SKGS
logo: Olavsmerket med tornekrone.
Design:
Kim Larsen.
SKG
Veileder, Region
Vest
E-mail: svennm@online.no
VEILEDERBREV
NR 1 1998 (210998)
(I denne utgaven fra 2013 er lenker korrigert
og enkelte trykkfeil rettet.)
Kj¾re br¿dre og s¿stre i SKG,
SKG har gitt meg kall til Œ v¾re ny veileder for Region Vest etter
Arnfinn Haram.
Aller f¿rst
ligger det meg da sterkt pŒ hjerte Œ fŒ hilse hver
enkelt av de troende med den Apostoliske hilsen:
NŒde v¾re med
dere, og Fred, fra Gud vŒr Far, og Herren Jesus
Kristus!
Jeg vil ogsŒ
gjerne gi dere dette ordet fra den hellige Apostel:
2.Kor.1, 3-7.
Jeg overbringer
mine hjerteligste hilsener til hver enkelt pŒ det sted og
i det kall du stŒr!
Takk ellers for
sist pŒ arbeidsdagene, SKG-stevnet i Oslo, pŒ SKG-og Tomasmesser, eller hvor
det nŒ var!
Jeg mŒ ogsŒ fŒ
vende meg til hver enkelt med ¿nske om forb¿nn.
Selvsagt kan ingen ta pŒ seg en slik oppgave uten stor
anfektelse. Situasjonen i kirken er meget krevende, og
min egen innsikt og arbeidskraft vil nŒ bli satt pŒ en stor pr¿ve. Dette kan bare gŒ med full og hel overgivelse til Herren og med
bruk av alle krefter i helhjertet innsats i Den Hellige Tjeneste. SŒ fŒr vi overgi bŒde oss selv og Kristi Kirke til Herren slik
Bartimeus gjorde det:
"Jesus,
miskunn deg over meg!"(Luk.18,38-39)
Jeg har ogsŒ
gledet meg over kallet til Veiledertjeneste, da jeg er
brennende opptatt av sp¿rsmŒlene omkring SKG og kursen videre.
SŒ ser jeg frem
til godt og n¾rt medarbeiderskap med dere alle, og gleder meg til Œ stŒ sammen
med dere i troen, kallet og striden, alt bŒret av barnekŒret vi har fŒtt hos
Gud, vŒr Far, ved Jesu Navn og blod, og i ndens tr¿st og kraft!
Jeg vil minne om at Kirkens vei til fornyelse gŒr gjennom bot og
omvendelse! Det krever mot Œ tale, vitne og
leve som Guds Ord, og det krever en ydmyk holdning som innser at det
ikke bare er alle "de andre" som har syndet og sviktet Herren, men
ogsŒ du og jeg. Gud velsigne deg!
SKG-Nytt i 1998:
NYTT FRA SKG
Regionalt:
SAMLINGER I
REGIONALRDET REGION VEST er holdt 17.mars, 11.mai, 6.juli, 24.august, og 21.september 1998.
Saker
som ble behandlet: Semesterprogram for vŒr og
h¿st 1998. H¿ringsuttalelse om forholdet til NCC,
Polish National Catholic Church, USA. H¿ringsuttalelse til
nytt lovverk for SKG. Organisering av SKG/KFs Arbeidsdager i Bergen 5.-6.juni 1998. Re-lansering av SKG
regionalt. Brobygging. ¯kumenisk samarbeid.
Lokalt er det nŒ
i region Vest s¾rskilt mange utfordringer:
-Det gjelder nŒ Œ
kunne re-lansere oss blant troens folk pŒ en god mŒte. Det er ikke noe som
Veileder kan gj¿re alene, men jeg ser for meg i f¿rste
rekke en tjeneste til tr¿st, oppmuntring og samling "i bŒnn" til SKGs
medlemmer her vest, s¾rlig da prester og prestefamilier. Dere er ogsŒ viktige i denne
prosessen.
-Vi mŒ fors¿ke Œ
samle dem som er i vŒrt milj¿ omkring Tomas-messer, St.Jakobs-, og Maria-Vespere som f¿r, men ogsŒ sŒ langt det er mulig
re-etablere SKG-messene, foredragskvelder og sosiale samv¾r. Stikkord:
B¿nne-omsorgsfellesskap, brobygging, tillitsskapende arbeid.
Som veileder kan jeg kontakes via adressene over: Ved brev, telefon eller
pr.e-post. Kontakten kan dreie seg om alt du har pŒ
hjertet nŒr det gjelder ditt kall og Den norske kirkes vei videre. Har du
vansker med Œ leve ut dette kallet pŒ ditt sted og i
din situasjon, ta kontakt i stedet for Œ brenne inne med tingene og gŒ lei.
Aller mest trenger vi positivt Œ inspirere hverandre
til Œ virkeliggj¿re kallet vŒrt bŒde som enkeltkristne, som menigheter og som
Kirke i vŒr tid og i vŒr situasjon.
Jeg vil ogsŒ
fors¿ke Œ komme litt rundt i regionen nŒr det byr seg en anledning.Jeg
tenker s¾rlig pŒ Indre Sogn, Nordfjord og Sunnhordland. Om prestene er
interessert, kan jeg f.eks. v¾re
med pŒ gudstjenester. Denne h¿sten kan f.eks. f¿lgende s¿ndager v¾re aktuelle: 4.oktober, 1.november,
29.desember.
Det blir ellers
SKG-messer i St.J¿rgen 11.oktober og 8.november
kl.1800. Samlinger etterpŒ! Se semesterprogrammet som er lagt ved!
Kanskje vi opplever bŒde strev og motgang der vi er. Da er
fellesskapet viktig, sŒ vi ikke gir opp! Gal.6,8-9. SŒ ta ut, og kom til messene!
Jeg anbefaler
ogsŒ Vesper i St.Jakob 1.s. i mŒneden kl.1900, og
Vesper i Mariakirken hver fredag kl.1900. Det blir ogsŒ Tomasmesser i
Mariakirken 18.oktober og 15.november. Se n¾rmere kunngj¿ring i avisen.
FBB har ogsŒ et
verdifullt h¿stprogram, for Œ fŒ dette tilsendt ta kontakt med Jan Bygstad, É.
Et
Bekjennelsesm¿te er tillyst Bots-og Bededag i Johanneskirken med tema:
"Land, land, h¿r Herrens Ord!" Mer informasjon fra
samme adresse som FBB.
NYTT
FRA SKG Sentralt:
VEILEDERM¯TER
er holdt 10. mai,
og 14.august 1998.
Saker
som ble behandlet: Prost Asle Dingstads situasjon, Alternativt tilsyn,
Dialogm¿tet med KirkerŒdet 20.mai, Forholdet til
Strandebarm prosti, Den internasjonale situasjon. Internasjonalt samarbeid.(Veilederne fant Œ ikke kunne akseptere Polish National
Catholic Church, USA sitt forslag til ordning med SKG)
Valg
av Asle Dingstad som leder(visepreses) og Tom H¾ngsle
som sekret¾r i VL. Roald Flemestad veiledernes representant i
AU. Revisjon av SKG-liturgien.
Nytt
veilederm¿te 20.-21.november 1998.
LANDSRDSM¯TE ble holdt i Oslo 15.august 1998.
Saker
som ble behandlet: Rapport fra regionene. Lovendringer for SKG. (Saken sendes alle
medlemmer til uttalelse). Regnskap. Valg.(Se
vedlegg). Valg av Veileder Region Vest. Ny Region M¿re/Tr¿ndelag. Revisjon av
SKG-liturgien. Internasjonalt samarbeid. (LR fant Œ ikke kunne akseptere
Polish National Catholic Church, USA sitt forslag til ordning med SKG)
Informasjon er
ellers tilgjengelig pŒ Internett:
http://w1.2559.telia.com/~u255900262/
Dette er adressen til SKGs Internett-sider. Her er mye interessant
stoff.
http://gudmund.vgs.no/fbb/
Dette er adressen til vŒr s¿sterorganisasjon FBBs
Internett-sider. Ta deg en tur dit! Et stort antall
verdifulle artikler kan lastes ned! Mange interessante
linker!
Til slutt fŒr jeg
minne dere pŒ viktigheten av Œ gi til Guds Rike og SKG
spesielt:
Bruk det lokale postgironr(for Region Vest):
(É)!!
ÇIngen gave er
for stor!È
Beste
hilsen
I KRISTUS(+)
Fr.Svenn M.
Vedlegg:
CV,
Semesterprogram, rsrapport for Regionen 1997/1998, Artikkel.
VEILEDERBREV
NR 2 1998 (071298)
Kj¾re br¿dre og s¿stre i SKG Region Vest,
PŒny vil jeg fŒ
hilse hver enkelt av de troende med den Apostoliske hilsen:
NŒde v¾re med
dere, og Fred, fra Gud vŒr Far, og Herren Jesus
Kristus!
Jeg vil ogsŒ
gjerne gi dere dette ordet fra Guds Ord som jeg selv
ble m¿tt med pŒ retreat i fjor h¿st: "Stans og legg merke til Guds
under!"(Job 37,14)
Jeg overbringer
pŒny mine hjerteligste hilsener til hver enkelt pŒ det sted og
i det kall du stŒr! Takk ellers for sist, pŒ SKG-og Tomasmesser, eller hvor det
nŒ var!
