydane har no for tida, til Œ s¿ka Œ meisle ut ny liturgi som ei pr¿veordning. Og her har de gjort noko som
er uvanleg spanande: De s¿kjer Œ halde i hop gamal levande og
velpr¿vd liturgi med ein opnare bedehustradisjon med enklare songar og stor
deltaking frŒ lekfolket si side. Det er klart at det er presten som legg mange
av premissane, eg kjenner att mykje av stoffet frŒ meir
h¿gkyrkjelege tradisjonar. Sjeldan sŒg eg likevel eit sŒ
aktivt deltakande lekfolk. Her skapar de noko som verkeleg er
interessant.
NŒr det
gjeld gudstenesta, gler eg meg over stor og aktiv
deltaking frŒ kyrkjelyden si side, der bŒde barn og unge er involverte. LikesŒ
over eit band som er med og supplerer orgelet. Med
Powerpoint har vanlege folk heile tida oversikt over kvar vi
er og kva vi gjer. Her er solid forkynning og stor
fleksibilitet.
Men som
eg alt har sagt ved fleire h¿ve: De er for glade i ord. Sj¿lv om dei er gode og bibelske og f¿rer med seg vakker
tradisjon, sŒ kan dei verte for mange. S¾rleg er dette tydeleg i
nattverdliturgien, her trengs det at nokon strammar opp og
skjer bort.
Alt endringsarbeid tek tid. Eg trur de gjer klokt i Œ behalde den noverande liturgien ved nokre
av gudstenestene. DŒ eg skreiv dette foredraget hadde
eg enno ikkje h¿yrt lyden i orgelet. Det er for dŒrleg, sŒ gode
instrument som de har. Eg vonar og at barnekantoriet
kjem att nŒr kantor har avslutta permisjonen.
Sjeldan har eg hatt sŒ mykje pŒ hjarta som nett no. Det er sŒ mange einskildobservasjonar eg hadde hatt hug til Œ
kommentere. Om att og om att har eg tatt dykk i Œ
gjere framifrŒ godt arbeid. Det gjeld ikkje minst medarbeidarane som er
tilsette. Eg kunne nemnd dei ved namn ein etter ein og
fortalt kva eg har sett av faglegheit, kj¾rleik og vilje til Œ satse.
Ver med
dei no, og nytt tida. Ho er god og
full av mogelegheiter.
Ein
visitas er over, og biskopen fer vidare til andre
kyrkjelydar. Eg kjenner det likevel slik at vi er
ikkje ferdige enno, ikkje eg med dykk og ikkje de med meg. Vi treng Œ ha
kontakt med kvarandre i den prosessen de har tatt til med. Her er mykje Œ vinne
og mykje Œ risikera.
De har
prosten som medarbeidar, han har de tillit til og han
har vore dykk ein klok rŒdgjevar. Men eg er komen til at eg vil attende til
dykk og m¿te dykk til dr¿ftingar ei kveldsstund om
eitt Œr. DŒ har vi bak oss eit kyrkjem¿te. DŒ har vi erfaringar frŒ den nye gudstenesteliturgien. DŒ kan eg fŒ h¿yre om konfirmantane som les dette Œret, det var
sŒ flott Œ m¿te dei pŒ ungdomsskulen og dei har sŒ gode leiarer. Det kan vere godt for dykk Œ ha ei slik vitjing Œ forhalde dykk
til, om noko skulle skjere seg. Da kan de roe dykk ned
og tenkje: Vi tar det opp i dr¿ftingsm¿tet med biskopen.
Eg kjenner at denne visitasen har Gud brukt. Eg seier som Paulus: ÓEg vil kome att for Œ sjŒ korleis det gŒr med
dykkÓ.
ÓOg eg
er viss pŒ at han som tok til med ei god gjerning i
dykk, han skal fullf¿ra henne – heilt til Jesu Kristi dagÓ (Fil 1,6).
BJ¯RGVIN
BISPESTOL, 17. september 2006.
Ole D.
Hages¾ther
Soknepresten
og rŒdsleiarane Atle DŒv¿y, Olaug Rong og Gustav Landro tok ordet og kom med
fylgjande helsing:
ÓDei kyrkjelege rŒda og
soknepresten i ¯ygarden vil varmt fŒ takka
biskopen med f¿lgje for flotte visitasdagar. Takk for gode samlingar,
samtalar og for at biskopen har teke oss pŒ alvor nŒr vi i leiinga i ¯ygardskyrkjelydane
"Nord om Svelgen" har
sagt at prestegjeldet er "Klar til Forhaling."
I samrŒd med biskopen er vŒrt
mŒl for det vidare arbeidet Œ be og arbeide for:
1. At menneske i ¯ygarden vert
kalla til tru pŒ og lydnad mot Jesus Kristus, slik at dei med oss kan verta
frelst og nŒ Himmelen.
2. At kristen diakoni og
kj¾rleik kan fylle prestegjeldet si verksemd.
3. Godt samvirke mellom embete
og rŒd.
4. Gode relasjonar mellom den offisielle
kyrkja og det friviljuge kristne arbeidet.
5. Gode og bibeltru prestar til
¯ygarden prestegjeld —g i framtida.
6. Eit bibelsk basert
bispetilsyn for ¯ygarden prestegjeld, andre kyrkjelege einingar og
einskildpersonar som stŒr i den same klassiske kyrkjetradisjonen som oss.
7. Eit nytt kyrkjeleg rom, i
lojalitet mot vŒrt evangelisk-lutherske trusgrunnlag i Skrift og Vedkjenning,
gjerne pŒ ¿kumenisk og internasjonal basis.
Kristus mellom oss, hŒpet om
herlegdom! (Kol.1,27b)Ó
Deretter
var det kyrkjekaffi i borggarden.
Bj¿rgvin bispestol, 6. oktober 2006
Ole D. Hages¾ther
Biskop i Bj¿rgvin
Tore Skj¾veland