Enda en gang mŒ
jeg mŒ ogsŒ fŒ vende meg til hver enkelt med ¿nske om
forb¿nn. PŒ mange mŒter har det v¾rt en sv¾rt meningsfylt oppgave Œ bli kalt, og fŒ gŒ inn i tjenesten som Veileder. Men den Œndelige
utfordringen og striden i det kallet jeg er gŒtt inn
i, og som jeg tror venter er ikke til Œ ta feil av.
Jeg
merker tydelig at den onde fors¿ker seg mere enn noensinne. Her
vil jeg leve i Ordet: "V¾r
n¿kterne og vŒk! Deres motstander djevelen gŒr omkring som en br¿lende l¿ve for
Œ finne noen Œ sluke. StŒ ham imot, faste i troen! Dere vet jo at deres br¿dre
rundt om i verden mŒ gjennomgŒ de samme lidelser. En
kort stund mŒ dere nok lide; men all nŒdes Gud, som ved Kristus har kalt dere
til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere kraft og styrke og
stille dere pŒ fast grunn. Makten er hans i evighet.
Amen."(1.Pet. 5, 8-11) (Les gjerne ogsŒ versene 5,6-7!)
SKG ser
fremover.
De
siste Œrene har v¾rt turbulente for SKG. Det sŒ vi bŒde i 1996 og 1997. Men det sp¿rs om
ikke vi nŒ med frimodighet kan fŒ si: NŒ ser vi fremover!
Det sto strid i
disse Œrene bŒde om synet pŒ SKGs ¿kumeniske linje, om
bispeembetet, og om SKGs messeordning.
Men
jeg tror ikke disse sp¿rsmŒl vil bli splittende i det f¿lgende.
Det vil jeg
begrunne slik:
1. Selvsagt er vi evangelisk-lutherske i klassisk forstand. Det er vŒr
bakgrunn, og det er vŒrt kall. BŒde de gamle lover og det nye lovforslag fastholder denne basis.
2. Men som
Veilederkollegiets leder Asle Dingstad sa i sitt
historiske foredrag pŒ SKGs landsstevne i august fordrer vŒrt kall Œ skape et
nytt kirkerettslig rom utenfor Den norske kirke. Dette f¿rer igjen til at vi mŒ ha ¿kumeniske kontakter. Til dem tar vi med vŒr bakgrunn, Skriften, og de lutherske
bekjennelsesskriftene. Og bŒde Skriften og
Bekjennelsen er faktisk ¿kumenisk! Jeg tror erfaringen sŒ langt f¿rer til at
vŒre venner i andre kirker respekterer oss, som det vi
er men ogsŒ at vi finner at vi har felles utfordringer, og ikke minst har mye
mere felles enn vi kanskje har trodd. Vi gjenkjenner Jesu Kristi Hellige,
Almenne og Apostoliske Kirke ogsŒ hos dem. Det som kan
v¾re annerledes hos SKG i forhold til andre arbeidslag i DnK tror jeg kan v¾re
kriseforstŒelsen og analysen av denne kirkens situasjon. Derfor er kirkesp¿rsmŒlet
reist hos oss.
3. NŒr det
gjelder Bispeembedet, sŒ skulle bare det usmakelige og
politiske maktspill omkring bispevalg i Dnk, og hele situasjonen rundt
bispekollegiets stillingtagen i bekjennelsessp¿rsmŒlene f¿re til at alle
troende, lav-som h¿ykirkelige, sŒ det som et kall Œ sette bispeembedet i rett
skikk. Til dette h¿rer ogsŒ at vi b¿r nyorientere oss
ut fra Skriften selv om hva apostolisk sendelse og tilsyn egentlig er. Kanskje
er det ogsŒ andre sider ved saken som ikke nok er
pŒaktet. Jeg viser her til min kollega i RegionalrŒdet, sokneprest Otto Odland,
som i Festskriftet til Odd Sverre Hove(1997) hadde en
interessant artikkel om denne saken: Har Augustana et "luthersk"
embetssyn? Han mener nemlig at nŒr vŒrt viktigste bekjennelsesskrift, artikkel
28 taler om det kirkelige embede, taler det om
Bispeembedet.
4.
Veilederkollegiet har gjort en stor innsats med Œ revidere SKG-liturgien, bŒde
i sprŒk og innhold. Her er kommet flere alternativ,
bedre formuleringer, den b¾rer lutherske anliggender videre og
samtidig tror vi at den fremtrer slik at vŒre ¿kumeniske kontakter gjenkjenner
sin tro i den. Sp¿rsmŒlet om nattverdteologien b¿r ellers nŒ v¾re avklart hos
oss, idet vi tydelig avgrenser oss mot den middelalderske romerske
messeofferteologi og den senere romerske "gjenfremstillingen" av
Golgata. Ellers har igjen Asle Dingstad behandlet
disse sp¿rsmŒl pŒ en glimrende mŒte i sitt foredrag: "Nattverden-offer
eller gave?"
http://www.stellamaris.no/ad1.htm
SKG er
Evangelisk-Katolsk.
OgsŒ
mye diskutert har v¾rt ordet "katolsk".
Diskusjonen har naturligvis ogsŒ blitt meget sterkere nŒr gode venner,
medarbeidere og medlemmer har valgt Œ forlate oss til
fordel for den romersk-katolske kirke.
SKG er ikke romersk-katolsk.
Men samtidig mŒ vi med frimodighet og glede kunne
vedkjenne oss ordet "katolsk". Det betyr jo ikke noe annet enn
"almenn"! Og vi bekjenner i trosbekjennelsen
hver s¿ndag at Kristi Kirke nettopp er almenn!
Her vil jeg vise
dere til nylig avd¿de Biskop Bo Giertz' glimrende utlegning i sin bok "Kristi Kyrka"(1939, s.88-106), som vi
forresten hŒper snart skal foreligge pŒ norsk.
http://www.stellamaris.no/bg1.htm
I mitt
tiltredelsesforedrag i St.J¿rgen den 11.oktober i Œr lovet jeg dere ogsŒ Œ
komme tilbake til denne saken.
Giertz
viser til kirkefaren Cyrill av Jerusalems katekisme, som har denne definisjonen
pŒ at Kristi Kirke er katolsk:
1.
Kirken er utbredt over hele jorden. Rastl¿st utvider hun sine grenser, drevet
av Herrens befaling.(Matt.28,18-20) Kirkesak er
misjonssak! Gud vil at alle mennesker skal bli frelst, og nŒ frem til Œ kjenne
sannheten!(1.Tim. 2,4-7)
2.
Kirken b¾rer hele den Sannhet som er n¿dvendig til frelse. (Joh.14,6) Den er "Guds hus,...den
levende Guds menighet, sannhetens st¿tte og grunnvoll."(1.Tim.3,15) Den b¾rer mysteriet, Guds hemmelighet, "Kristus
blant dere, hŒpet om herlighet" i sin midte, (Kol.1,24-29)
og den har sannhetens nd, som gir oss del i "bredden, lengden, h¿yden og
dybden."(Joh. 14,15-18; Ef.3,14-21)
3.
Kirken er alle troendes mor. Hun overbygger alle
forskjeller i skikker og kultur. Mennesker med
forskjellig sprŒk, hudfarge og levekŒr forenes foran
Kristi kors! Kirkens katolske vesen har forstŒelse og
gaver for hver natur og hvert temperament. Ingen har monopol
pŒ henne, verken de f¿lelsesladede, de kj¿lige, de estetiske eller de
ekstatiske. Kirken er til Moder kŒret(LR 276),
med rom og kj¾rlighet for alle Kristi venner. Hun rommer hele brudeskaren, som
er sŒ stor at "ingen kunne telle den."(Joh. p. 7,9-17)
4.
Kirken formidler Guds nŒde i Jesus Kristus, vŒr Herre og
Frelser. Gud har bygget sin Kirke i en verden, der vi
daglig, og pŒ alle punkt ser sporene av en vilje som har gjort oppr¿r mot Gud.
Med full rett Œpenbarer derfor "Guds vredesdom (seg) fra
himmelen over all ugudelighet og urett over mennesker som holder sannheten nede
i urett."(Rom.1, 18, flg.)
NŒr
Gud kaller til sin kirke(Kirke=ekklesia=de utkalte) er
det derfor bare uverdige Han kaller: Rom.3,22 flg. Men pŒ
toppen av kirketŒrnet lyser korset. Fremme pŒ alteret vitner et kors eller et krusifiks om at Guds nŒde baner seg vei til
menneskehjertene til tross for vŒr synd og skyld, og lyser over alle botferdige
hjerter. Det er ingen som har falt sŒ dypt at ikke Kristus kan
nŒ dem. Det finnes ingen anfektelse som ikke kan finne ro i Frelserens armer.
Ingen er i en situasjon hvor de ikke kan m¿te Guds
forlatelse og fŒ ny frimodighet. Kirken har i sin favn det klassisk evangeliske
budskapet om rettferdiggj¿relsen ved troen alene for
Kristi skyld.
5.
Kirken rommer ogsŒ de Hellige nŒdens midler, Ordet og
Sakramentene. Ridderen, tiggermunken, eremitten og den
kristne keiseren var alle i sin tid Kirkens s¿nner ved dŒpen og troen. Og i dag
h¿rer bŒde akademikeren, arbeideren, voksne og barn med i det store katolske
fellesskap, der vi fŒr stamme vŒrt "Abba, Far!",
og stemme i med barnekŒrets nd, men ogsŒ la messeliturgiens vekslende ledd, b¿nn,
lovsang og den hellige eukjaristien gripe oss, og ta hŒnd om vŒre liv.
Her
er ogsŒ Den Hellige nds gaver, 1.Kor.12,7, til
herliggj¿relse av Kristus, og oppbyggelse av menigheten.
6.
Biskop Giertz tar ogsŒ med et siste punkt til
forstŒelse av kirkens katolske vesen. Den favner Œrhundrene og
alle tider, sier han, og peker pŒ rikdommen i Kirkens tradisjon, like fra
urkirken, gjennom oldkirken, og til reformasjonen. Den evangeliske innstilling til
tradisjonen er at intet er n¿dvendig til salighet utenom det som kan belegges i selve Evangeliet. Skriften er tradisjonens
herre. Men samtidig vil vi som kristne med
takknemlighet ta imot troserfaringene fra dem som har forlatt dette liv og nŒ
er hjemme hos Herren! Plassen tillater ikke mere gjengivelse
av denne gedigne utleggelse. Jeg fŒr henvise til Giertz' bok, som ogsŒ understreker at uttrykket
"evangelisk-katolsk" kan belegges hos reformatorene.
SKG Region Vest i
1999
Vi tar sikte pŒ
SKG-messer 21.februar, 21.mars, 18.april og 5.juni i
St.J¿rgen kirke.
Neste
Œr blir det ogsŒ valg av nytt RegionalrŒd. Be for messer og samlinger, for gode kandidater, og et godt valg!
Mer
informasjon i neste Veilederbrev.
Som veileder kan jeg fremdeles kontaktes via adressene over: Ved brev,
telefon eller pr.e-post. Kontakten kan altsŒ dreie seg
om alt du har pŒ hjertet nŒr det gjelder ditt kall og Den norske kirkes vei
videre. Har du vansker med Œ leve ut dette kallet pŒ ditt sted og i din situasjon, ta kontakt i stedet for Œ brenne inne
med tingene og gŒ lei. Aller mest trenger vi positivt
Œ inspirere hverandre til Œ virkeliggj¿re kallet vŒrt bŒde som enkeltkristne,
som menigheter og som Kirke i vŒr tid og i vŒr situasjon.
Jeg
vil ogsŒ fors¿ke Œ komme litt rundt i regionen nŒr det byr seg en anledning. Om
prestene er interessert, kan jeg f.eks. v¾re med pŒ gudstjenester. Jeg vil ogsŒ minne dere pŒ
viktigheten av Œ gi til Guds Rike og SKG spesielt:
Bruk det lokale postgironr(for Region Vest):
(É)!!
ÇIngen gave er
for stor!È
Min
s¾rlige hilsen til dere denne advents-og juletiden,
er med en salme fra ÒSongbok for sundagsskule og
uppbyggjingsm¿teÓ, ved Bernt St¿ylen, prest, som det stŒr pŒ titelbladet.(Utg.
av S¿ndagsskoleforbundet, Kra. 1906.)
Presten
Barstad, bl.a bŒde sokneprest og prost i Volda, har
der en for mange kanskje ukjent salme, nr.195, med tema fra H¿ysangen. Og der
har vi jo sterke adventstoner! (Melodien er enten ÒJeg
vil meg Herren loveÓ, eller ÒHos Gud er idel glede.Ó)Salmen
er skrevet som en vekselsang mellom Kristus og Brudi,
og sistnevnte Œpner:
ÒEg
er ein blom i Saron, Ei lilja rein og skj¾r.Ó
Kristus:
ÒEi
lilja millom klunger Er du mi brud so kj¾r,
Bland
d¿ttrom i all verdi Du stend forutan mein.
Du
n¾rast er mitt hjarta, Min dyre augnestein.Ó
SŒ
fortsetter Brudi:
ÒEg
kjenner deg paa r¿ysti, Ho hev so kj¾r ein klang.
No
kjem du yver bergi, Eg kjenner vel din gang.
Som
hjort og raa du hastar Aa koma til di brud.
No
stend du attved d¿ri Alt i ditt brudgoms skrud.Ó
I
det 6.verset sier Kristus:
ÒStatt
upp, statt upp du kj¾re! Mi fagre, kom daa ut!
For
vettren er alt liden Med kulde, sorg og sut.
Mi
duva millom bergom I livd bak bergetind,
Lat
meg ein song faa h¿yra, I tonar lett ditt sinn!Ó
I
det siste verset f¿lger svaret til Brudi:
ÒMin
kj¾re, du som vaktar Di hjord bland liljor hist,
Du
er min brudgum eine, Og eg er din for visst.
Naar skuggarne dei kverver, Daa vil du skunda deg.
Som
hjort og raa pŒ bergom
Du hasta vil til meg!Ó
(H¿ys..2,8-14)
ÒHans
banner over meg er kj¾rlighet!Ó(H¿ys. 2,4b)
SŒ vil jeg ¿nske
dere hver og en, med deres en god adventstid, og at vi
alle kan vente som Hans Brud pŒ Hans komme, hver dag, i den kommende h¿ytid, og
sŒ nŒr Han kommer i sin herlighet!
PŒ gjensyn da,
DEO VOLENTE, I 1999!
Beste hilsen
DERES TJENER I KRISTUS(+)
I ydmykhet
Fr.Svenn M.
VEGLEIARBREV
NR 1 1999(190999)
Kj¾re br¿r og s¿stre i SKG Region Vest,
NŒde v¾re med
dykk, og Fred, frŒ Gud vŒr Far, og Herren Jesus
Kristus!
Innleiing
Eg
skriv til dykk pŒ 17. s. e. pinse, ofta kalla "H¿stens
PŒskedag". No skulle kvar s¿ndag vere ein pŒskedag. Og kvar s¿ndag, ja kvar dag skal vi fŒ leve i at Jesus lever!
Men i dag talar
Guds Ord til oss s¾rskilt om Jesu siger over d¿den.
Her ligg det bŒde tr¿yst og kall! Som GT-teksta seier
i dag:
ÒHan
vekkjer oss til liv etter to dagar, den tredje dagen reiser han
oss opp, sŒ vi kan leva for hans Œsyn. Lat oss l¾ra Œ kjenna Herren, ja, jaga etter Œ kjenna ham!Ó(Hos.6,2-3)
Konsolidering i
SKG
1. Det vart slik
at sommaren gjekk f¿r eg pŒnytt fekk kome attende til dykk gjennom
vegleiarbrev. Men eg vonar at de las helsinga eg hadde i
Synodebladet nr. 1/99. Eg har elles venta sŒ lenge fordi eg visste at
LandsrŒdsm¿tet i Oslo i august hadde oppe til diskusjon og
avgjerd viktige vegval for SKG. Det galdt bŒde SKG sine lover, og dermed l¾regrunnlag. Det galdt liturgisp¿rsmŒlet, og det galdt pŒ det ¿kumeniske omrŒdet. Eg meiner det vart
eit godt resultat pŒ alle felt, som bŒde tek vŒr lutherske arv
og ein ny kyrkjeleg situasjon pŒ alvor. Det komande Synodebladet vil innehalde
ein presentasjon av dei nye lovene, den nye liturgien,
og den ¿kumeniske avtalen "Truserkl¾ringa" som SKG har inngŒtt med ei
gamal-katolsk kyrkje i USA/Canada. Eg gler meg over Œ
kunne tilrŒ for dykk Œ halde fram med dykkar viktige st¿tte og lojalitet til,
og medlemskap i noko sŒ bra som SamrŒd pŒ Kirkens Grunn. SKG stŒr no fram med
klŒrt vegval og klŒr visjon!
Kallet til
teneste i SKG
2. Men f¿r eg
kjem attende med meir utfyllande kommentarar, dette:
Alle har vi mange
kallsoppgŒver, bŒde i ekteskap og einsleg stand, i familie, pŒ arbeid og i skule, og i
kyrkjelege samanhenger.
No vil eg gjerne
minne om kallet vi har fŒtt som medlemer i SKG. Sj¿lv om vegleiarane i sin uttale i mai tok til orde for Œ
innstille seg pŒ nye realitetar i tilh¿vet til Den norske kyrkja, vil vi
framleis ta ansvar for Œ fornye nettopp denne kyrkja. Eg siterer dei nye lovene til SKG:
"1.2 Innen Den
norske kirke vil SKG bevare og
tydeliggj¿re kirkens tro. "
Dette inneber at vi legg vinn pŒ Œ kjenne og vedkjenne denne kyrkja si tru og
l¾re, bruke Ordet og dei heilage Sakramenta i samsvar med denne trua og l¾ra,
og leve kyrkja sitt liv sŒ godt det kan late seg gjere.
Hald kviledagen
heilag ved Œ ta del i den offentlege gudstenesta der det gŒr an, pŒ heimstaden din
eller i n¾rleiken. Ta imot nattverdsakramentet der Herren "styrkjer oss og held oss oppe i ei sann tru til det evige liv." Nytt
h¿vet til Œ samlast om Guds Ord der det elles vert
forkynt rett og reint i kyrkje og bedehus. Hald husandakt og
b¿n til Gud i heimen din.
Ver viljug til Œ
gŒ inn i tillitsverv og kyrkjelydsarbeid der det
framleis let seg gjere. Be for kyrkja sine rette hyrdar, for dei truande og for heile folket. Be slik det stŒr i den gamle
kyrkjeb¿na:
Takk for at du
har gjeve oss ein heim i di kyrkje pŒ jorda og sett
oss eit evig mŒl hjŒ deg! Gjev kyrkja tenarar som bŒde l¾rer og
lever rett, kall dei frafalne attende, sjŒ i nŒde til dei som stŒr Ordet ditt i
mot og gjev dei omvending til livet!
3. Men for mange kan dette idealet verke vanskeleg slik situasjonen er pŒ
deira heimstad eller i kyrkja som heilskap.
Difor
har no SKG ein dobbel strategi. Eg siterer pŒnytt dei nye lovene til SKG:
1.1 SamrŒd pŒ Kirkens Grunn (SKG ) har til formŒl Œ opprettholde og opprette
trosfellesskap slik at medlemmene
kan leve og tjene i Den hellige, almenne (katolske) og apostoliske kirke som vi
bekjenner oss til i trosbekjennelsen.
3.8 - oppmuntre til Œ plante menigheter som
vil s¿ke kommunion med andre kirker utfra
troserkl¾ringen av 8.april 1999.
Der vi ikkje kan verkeleggjere vŒrt kristne kall pŒ grunn av
situasjonen i kyrkja, b¿r vi nettopp "samrŒ" oss og pr¿ve Œ hjelpe
kvarandre. Det er ikkje minst nŒr rammene for eit rett kristent liv og kyrkjelydsliv sviktar, at vi mŒ kjenne eit personleg
ansvar for Œ halde oppe truskap og orden i vŒrt eige andelege liv. Og sŒ har vi og ansvar for medkristne. At dei med oss mŒ fŒ halde ut
pŒ vegen, og nŒ mŒlet som Herren har sett opp for oss
i Himmelen. Vi mŒ heller ikkje underslŒ det ansvaret vi
faktisk har for dei som ikkje trur. Ei rett kristen
utfordring kan bare kome frŒ ei rett kyrkje! Alt dette krev gode og rette kyrkjelege rammer rundt oss.
SKG-Luthersk og ¿kumenisk
Med dei nye lovene til SKG som vart vedtekne pŒ LandsrŒdsm¿tet i
august, vert SKG fastlagd som ei luthersk-¿kumenisk orientert r¿rsle, noko som
eg trur svarer godt til dei krav den kyrkjelege situasjonen her heime, men —g
internasjonalt set til oss.
VŒrt
lutherske l¾regrunnlag stŒr fast. Ut frŒ dette finn vi vegen vidare heim til himmelen saman med andre
gamaltruande med ein annan bakgrunn, men som —g ¿nskjer Œ halde seg til det som
Herren og apostlene har overgjeve oss.
SKG-Liturgi av
1999
Eg vonar at vi no kan vere ferdige med pŒstandene
om"messeoffer" i SKG sin liturgi. Det har ikkje
vore noko ¿nskje for SKG korkje Œ l¾re eller Œ praktisere noko messeoffer.
Vi vedkjenner oss korkje til middelaldersk romersk-katolsk teologi med ein
"kontinuerleg gjentaking" eller noko meir
moderne av same sorten som ein "fornying av sonofferet" som Kristus ein
gong for alle gjorde pŒ krossen. Men vi ¿nskjer
sj¿lvsagt ein nattverdliturgi med meir bibelsk fylde.
Lat det vere
klŒrt at vi held fast pŒ nattverdssakramentet etter
Katekismen og Augustana. Vi vedkjenner oss likevel gjerne "Jesu dyre
minne"(NoS 635), og priser gjerne Herren for at vi fŒr overgje Han
"livets s¿nderbrutte deler"(NoS 650, v.1)ved
altarbordet. Vi er "eit br¿d og ein lekam", 1.Kor.10,17, samstundes som vi har "en broder ved Guds side,
som vet om min sak og ber for meg," NoS 335, Hebr. 7,25. Korleis skj¿nar vi ikkje. Men dette er bŒde bibelsk og
luthersk arv!
SKG sitt
¿kumeniske arbeid
a.
F¿rst siterer eg Vegleiarane si mai-frŒsegn(080599):
"Slik
situasjonen nŒ er blitt, vil vi rŒde vŒre medlemmer
til et oppbrudd
fra Den norske kirke. NŒr og hvordan dette oppbrudd skal finne sted, vil
mŒtte avspeile den enkeltes
livssituasjon, men det er under alle
omstendigheter n¿dvendig at vi
nŒ tar ansvar for vŒr egen fremtid.
Kampen
om Den norske kirke som apostolisk kirke er tapt.
Ingen kan late
som om Den norske kirke
ikke er splittet. Verken flertalls-
eller
mindretallsbiskopene
vil i handling forplikte hele kirken pŒ et felles
l¾regrunnlag. I stedet for en
l¾rende kirke som med Skriftens ord skal
fremstŒ som Òsannhetens st¿tte
og grunnvollÓ (1 Tim 3,15), overlates den
enkelte til Œ finne sannheten i
grunnleggende trossp¿rsmŒl pŒ egen hŒnd.
Det
var ikke en slik privatreligi¿sitet Herren la til grunn da han
lovet
Peter
at d¿dsrikets porter ikke skulle fŒ makt over den klippe han
bygger sin menighet pŒ.
(Matteus 16,18)"
http://www.stellamaris.no/veivalg.htm
Vegleiarane i SKG
vil peike pŒ at den kristne trua og det kristne livet
treng ei rett kyrkje for Œ vekkjast og styrkast: Òen l¾rende kirke som med
Skriftens ord skal fremstŒ som Òsannhetens st¿tte og grunnvollÓ (1 Tim
3,15)Ó
Eg mŒ f¿rst seie
at kanskje kan Herren ha heilt nye l¿ysingar som vi
ikkje har tenkt pŒ i dag, om Han dŒ ikkje kjem i sin herligdom, og snur om pŒ
alle vŒre problemstillingar pŒ den mŒten.
Men sŒ langt vi ser det i dag. krev
kyrkjesp¿rsmŒlet eit ¿kumenisk arbeid, og l¿ysingar pŒ ¿kumenisk grunn.
Eg vil oppmode
til at du les heile foredraget til
Vegleiarane sin
preses, Asle Dingstad, frŒ SKGs Landsstevne pŒ Bygd¿y i fjor, med Luthers 7
kjennetegn pŒ kirken(1539) som bakteppe. Det er lagt
ut pŒ internett:
http://www.stellamaris.no/ad2.htm
Her tala Dingstad
om bŒde
* Nye
kyrkjelydsfellesskap utanfor folkekyrkja i kommunion med ¿kumeniske
samarbeidspartnarar, og framleis
* Ein fri synode innanfor folkekyrkja. SKG skal v¾re en
"sluse" mellom det gamle og det nye.
Modellen er ikke konvertering, men konvergering.
b. NŒr
det sŒ gjeld praktiske grep, har vi sj¿lvsagt ikkje gl¿ymt dei pŒ luthersk
mark, som vŒre vener i Sverige(Svenska Kyrkans Fria
Synod) og Danmark(Kirkens Vej). Det s¾rs gode samarbeidet med dei held fram. Vi
har —g gode relasjoner med Westminster-synoden, der —g dei anglikanske
gamaltruande er med. "Bremen"-samarbeidet er eit noko vidare
samtaleforum der vedkjenningstru grupper i Tyskland med prof.dr.theol/biskop
Peter Beyerhaus som leiar deltek. Her reknar vi og med
at andre lutherske grupper i Tyskland og Baltikum vil kome med.
c. Men i
tillegg til dette har vi no forhandla fram ein ¿kumenisk avtale med ei lita
gamaltruande kyrkje i USA/Canada tidlegare i Œr(PNCC/CNCC
(Polish)(Canadian)Polish National Catholic Church) som har gamalkatolsk
bakgrunn. Denne avtalen mŒ ikkje forvekslast med ei ny
vedkjenning, men gjev h¿ve for gamaltruande lutheranarar til Œ leve som kristne
i ei ny kyrkjeleg realitet.
SŒ langt eg har
registrert, er PNCC sin strategi i m¿te med oss ikkje som Den romersk-katolske
kyrkja andsynes konvertittar, at vi skal kome som einskild-kristne, for sŒ Œ
m¿te "heile Kristi fylde" hos dei, med det dette inneber av teologi,
kulturskifte og personlege konsekvensar.
Ein av dei
leiande biskopane i PNCC, Biskopen av Buffalo/Pittsburgh Bisped¿me Taddeus
Peplowski, seier at han har ein visjon av ein konf¿derasjon av katolske(gamaltruande) kristne i heile verda, og ein visjon
av eit internasjonalt bispem¿te av katolske (gamaltruande) biskopar i heile
verda.
Deira Prime
Bishop, John Swantek, erkjente under samtalane som SKGs Internasjonale komitŽ
hadde med PNCC-delegasjonen i vŒr i Lancaster, NY, at vi
var "Catholic Lutherans".
PNCC ser pŒ oss
som norske katolske(gamaltruande) kristne som har sin
bakgrunn, kultur og teologi. Men dei har "gjenkjent" katolsk(gamaltruande)kristentru og kristent liv hjŒ oss.
PNCC kallar seg
ei "austleg"(dvs.ortodoks) kyrkje med vestleg "order"(dvs.
liturgi og kyrkjerett)
d. Som
vegleiar vurderer eg det slik at det er ein ny type
¿kumenikk vi her m¿ter som vi i alle h¿ve ikkje er vane med hjŒ oss.
Eg vil fors¿ke Œ
nytte 5 modellar for Œ forklare:
-For det f¿rste
vil eg seie at denne ¿kumenikken ikkje tilsvarar mŒten Rom driv ¿kumenikk pŒ,
heller ikkje slik som VerdskyrkjerŒdet eller det Lutherske Verdensforbund. gjer det
-For det andre mŒ sj¿lvsagt nemnast Biskop Bo Giertz sin
"evangeliske katolisitet" sjŒ forrige Vegleiarbrev, 2/98.
-For det tredje
seier eg at ein mogleg parallell til det SKG her gjer, kan kanskje vere den
lutherske reformatoren Filip MŽlanchton sine lite kjente sonderingar med den
gresk-ortodokse kyrkja i samband med reformasjonsverket.(Desse
f¿rte likevel ikkje til noko samarbeid mellom lutheranarane og dei ortodokse.)
Eit liknande grunnlag i Norge har den ¿kumeniske Peterstiftelsen i Son, leia av
Joachim GrŸn.
-For det fjerde
vil eg tru at allianse¿kumenikk kan vere eit ord som
dekkjer eit stykke pŒ veg HjŒ oss kjenner vi denne t.d. frŒ
LausannekomitŽen, Student-og Skulelaget, Bibelleseringen og Kristeleg
Kringkastingslag. Denne samanlikninga gjev likevel ikkje
heile svaret.
-For det femte
vil eg difor legge til omgrepet"karismatisk ¿kumenikk" i eigentleg
forstand. Her kan i noko vere ein analogi til Aril
Edvardsen si verksemd internasjonalt og i Sarons Dal, og til Kristkyrkja,
gjerne —g pŒ sin mŒte til nyorienteringa som dei svenske pinsevenene Peter
Halldorf og Magnus Malm no gjer til oldkyrkja og ortodoksien, men skilnaden til
alle desse er likevel klŒr t.d. ndg. synet pŒ embete og gudsteneste. Den h¿gkyrkjelege
karismatikken som vi vart m¿tte med under
Arbeidsdagane i vŒr, dŒ vi vart vitja av gen.sekr. i
NAMS, Fr.Jon Shuler, liknar og noko pŒ "karismatisk ¿kumenikk" .
Eg reknar med at
for SKG sin Oslo-kyrkjelyd i Adamstuen kapell vil ein ny
kyrkjeleg realitet snart innebere overgang til ei ny kyrkje, Den
nordisk-katolske kyrkja, NKK. Eg ¿nskjer dei Guds signing i
det spanande spranget over i noko nytt. Mitt standpunkt som Vegleiar for
Region Vest er at det er god sjelesorg Œ forstŒ dei som er sŒ frusterte over
situasjonen i folkekyrkja at dei ikkje kan leve med
han Œ knytte seg til den nye kyrkja. Mi vurdering av situasjonen hos oss f¿rer
nok likevel f¿rst og framst til konsolidering av SKG
Region Vest som ein del av ein fri synode innanfor folkekyrkja, og til Œ stille
meg som Vegleiar til rŒdvelde i hjelp og tr¿yst. Det fins utruleg mykje sorg i
situasjonen hos mange. Vi vil likevel ha n¾re relasjonar med den nye kyrkja, og ha gode relasjonar med vŒre amerikanske og
kanadiske vener. Eg meiner verkeleg at det ligg utruleg
spanande perspektiv i "NCC-kanalen".
Informasjon
Eg ser det slik
at det i situasjonen er s¾rs stor trong for informasjon. Denne
sendinga vonar eg skulle kunne gje mange svar.
Som
vegleiar har eg alt eit informasjonsnett pr. e-post. Gje
melding om du vil vere med i dette.
Med det f¿rste
sender eg ut pŒ mail:
Rapport
frŒ Vegleiar SKG Region Vest 1998/99
SKGs
nye lover
SKG-Liturgi av 1999.
SKG-Liturgien til bruk i Oslo.
Troserkl¾ringen
av 8.april 1999
Semesterprogram
SKG Region Vest Hausten 1999
Sp¿rsmŒl
om Gjevarteneste regionalt
Vegleiar
Roald Flemestad sitt svar i debatt omkring SKG i sumar
Seinare
i haust:
Dette
Vegleiarbrevet
Sjekk
—g desse internettoppslaga:
Polish
National Catholic Church:(Gamal-katolsk, amerikansk/kanadisk)
http://www.pncc.org
Forward
in Faith America:(Anglikansk, amerikansk)
Forward
in Faith:(Anglikansk, engelsk)
http://www.forwardinfaith.com/
Trueshare:(Anglikansk,
engelsk)
SKG:
(UtgŒtt 2011)
Scta.Sunnivae
Studenthjem:
http://sunniva-studenthjem.no/
FBB:
Kirkelig
Fornyelse i Sverige:
http://www.kyrkligfornyelse.org
Slutning
Medlemslistene
syner at vi er framleis mange som soknar til Region
Vest i SKG. Lat oss gi oss til kjenne ved brev, kontakt, og
ved Œ m¿tast pŒ SKG sine samlingar eller ved andre h¿ve. Alle som er med i SKG
b¿r, sŒ langt det er rŒd, ikkje vente pŒ dei andre,
men sj¿lv rette ut ei hand til fellesskap og vitnemŒl. Ta difor kontakt med andre og oppmod dei til medlemskap. SŒ lenge det ikkje er
oppretta eigen Region i Stavanger, vil det vere
naturleg at evt. SKG-medlemer der kan knytast til
Region Vest, Bj¿rgvin.
Vi vil gje
kvarandre eit sterkt pŒlegg om Œ samlast i Bergen til
dei regionale SKG-samlingane i haust.
S¾rskilt til
prestane: M¿t gjerne i skrud under Messa i St.J¿rgens kyrkje 10.oktober der
Vegleiarane sin preses, Asle Dingstad, vil preike og
Vegleiar Region Vest vil gjere tenesta for altaret.
Til alle: SjŒ
semesterprogrammet som ligg ved!
SjŒ elles annan
informasjon som ligg ved, om gjevarteneste og ikkje
minst valet pŒ nytt RegionalrŒd for perioden 2000-02. Gjer vel Œ be om at dei rette mŒ bli valt!
Til sist fŒr eg
minne dykk om kor viktig det er Œ gje til Guds Rike og
SKG spesielt. Det er mange som vender seg til kvar einskild av oss med b¿n om st¿tte. Eg vonar likevel at eg i dette Vegleiarbrevet har
vist at SKG ber pŒ ein stor visjon, som er vel verd vŒr innsats i b¿n, arbeid og pengar. Avtalegiro hjelper oss til Œ ordne gjevartenesta
slik Bibelen kallar oss til, og Gud signer den som
gjev!
"Lat oss
minnast Herren Jesu ord: "Det er s¾lare Œ gje enn Œ fŒ."(Apg.20,35)
Nytt deg av det lokale postgironr(for SKG
Region Vest): (É)!!
ÒIngen gave er
for stor!Ó
17.s.e.pinse, den
19. sept 1999
Dykkar i Kristus
Jesus!
Fr.Svenn(+)
Vegleiar.
VEILEDERBREV
NR 1 2000(220500)
Kj¾re br¿dre og s¿stre i SKG Region Vest,
NŒde
v¾re med dere og fred fra Gud vŒr Far og Herren Jesus
Kristus!
Innledning
Den velkjente
apostoliske hilsen uttrykker det fellesskap(kommunion)
den Hellige Kristne Kirken har til Faderen ved S¿nnen i Den Hellige nd. Og som
vi troende har med hverandre.
Denne vinteren
har jeg v¾rt en god del syk, men kjenner meg nŒ n¾rmest
restituert. Derfor kommer ogsŒ dette Veilederbrevet senere
enn jeg hadde tenkt. Takk for forb¿nn.
Jeg regner med at
dere alle jevnlig mottar Synodebladet fra SKG sentralt
med de siste nyheter og informasjoner.
Ta ellers gjerne
kontakt med meg pr. telefon eller post – ogsŒ epost - om det er noe dere ¿nsker Œ ta
opp eller kommentere bŒde med hensyn til SKG og den aktuelle kirkelige
situasjon hos oss.
Godt om vi ogsŒ kan huske pŒ hverandre i b¿nn. La oss forbli et b¿nnens fellesskap!
Han la i min munn
en ny sang
Jeg
skriver til dere pŒ 4.s.e. pŒske,
eller ÓCantateÓ. Dagen henter sitt navn fra Salme
98: ÓSyng en ny sang for Herren, for Han har gjort under.Ó(Sal.98,1) Og Guds under er stort! Jesus lever! Jesus Kristus
kaller oss i dagens prekentekst(Joh.15,9-17)
til Œ komme til Ham pŒ nytt, og bli hos Ham. MŒ det skje hos den enkelte av
oss.
I dag fikk jeg
holde en ny radiogudstjeneste over NRK P1. Jeg er
takknemlig for disse mulighetene til Œ nŒ kanskje opp mot 400 000 mennesker i
det langstrakte landet vŒrt med Evangeliet. Gledelig er det at vi er to SKG-ledere i denne tjenesten i Œr, ogsŒ AU-leder
Fr.Ottar i Spjelkavik er engasjert til 4 gudstjenester pŒ Norgeskanalen i 2000.
Ved begynnelsen
av prekenen i Fjell kirke i dag ba jeg fra Salme 40.
Dette er samtidig
min hilsen til dere:
ÓJeg
ventet og hŒpet pŒ Herren,
Han
b¿yde seg til meg
Og h¿rte mitt rop.
Han
drog meg opp av fordervelsens grav,
...
Han
satte mine f¿tter pŒ fjell
Og
lot meg gŒ med faste skritt.
Han
la i min munn en ny sang,
En lovsang for vŒr Gud.
Mange
skal se det og frykte
Og
sette sin lit til Herren.Ó
(Sal.40,2-4)
Nytt
fra SKG Region Vest
RegionalrŒdsvalg
ble
avholdt i november 1999, rŒdet konstituert i januar i Œr og SKG RR Region
Vest 2000-2001 ser slik ut:
Formann:
Sokneprest Otto Odland.
Nestformann:Sokneprest Stein Eirik Foss.
Sekret¾r:
Amanuensis UiB, Ingrid Gjertsen.
Sokneprest
Tommy Erdal.
Vara:
S¿lvi Heggem Lundin.
2.Vara:
Sokneprest Knut Fr.S¿rheim.
SKGs
gudstjenesteliv-Regelmessig messefeiring etablert pŒ nytt i Bergen.
Vi har
forel¿pig avsluttet vŒr bruk av St.J¿rgens kirke i Kong Oscarsgate. Dette skyldes i det vesentlige vŒr anstrengte ¿konomi.
Semesterprogrammet
for denne vŒren har allerede fortalt dere at vi nŒ
feirer regelmessige SKG-Messer i Johanneskirken hver 1.s¿ndag i mŒneden
kl.1900. Etterf¿lgende kirkekaffe i presteboligen, Welhavens
gt.66. Veileder er jevnlig tilstede, sammen med menighetens sokneprest og andre SKG-prester i omegnen.
I Mariakirken er
der Vesper med Hverdagsmesse etter en forenklet SKG-liturgi hver fredag
kl.1900.
I
tillegg har Johanneskirken hverdagsmesse tirsdager 2. hver uke kl. 18.30.
Kl.20.00 er der sŒ etterf¿lgende Husfellesskap.
Begge disse
ordninger er kommet i stand grunnet im¿tekommenhet fra
den lokale sokneprest, og stor innsatsvilje fra RegionalrŒdet og andre
hjelpere. Jeg er alle medarbeidere stor takk skyldig.
Jeg minner ogsŒ om messene pŒ Stae. Sunnivae Studenthjem, Erik Pontoppidans gt.8. Kontakt forstander
Helge Unneland, for mer informasjon.
Jeg oppmuntrer
alle prester som vil h¿re sammen med oss, Œ v¾re tilstede, komme skrudet, og ta del pŒ messene. Vi har ogsŒ fors¿kt Œ bygge ut lese-og
sangtjenesten ved disse messene, slik at disse viktige
feltene mest mulig kan gli av seg selv.
Jeg oppfordrer
ogsŒ alle medlemmer til Œ slutte opp. Som intet annet er det messen som gir oss
basisen for vŒre liv og vŒr "daglige
gudstjeneste."
Det er vŒrt mŒl
ogsŒ Œ komme i gang med regelmessig gudstjenestefeiring i Nordfjord, Indre
Sogn, og Sunnhordland.
En bŒde regional og sentral utfordring: Givertjeneste helt n¿dvendig
Det er sikkert
ikke noen hemmelighet at SKG arbeider meget tungt pŒ det ¿konomiske omrŒdet,
for tiden med underskudd. Derfor er det fra sentralt
hold sendt ut foresp¿rsel om faste givere blant medlemmene. Jeg legger som
Veileder inn over dere det ansvar dere har for Œ b¾re SKG ikke bare i b¿nn, men
ogsŒ i praktisk gjerning. Alle faste bidrag er kj¾rkomne, ogsŒ de smŒ. Faste
bidrag gj¿r at Œrsbudsjettene kan utarbeides pŒ et
bedre grunnlag. Det som er viktig for vŒr tro, mŒ ogsŒ prioriteres konkret i
det daglige.
For
tegning av fast givertjeneste ta kontakt med SKGs sekretariat: Hermansen,
Hovland, 1640 RŒde, epost: bojo@of.telia.no
Benytt deg av det sentrale gironr. for SKG sentralt: (É)!!
Benytt
deg ogsŒ av det lokale gironr for SKG Region Vest: (É)!!
SKG-konfirmasjonsplan
Veilederne
har vedtatt en rammeplan for konfirmasjonsundervisning, utarbeidet av Ottar
Myrseth. Den har godt innhold, er enkel i struktur, og er en trygg basis for alle unge som vil la seg konfirmere
i vŒre sammenhenger. Ta kontakt med Veileder for mer informasjon!
http://www.stellamaris.no/skgkonf.htm
SKG-Nye liturgier
SKG-liturgier for
dŒp og brudevielse er pŒ gang. Et par mindre endringer
i H¿ymesseliturgien er vedtatt. Veileder har tatt inn Br¿dbrytelsesdialogen fra SKG Oslo i den liturgien vi benytter her vest.
http://www.stellamaris.no/ad1.htm
Nytt om Troserkl¾ringen(Statement of Faith)
Et par trykkfeil
er luket ut i forhold til det opprinnelige utkast.
Sitatet i Troserkl¾ringen fra
Utrechterkl¾ringen, 6 har Veilederne gitt en ny oversettelse som lyder:
"Med tanke pŒ
at den hellige eukaristi alltid har v¾rt det sanne sentrum i katolsk
tilbedelse, anser vi det som vŒr plikt Œ erkl¾re at vi
med full troskap fastholder den gamle katolske l¾re vedr¿rende alterets
sakrament. Vi tror at vi mottar vŒr frelser Jesu
Kristi legeme og blod under br¿dets og vinens skikkelse. Nattverdfeiringen i
kirken er hverken en kontinuerlig gjentakelse eller en fornyelse av det
soningsoffer som Kristus Žn gang for alle gjorde pŒ korset, men den
eukaristiske feiringens offerkarakter bestŒr i at den er en vedvarende ihukommelse av
det (offer som ble gitt pŒ korset), og den handling ved hvilken pŒ jorden
gj¿res virkelig n¾rv¾rende det ene
offer som Kristus fremb¾rer i himmelen, if¿lge Hebreerbrevet 9:11f, til frelse
for den forl¿ste menneskehet, idet han trer frem for oss i Guds n¾rv¾r (Heb
9:24). Dette er egenarten i den hellige eukaristi i forhold til Kristi offer; samtidig er den
ogsŒ et hellig offermŒltid hvorigjennom de troende som mottar Kristi legeme og
blod, har fellesskap med hverandre (1 Kor 10:17)."
http://www.stellamaris.no/statement.htm
http://www.stellamaris.no/utr.htm
Den
nordisk katolske kirke.
Veilederne har
uttalt om det nye kirkesamfunnet at det er viktig at
geistligheten fŒr hŒnd om l¾re- og kirketuktssp¿rsmŒl. Vi mŒ unngŒ bŒde legmannsvelde og klerikalisme.
Kirkesamfunnet b¿r ha en synodal struktur med tre-kammersystem.
Veilederne kan bare forberede den kirkerett det er
behov for. Det er det nye kirkesamfunnet selv som mŒ vedta den. Oslomenigheten b¿r
inkorporere andre fra SKG (gjerne Asle Dingstad) i
arbeidet med Œ skape en kirkerett.
Det nye kirkesamfunns nattverdbord er Œpent for alle medlemmer
av SKG. Medlemmer av det nye kirkesamfunn kan i visse tilfeller gŒ til alters hos
andre. Prestene i det nye kirkesamfunn kan ikke
concelebrere med ikke reordinerte.
Veilederne er orientert om
konstituerende m¿te for den f¿rste gammelkatolske menigheten i Oslo 25.april,
om registrering av Den Nordisk Katolske Kirke i KUF 10.mai, og om vedtekter for
samme. Biskop Thaddeus Peplovski bes¿ker Oslo i august i
forbindelse med SKGs landsrŒdsm¿te. Det er da ventet flere
presteordinasjoner og krismeringer av lekfolk.
Utsendelser over
Veiledernettverket
Flere
omstendigheter gjorde at den bebudede utsendelse over Veiledernettverket sist
h¿st ikke ble noe av. Istedet varsler jeg en ny slik
utsendelse f¿r sommeren pŒ mail:
Dette
Veilederbrevet
SKG-Liturgi
av 1999 med et par mindre endringer.
Troserkl¾ringen
av 8.april 1999 i revidert form
Veileder
Roald Flemestads artikkel: Apostolisk Kirke
Preses
Asle Dingstads artikkel: Tunsbergsaken-Momenter til uttalelse
Slutning
Mange
av oss m¿tes i disse dager til Arbeidsdager i Mariakirken/Mariakirkens
Menighetshus i Bergen. Det er alltid hyggelig og
trosstyrkende Œ treffes.
Jeg vil derfor
minne dere om de regionale SKG-samlingene som er
planlagt i h¿st. Semesterprogram f¿lger.
Ha en velsignet
sommer med rekreasjon til kropp og sjel!
4.s.e.pŒske, den
21. mai 2000
Deres i Kristus
Jesus!
Fr.Svenn(+)
Veileder.
VEILEDERHILSEN
TIL SYNODEBLADET, 2000
Kj¾re br¿dre og s¿stre i SKG!
F¿rst vil jeg fŒ
hilse hver enkelt av dere med den Apostoliske hilsen:
NŒde v¾re med
dere, og Fred, fra Gud vŒr Far, og Herren Jesus
Kristus!
Jeg sender mine
hjerteligste hilsener til hver enkelt pŒ det sted og i
det kall du stŒr!
Jeg mŒ fŒ vende meg til dere med ¿nske om forb¿nn. PŒ mange mŒter har det
v¾rt en sv¾rt meningsfylt oppgave Œ bli kalt, og fŒ gŒ
inn i tjenesten som Veileder. Men den Œndelige utfordringen og
striden i det kallet jeg er gŒtt inn i, og som jeg tror venter er ikke til Œ ta
feil av. Dette gjelder ogsŒ SKGs kall. Derfor mŒ vi,
slik jeg sa til de av dere som var pŒ Landsstevnet pŒ Bygd¿y i fjor: Ned pŒ
kne!
Jeg
merker tydelig at den onde fors¿ker seg mere enn noensinne. Her
vil jeg selv leve i
og overgi dere til Ordet:
"V¾r n¿kterne og vŒk! Deres motstander djevelen gŒr omkring som
en br¿lende l¿ve for Œ finne noen Œ sluke. StŒ ham imot, faste i troen! Dere
vet jo at deres br¿dre rundt om i verden mŒ gjennomgŒ
de samme lidelser. En kort stund mŒ dere nok lide; men all nŒdes Gud, som ved
Kristus har kalt dere til sin evige herlighet, han skal utruste dere, gi dere
kraft og styrke og stille dere pŒ fast grunn. Makten er hans
i evighet. Amen."(1.Pet. 5, 8-11)
Jeg vil ogsŒ
gjerne fŒ dele med dere noen linjer fra prekenen jeg holdt i hovedkirken hjemme
pŒ Skj¾rtorsdag i Œr over Joh.6,52-65.
Jeg
kom da inn pŒ hovedstykkene i nattverdsakramentet etter Den Lille Katekismen. Det
f¿rste av disse stiller som kjent sp¿rsmŒlet:
Hva er
nattverden?
Og svaret som gis er dette:
Det er vŒr Herre
Jesus Kristi sanne legeme og blod under br¿det og
vinen, innstiftet av Kristus selv for oss kristne for at vi skal ete og drikke
det.
Hve
betyr dette?
Jo, rett og slett at Jesus tar usyret br¿d, og knytter sitt Ord til
det. ÇDette er mitt legemeÈ, sier Han. Dette ER, det inneb¾rer det som det
sier: Br¿det som Jesus knytter sitt Ord til, det er, det blir b¾rer av Hans
legeme.
Men
ikke bare dette. Nattverden er ogsŒ at Jesus tar kalken med vin og knytter ved sitt Ord sitt blod til den. "Dette
ER mitt blod." ER altsŒ. Ikke symbolsk. Men realistisk, virkelig,
bokstavelig talt! Ofte kaller vi dette for
realpresensen. Vinkalken inneholder altsŒ Jesu Blod som ble
ut¿st for mange pŒ korset.
Ved Jesu
innstiftelsesord oppstŒr en hemmelighetsfull forbindelse mellom Han selv pŒ
Skj¾rtorsdag, Hans verk pŒ Golgata og br¿det og vinen
her pŒ alteret. Jesu offerlegeme som sonet all verdens synder b¾res ut i
br¿det, og Jesu offerblod som dekker vŒre synder overfor
Guds vrede over synden b¾res ut i kalken. ÇDen nye
pakt i mitt blodÈ, sier Jesus ogsŒ i innstiftelsesordene.
Hvem kan forstŒ at Han kommer til oss i usyret br¿d og vin av
druer, og at Han er sant og virkelig tilstede i, med, og under disse elementene?
Dette er Hans eget mysterium. Men ogsŒ Hans sanne
l¿fte. Vi kan ikke forstŒ det, men kan fŒ tro det,
klynge oss til det. Fordi Guds Ord sier det!
ÇOm
vŒre ¿yne ble Œpnet ved alterringen, slik at vi kunne se det usynlige, skulle
vi se Herren selv stŒ ved alteret, gjennomstrŒlt av Himmelsk klarhet, like
virkelig som noen av oss, og likevel fylt av en Herlighet som ingen av oss
eier, akkurat slik Han viste seg for disiplene etter oppstandelsen. Vi skulle
se Herren l¿fte hendene og velsigne br¿det og kalken,
slik som Han gjorde den natten han innstiftet nattverden. Vi skulle se Ham gŒ langs alterringen og selv rekke oss sine gaver, og vi skulle
fŒ se hvordan gavene, det hvite br¿det i hans hŒnd og den r¿de vinen i kalken
begynte Œ strŒle av samme himmelske klarhet, og formidler samme overjordiske
liv som var i Ham selv.È(Bo Giertz, Grunden, 1942)
Deres Svenn Martinsen(+)
Veileder Region
Vest
VEILEDERBREV 1 2001(230101)
Fremlagt
i RegionalrŒdsm¿te SKG RV tirsdag 23.januar.
Med dette
meddeler jeg at jeg fratrer embetet som Veileder for SKG Region Vest i
forbindelse med LandsrŒdsm¿tet l¿rdag 11.august 2001. Jeg tar ansvar for alle
embetsplikter frem til og med denne dato.
Grunnen til at
jeg har blitt rolig for Œ ta dette skritt er i hovedsak:
1. Som
kjent er, har jeg sammen med gode medarbeidere arbeidet i mange Œr for Œ reise
en kommersiell, internasjonal radiostasjon pŒ kristen
grunnÉProsessen har v¾rt meningsfylt og lystbetont, men ogsŒ meget krevende.
Uansett hvorledes utfallet blir, mŒ jeg ta grep for Œ redusere
arbeidsinnsatsen. Lykkes vi, gŒr jeg til radioen,
lykkes vi ikke, mŒ fremdeles Ólevebr¿detÓ ha prioritet. Det har ogsŒ lagt seg
slik til rette at aktiviteten for FBB kan reduseres
betraktelig. For jeg kan ikke i lengden ha 200%++
stilling.
2. Jeg stŒr som klassisk(evangelisk-katolsk) lutheraner med en Œpen,
¿kumenisk holdning pŒ alle vedtak SKG sentralt og Veilederkollegiet har gjort
fra begynnelsen av, og vil fullt og helt vedkjenne meg hele prosessen helt fra ÓsynodeÓsp¿rsmŒlet
ble satt pŒ bekjennelsesbevegelsens agenda pŒ 80-tallet, gjennom
Uranienborgsm¿tet 1990, og stiftelsesm¿tet i Bergen h¿sten 1991. Sammen med AU
i Kontaktnettet tok jeg initiativet til Œ stifte Region Vest i desember samme
Œr. Jeg har valgt Œ holde pŒ medlemsskapet gjennom den s¿rgerlige ÓsplittelsenÓ
i 1996, og da jeg fikk kall til Œ la meg nominere som
Veileder i vakansen etter Arnfinns konversjon, opplevde jeg det som Guds tale
til meg. Men det var en ikke mindre krevende situasjon Œ gŒ inn i, og min oppgave som Veileder har jeg etter fattig evne
fors¿kt Œ utf¿re som ÓsamlendeÓ gjenoppbygger. Her sier jeg ingen ting om trengslene vi m¿ter i Dnk. Derfor har det blitt liten
anledning til den ekspansjon jeg og sikkert andre kunne ha ¿nsket for Regionen.
Jeg er meget takknemlig for de senere Œrs usedvanlig hyggelige og l¾rerike Œr sammen med LS og VLK, og i internasjonale
sammenhenger. Jeg kommer til Œ v¾re medlem av SKG sŒ lenge vi
mener det er rett at SamrŒdet skal bestŒ, og hŒper etter hvert-igjen etter
fattig evne Œ kunne gj¿re annet slags arbeid for SamrŒdet. Men
det mŒ ogsŒ sies at den kurs SKG sentralt har valgt, har m¿tt motsigelser, ikke
minst ganske sŒ massivt i vŒr Region. Hos oss vil det ikke v¾re noe
flertall for en NKK-menighet utgŒtt fra SKG. SŒ langt jeg har registrert, har min lille innsats som Veileder likevel hatt en samlende funksjon
og hatt bŒde medlemmene lokalt og det sentrale SKG/NKKs tillit. Paradokset er
at med min profilering Ói midtenÓ kommer jeg som Veileder i klemme. Og jeg tror
en vil fŒ en mer dynamisk drift regionalt med en ny
Veileder som mer representerer den tradisjonelle ÓKFÓ linjen.
3. Etter lovene(aktuelle paragrafer vedlagt) skal nŒ RegionalrŒdet
nominere tre prester som kandidater til Œ f¿re Veiledertjenesten videre.
4. Jeg gŒr ut fra at RR/LS er interessert i Œ h¿re min mening, og jeg tror
man ved nominasjonen gj¿r klokt i Œ tenke mer sentralt Bergen/Bergensmilj¿ enn
det jeg kan makte Œ representere. Dette syn utmynter jeg i Œ foreslŒ gode, og
forskjellige typer kandidater av denne typen.(ikke
prioriterte fra min side)
* En
av menighetsprestene fra Bergen sentrum.
* En
prest med tilknytning til Scta Sunniva. Men,
* En
ÓlandsensÓprest som meg selv, b¿r heller ikke
utelukkes.
Jeg
regner med at den som blir valgt overtar kontakten med Forward in Faith
Scotland, og som SKGs representant i
Personalutvalget. NŒr det gjelder
posisjonen som vara/Veilederrepresentant i LS, regner jeg med at dette kan l¿ses pŒ enkel mŒte intent i VLK.
5. Jeg hŒper at min
fratreden ikke skal lamme SamrŒdet pŒ samme mŒte som jeg mener det skjedde ved
min ¾rede og gode forgjengers fratreden og konversjon.
Jeg har som dere vet vurdert Œ sammenkoble min prosess med den generelle
gjennomgang som LS« formann har instituert, og LS og VLK har gjort vedtak om.(Se vedlegg) Jeg har likevel ikke gjort dette, idet jeg
ikke ¿nsker Œ medvirke til en for tidlig nedleggelse av Regionen.
Jeg har ogsŒ valgt
en fremgangsmŒte som inneb¾rer mulighet for en rimelig lang
tidsperiode for Œ finne ettermann, selv om jeg gjerne uformelt gradvis kan tre
tilside f¿r august i tillitsfull overf¿ring av stafetten til min etterf¿lger.
Jeg vil be om at dere husker prosessen i b¿nn og ogsŒ vil huske den som
mŒtte bli valgt i b¿nn til Gud, og i praksis slutte opp om hans tjeneste.
6. Jeg vil til sist
takke pŒ det aller hjerteligste alle som har sluttet opp om
Arbeidsdager, Messer, og arrangementer, og ikke minst for meget n¿dvendig
forb¿nn. Jeg hŒper jeg kan fŒ regne med denne
fremdeles. Jeg har hatt, og vil ha stor glede av Œ
v¾re bŒde celebrant og predikant ved den flotte Hellige Messe som vi jevnlig
feirer i Bergen. En gudstjeneste er nok rett forstŒtt bŒde Óet levende og
hellig offerÓ(Rom.12,1) som vi fremb¾rer, men
viktigst av alt er at Messen, at Han, som sender seg til oss, og oss til
verden, b¾rer oss, og dypest da vŒr synd og skyld. Joh.1,29.
S¾rlig takk mŒ
sokneprestene i Johannes-og Mariakirken ha, som har Œpnet sine kirker for SKG og meg som Veileder. S¾rlig takk gŒr ogsŒ til de to
RegionalrŒd som jeg har fŒtt gj¿re tjeneste sammen med, for hyggelig og tillitsfullt samarbeid.
7. Til slutt regner
jeg med at mange sp¿r seg om hvor nŒ kursen gŒr for
meg. Skal du konvertere, eller blir du i Den norske kirke?
Svaret er at jeg
regner med formelt Œ bli i DNK i en forhŒpentligvis snarlig kommende(og
helt n¿dvendig) tid pŒ sidelinjen. BŒde helse-og Œndelige
hensyn tilsier dette. I en situasjon med mer tid til
b¿nn vil sŒ alle aktuelle sp¿rsmŒl bli vurdert foran Guds ansikt. Det
som jeg kan si i dag er at den nŒv¾rende krise vi alle stŒr overfor gŒr gjennom
alle de historiske kirkesamfunn, ogsŒ de katolske og gammel-katolske viser det seg.
Jeg tror da at det aller mest meningsfulle vi kan
arbeide for i resten av vŒr levetid, er et ÓgammeltroendeÓ ¿kumene, som kan
v¾re et hjem for Guds Folk. Gjerne med utgangspunkt i en anglo-nordisk kirkelig
st¿rrelse med bŒde ÓHoly OrderÓ og Holy Spirit. Og
enten man nŒ ser bispeembetet(et sant sŒdan)som
n¿dvendig for kirken eller bare som en god ordning, tror jeg noen hver etter
hvert vil se at nettopp her har vi et sv¾rt strategisk punkt. Dette kan jeg
gjerne begrunne n¾rmere ut fra Apg.1,23-26, men sier
bare her at en Ókonf¿derasjonÓ mellom ÓgammeltroendeÓ biskoper som kan lede
Guds hjord i inn-og utland ogsŒ mŒ sies Œ v¾re sv¾rt sŒ meningsfullt Œ arbeide
for. Men et ÓgammeltroendeÓ ¿kumene vil garantert
utfordre vŒr tradisjonelle kommunionstenkning, og er derfor et dristig
prosjekt.
Men hva sier du sŒ
til andre, vil noen si.
Jeg har i min
tilslutning til VL-uttalelsene gitt tydelig uttrykk for at jeg mener det er
n¿dvendig Œ gj¿re oppbrudd fra DNK. Oppbruddet kan nok
fŒ forskjellig form i forhold til den enkeltes livssituasjon, men da vi som
kristne er avhengige av en sann kristen kirke for bŒde Œ komme til troen og bli
bevart i den sanne tro frem til vi har nŒdd mŒlet i himmelen, kan jeg ikke
annet enn Œ be alle jeg har ansvar for som Veileder Œ tenke seg n¿ye om, i b¿nn
til Gud, og i realistisk vurdering av situasjonen daglig Œ meditere over et
avgj¿rende tema:
Som kristen mŒ jeg h¿re sammen med Guds Folk, i den sanne
Kristne Kirken.
Etter vŒr kirkefar M.Luther(Om
konsilene og Kirken, 1539) er denne Kirke knyttet til 7 kjennetegn:
* Guds
Ord
* DŒpens
Sakrament
* Nattverdens
Sakrament
* Binde-og
L¿semakten
* Embetet
* Gudstjenesten
og B¿nnen
* Korset
og Lidelsen
Jeg tror det ogsŒ i denne sammenheng vil vise seg Œ v¾re sant nŒr Jesus
i Matt. 7 lover at den som leter, skal finne.
Med de beste
hilsener
Pax et Bonum
Deres venn i
Kristus
Fr.Svenn(+)
Fra
SKGs Lover av 1999/2000:
5.1 Veilederne
5.1.1 Veileder for hver region utpekes av LandsrŒdet i f¿lge vedtatt prosedyre (jfr.
paragraf 5.3.2). Veilederen bistŒr medlemmene i regionen med rŒd og rettledning.
5.1.2 Som kollegium samles veilederne til egne dr¿ftelser med vedtaksprotokoll. Veilederne har med alminnelig flertall vetorett i l¾resaker.
5.2 RegionalrŒd
5.2.1
SKG er inndelt i regioner. Antall og st¿rrelse
bestemmes av landsrŒdet. Ved uravstemning blant medlemmene velges et regionalrŒd pŒ fire personer med to varamedlemmer med
funksjonstid pŒ to Œr. RŒdet administrerer arbeidet i regionen og innkaller til medlemsm¿ter. Veilederen
tiltrer regionalrŒdet.
5.2.2
RegionalrŒdet kan godkjenne dannelse av lokallag av
SKG.
(Fotnote:
Pr. dato er B¿nne- og arbeidsfellesskapet Kirkelig
Fornyelse tatt opp som undergruppe).
5.3 LandsrŒd.
5.3.1 Hvert
regionalrŒd velger to av sine medlemmer som sammen med veilederne utgj¿r
landsrŒdet i SKG. Det samles minst en gang i Œret og er SKGÕs ¿verste administrative organ. LandsrŒdet vedtar
Œrsmelding, regnskap, budsjett, strategi og foretar de
n¿dvendige valg. LandsrŒdet kan supplere seg selv med
inntil fire medlemmer med en funksjonstid pŒ to Œr. Innkalling
til landsrŒdsm¿tet skjer med minimum en mŒneds varsel. Saker til landsrŒdet mŒ v¾re landsstyret i hende senest 14 dager
f¿r landsrŒdsm¿tet.
5.3.2 Etter
Œ ha mottatt forslag fra regionalrŒdet pŒ tre
personer, utnevner
landsrŒdet regionens veileder.
Denne skal v¾re ordinert og har en funksjonstid pŒ fem
Œr. LandsrŒdet er bundet av nominasjonen, men kan be
om fornyet behandling i regionalrŒdet. Finner ikke regionalrŒdet tre
kandidater, kan landsrŒdet supplere etter Œ ha s¿kt rŒd hos veilederkollegiet..